Prestížne ocenenie Engine of the Year si želá azda každý výrobca. Nie každému sa to podarí. Za 19-ročnú históriu ocenenie získalo len niekoľko výrobcov, iní vynikali v ďalších oblastiach. Tohtoročným výhercom ocenenia Engine of the Year 2017 bol opäť motor od Ferrari, ktorý tak začína svoju dlhú výhernú šnúru.

Ocenenie Engine of the Year je každoročným podujatím, na ktorom vybraní motoristickí novinári odovzdávajú hlasy kandidátom v oblasti motorov. Viem, vyššiu výpovednú hodnotu by to malo, keby ich hodnotili nezávislí konštruktéri, avšak akú takú hodnotu to môže mať.

Za 19 rokov existencie ankety Engine of the Year má najviac ocenení značka BMW.

Na tohtoročnom oceňovaní máme celkového víťaza v podobe motora od Ferrari. Vidlicový osemvalec s dvojicou turbodúchadiel a zdvihovým objemom 3,9 litra poháňa Ferrari 488 GTB a jeho maximálny výkon je 492 kW (670 k). Na druhom mieste skončil 3,0-litrový turbo motor od Porsche z modelov 911. Tretie miesto obsadil hybridný systém od BMW v modeli i8, teda trojvalec kombinovaný s elektromotorom.

Ferrari 488 GTB.

Kategória do 1,0 litra

 

Kategória do 1,0 litra nepriniesla žiadne zmeny. Od roku 2012 tu neohrozene kraľuje Ford s jeho litrovou verziou trojvalca EcoBoost. Ten ponúkne napríklad 92 kW (125 k), čím prekonáva hodnotu 100 k na 1 liter. Druhé miesto si uchmatol litrový trojvalec od koncernu VW, teda motor známy aj zo Škody Octavia. Tretie miesto má dvojvalec od BMW so zdvihovým objemom 0,65 l, ktorý poháňa model i3 vo verzii s predĺženým dojazdom Range Extender.

Ford Fiesta s litrovým trojvalcom.

Kategória od 1,0 do 1,4 litra


V kategórii od 1,0 do 1,4 litra tu máme opäť výhercu z minulého roka, teda Peugeot s jeho trojvalcom 1,2 PureTech. Maximálny výkon až 96 kW (130 k) je naozaj dobrá hodnota. Druhé miesto získalo BMW s 1,2-litrovým trojvalcom z MINI. Tretie miesto má pohonná jednotka 1,4 TFSI od VW s vypínaním valcov ACT.

Peugeot 3008 kombinovaný aj s trojvalcom 1,2 PureTech.

Kategória od 1,4 do 1,8 litra


Ani v kategórii od 1,4 do 1,8 litra nemáme zmenu voči minulému roku. Opäť tu kraľuje BMW so svojim trojvalcom a hybridnou sústavou z BMW i8, ktorá ponúkne systémový výkon 266 kW (362 k). Druhým v poradí je opäť trojvalec od BMW a tretie miesto získalo Audi s 1,8-litrovým TFSI motorom.

BMW i8 stále zaujme hybridnou sústavou.

Kategória od 1,8 do 2,0 litra


Kategória od 1,8 do 2,0 litra priniesla prvú zmenu. Vyhral v nej totiž nový 2-litrový turbo benzín od Porsche, ktorý montujú do modelov 718. Ten ponúkne v modeli 718 Boxster 220 kW (300 k). Druhé miesto získal 2,0-litrový motor od Mercedesu, ktorý vyhral kategóriu pred rokom. Ten je známy z modelov AMG. Tretie miesto si uchmatol 2-litrový štvorvalec TFSI, ktorý stretneme vo veľkej časti modelov koncernu VW.

Porsche 718 Boxster.

Kategória od 2,0 do 2,5 litra

 

V kategórii od 2,0 do 2,5 litra je víťaz opäť známy z minulého roka. Radový päťvalec od Audi so zdvihovým objemom 2,5 litra ponúkne v novej RS3 až 294 kW (400 k). Druhé miesto získal 2,5-litrový štvorvalec opäť od Porsche, ktorý používajú napríklad verzie Boxster S. Tretím bol 2,3-litrový štvorvalec z Fordu RS.

Audi RS3 so známym päťvalcom.

Kategória od 2,5 do 3,0 litra


Aj ďalšia kategória od 2,5 do 3,0 litra nepriniesla zmenu. Víťazom je Porsche s trojlitrovým preplňovaným šesťvalcom z modelov 911. Ten môže mať až 331 kW (450 k). Druhé miesto získal trojlitrový šesťvalec od BMW z modelov M3 a M4 a tretie miesto nový šesťvalec od Alfy Romeo z modelu Giulia Quadrifoglio.

Porsche 911 s trojlitrovým boxer motorom.

Doménou kategórie od 3,0 do 4,0 litra bol celkový víťaz Engine of the Year, motor z Ferrari 488 GTB. Druhé miesto získal Mercedes-Benz s motorom 4,0 biturbo z modelov AMG GT alebo nových modelov 63 (C a E trieda). Tretím bol 4,0-litrový boxer z Porsche 911 GT3 alebo 911 R.

Na tróne je V12

Najvyššia kategória nad 4 litre ukazuje to naj, čo automobilová technika môže ponúknuť. Tu vyhralo Ferrari so 6,3-litrový dvanásťvalcom z modelu F12 s maximálnym výkonom 544 kW (740 k), teda víťaz z minulého roka. Na druhom mieste skončil desaťvalec 5,2 montovaný do Audi R8 alebo Lamborghini Huracan. Tretím bol opäť Lamborghini motor 6,5 V12 z modelu Aventador.

Ferrari F12 s dvanásťvalcom.

Kategória výkonných motorov opäť „vystrelila“ na prvé miesto motor z Ferrari 488 GTB. Ten tak získal v tohtoročnej ankete najviac bodov. Druhým bol 4,0-litrový boxer od Porsche a tretím 4,0-litrový osemvalec od Mercedesu. Zaujímavosťou bolo šieste miesto pre Teslu.

Tesla opäť vedie s elektromotormi

Tá vyhrala s veľkým náskokom tiež v kategórii elektrických motorov. Na druhé miesto sa prebojoval model BMW i3 a tretím bol Chevrolet Bolt a jeho elektromotor. V kategórii „zelených“ motorov vyhrala opäť Tesla prenasledovaná hybridnou sústavou z BMW i8 a elektromotorom zo Chevroletu Bolt.

Tesla už niekoľko rokov kraľuje elektromotorom.

Nový motor roka

 

Poslednou kategóriou boli nové motory. V nej po dlhých rokoch zvíťazil japonský výrobca, konkrétne Honda s 3,5-litrovou pohonnou jednotkou z modelu NSX. Na druhom mieste sa prekvapilo umiestnil úplne nový dvojlitrový vznetový štvorvalec od Mercedesu, ktorý mal premiéru v novom Ečku. Tretie miesto získal motor z Alfy Romeo Quadrifoglio. Tak čo, mali ste nejakých kandidátov aj vy a skončili podľa vašich očakávaní?

Honda NSX priniesla po dlhých rokoch víťazstvo pre japonského výrobcu.