Peugeot 205 GTI prišiel neskôr ako základné modely. Francúzi postavili veľmi silnú konkurenciu etalónu tej doby, Golfu GTI.  

Peugeot 205 GTI Dimma. Úpravca ponúkal aj rozšírený bodykit. V západnej Európe za zachovalý kus pýtajú majland. 

205 GTI vyrábali od roku 1984 do roku 1994. Prešiel len jedným rozsiahlym faceliftom. Z vonku sa na prvý pohľad zmenili len zadné svetlá. Modernizácia zasiahla aj palubnú dosku. Model žal úspechy na autosalónoch, v motoršporte, ale aj medzi verejnosťou. 205 GTI vyrábali len s trojdverovou karosériou, ak neberieme do úvahy rôzne prototypy. Tie v danej dobe rástli ako huby po daždi. Prvé GTI bolo s motorom 1,6i a 77kW, čiže 105 koní. V roku 1986 narástol výkon na 115 koní, objavila sa tiež 1,9tka s výkonom 130 koní. Pri 1,9i výkon kolísal. Mohla za to elektronika a katalyzátor. Uvádzajú sa verzie 77,88 a 94 kW. Všetky motory boli osem-ventilové. Niektoré sa dostali aj do väčších modelov, 309 a 405. Komu bolo málo, mohol si objednať úpravu motora u dvorných úpravcov Gutmann alebo Dimma. Ponúkali dokonca turbo. Kabriolet s týmito motormi sa pýšil označením CTI.

Peugeot 205 GTI vyhral britskú anketu o najlepší hothatch histórie!  Tromfol oveľa novších a silnejších  konkurentov. 

Kto si ho v danej dobe kúpil? Bolo vyrobených 332 942 kusov GTI z celkových 5 153 369. Až 86 % zákazníkov boli muži, z toho 70 % mladších ako 40 rokov. Po prepočítaní na súčasnú menu, základné GTI vychádzalo na približne 18 000 eur.

Výbava bola rôzna. Základne modely nemali takmer nič. Avšak tie najpremakanejšie kúsky mali kožené sedačky, veľké panoramatické okno, elektrické okná a pod. Na pohľad sa 205ka líšila z vonku mohutnejšími plastovými nárazníkmi a čiernymi plastovými lemami. Spočiatku bola obutá na smiešnych 14-palcových diskoch (kanáldekel :P), neskôr sériovo na 15-tkách. Vzniklo mnoho limitovaných edícii. Napr. Miami bolo odeté do krásnej modrej, Griffe bolo charakteristické jemnou zelenou. Samozrejmosťou pre každé GTI bol červený koberec.

 
To, čím si všetkých 205ka získala, boli jazdné vlastnosti. Poviete si, že štandardných 105-130 koní je nič moc, ale auto vážilo menej, ako krabica od topánok. Podvozok bol odladený neskutočne. Zákruty dokázal rezať vo veľkej rýchlosti. Ale neodpustil žiadnu chybu. Veľa týchto áut skončilo omotaných okolo stromu. Vpredu bola náprava typu McPherson, zadná bola s priečnou torznou tyčou. Dynamické údaje sa líšia. Najčastejšie sa pri 130 koňovej verzii skloňuje zrýchlenie z 0-100 km/h za 7,8 sekundy, a maximálna rýchlosť 203 km/h. Časom do 205 GTI  ľudia narvali svojpomocne motory zo 405 Mi16, s výkonom 108-116 kW, alebo 2.0 8v Turbo so 108 kW z novších modelov PSA. Všetky prevodovky boli štandardne 5-stupňové. Sem-tam sa nájde upravená 205 so 6 kvaltom z 306 Gti-6. Každopádne najhľadanejší a najdrahší je sériový kúsok v dokonalom stave.

205 GTI v úprave Gutmann. Motor 16v bol známy v 405 Mi16, 309 GTI16, alebo v Citroene BX GTI. Gutmann mu dodal pár koníkov navyše vďaka špeciálnemu saniu a vopchali ho do 205ky.  

Presné údaje sa k starým autám zháňajú ťažšie. Existuje viacero zdrojov, ktoré uvádzajú rôzne fakty. 

205 Rallye

Popri 205 GTI nesmieme zabudnúť na 205 Rallye. Pri stavbe civilnej Rallye spolupracovali s Talbot Sport. Rallye (tak ako aj pri 106 a neskôr 306) sa vyznačovalo zníženou hmotnosťou. Boli odstránené takmer všetky komfortné prvky. Celková hmotnosť bola menej ako 800 kíl. Predávali sa údajne len vo Francúzsku, Belgicku, Holandsku a Španielsku. 73 kW vytiahli z motora s objemom 1,3 litra. Niektoré boli sériovo vybavené motorom 1,9i 77kW z GTI. Ten sa vraj predával len v Nemecku. Charakteristická bola biela farba a plechové disky. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov