Na oboch stranách Atlantiku zvyšujú bezpečnosť premávky organizácie zaoberajúce sa nárazovými skúškami a testovaním asistenčných systémov. V Európe máme agentúru EuroNCAP a v zámorí funguje už roky IIHS. Nemožno poprieť veľký význam týchto organizácií na zvýšení bezpečnosti automobilov. No stále existujú oblasti, v ktorých majú automobilky medzery.

Vysoká hmotnosť vedie k vyššej pravdepodobnosti smrti alebo vážnych zranení pri nehode. Obézny človek napríklad ľahšie podkĺzne pod bezpečnostný pás.

Napriek veľkému prínosu organizácií EuroNCAP a IIHS sa občas objavuje kritika na štandardizované crash testy. Každá skúška totiž musí prebiehať za rovnakých podmienok (rýchlosť, prekrytie, deformačné zóny, figuríny...). Iba takto sa dá porovnávať bezpečnosť medzi jednotlivými autami. Práve organizácia IIHS objavila pred pár rokmi zásadný problém v bezpečnosti vozidiel v teste s malým (25 %) prekrytím. Automobily, ktoré výborne zvládali čelný náraz s 40 % prekrytím mali zrazu žalostné výsledky s 25 % prekrytím. Výrobcovia začali totiž autá pripravovať na štandardizované testy. Problém je však v tom, že reálne nehody sa stávajú za rôznych podmienok. Podstatná odchýlka od štandardu tak v teste znamená úplne iný výsledok. Pri skutočných nehodách sa začal objavovať aj ďalší zásadný problém. V USA prišli na to, že ľudia s vyššou hmotnosťou majú pri nehodách viac zranení. Ako sú štandardizované nárazové testy, rovnako sú prísne dané rozmery figurín. Problém je však v tom, že všetci nevážime 77 kg a nemeriame 175 cm ako štandardná testovacia figurína (Hybrid III).

Organizácie používajú aj figuríny neštandardných veľkostí, napríklad muža vysokého 195 cm s hmotnosťou 100 kg a ženu s výškou 152 cm a hmotnosťou 50 kg. EuroNCAP testuje aj bezpečnosť detí figurínami zodpovedajúcimi veku 1 a pol, 3, 6 a 10 rokov.


Priemerný Američan vážil v 70. rokoch minulého storočia 79 kg, priemerná žena 66 kg. Za takmer 50 rokov však obyvatelia USA poriadne pribrali (muži + 9,5 kg, ženy + 9,1 kg). V krajine však trpí obezitou až 40 % ľudí. Vysoká hmotnosť vedie k vyššej pravdepodobnosti smrti alebo vážnych zranení pri nehode. Obézny človek napríklad ľahšie podkĺzne pod bezpečnostný pás. Spoločnosť Humanetics, ktorá sa špecializuje na výrobu figurín, vyrobila obéznu postavu s hmotnosťou 124 kg a výškou 175 cm.

Zľava: figurína 70 ročnej ženy s nadváhou, figurína obézneho muža (124 kg, 175 cm), figurína priemerného muža (77 kg, 175 cm)

Dnešná populácia USA nie je len obéznejšia, ale aj staršia. Rovnaká situácia je aj u nás v Európe. Pri nehodách nie je problémom len vysoká hmotnosť pasažierov, ale aj vyšší vek. Starší ľudia utrpia pri nehode zranenia s väčšou pravdepodobnosťou. Riziko vážnych zranení je u päťdesiatnikov o 20 % vyššie ako pri mladšej populácii. Vo veku 80 rokov je riziko vyššie až o 40 %. Odborníci preto vyvíjajú ďalšiu figurínu, ktorá reprezentuje ženu s nadváhou (BMI 29) vo veku 70 rokov. Anatómia je úplne odlišná od „mladších figurín“. Dôchodcovia majú bežne viac tuku v oblasti brucha. Omnoho zraniteľnejší je aj ich hrudník, keďže kosti nie sú už také pevné.


Obézne figuríny a figuríny reprezentujúce starších ľudí zvýšia bezpečnosť áut. Výrobcovia si budú musieť dať v budúcnosti pozor na to, aby boli ich autá bezpečné aj pre pasažiera neštandardného veku a rozmerov. „Nezabúdame na zraniteľnejších vodičov na cestách a poskytnime produkt, ktorý výrobcovia áut, vládne agentúry a výskumné skupiny z celého sveta môžu použiť pre stavbu a testovanie bezpečnejších áut pre ľudí všetkých veľkostí a každého veku,“ hovorí Christopher J. O’Connor, šéf spoločnosti Humanetics.


Zdroj: euroncap, iihs, humaneticsatd, humaneticsatd