09.02.2016

Podľa Jaguaru budú autonómne autá jazdiť ako ľudia

Autonómne autá sa na nás valia z každej strany. Zatiaľ iba virtuálne, no napríklad Volvo chce prevziať zodpovednosť za ich zlyhanie a ukázalo nám, ako by mohol už dnes vyzerať interiér autonómneho auta. Čosi podobné, avšak zo vzdialenejšej budúcnosti nám predviedol aj Mercedes s konceptom F015. No nie je to len hudba budúcnosti. Veď mnohé automobilky už reálne testujú autonómne autá. Spomínaný Mercedes dokonca dostal povolenie na testovanie autonómnej jazdy pre novú sériovú triedu E. Žiadne experimentálne vozidlo. Napadlo vám ale, aké to asi bude nechať sa viezť strojom, ktorý sa bude "rozhodovať" sám? Veď mnohí z nás sa už aj teraz cítia nepríjemne v aute, ktoré šoféruje niekto iný. Najmä ak nie úplne veríme jeho vodičským schopnostiam, alebo má nebezpečné návyky. Budeme ale dôverovať stroju? Túto otázku si položili aj v Jaguari. Výsledok? 

"Pochopením a odsledovaním pozitívnych vodičských zvykov môžeme zabezpečiť, že sa naše autá nebudú správať ako roboti," Wolfgang Epple, šéf vývoja JLR.

Budeme o pár rokov ešte chcieť šoférovať? Ja verím, že hej

Ľudia z automobilky Jaguar Land Rover si uvedomujú, že ľudia budú mať obavy a nebudú dôverovať autonómnym autám. Najmä ak sa budú správať ako roboti. Preto je podľa nich dôležité, aby správanie autonómnych áut pripomínalo prirodzené správanie ľudí. Tí si potom rýchlejšie zvyknú a budú im viac dôverovať. Otázne je, či to vôbec dáva zmysel napodobňovať nevypočítateľné ľudské správanie. Nuž, podľa Jaguaru hej a nie sú v tom sami. Ich výskum je totiž súčasťou projektu MOVE-UK, ktorý vedie Bosch a spolupracuje na ňom aj spoločnosť Transport Research Laboratory, alebo mestská časť Londýna Greenwich. JLR v rámci projektu poskytne flotilu áut mestskej časti Greenwich. Autá budú vybavené senzormi, ktoré budú sledovať jazdu a budú ich využívať zamestnanci mestskej časti. Na základe dát od rôznych vodičov potom automobilka vyhodnotí, ako sa ľudia správajú v určitých dopravných situáciách ako dávanie prednosti na kruhových objazdoch a križovatkách, či pripájanie sa na cestu, alebo diaľnicu s plynúcou premávkou. Budú tiež sledovať, ako ľudia reagujú na autá s právom prednostnej jazdy, keď stoja v zápche a podobne. Rozhodne však ide o, pre mnohých ľudí, stresujúce situácie a nie som si úplne istý, či si práve tu treba brať príklad z vodičov. Automobilka však tvrdí, že si zoberú za vzor iba pozitívne vodičské zvyky.

"Chceme byť schopní dať vodičom možnosť výberu medzi úplným riadením vozidla a autonómnou jazdou. Ak bude mať vodič dôveru v automatickú funkciu, nebadane prejde z jedného režimu na druhý," Wolfgang Epple.

Údaje z výskumu poslúžia aj poisťovniam na vypracovanie poistných podmienok. Projekt navyše podporila aj britská vláda prostredníctvom ministerstva obchodu a inovácií. Ministerstvo poskytne na projekt MOVE-UK dotáciu vo výške 2,75 milióna £, pričom celý projekt bude stáť 5,5 milióna £ behom troch rokov. Dr. Wolfgang Epple, šéf vývoja JLR, k významu projektu povedal: "Aby sme úspešne uviedli autonómne autá, potrebujeme sa sústrediť na vodiča viac ako kedykoľvek pred tým. Porozumenie, ako vodiči reagujú na škálu veľmi dynamických a rôznorodých situácii v skutočnom svete, je základ, ak chceme, aby vodiči prijali autonómne autá." Ako ďalej dodal: "Zákazníci skôr akceptujú plne autonómne vozidlá, ak bude auto reagovať rovnako ako vodič. Pochopením a odsledovaním pozitívnych vodičských zvykov môžeme zabezpečiť, že sa naše autá nebudú správať ako roboti. Chceme byť schopní dať vodičom možnosť výberu medzi úplným riadením vozidla a autonómnou jazdou. Ak bude mať vodič dôveru v automatickú funkciu, nebadane prejde z jedného režimu na druhý. Autonómny režim mu potom pomôže v náročných, alebo menej zaujímavých situáciách počas cesty. Ak sa bude vodič počas automatického režimu cítiť prirodzene a bezpečne, bude schopný si skutočne oddýchnuť a rád prenechá kontrolu autu." Nuž, uvidíme, ako prirodzená nakoniec jazda v autonómnych autách bude a či nebudeme v aute sedieť ako na ihlách.

Zdroj: tlačová správa



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.


CarFans Párty 2016