Mnohí vodiči pri kúpe auta zvádzajú ťažký boj. Otázka vo veľa prípadoch znie dízel alebo benzín? Často rozhoduje vplyv okolia, všeobecná náklonnosť k naftovým motorom v našich končinách, či jednoducho osobné preferencie. No čo sa skutočne oplatí viac? Ťažká otázka s komplikovanou odpoveďou.

Pri voľbe medzi benzínovým a dízlovým motorom sa zamerajte na to, ako budete auto používať. Mnohí vodiči sa jednoducho sústredia na spotrebu a cenu paliva a je rozhodnuté. No je to skutočne tak jednoduché? V prospech naftových motorov hovorí vo všeobecnosti nižšia spotreba. Druhým bonusom  u nás je daňové zvýhodnenie nafty oproti benzínu, čo robí autá so vznetovým motorom ešte lákavejšie, ako v iných krajinách. V prospech benzínu zasa hovoria hladší a tichší chod, menej vibrácií, svižnejšia jazda a v neposlednom rade aj ekológia.

Ešte nedávno sa zdalo, že naftové motory niektorí výrobcovia právom označujú za ekologické. Spotrebujú menej paliva a tým pádom produkujú menej CO2, čo je skleníkový plyn. Problémom však sú ostatné emisie. Dízlové motory totiž majú oveľa vyššie emisie NOx ako benzínové. Pri spaľovaní vo vznetovom motore navyše vznikajú sadze, teda pevné častice, ktoré sú čoraz menšie a nebezpečnejšie pre ľudský organizmus. Aby výrobcovia tieto neduhy dízlov odstránili, montujú už nejaký čas do áut DPF filtre, teda filtre pevných častíc. Na zníženie emisií NOx zasa slúži v poslednej dobe rozšírená technológia SCR (selektívna katalytická redukcia), čiže vstrekovanie AdBlue do výfukového potrubia. Benzínové motory si naproti tomu dlhé roky vystačili s katalyzátorom. No už sa na trhu objavujú aj benzínové motory, ktoré sa nezaobídu bez filtra pevných častíc. Na trh ich priniesli napríklad Peugeot, Mercedes alebo VW.

Za ako dlho sa vráti počiatočný rozdiel v cene?

S vidinou ušetrených peňazí sú mnohí vodiči ochotní si priplatiť za auto s dízlovým motorom. Koľko je tento rozdiel? Koľko kilometrov musíte prejsť, aby sa vám počiatočná investícia vrátila? Na porovnanie si zoberme Renault Kadjar dCi 130 (dízel) a Renault Kadjar Tce 130 (benzín). Auto z momentálne mimoriadne obľúbenej kategórie. Dízlová verzia s predným pohonom a výkonom 96 kW (130 k) vo výbave Intens stojí 25 090 €. Benzínová verzia s predným pohonom a výkonom 96 kW (130 k) v rovnakej výbave má cenovku 21 890 €. Rozdiel je teda rovných 3 200 €. Ako sú na to so spotrebou? Kadjar dCi 130 zajazdil testovaciu trať redakcie TopSpeed.sk s výsledkom 6,0 l / 100 km. Benzínový Kadjar Tce 130 to zvládol za 7,0 l / 100 km. Rozdiel 1 l / 100 km v spotrebe mimochodom približne zodpovedá aj predstavám výrobcu, ktorý udáva 4,5 l/ 100 km pre dízel a 5,8 l/ 100 km pre benzín (rozdiel 1,3 l /100 km). Ako dlho teda musíme jazdiť sa nám vrátila pôvodná investícia? Pri cene nafty 1,12 €/l a cene 95 oktánového benzínu 1,29 €/l sa rozdiel 3 200 € v cene začne vracať po prejdení 138 500 km. Na toto množstvo km totiž pri dízli so spotrebou 6l / 100 km zaplatíte za palivo 9 307,2 €. Za rovnakú porciu km s benzínovým motorom, so spotrebou 7l / 100 km zaplatíte 12 506,5 €. Rozdiel je teda spomínaných 3 200 €.

Záleží na tom, ako budete auto využívať

Pri kúpe auta je teda dobré zvážiť, ako ho budete používať a ako dlho si ho chcete nechať. Ak jazdíte prevažne v meste a krátke trasy v okolí, bude pre vás vhodnejší benzínový motor. Je tichší, prenáša do karosérie menej vibrácií a skôr sa zohreje, čo znamená, že skôr pracuje pri ideálnych podmienkach a rýchlejšie začne kúriť. Ak naopak jazdíte často dlhé trasy, určite oceníte väčší dojazd dízlu a nižšiu spotrebu. Vznetový motor ale môže byť dobrým pomocníkom aj keď potrebujete ťahať prívesný vozík. Vďaka vyššiemu krútiacemu momentu väčšinou potiahne viac.