Renault je malými hothatchmi známy. V tejto kategórii je veľmi vyhľadávanou značkou. S modelom Clio, ktorý sa dostal na trh už v roku 1990, automobilka ponúkla niekoľko športovo ladených hothatchov. V druhej generácii však pripravili niečo, čo tu predtým ani potom nebolo. A obávam sa, že už nikdy nebude. Model s vidlicovým 6-valcom vstavaným v strede vozidla pred zadnou nápravou a pohonom zadných kolies  - Renault Clio V6 Sport.

Renault Clio síce priniesol aj v prvej (Clio Williams) aj v nasledujúcich generáciách špeciálne a výkonné modely. Nič podobné ako Clio V6 Sport nevzniklo a už ani nevznikne. Prísnejšie emisné normy, stále výkonnejšie štvorvalcové motory. Žiadne ďalšie Clio s poháňanou zadnou nápravou tak s veľkou pravdepodobnosťou už neuvidíme. Aj preto je tento model hotovou legendou. Aj keď viacerí novinári sa zhodli na tom, že jazdiť ostro s touto potvorou vôbec nie je jednoduché a že potenciál auta s motorom uprostred tu nevyužili konštruktéri najlepšie.

Renault mal s Cliom V6 veľké plány. Mali vyrobiť 12 modelov denne. Nakoniec vyrobili 1 630 kusov prvej fázy a 1 305 z druhej.

Druhá generácia tak bude s týmto výnimočným exemplárom pravdepodobne stále vyhľadávaným zberateľským kúskom. A prečo by aj nie. Malé hothatche s viac ako 4 valcami už prakticky zanikli. Ešte tu máme Audi RS3 a BMW M140i, tie sú však vo vyššej kategórii. A aj tie to majú, aspoň v BMW, už skoro zrátané...

Motor miesto zadných sedačiek už asi v žiadnom sériovom hothatchi neuvidíme.

Phase 1

Vráťme sa však ku Cliu V6. Prvá zmienka o ňom sa datuje do roku 1998, kedy predstavili koncept Sport V6 24V. Vidlicový šesťvalec v ňom očakával každý, avšak všetkým padla sánka, keď zistili, kam ho konštruktéri umiestnili. Motor putoval miesto zadných sedadiel, vozidlo tak zostalo len dvojmiestne.

Trojlitrový vidlicový šesťvalec zo zdvihového objemu 3,0 litra ponúkol 169 kW (230 k) a rovných 300 Nm. Akceleráciu na 100 km/h zvládol model za 6,4 sekundy. Motor bol spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Nakoľko však vzrástla pohotovostná hmotnosť kvôli motoru a rôznym výstuhám o nezanedbateľných 300 kg, na päty mu šliapalo slabšie Clio Sport s dvojlitrom a maximálnym výkonom 130 kW (177 k). To totiž zvládlo akcelerovať na stovku za 6,9 sekundy. A k tomu stálo nové prakticky polovicu Clia V6. Ale ten zvuk šesťvalca, rovnako ako výrazný bodykit a pohon zadných kolies robia toto auto jedinečným. Tiež pripomínam, že v ňom okrem základných asistentov na podvozku nebola žiadna extra podpora pre vodiča. Žiadna stabilizácia, podporné systémy pre ostrú jazdu zákrutami, nič podobné vtedy ešte nebolo...

Vpredu bolo zavesenie McPherson, vzadu viacprvková náprava. Clio V6 jazdilo na 17-palcových diskoch, vzadu s rozmerom pneu 235/45 R17. Predné kotúče mali priemer 330 mm a štvorpiestikové strmene, vzadu boli 300 mm kotúče a 2-piestikové strmene. Malý kufor vzadu dopĺňal len o niečo väčší vpredu. Renault Clio V6 Sport tak, samozrejme, nebol určený na dovolenkovú cestu do Chorvátska. Jeho doménou boli okresky a rovné cesty. Koncepcia motora v strede pred zadnou nápravou je totiž veľmi zradná a potrebovala skúseného vodiča.

Phase 2

O 2 roky neskôr rozbehli produkciu takzvanej Phase 2, teda modernizovanej verzie. Tá sa hneď stala najvýkonnejším hothatchom na svete. Konštruktéri upravili výkon na 188 kW (255 k), krútiaci moment zostal rovnakých 300 Nm. Automobil prekonal Alfa Romeo 147 GTA tiež s vidlicovým šesťvalcom 3,2 a maximálnym výkonom 184 kW (250 k) alebo Seat Leon Cupra R so 165 kW (225 k). Na úprave motora sa tu podieľalo tiež Porsche.

Vylepšená verzia zvládla šprint na 100ku za 5,8 sekundy, čo bol výrazný posun voči staršej verzii. Motor opäť spolupracoval výhradne so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Automobil dostal 18-palcové disky, vzadu s pneumatikami o rozmere 245/40 R18. Konštruktéri tiež upravili pruženie, rozchod predných kolies a automobil dostal silnejšie stabilizátory. Pohotovostná hmotnosť vzrástla z 1 355 kg na 1 400 kg. Rozdiel bol tiež v exteriéri a interiéri. Clio dostalo xenónové svetlomety, kožený volant a bočné panely na prívod vzduchu k motoru v titánovej farbe (dovtedy lakované vo farbe karosérie). Zmenou bola tiež predná maska, ktorá sa zmenila po vzore faceliftu bežného Clia.

Renault mal s V6 Cliom veľké plány, produkcia mala vyrobiť 12 modelov denne. Nakoniec vyrobili 1 630 kusov z prvej fázy a len 1 305 z druhej. Dnes nič podobné už nekúpite. Ako som na začiatku spomenul, zadokolky v malých autách s budúcou generáciou BMW 1 vyhynú a spolu s ňou aj radové 6-valce. Ak by ste túžili po klasike, verte, že ceny šplhajú do výšin. Najlacnejší kúsok Renault Clio V6 na mobile.de začína na 28 500 €, Phase 2 sa blíži už k 70-tisíc eurám. Celkom slušné na malé Clio, nie?