Automobilka Land Rover uvádza na trh štvrtého člena rodiny Range Rover. Novinka nesie meno Velar a v ponuke zaplní miesto medzi typmi Range Rover Evoque a Range Rover Sport. Cena by mala štartovať tesne pod hranicou 50 000 €. Velar príde so štvorvalcovými aj šesťvalcovými motormi. Briti ho ukážu naživo už o pár dní na autosalóne v Ženeve.

S maximálnymi hodnotami predného nájazdového uhla 28,89 stupňa, prejazdového uhla 23,5 stupňa a zadného nájazdového uhla 29,5 stupňa, ako aj maximálnou hĺbkou brodenia 650 mm (600 mm pri náprave s vinutými pružinami) sa Velaru nemôže v terénnych schopnostiach rovnať mnoho SUV strednej veľkosti.

Velar nesie jednoduchý dizajnový štýl predchodcov

Autá Range Rover nesú tradične jednoduchý dizajn. Inak tomu nie je ani v prípade Velaru. Dizajnéri sa inšpirovali minimalizmom pri návrhu exteriéru aj interiéru. Zvonku nájdeme teda jednoduché linky a dizajn pokračuje v šľapajach predchodcov. V kabíne nájdeme zase minimum analógových tlačidiel, namiesto nich je tu záplava displejov a dotykových plôch. Na palubnej doske sú napríklad dva 10“ dotykové displeje. Land Rover ich volá „Touch Pro Duo“. Horný je pre infotainment, spodný pre ovládanie klimatizácie a podobne. Displej s uhlopriečkou 12,3“ nájdeme aj namiesto klasických budíkov.


Rozmermi konkuruje Velar autám ako Audi Q5, BMW X3 alebo Mercedes GLC, aj keď ich trochu prerástol. Na dĺžku má 4803 mm, na šírku 1930 mm a na výšku 1665 mm. Rázvor má hodnotu 2874 mm. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1829 kg do 1959 kg. V prípade SUV, ktoré hrá väčšinou úlohu rodinného auta, je dôležitý aj objem kufra. V základnej konfigurácii má až 632 litrov, po sklopení sedadiel 1731 litrov. Zadné sedadlá môžete sklápať v pomere 40:20:40.

Vrcholom ponuky je 3,0 litrový motor V6 s kompresorom. Jeho parametre sú 280 kW (380 koní) a 450 Nm.

Interiér dáva zbohom tlačidlám, tie nahradili vo veľkom displeje a dotykové plochy

V ponuke nájdeme štyri motory. Základom je 2,0 litrový turbodiesel v dvoch variantoch. Slabší ponúkne 132 kW (180 koní) a 430 Nm. Silnejší 177 kW (240 koní) a 500 Nm. Zaujímavejšou a honosnejšou voľbou bude 3,0 litrový prepĺňaný diesel V6 s výkonom 221 kW (300 koní) a krúťakom 700 Nm.


Nechýbajú ani benzínové motory. 2,0 litrový prepĺňaný štvorvalec ponúkne výkon 184 kW (250 koní) a 365 Nm. Vrcholom ponuky je 3,0 litrový motor V6 s kompresorom. Jeho parametre sú 280 kW (380 koní) a 450 Nm. Športovo orientovaný variant SVR by sa mohol objaviť neskôr s motorom V8.

 

Všetky pohonné jednotky sú spriahnuté s 8-stupňovým automatom od spoločnosti ZF. Samozrejme, všetky verzie posielajú výkon na štyri kolesá. Pohon 4x4 vie poslať štandardne až 100 % krútiaceho momentu na zadnú nápravu. V prípade záujmu môžete objednať aj zadný diferenciál s aktívnou uzávierkou. Je to predsa Range Rover, takže nechýbajú poriadne off-road schopnosti.

Velar ponúkne aj maticové (Matrix) LED svetlomety s vyrezávaním. Svetelný lúč dokáže svietiť do vzdialenosti až 550 metrov.  

S maximálnymi hodnotami predného nájazdového uhla 28,89 stupňa, prejazdového uhla 23,5 stupňa a zadného nájazdového uhla 29,5 stupňa, ako aj maximálnou hĺbkou brodenia 650 mm (600 mm pri náprave s vinutými pružinami) sa Velaru nemôže v terénnych schopnostiach rovnať mnoho SUV strednej veľkosti.


Verzie so štvorvalcovým motorom sú štandardne vybavené vinutými pružinami a majú svetlú výšku 213 mm. Pre verziu 2,0 D240 je za príplatok k dispozícii pneumatické zavesenie všetkých kolies. Šesťvalce majú vzduchový podvozok v štandarde. Ten umožní pri jazde v teréne zvýšenie svetlej výšky na 251 mm. Naopak, v tempe nad 105 km/h klesne, aby znížil spotrebu paliva.


Z jazdných režimov je na výber Eco, Comfort, Grass-Gravel-Snow, Mud-Ruts či Sand a vo verziách R-Dynamic aj mód Dynamic. V každom režime sa mení charakteristika motora, prevodovky, systému pohonu všetkých kolies, zavesenia kolies a stabilizačných/trakčných systémov.