Manuál alebo automat? Mnoho ľudí ma v tejto otázke jasno. Ja som fanúšikom oboch riešení. Poďme sa na to pozrieť z objektívnej stránky. V minulosti boli aspoň tri dobré dôvody, prečo si vybrať manuál: 1, bol rýchlejší. 2, bol úspornejší. 3, bol zábavnejší. Moderné autá s automatmi sú dnes úspornejšie a rýchlejšie, než s manuálom. Zostáva teda jedine „zábava“. Športové skrine napr. ako PDK však dokážu hádzať medziplyny a pracovať výborne v manuálnom režime. Je tu teda dôvod na smútok za spojkovým pedálom?

 

„Za posledné dva roky sme sa naučili z modelov Cayman GT4 a Boxster Spyder, že to nie je len o časoch z okruhu, ale aj o emóciách a zábave z jazdy.“

Áno, je. Manuál vám dáva totiž pocit absolútnej kontroly nad vozidlom. Je len na vás, kedy zmeníte prevod a nemusíte skúmať, či máte prevodovku v športovom alebo manuálnom režime. Voľba ľudí, ktorí chcú byť s vozidlom prepojení, je teda jasná. No mnohé automobilky dnes už prestávajú ponúkať možnosť voľby prevodovky. Pri výkonných autách je tak často s motorom spojený len automat. Podobnou cestou sa vybralo aj Porsche. Do modelov GT3/GT3 RS montuje len PDK. Znamená to postupný zánik manuálnych prevodoviek v Porsche? Našťastie nie!


Erhard Mössle, technický šéf typu 911, sa vyjadril, že manuálne prevodovky zostanú v ponuke. „Je to unikátna možnosť mať manuál v type 911 a myslím, že budeme zaň bojovať, pokiaľ to len pôjde. Aj keď je to len 10% trhu, ale pre niektorých zákazníkov a niektoré trhy je dôležité mať na výber takýto druh prevodovky, najmä pre USA... Za posledné dva roky sme sa naučili z modelov Cayman GT4 a Boxster Spyder, že to nie je len o časoch z okruhu, ale aj o emóciách a zábave z jazdy. Aj keď auto nie je najrýchlejšie, je zábava jazdiť s manuálom. Samozrejme, PDK je rýchlejšie, ale veľa zákazníkov chce meniť stupne samo. Preto si myslím, že by sme mali zostať pri manuáloch aj v ďalšej generácii,“ hovorí Mössle.

 

Porsche robí možno rozhodnutie, ktoré nedáva na papieri zmysel (pretože len 15% zákazníkov volí manuálne radenie). Z ponechania manuálov v ponuke však môžu získať v dlhodobom pohľade. O takých 10 rokov totiž veľa manuálov vo výkonných športových autách asi nebude (k ponechaniu manuálnych prevodoviek sa hlási ešte Jaguar).


Správa o zachovaní manuálov v ponuke ma celkom potešila, ale na druhej strane nemôžem zabudnúť na to, že Porsche odchádza od atmosférických motorov... Možno by si zákazníci radi priplatili aj za atmosféru, ktorá by produkovala vyššie papierové emisie. No ale to sú už ťažké špekulácie...

 

Zdroj: caranddriver