03.01.2016

Nürburgring 2. časť: Trať

Nordschleife môže niekomu pripomínať skôr okresku, než pretekársku trať. Okruh pod hradom Nürburg postavili v horách, krásne využili terén a trať dokáže ponúknuť nezabudnuteľný zážitok. Ak by to bolo len o zážitkoch, nebola by tak fascinujúca a nemala takú auru, ako má. Nordschleife je nebezpečná a aj keď sa snažia o to, aby bola miera rizika primeraná, stále zostáva nebezpečnou. Minimálne alebo žiadne výbehové zóny, vysoké obrubníky, či miesta, kde autá letia vzduchom, to všetko patrí kúzlu Nürburgringu.

Nordschleife spolu s GP-Strecke

Na Nordschleife sa nedá zajazdiť kolo bez chýb, najrýchlejší je ten, kto urobí chýb najmenej.

O tom, ako sa okruh vyvíjal, ste si mohli prečítať v minulej časti seriálu o Nürburgringu. Dnes je možné jazdiť na troch variantoch. Prvým je GP-Strecke, teda okruh Veľkej Ceny. Ten je dlhý 5,2 km a jazdia sa na ňom významné podujatia ako Formula 1, či DTM. Ďalšou je samotná Nordschleife, to je presne to miesto, kde si môže zajazdiť verejnosť a kde sa automobilky naháňajú za najlepším časom. Severná slučka má dĺžku 20,8 km (20,6 km v prípade jázd verejnosti). Posledným variantom, s ktorým sa môžeme aktuálne stretnúť, je kombinácia GP-Strecke a Nordschleife. Tu je dĺžka 24,4 km alebo 25,9 km v závislosti od konfigurácie GP-Strecke, napríklad WTCC minulý rok využilo dlhšiu trať. GP-Strecke sa s Nordschleife spája v poslednej zákrute Coca-Cola Kurve. Pretekári po výjazde z NGK šikany nejdú vpravo cez Coca-Cola Kurve, ale dobočia vľavo na Nordschleife a zažínajú zákrutou Nordkehre. Po prejazde zeleného pekla opäť zamieria na GP-Strecke. Prejdú šikanou Hohenrain na Nordschleife a pokračujú na cieľovú rovinku GP-Strecke. Ale vidieť je raz lepšie ako 100-krát počuť, prípadne 1000-krát čítať, preto bude najlepšie, ak si vychutnáte jedno kolo Norberta Michelisza na Honde Civic WTCC.

Nordschleife je výzvou pre každého, kto sa odváži na nej jazdiť. Na niektoré miesta ale treba mať gule a na tie najzaujímavejšie sa pozrieme.

Flugplatz

Slovenským prekladom výrazu Flugplatz dostaneme letisko. Pomenovanie tejto časti okruhu je výstižné, autá tu skutočne lietajú vzduchom. Môže za to profil trate, kde najprv trať stúpa, aby potom náhle klesala. Navyše hneď po tom, ako autá dopadnú, musia brzdiť do dvojice pravotočivých zákrut. Toto je presne to miesto, kde Nissan GT-R GT3 vzlietol a vletel medzi divákov. Flugplatz, aj keď nie je nič dlžný svojmu menu, nenazvali podľa toho, že tu autá letia vzduchom. Úsek trate pomenovali podľa malého letiska, ktoré bolo blízko trate v prvých rokoch používania okruhu.

Fuchsröhre

Fuchsröhre patrí k najrýchlejším a najnebezpečnejším miestam na Nordschleife. Po prejazde zákruty Aremberg prejdú jazdci hore kopcom popod most, potom sa trať zvažuje dole kopcom a prichádza kombinácia ľavých a pravých zákrut. Následne dráha prudko stúpa a zároveň so stúpaním jazdci vchádzajú do ľavej zákruty. Celá Fuchsröhre sa jazdí na plný plyn a je veľmi náročná na udržanie stopy. Jediná chybička môže znamenať nehodu, pretože zvodidlá sú od trate len niekoľko metrov.

Bergwerk

Zákruta Bergwerk je rozhodujúcim miestom, kde môžu jazdci veľa získať, ale aj stratiť. Pravá zákruta Bergwerk nasleduje po rýchlej sekcii a za ňou trať pokračuje opäť veľmi rýchlym úsekom. Tým pádom patrí k veľmi nebezpečným miestam. Stalo sa tu veľmi veľa nehôd, vo výjazde z Bergwerku havaroval aj Niki Lauda na Veľkej Cene Nemecka 1976.

Karussell

Klopená betónová zákruta je rajom pre fotografov. Karussell je jedným z najpomalších miest Nordschleife. Vjazd do 210 stupňovej zákruty je slepý a jazdci sa musia trafiť bez toho, aby dovnútra videli. Traduje sa, že Juan Manuel Fangio dával mladým pretekárom radu, aby si to namierili na najvyšší strom a tak budú mať najlepší nájazd do Karusellu. Vnútornú časť zákruty vypĺňa hrboľatý betón a rýchly prejazd je veľmi náročný. Pred vojnou našiel „optimálnu stopu“ Rudolf Caracciola, vnútornými kolesami sa vošiel do odvodňovacieho žľabu. Tým zahákoval kolesá a vedel prejsť Karussell oveľa rýchlejšie ako ostatní. Dnes takýto prejazd už nie je možný, pretože vo vnútri zákruty sú betónové obrubníky.

Brünnchen

Brünnchen je časť Nordschleife, kde dve pravotočivé zákruty spája krátka rovinka. Diváci sem chodia veľmi radi, pretože prvá zákruta je z kopca a druhá zase do kopca. Ako takmer všetky pravotočivé zákruty v zelenom pekle, aj tieto dve sú slepé. Kedysi tu bol skok, no ten počas rekonštrukcie v rokoch 1970 a 71 odstránili.

Pflanzgarten

Jedno z najrýchlejších a najťažších miest Nordschleife sa volá Pflanzgarten. Táto časť okruhu rozhoduje o tom, či jazdec dosiahne dobrý čas. Nájdeme tu kombinácie ťažkých ľavých a pravých zákrut a aby toho nebolo málo, je tu niekoľko skokov, kde sa auto odľahčí, alebo dokonca letí vzduchom. Po dopade musí byť jazdec pripravený na okamžitý nájazd do zákruty. Ak to všetko zvládne, má nádej na dobrý čas.

Schwalbenschwanz / Kleines Karussell

Schwalbenschwanz je sekvencia rýchlych zákrut, ktorá prichádza po krátkej rovinke. Jazdci prejdú najprv veľmi rýchlou pravou zákrutou a potom nie o veľa pomalšou ľavou. Zákruta je ale slepá a navyše mení sklon. Nasleduje krátka rovinka a Kleines Karussell. Je to malý brat slávneho Karussellu, akurát nemá 210 stupňov, ale len 90 a je aj menej klopený. Po Kleines Karussell jazdcov čakajú len dve zákruty pred najdlhšou 2,135 km rovinkou Döttinger Höhe.

V záverečnej časti mini seriálu o Nürburgringu sa pohrabeme v tabuľkách najlepších kôl.

Predchádzajúce diely:

Nürburgring 1. časť: História



SÚŤAŽ: Súťaž o AKU vŕtačku Starline za 65 €

AKU vŕtačka Starline za 65 € Chcem súťažiť


DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

03.01.16 22:17 | FRTSI

5

83

výborné, naozaj skvelý nápad niečo takéto napísať a zoskupiť. Radosť čítať :) Len tak ďalej
Jazdím na: Seat LEON SC FR TSI

odpovedať

4 | 0

04.01.16 07:13 | metju
perfektne spracované, videá k jednotlivým miestam z tohto článku robia prezentáciu a naplno sa využívajú prednosti webstránky v porovnaní s časopismi a TV. bomba!

odpovedať

0 | 0

04.01.16 12:20 | Tmk
Odporucam nielen citat, ale ist sa previest osobne. Urcite to stoji za to...

odpovedať

0 | 0

05.01.16 15:32 | blaster

235

84

Ja zatiaľ len na GRAN TURISME 6 ale mam aj kokpit. Je to moja najoblúbenejsia trať a nedá sa porovnať s nijakou inou na svete. Poznám každú jednu zákrutu a mám v garáži asi 40 aut aké som vzdy chcel. Človek to fakt vníma skôr ako okresku než ako okruh. Skvele ste vystihli všetky dôležité pasáže dikes za článok potešil.

odpovedať

1 | 0

05.01.16 16:04 | cqs

115

85

pekný článok, vďaka
Jazdím na: Mazda 6 2008, KIA Ceed 1.6GDI

odpovedať

0 | 0


CarFans Párty 2016

Najnovšie komentáre