24.01.2016

O Dieselgate roky vedeli prakticky všetci top manažéri VW

Kľúčový svedok a niekdajší topmanažér VW je hlavným zdrojom informácií nemeckých novín Sueddeutsche Zeitung. Rozhovory s ním vedú redaktori celé týždne. Vyplýva z nich, že veľké množstvo vývojárov motorov a ich manažérov o nelegálnom programe veľmi dobre vedelo.

Keď sa aféra pred polrokom prevalila, šéf VW USA Michael Horn sa v októbri 2015 postavil pred americké legislatívne autority a tvrdil, že klamlivý softvér bol prácou niekoľkých málo rebelských inžinierov a nik vyššie vo vedení o veci nemal ani najmenšiu informáciu. Akokoľvek neuveriteľne môže znieť, že pár vývojárov v megakoncerne si môže s riadiacim programom ECU motorov robiť čo chce bez akejkoľvek kontroly - príbeh sa medzi väčšinou zamestnancov koncernu rozšíril a považoval sa za pravdivý. Topmanažment VAG sa túto rozprávku pre dospelých stále snaží pretláčať. Minulý týždeň pri príležitosti otvorenia autosalónu v Detroite nový šéf Volkswagenu Matthias Mueller v priamom prenose v celonárodnom rádiu NPR dokonca tvrdil, že Volkswagen neklamal a nikoho nepodviedol. Problém, podľa neho, bol v tom, že pár inžinierov si zle vysvetlilo severoamerické pravidlá merania emisií.

 

Nuž, od tohto týždňa potrebuje VW Group nový príbeh. Nemecký veľmi dobre informovaný Sueddeutsche Zeitung sformoval investigatívny tím novinárov. Tým sa podarilo kontaktovať dlhoročného topmanažéra z oddelenia vývoja motorov vo VW. Ten doslova povedal, že "o manipuláciách s emisiami vedeli, alebo boli priamo zodpovední prakticky všetci vysokí manažéri z oddelenia vývoja motorov a sledovania emisií." Kľúčový svedok bol dlhé roky osobne súčasťou manipulácií. Manažéri VW potvrdzujú a v iných nemeckých médiách potvrdzujú, že Sueddeutsche Zeitung majú zdroj informácií z vysokých kruhov spoločnosti.

Heinz-Jakob Neusser preberá ocenenie Car of The Year award pre Volkswagen Passat (Photo by Harold Cunningham)

Podľa pátrania činnosti konzorcia, oddelenie vývoja motorov vo VW malo od vrcholného manažmentu priame zadanie na lacné a rýchle riešenie pre čistý dieselový motor špeciálne pre severoamerický trh. Vývojári sa ocitli pod veľkým tlakom a celkom rýchlo dospeli k záveru, že jediným riešením bude klamstvo. 

 

Podľa podrobného reportu Sueddeutsche Zeitung sa v novembri 2006 na motorárskej konferencii stretlo množstvo vývojárov motorov koncernu a prebrali realizáciu a funkčnosť zariadenia. Tu padol návrh vytvoriť "riešenie", ktoré nie je možné odhaliť ani po dlhých minútach pátrania.

Jeho funkčnosť nebola v oddelení motorov žiadnym tajomstvom a pre mnohých bolo jediným riešením, ako absolvovať prísne NOx hodnoty počas testovania americkými a európskymi agentúrami. Druhou možnosťou ešte bolo povedať vedeniu VW, že vývojári nemajú rýchle a hlavne lacné riešenie. A túto kariérnu samovraždu v až despoticky riadenej firme nebol ochotný nik urobiť.


Klamstvo bolo aktom núdze, ako poznamenal jeden z konšpirátorov. Vo všeobecnej atmosfére firmy, kde sa doslova hovorí - "dokážeme čokoľvek, aj nemožné". Inžinieri boli navyše presvedčení, že tento podvod je nevystopovateľný s dostupnými technológiami v danom čase. Nástrojom zločinu sa stal softvér dodávateľa Bosch. V roku 2001 sám kľúčový svedok informoval šéfa Heinz-Jakoba Neussera, šéfa vývojového oddelenia (neskôr sa stal členom dozornej rady VW). "Neusser na to nereagoval," tvrdí svedok.

Michael Horn: “Urobilo to len pár inžinierov." (Photo by Chip Somodevilla)

Neusser nahradil Ulricha Hackenberga v pozícii šéfa výskumu a vývoja Volkswagenu, keď Hackenberg odišiel do Audi. Neussera, Hackenberga a šéfa vývoja v Porsche Wolfganga Hatza po vypuknutí škandálu poslali na nútenú dovolenku. V decembri s Hackenbergom dozorná rada dospela k obojstrannej dohode na odstúpení.  Neussera o pár dní neskôr nahradili na pozícii šéfa R&D. Jeho osud pre oddelenie charakterizovalo nasledovne: "je pripravený prijať v rámci firmy iné výzvy a zodpovednosti." Toto vyjadrenie sa zväčša používa, keď rokovania o ukončení pracovného pomeru zlyhajú a šéfa zbavia všetkej zodpovednosti a nechajú mu bezvýznamnú pozíciu. Šéf vývoja v Porsche Wolfgang Hatz je pracovne stále v "kóme". Podľa magazínu Spiegel má dozorná rada rozhodnúť, či Hatz môže znova získať svoj post.

 

Nemecké noviny tiež píšu o "sľube mlčania", ktorý mal zabrániť inžinierom z vývojového oddelenia motorov o tejto téme hovoriť s kýmkoľvek, aj v rámci firmy. "Udržať tajomstvo medzi dvoma-troma ľuďmi vo Volkswagene je nemožná misia," tvrdí zdroj doslova.

 

Sueddeutsche Zeitung nie je ochotný svojho informátora odhaliť, no vďaka jeho odhaleniam je možné trochu nahliadnuť do systému hierarchie, vývojárov pracujúcich pod tlakom v panike, až terore v tejto firme.

 

Informátor dokonca tvrdí, že jeho odhalenia sú súčasťou interného vyšetrovania a ochrany svedkov. V ňom je nižšie postaveným vývojárom prisľúbené, že ich za pomoc odhaliť pravdu nevyhodia. VW síce nemôže svojich svedkov ochrániť pred nemeckými zákonmi a bude tiež braný na zodpovednosť. Prokurátor Braunschweigu už pripravuje otvorenú viacpočetnú žalobu.


zdroj: Forbes.com



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

24.01.16 19:22 | Marian63
pohodicka, korporacie a BigMoneyWorld.
Klasika cez mrtvoly.

odpovedať

25.01.16 10:31 | neviem meno
VW klamal úplne od ich vzniku a očividne ich to neprešlo. Už keď Hitler lákal ľudí na nemecké "ľudové vozidlo" ktoré bude dostupné každému. Tisíce ľudí šetrilo na "chrobáka" ktorý sa mal začať vyrábať, lenže Hitler z tých peňazí šetril na vojnu a na výrobu vojenských vozidiel ktoré sa začali vyrábať tam kde sa mal chrobák.
Ľudia nevideli ani svoje peniaze, ani autá. Po vojde sa súdili s novým vedením VW a ten ich musel odškodniť. Ale iba ľudí zo západného bloku, z východného mali smolu.

...píšem to preto aby si nejaký VW zaslepenec uvedomil ako vlastne vznikol názov a značka "ľudové vozidlo"

Kto to chce vedieť do podrobna, nech si pozrie - James May a ľudové autíčko

odpovedať

25.01.16 12:02 | HanS24

17

59

A ostatní výrobcovia nič? Ale aspoň im to funguje, 90% ludi tu myslí, že VW je najväčšie zlo a iba oni manipulujú s emisiami
http://fleischhans.blog.idnes.cz/c/478174/plivat-jen-po-volkswagenu-je-nefer-proc-ost...

odpovedať

2 | 3

24.01.16 19:35 | Marian64
"Minulý týždeň pri príležitosti otvorenia autosalónu v Detroite nový šéf Volkswagenu Matthias Mueller v priamom prenose v celonárodnom rádiu NPR dokonca tvrdil, že Volkswagen neklamal a nikoho nepodviedol. Problém, podľa neho, bol v tom, že pár inžinierov si zle vysvetlilo severoamerické pravidlá merania emisií."


este ma napadlo - to bude asi ten isty pajacik ktoreho potom musel zachranovat nejaky iny debko v kravate vyhovarajuc sa na to ze "na autosalone bol prilis velky hluk a sudruh nacelnik nepocul dobre otazku [na ktoru prilis jasne a jednojednoznacne odpovedal, poznamka prekladatela] : on ju vsak nepocul dobre, zrejme dobre nepochopil a preto pomiatol odpoved".

Ta odpoved vsak bola uplne jasna. Mozes byt akokolvek vypatlany vratnik a nie "superspickovy" superzarabajuci superpodvodnik pardon manager, hentaku odpoved si proste nemozes pomylit. To sa neda. Tato cervena Oktavia je zeleny Golf. Mozes sa opytat ako chces a co chces, ked raz povies ze cervena Oktavia tak cervena Oktavia, a pritom je to trosicku inak.

Taku bezduchu vyhovorku som ani necakal. Uz ich zahnali uplne do kuta ako ked ineho sudruha Kanisa pritlacili pred 15 rokmi k muru odkial mas prachy, hajzel. Vyhral som v stavkovacej kancelarii. Vyborne, jednoduche overit - zrejme kretenik nevedel ze dukaty sa chodia vyberat s obcianskou preukazkou. A on tam samozrejme nebol.

odpovedať

24.01.16 20:33 | Tango030

45

75

Najlepšie na všetkom je že keď má automobilka neaký úspech ako napr. Car of the year tak cenu preberá riaditeľ,ale keď sa niečo posere tak hneď hádžu všetko na inžinierov.
Jazdím na: Ford

odpovedať

8 | 0

25.01.16 07:52 | Mayoxy

124

75

najradsej by som vymazal zo sveta cely VW. to je drzost co robia. Tak nesympaticky su cim dalej tym viac, ze vzivote by som si nekupil nic od nic
Jazdím na: Mazda 3

odpovedať

6 | 4

25.01.16 10:34 | mirec75

21

54

A co ostatni co neplnia euro 6 to je v pohode??
Jazdím na: Škoda octavia, Nissan primera

odpovedať

3 | 2

26.01.16 00:03 | HanS24

17

59

Tu také nesmieš napísať! :)

odpovedať

0 | 0

25.01.16 08:27 | marty
nadavate tu na VW ale nikto si neuvedomuje ze ich do toho tlacia tieprijebane eu kraviny

odpovedať

25.01.16 09:12 | metju
Ako prosím?! To je VW jediná automobilka z EÚ? Nik iný tu autá nevyrába?! Prečítaj si to celé ešte raz a ak tomu nerozumieš, tu je vysvetlenie jednou vetou: Emisné normy z minulého desaťročia sa v pohode splniť dá, no pažraví manažment VAG to chcel lacno a rýchlo, lebo zisk, preto klamali!

To je podľa teba v poriadku?! Keď sa niečo nedá splniť, prostestuješ, ale nepodvádzaš, či?

odpovedať

25.01.16 11:47 | cvajstein
Navrhujem odísť VW z USA trhu, pretože spolupráca s USA je cesta do pekla

odpovedať

26.01.16 00:05 | HanS24

17

59

Už to navrhol aj pán manažér vo Wolfsburgu. On by tam dal namiesto VW škodu. Ale nie každému sa páči tento nápad vo VW. :D

odpovedať

0 | 0

25.01.16 10:33 | N/A

240

87

Tak urciteeee! "Brusel" diktuje emisne normy v Kalifornii...

odpovedať

2 | 0

25.01.16 10:33 | neviem meno
Hej jasne, a hlavne že Mazda to dokáže splniť aj bez minimotorčekov s turbom, kompresorom a bez SW manipulovania :D

odpovedať

25.01.16 10:39 | mirec75

21

54

Nie brate nedokeze ani Mazda kup si new Auto Motor a Sport a citaj. Ojeba...u vsetci aj velke BMW.
Jazdím na: Škoda octavia, Nissan primera

odpovedať

1 | 3

25.01.16 11:22 | sudca vredd
Ale to vies, ze mazdacke dizle nie su tak celkom mazdacke, ale vw...

odpovedať

25.01.16 11:57 | HanS24

17

59

Keď napíseš také nezmysly, tak prosím ťa uveď aspoň zdroj a neojebávaj tu ludí. Ukáž mi jeden naftový motor od VW s kompresným pomerom 13:1 a motorvý blok z hliníku..

odpovedať

4 | 1

25.01.16 12:10 | sudca vredd
Sorry, zla asociacia, to micubisi ma vw. Ma'c'da ma samozrejme svoje

odpovedať

25.01.16 15:40 | HanS24

17

59

Jasne, ale zdroj stále nemáme :)

odpovedať

0 | 2

25.01.16 16:44 | sudca vredd
2.0 DI-D je klasika 2.0TDI od VW.
2.2 DI-D je dokonca od PSA
zdroj http://www.google.com

odpovedať

25.01.16 19:42 | krbo

86

75

nielen naftové motory, s PSA zdieľajú aj interier a podvozok na niektorých modeloch. 1.8Di-D je vyvýjaný mitsubishi heavy industries v japonsku. Vyvynutý bol uz skôr, zmluva s VW ho však nedovolovala použiť pred r.2010. (za nepresnosti sorry)
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

1 | 0

25.01.16 23:46 | HanS24

17

59

Mazda má v ponuke dieselové motory 2.2 a 1.5
A všetky tieto dieselové motory sú prvé na svete s kompresným pomerom 14.0:1, ja som nevidel taký agregát s logom VW. Keby mali tak teraz neriešia dieselgate. Kedže tieto euro6 agregáty nemajú ani deNox katalizátor, ani adblue systém. Pekne by vyzerali namerané hodnoty emisie vw 2.0 tdi bez deNox katalizátora. :D
Ako chlapec ty fetujes moc?
Ale ja rád sa učím, daj tu prosím jeden (naozaj stačí jeden) zdroj kde je uvedený že mazda má dieselový motor od VW.

odpovedať

1 | 1

26.01.16 00:50 | sudca vredd
Ty si dobre teleso, ja pisem o motoroch mitsubishi, keby si poznal vyznam slova asociacia, tak by ti mozno trklo, ze sa v tom prispevku opravujem a uznavam, ze mazda nema motory vw

odpovedať

26.01.16 11:26 | HanS24

17

59

ok nechajme to tak :D

odpovedať

0 | 0

26.01.16 17:40 | krbo

86

75

Pri velkých kompresných pomeroch nestíhajú prehorieť oxidy dusíka. S toho čo ja viem z netu...
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

0 | 0

25.01.16 11:45 | cvajstein
A v Rusku a Číne nemá VW problema, USA chce svoje výpalné 90 miliárd dolárov, spolupráca s USA je cesta do pekla

odpovedať

25.01.16 12:09 | N/A

240

87

Este nam prosim vysvetli, kolko aut s naftovym motorom predava VW v Rusku a Cine a ake tam platia emisne normy.

odpovedať

3 | 1

25.01.16 12:19 | cvajstein
USA chce svoje výpalné 90 miliárd dolárov, spolupráca s USA je cesta do pekla!!!

odpovedať

25.01.16 19:48 | ldiot
Chlapci, naťahujete sa tu o klamaní, podvádzaní a kto komu diedelové motory dodáva, ale pritom mýjate podstatu problému!
Tu nie sú problémom emisie, či softwarové manipulácie s nimi, tu je problémom nenažranosť! Lacné a rýchle riešenie ešte nikdy nedokázalo vyriešiť problém, hlavne lacno!
Mimochodom, o neutralizácii výfukových plynov z motorov sa zaoberal jeden maďarský inžinier ešte v '70 rokoch! Písali o ňom vtedajšie Technické noviny, ale akosi sa žiadnej, podotýkam ŽIADNEJ automobilke do toho nechcelo! Ono by aj chceli, keby sa to mohlo zadarmiko, lenže tu je kameň úrazu! Človek roky niečo skúma, skúša a hlavne invustuje to z vlastného, aby napokon to iba tak a zadarmo niekomu odovzdal, kto na tom zarobí trilióny!
Pritom riešenie je veéééľmi jednoduché. U dieslových motorov je to močovina, pri naftových zase XYZ (schválne nepíšem čo) a redukuje to množstvo negatívnych plynov v spalinách. Riešenie teda existuje, ale čo neexistuje, je ochota za to riešenie konečne autorom zaplatiť a inštalovať to do áut...

odpovedať

25.01.16 21:49 | J.
IQ

odpovedať

25.01.16 23:49 | cvajstein
U dieslových motorov je to močovina, pri naftových zase XYZ (schválne nepíšem čo) a redukuje to množstvo negatívnych plynov v spalinách

pánko je X-prd :DDD

odpovedať

25.01.16 23:59 | HanS24

17

59

Sú aj lepšie možnosti ako použivanie močoviny. Keď vieš po anglicky v tomto videu je to pekne vysvetlené.
https://www.youtube.com/watch?v=CBC3VKMHf84

odpovedať

0 | 0

25.01.16 22:15 | jojoe
Celá táto kauza je len nafúknutá bublina a hlavne dôsledok nezmyselných emisných noriem, pretože už staré EU normy a autá jazdiace podla nich vyprodukujú omnoho menej skleníkových a škodlivých plynov ako zvieracie farmy ktoré produkujú bioplyn. Idiotizmus vládne svetom

odpovedať

26.01.16 00:01 | HanS24

17

59

Je to len biznis ako všetko vo svete. Neviem kto tu myslí, že politici by to riešili, keby z toho nemali obrovské zisky.

odpovedať

0 | 1

26.01.16 03:28 | MišoFe

53

83

Nedajú si pokoj s plynom.
Jazdím na: Peugeot 406 coupé (3.0i), Škoda Superb 2.0 Tdi

odpovedať

0 | 1

26.01.16 11:57 | ivanhoe818
Emisie vadia, ale spalovanie nafty nie. Je to paranoidne. Uz davno sa mohlo jazdit na plyn.

odpovedať

26.01.16 16:51 | painkiller

90

79

Samozrejme, že vedeli o tom všetci. Veď hromadná výroba je veľmi veľmi sofistikovaný proces, kde sa každá súčiastka mohokrát preveruje po funkčnej aj cenovej stránke a tá je neustále sledovaná a prehodnocovaná. Ak teraz manžéri VW tvrdia opak, je to len ďalším klamstvom v spleti už vyslovených klamstiev, ktoré ale vyplávajú na povrch tak či tak. Už by to mali priznať pred svetom, lebo si narobia hambu na 3 zimy. Ale ak tvrdohlavo hovoria, že o tom nevedeli, potom sa ich treba spýtať, že či vlastne vedeli čo vyrábali, resp. vyrábajú. Pri takto položenej novinárskej otázke by som chcel vidieť tie ich ksichty.
Jazdím na: BMW 135i cupé

odpovedať

0 | 0


Najnovšie komentáre