Nie, nepomýlil som sa a ani som si to nevymyslel. BMW 333i skutočne existovalo. Že ste o ňom nepočuli? Je to pravdepodobne z toho dôvodu, že išlo o automobil výlučne pre Juhoafrickú Republiku. Prečo práve pre ňu? Jednoduchá odpoveď. Športové BMW M3 sa tam totiž nikdy nedovážalo a tak BMW muselo uspokojiť dopyt niečím iným.

Nejde ani o produkt od Alpiny, i keď sa prevádzka z nemeckého Buchloe do tohto projektu trocha zapojila. Nebol to tiež najväčší motor, ktorý ste si do slávnej E30 mohli objednať. Existovala totiž ešte Alpina B6 s 3,5-litrovým 6-valcom. Ale aj tak je táto verzia neskutočne raritná a vzácna. Veď z nej vyrobili len 210 kusov a zákazníkom predali len 204.

Je to väčšia rarita ako originálna M3, avšak dynamicky je pomalšia.

Pod prednou kapotou pracoval 3,2-litrový radový šesťvalec, ktorý fungoval tiež v modeloch 633i CSi alebo 733i. Maximálny výkon 145 kW (197 k) dosahoval pri 5 500 ot./min a krútiaci moment 285 Nm pri 4 300 ot./min. Dynamické parametre neboli na svoju dobu zlé, ale na originálnu M3 nestačili. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládal model za 7,4 sekundy a maximálka ležala pri 228 km/h.

Trikolóru M nájdeme aj pod nápisom 333i.

Pamätáte sa na Škodu Felicia s motorom 1,3 do ktorého ste si museli vybrať, či chcete klimatizáciu alebo posilňovač riadenia? Presne podobný problém mali aj noví majitelia 333i. Kvôli rozmerom motora sa tak museli rozhodnúť, či chcú mať v aute príjemnú atmosféru aj v horúčavách, alebo ľahšie zaparkujú. Alpina dodala ešte sací trakt zo svojho modelu B6 3,5, nakoľko pôvodné sanie používané vo väčších modeloch s týmto motorom sa do menšej trojky nezmestilo.

Museli ste si vybrať, buď klimatizácia, ale servo. Spolu to nebolo možné.

Motor spolupracoval so športovou prevodovkou Getrag, ktorú poznáme aj z modelu M3. Tá mala jednotku k sebe a dozadu, teda miesto dvojky. K sebe a dopredu ste zaradili spiatočku. Alpina sem dodala ešte svoje klasické viaclúčové disky s priemerom 16 palcov a hlavicu radiacej páky. Miesto výduchov ventilácie v stredovej konzole je malý displej zobrazujúci tlak a teplotu oleja v motore alebo teplotu oleja v diferenciáli. Budíky od Alpiny boli ciachované do 270 km/h.

Servo alebo klimatizácia?

Automobil mal odlišný predný spojler v spodnej časti, malý spojler na kufri a nápis 333i s podkladom vo farbách M. Za príplatok ste si mohli kúpiť strešné okno, ABS alebo kožený interiér. Zvyšok bol v sérii a medzi klimatizáciou a servom ste sa museli rozhodnúť.

Krátka história BMW 333i znamená tiež obrovské sumy, ktoré sú ľudia ochotní za toto raritné auto pýtať. Miesto M3, ktorá bola vo výrobe takmer 7 rokov, BMW 333i vyrábali len jeden rok od 1985 do 1986. Všetky automobily mali volant vpravo a boli určené len pre JAR. Ak sa tak niektorý kúsok aj dostal do Európy, môžete si byť istí, že ide o väčšiu raritu, ako originálna M3. Mali ste to šťastie vidieť ho?