Peugeot 405 získal v roku 1988 titul Európske auto roka.
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ak chceli automobilky v minulosti krásny dizajn, ich peniaze smerovali do Talianska. Za kabátom modelu Peugeot 405 stojí dizajnové štúdio Pininfarina. 405ku vyrábali iba ako sedan a ako kombi – break. Existoval aj prototyp coupé, ale ten sa do výroby nikdy nedostal. Ujasnime si 2 pojmy. Ph1 - model pred modernizáciou, Ph2 - model po modernizácii. Veľmi zdarilým dizajnovým a hlavne funkčným prvkom boli ostrekovače čelného skla upevnené na stieračoch. 

Podvozok mal vpredu nápravu McPherson, zadná využívala torznú tyč. Rovnakú zadnú nápravu by ste našli aj pri Peugeote Partner/Citroen Berlingo. Lenže náprava vyžadovala určitú starostlivosť. Preto mnoho pracantov opustilo naše cesty. O zastavenie sa starali vpredu kotúčové brzdy, vzadu bubnové. Od výkonu zhruba 110 koní boli vzadu kotúče. Za príplatok ste mohli mať aj ABS.

Pod kapotou ste našli motory, ktoré boli časté aj v 205ke, 309ke, či v Citroene BX. Nič väčšie ako štyri valce a 2 litre pod kapotou nehľadajte. Objem štartoval na 1,4, pokračoval cez 1,6 až k 1,9. Výkon bol od 48 kW až k maximálnym 108 - 118 kW pri 16V motore, resp. T16 mala pri overbooste cca 160 kW. Pred modernizáciou (Ph1) boli k dispozícii aj karburátorové verzie, aj verzie so vstrekovaním. U nás boli známe hlavne nezmary, diesle. Hladký diesel 1,9d a 1,8/1,9 TD. S výkonom 47/52 kW a max 66 kW pri TD.

Po modernizácii prišli nové benzínové motory. 1,9 vypadli a nahradili ich 1,8 a 2,0 litrami. 1,6 upravili. Rovnako 1,8TD nahradil 1,9TD. Prevodovky boli manuálne s 5 stupňami (4 stupne mala iba 1,4), alebo automatické. Diesel sa s automatom nevyrábal. Silu na vozovku zvyčajne prenášala len predná náprava. Existujú aj výnimky. 4x4 ste mohli nájsť pri prvom modeli len pri motoroch 1,9i 8V (GRx4, SRx4), alebo pod kapotou legendárnej Mi16x4. Po modernizácii len pod kapotou motora 2,0i 8V. Mi16 Ph2 už 4x4 nebola. Tú nahradila oveľa výkonnejšia T16, ktorých je na Slovensku max 2-3 ks (jedna sa predávala za 10 tisíc, druhá za 1500 - majiteľ totiž nevedel, čo za poklad vlastní). Pri modeli 4x4 bol vzadu hydropneumatický podvozok, ktorý vychádzal z Citroenu BX, ale úplne rovnaký nebol. Navyše rôzne výkonové 4x4 nemali totožný systém pohonu, preto si kúpu 4x4 dobre zvážte.

405ku ešte stále vyrábajú. Kúpiť si ju môžete na niektorých trhoch Afriky alebo Ázie. 
Veľmi vydareným dizajnovým a hlavne funkčným prvkom boli ostrekovače čelného skla upevnené na stieračoch.

Bolo niekoľko stupňov výbavy. GL, GR, SR, ST. Keď bol pod kapotou diesel, označenie končilo D, turbonafta bola DT (D-turbo) a vstrekovanie končilo I. Mi16 bolo vždy len 16V benzín, s rôznymi výkonovými verziami. Existovalo množstvo limitovaných verzií. Napr. Roland Garros bol len zelený benzínový kombík, s bielo sivými polokoženými sedadlami, LeMans pri verzii Mi16 Ph2 znamenal krásny červený lak a niektoré doplnky z vrcholnej T16. 


Základná výbava GL bola na dnešné pomery smiešna. Dvojrýchlostné stierače, vyhrievané zadné sklo, zvnútra nastaviteľné spätné zrkadla, analógové hodiny... GR na tom nebolo oveľa lepšie (pred modernizáciou). Za servo ste si museli priplatiť, ale malo už iné čalúnenie sedadiel, vzadu stredovú opierku, digitálne hodiny. Z vonku na dverách mala lišty s imitáciou chrómu. SR už malo navyše elektrické predné okna, servo, taktiež iné čalúnenie dverí. Od výbavy SR už boli spätné zrkadlá vo farbe a chróm sa nasťahoval aj okolo okien. ST bol najluxusnejší. Strešné okno, 4x elektrické okná, vyhrievané a elektrické kožené predné sedadlá, elektróny. Výbava, s ktorou sa nestratí ani dnes. Mi16 mala anatomické predné sedadlá a krásny bodykit. Servo v základe, rovnako aj elektrické predné okná. Pri vyšších výbavách prvých modelov bolo elektrické len pravé spätné zrkadlo. Ph1 predávali aj za oceánom v Amerike. Posledný model, ktorý značka na tamojšom trhu predávala. Od európskej verzie sa líšila inými nárazníkmi, trochu iným interiérom a podstatne lepšou výbavou.  Motory boli len 1.9i a 1,9i 16v. S americkými 405kami sa viaže kauza, kedy museli Francúzi veľa kusov stiahnuť naspäť do Európy. Ale k dôvodu návratu som sa nedopracoval.

Koncom leta r1992 prebehla zásadná modernizácia. Pribudli z hľadiska bezpečnosti výstuhy dverí. Zmenili zadné čelo s kufrovými dverami. Hlavnou zmenou prešiel interiér. Francúzi boli totiž často kritizovaní za lacné plasty, čo sa čiastočne zlepšilo s príchodom vylepšenej verzie. K bežným modelom je toto veľmi jednoduchý základ.

Poďme k ostrým modelom. Karoséria celkom dobre odolávala korózii. Ak sa však pre 405ku rozhodnete, počítajte s tým, že zvárač bude váš nový dobrý kamarát. Veď predsa aj ten najmladší model má už 22 rokov.

Peugeot 405 Mi16 LeMans Ph2 je dnes raritnejšia. ale lacnejšia ako T16. Je ich menej. Vyznačovali sa krásnou červenou farbou, špecifickými diskami (rovnaké boli aj na 306 LeMans...), sedadlami a zadným krídlom z T16, karbónovou lištou na palubnej doske. 

Peugeot 405 Mi16 - jeden z najlepších predohrabov doby 

Mi16. Ani neviem kde začať. Od bežnej verzie sa líšila krajším bodykitom, čo som už načrtol vyššie. Zahŕňal iný predný nárazník s integrovanými hmlovkami, bočné prahy a zadný nárazník. Na veku kufra bol krásny decentný spojler upevnený na dvoch miestach. Spočiatku boli MIčka obuté na 14-palcových diskoch, neskôr zhruba od r1990 prišli 15ky. Bodykit mali všetky MIčka rovnaké, aj pred aj po modernizácii. Výnimkou je limitovaná edícia LeMans, ktorá mala iný zadný spojler (rovnaký ako T16).

Výbava? Ph1 anatomické sedadlá, zvyčajne šíber, elektrické predné okná, elektrické pravé zrkadlo... za príplatok manuálne kožené sedadlá, ale už nie anatomické, ale rovnaké ako v SRi za príplatok, alebo klimatizácia. Po modernizácii výbava Ph2 mala skoro to isté, ale okná už boli elektrické aj vzadu. Limitovaná edícia LeMans pri Ph2 dostala anatomické polokožené sedadlá zhodné s T16 a karbónové doplnky. Týchto kusov je len pár. LeMans Ph2 sa pohybuje v cenovej relácii od 4000 eur. 

Motory? Pri Ph1 bol 16v 1905 cm3 štvorvalec s označením XU9... Výkon od 108 po 116 kW. Prevodovky 5 stupňové. Za zmienku stojí aj verzia Mi16x4, ktorá ale nemá rovnaký systém ako GR, SRx4, alebo novšia T16. 4x4 trpí rovnakými závadami, ako bežný hydropneumatický systém v Citroenoch. Mi16 boli u nás v minulosti hojne rozšírené. Dnes sú veľmi veľkou raritou. Na margo ešte spomeniem, že mnohí motoristickí novinári prirovnávali zábavu za volantom tejto mašiny k legendárnej E30 M3, len s predným náhonom...

Po modernizácii prišil 2,0 16V (XU10J), ktoré však už nešli vraj až tak dobre, ako rozšírenejšie a staršie 1,9ky. Výkon ostal zhruba rovnaký, cca 150 koní. Základ motora neskôr použili aj v 306 s16/gti-6. Rozšírenou úpravou je použitie sania práve z novšej 306ky, ktorá výrazne zlepší dynamiku motora. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Peugeot 405 T16 - Turbo + 4x4 = neskutočne dobrá kombinácia

T16, vrcholná verzia francúzskeho kočiaru. Prišli až po modernizácii, a dnes sú veľkou raritou. Dokopy bolo na Slovensku vyše 5 kusov, jedna skončila v Maďarsku, druhá na Morave medzi chlapcami z „T16 Gangu“. Momentálne sú na Slovensku vraj len 3 kusy. Ceny začínajú v zahraničí na cca 4500 €, ale za dokonalé kúsky sa ľudia neboja pýtať cez 20 tisíc. V mojich očiach to bola zlatá doba. Takmer každý jeden väčší výrobca ponúkal športovoladený model, ktorý nie len dobre vyzeral, ale aj dobre jazdil.  Okrem legiend typu M3, S2, MB 190e, ale aj napr. Opel Vectra A/Calibra Turbo, Renault 21 Turbo, Lancia Dedra Turbo a i. A hlavne to magické slovo Turbo bolo vtedy fakt v kurze. 
Motor T16 vychádzal z modernizovaného 2,0 16V z mička (bol aj 8V Turbo, ale v 605, 406 a i.). O peklo na kolesách sa staralo turbo Garett VAT25. Toto turbo má zvláštnu koncepciu. Ide o hybrid medzi turbom s variabilnými lopatkami (VGT), používaných dnes v naftových motoroch a turbami typu WGT, ktoré nájdeme u benziňakov. Turbo sa vyznačovalo minimálnou turbodierou a tlačilo 1,1 baru.  Regulácia plniaceho tlaku navyše umožňovala funkciu OverBoost. Na 45 sekúnd tak dokázal narásť výkon na 220 koní (+cca 20 koní) a na 318 N.m. Zrýchlenie bolo 7,1 sekundy, a maximálna rýchlosť 235 km/h. Vtedy turbo tlačilo 1,3 baru.
T16 mala štandardne pohon 4x4. Rozdelenie bolo 53:47 v prospech prednej nápravy. Kameňom boli hlavne rozvodovky, ktoré boli ako keby z blata... Päťstupňovú prevodovku od motora oddeľovala spojka zo šesťvalcovej 605ky. T16 vážila len 1380 kíl. 
Výbava bola asi maximálna, a nebolo v nej nič, čo by dnes chýbalo. Za príplatok ste mohli mať asi len šíbér a airbag vodiča, tempomat...
Po pár kusoch rovno siahli francúzski žandári. 

T16, vrcholná verzia francúzskeho kočiaru. Prišli až po modernizácii v roku 1993. Dnes sú veľmi veľkou raritou. Dokopy bolo na Slovensku vyše 5 kusov, jedna skončila v Maďarsku, druhá na Morave medzi chlapcami z „T16 Gangu“, jedna na súčiastky a pod. Momentálne sú na Slovensku vraj len 3 kusy. Ceny začínajú v zahraničí na cca 4500 €, ale za dokonalé kúsky sa ľudia neboja pýtať cez 20 tisíc.

V mojich očiach bola v 80-90 rokoch zlatá doba. Takmer každý jeden väčší výrobca ponúkal športovo ladenú odvodeninu, ktorá nielen dobre vyzerala, ale aj dobre jazdila. Okrem legiend typu BMW M3, Audi S2, MB 190E, ale aj napr. Opel Vectra A/Calibra Turbo, Renault 21 Turbo, Lancia Dedra Turbo a i. A hlavne to magické slovo Turbo bolo vtedy v kurze. 

T16 vyrobili len 1016 kusov! Na Slovensku sú maximálne 3. Osobne viem o 2.

Motor T16 vychádzal z modernizovaného 2,0 16V z MIčka (bol aj 8V Turbo, ale v 605, 406 a i.). O dynamiku na kolesách sa staralo turbo Garett VAT25. Toto turbo má zvláštnu koncepciu. Ide o hybrid medzi turbom s variabilnými lopatkami VGT, používaných dnes v naftových motoroch a turbami typu WGT, ktoré nájdeme v benziňákoch. Turbo sa vyznačovalo minimálnou turbodierou a tlačilo 1,1 baru.  Regulácia plniaceho tlaku navyše umožňovala funkciu OverBoost. Vtedy turbo tlačilo 1,3 baru, ale iba na 45 sekúnd. Výkon tak krátkodobo narástol na 220 koní (+cca 20 koní) a na 318 Nm. Najlepšie zrýchlenie je papierovo 7,1 sekundy a maximálna rýchlosť 235 km/h. 


T16 mala štandardne pohon 4x4. Rozdelenie bolo 53:47 v prospech prednej nápravy. Kameňom úrazu boli hlavne rozvodovky, ktoré boli akoby z blata... Päťstupňovú prevodovku od motora oddeľovala spojka zo šesťvalcovej 605ky. Práve problém rozvodoviek mnoho majiteľov rieši ešte väčším "blatom" zo staršej Mi16x4. Funguje to, ale nie je to ono. T16 vážila 1380 kíl, čo je zhruba o 300 kíl viac ako základný model. 


Výbava bola asi maximálna a nebolo v nej nič, čo by dnes tradične naladenému vodičovi chýbalo. Za príplatok ste mohli mať asi len šíber a airbag vodiča, tempomat. Po pár kusoch rovno siahli francúzski žandári, ale tí sa museli uskromniť so sedačkami z bežnej Mi16.

Tuning

V 80.-90. rokoch sa tuning rozmáhal vo veľkom. A o 405ku zakoplo kvantum úpravcov. Medzi nimi dvorný úpravca Gutmann, ktorý okrem výraznejšieho bodykitu pripravil aj úpravy motora. Pri modeli Mi16 ph1 narástol výkon až na 170 koní. Gutmann navyše stojí aj za modelom i16V. Išlo viac-menej o kombík v bodykite, ale s upraveným motorom z Mi16. Rôzne doplnky vytvorila aj firma Clemens Motorsport, alebo Morette. Dokonca sám Peugeot pre vybrané trhy pre verzie GRi a SRi pripravil balíček Sport Extra, ktorý mal prahové a nárazníkové nadstavce. Pre nemecký trh boli len v sivej alebo v zeleno-čiernej farbe.

Peugeot 405 v dobovej úprave firmy Gutmann

Peugeot 405 a Motoršport

Peugeot 405 žal úspechy aj v motoršporte. Legendárne video s Ari Vatanenom Climb Dance z Pikes Peak pozná asi každý, kto má v žilách benzín. Za čias Ph1 sa 405 zúčastnila aj Rally Paríž – Dakar v rokoch 1989 – 1990. Uprostred jedného ročníka pretekov auto dokonca z depa zmizlo! Čorkli ho Afričania. Zlodej za neho požadoval výkupné. Vďaka tomuto incidentu sa posádka nestihla registrovať na štart etapy, a tak nevyhrala...


Trošku neskôr trápila Mi16 Ph2 Superturismo súperov na okruhoch. Dlho tam však nefigurovala, tuším odjazdila len 2 neúplné sezóny.