14.02.2016

Pozor na aquaplaning! Viete ako ho zvládnuť?

Najbližší týždeň Slovensko podľa predpovedí počasia nečaká nič iné len dážď, prípadne vo vyšších polohách dážď so snehom. Je zrejmé, že naše preťaženými kamiónmi preležané cesty budú na mnohých miestach zaliate stojatou vodou. Stojatá vrstva vody na ceste dokáže byť vo vyšších rýchlostiach mimoriadne nebezpečná. Rýchlostí typických pre jazdu v obci 45 - 60 km/h sa tento problém netýka. Je prakticky nemožné (teoreticky áno) dostať aquaplaning v tempe pod 60 km/h. No asi každý jazdí aj mimo obce...

Ak sa nechcete len bezmocne prizerať, ako vodiči vo videu nižšie, venujte nasledovnému článku plnú pozornosť!

Množstvá vody na cestách premávku prirodzene spomaľujú. V dlhých kolónach stráca čas mnoho z vás. Potom, keď sa cesta konečne otvorí, hurá predbiehať. Samozrejme, prirodzená reakcia na frustráciu z vlečenia sa za ľaknutým osobákom alebo preťaženým kamiónom. Ale POZOR! Na Slovensku viac než vo väčšine krajín EÚ hrozí riziko silného aquaplaningu podstatne viac. Práve vďaka koľajam od preťažených kamiónov. Že sú naše cesty v hroznom stave, nie len po zime, ale celý rok je už snáď aj trápne rozoberať. Ale mnohé, na oko zdravé úseky mimo obcí, trpia zdržiavaním vody v prevaleninách od trestuhodne preťažených mašín.

Aquaplaning prichádza zväčša náhle a nečakane. Zlý posed za volantom, zlé držanie volantu (len jednou rukou) - schopnosť vodiča nebezpečenstvo rozpoznať klesá.


Aquaplaning? To sa mne nemôže stať!

V prvom rade je treba si uvedomiť, že sa teoreticky týka každého vozidla, ktoré dokáže prekročiť 80 km/h. Prax je o čosi zložitejšia, lebo na to, aby vznikol, musí byť splnených viacero podmienok. V zásade k nemu môže dôjsť vždy. Otázkou je len, pri akej rýchlosti... V drvivej väčšine prípadov je aquaplaning záležitosťou jazdy v priamom smere. V zákrute je prakticky neriešiteľný, ale chvalabohu aj výnimočný.

Čo je aquaplaning?

Veľmi sa mi páči reklama istej poisťovne v ČR nad diaľnicou: Aquaplaning není plánování na vodě. Voľný preklad je let/vznášanie sa na vode. Je to stav, kedy pneumatika nedokáže zo stopy pri odvaľovaní odvádzať vodu adekvátne rýchlo jazde, teda jej otáčkam. Vo vyššej rýchlosti sa pred pneumatikou vytvorí vodná stena, ktorej tlak v istom momente prekročí tiaž vozidla na pneumatiku. Vtedy pneumatika stratí kontakt s povrchom a vznesie sa na vrstve vody. Keď k tomu dôjde na všetkých kolesách vozidla, stáva sa absolútne neovládateľné. Táto situácia je mimoriadne nebezpečná, pretože nie je možné meniť smer, brzdiť ani pridávať.

Dá sa s aquaplaningom bojovať?

Samozrejme! Ako som spomenul, pri istej rýchlosti a vrstve vody na ceste mu podľahne každé vozidlo. Je však ohromný rozdiel, či je to pri 110, alebo 210 km/h. Prvou rýchlosťou jazdíme za dažďa celkom bežne úplne všetci, tou druhou už snáď len na okruhu (ako vo videách vyššie) alebo za dažďa len šialenci. :)

Čo riziko aquaplaningu zvyšuje? 

- vysoká rýchlosť,
- staré a zjazdené pneu (dezén pod 4 mm je hazard!),
- široké pneu,
- ľahšie vozidlo,
- hĺbka vodnej vrstvy a jej dĺžka (problém začína pri vrstve cca 5 mm a dĺžke 10 m a viac),
- štruktúra a materiál povrchu (betón je voči koľajam odolnejší a za mokra má lepšiu priľnavosť),
- podhustené/prehustené pneu.

Ako aquaplaning rozpoznať?

- volant je zrazu veľmi voľný,
- auto nereaguje na jemne zmeny smeru,
- otáčky motora prudko vyletia hore.


Anti Aquaplaningové opatrenia:

- NEJAZDIŤ V KOĽAJÁCH S VODOU!!!
- nižšia rýchlosť,
- dostatočne hlboký dezén pneumatík (min. 4 mm)
- správne hustenie/jemné prehustenie (podhustenie je veľmi nebezpečné!)
- ťažšie vozidlo,
- užšie pneu (tie sú však horšie na mokrom a suchom povrchu).

Čo robiť/nerobiť?

Ja viem, píše sa to ľahko. No v prvom rade nepanikáriť! Nebrzdiť ani netočiť volantom! Brzdenie aj snaha o zmenu smeru jazdy spôsobia v prípade kontaktu len jedného kolesa, jednej strany vozidla neriešiteľný šmyk! Ak je brzdenie nevyhnutné (kvôli prekážke) treba tak urobiť postupným prerušovaným prišliapavaním pedálu, nie dupnutím. Ak sa však auto stihne roztočiť, alebo pred sebou zrazu máte prekážky, boh vás ochraňuj!

Čo teda robiť? Ubrať plyn (na automate), alebo stlačiť spojku a počkať s volantom rovno, kým rýchlosť pod vplyvom odporov (vody, valenia, vzduchu) klesne natoľko, že kolesá sa znova chytia.



DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

16.04.10 11:05 | MArtin

1189

82

100 bodovy clanok. Vazne. Viac clankov tohto druhu ja uvitam. Aj ked niektore informacie mozu byt zname, opakovanie je predsa matkou mudrosti
Jazdím na: Volvo , Hyundai , Volvo

odpovedať

28 | 0

16.04.10 12:55 | Mates

9

89

Skvely clanok.

odpovedať

7 | 0

17.04.10 11:05 | Števo

390

83

S tými širokými gumami musím troška nesúhlasiť. Ja som tento rok kúpil o 20mm širšiu gumu a lepšie odvádza vodu ako tá predchádzajúca užšia.Ale asi aj dosť záleží od okolností ktoré sú v článku spomenuté.
Jazdím na: Alfa Romeo 166

odpovedať

0 | 0

24.08.10 18:44 | Jozef

123

63

ide o to, ze ked mas sirsie gumy, tak je rovnaky tlak sposobovany tiazou auta na vacsej ploche - preto sa lahsie mozes dostat do aquaplaning-u so sirsimi gumami
Jazdím na: Volkswagen Touran

odpovedať

8 | 0

24.08.10 19:01 | Andrej
Bingo! Ak si Jozef, ktoreho mam na mysli, smelo si hod k menu aj pridomok TS :). Vzorec pre tlak : P = F / S [ N / m2 ]

odpovedať

15.02.16 02:27 | easy
aquaplaning je ako hydrodynamicke mazanie. musia sa splnit paru podmienok k vzniku. zuzujuci sa klinovity priestor(pneu-cesta) spravna drsnot povrchov(hlbka vzorky a aj tvar, asfalt nesmie byt vyjazdeny na zrkadlovo leskly) a vzajomna rychlost (koleso-vozovka, ked uz to smyka tak to lepsie "maze") okrem prveho , klinovyti priestor tam bude pokial sa budu pouzivat kolesa, sa ostatnym da nieco robit..

odpovedať

04.05.10 20:31 | Iceman
Perfektný článok, len je škoda, ako som už viac krát napísal, že ho nečítajú všetci vodiči. Malo by to ísť stále dookola vo všetkých médiách. A nielen tento, ale všetko čo súvisí s bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky.

odpovedať

18.05.10 10:37 | Michal Č.

262

84

len by som chcel dodat ako zaujimavost ze napr. vo finsku sa robi autoskola 3 roky,dobre citate 3 roky!!! a vodici sa tam uz od mlada ucia ako zvladat aquaplanig, rozne druhy smyku na roznych druhoch provrchu a vsetky mozne krizove situacie ku ktrorym na aj na nasich cestach dochadza kazdy den. v buducnosti by som o tom chcel napisat clanok ktory velmi rad posuniem redakcií topspeed

odpovedať

7 | 0

14.02.16 20:29 | KEKO535

457

75

Daj ho sem, rad si to precitam :) Mam rad take temy , co kde ako kedy :) ..
Jazdím na: Mercedes W204

odpovedať

1 | 0

15.02.16 13:23 | fayn

169

71

neviem ci si si vsimol ze reagujes na 6 rokov stary koment :D

odpovedať

3 | 0

30.11.12 00:53 | Lucky Bastard
Hmm a co ak dostanem smyk v zakrute na vode? napr - dialnica, cca 170kmh, lavotociva zakruta, a zrazu je citit pretacavy smyk.. Da sa to riesit ? samozrejme asi zalezi od toho tam hore, ci sofera chce alebo ani tam ho nikto nechce, popripade tam dole :) mne sa to nedavno stalo (dezen tak lahko nad 4mm), niekde v horach na rychlostnej ceste cislo jeden (stary usek), dost nestatsne klopena zakruta a prask ho tam, velmi jemny pretacavy smyk, no kontra bola prisilna, a takto to hojdalo, ale nakoniec OK a to mam pocit, ze o 5kmh naviac a uz by to vyzeralo trochu inak.. kamion co bol tesne za mnou musel mat krasny pohlad na udalost. bleee, to je strasne, ta rychlost je hold prilis navykova :) esteze ide zima, cloveka to schladi a skludni.

odpovedať

11.06.14 13:27 | talar peter
Obávam sa, že v zákrute ísť v šmyku aquaplanningom znamená šmýkať sa bokom po vodnej hladine, takže kolesá asi nedostanú šancu začať dezénom odvádzať vodu včas, takže crash test /možno posledný :))/ tvojho auta ťa neminie, tu pomôže už len silná viera v boha, len stále neviem v ktorého :)))))))

odpovedať

14.02.16 23:51 | Matúš

39

88

Na diaľnici je povolená rýchlosť 170 km/h?
Jazdím na: Škoda Octavia RS Combi, Mazda RX 8 Renesis

odpovedať

0 | 3

14.02.16 23:53 | mario

49

79

a v nemecku neprsi?
Jazdím na: BMW 330XD 170KW e92

odpovedať

4 | 0

15.02.16 08:08 | PHiLiPZ

47

92

v Rakusku na betonovych dialniciach je to celkom v pohode, tam sa kvoli dazdu neobmedzujem
ale ked pridem na SVK, hned nastupuju kolaje

bude aj clanok a smykani na lade? vela ludi ani nenapadne, ze most premrzne ovela rychlejsie ako pevna zem, pripadne ze po prejdeni popod nadjazd moze riadne fuknut - videl som takto v jarku jedno auto na streche, druhe sice na kolesach, ale tiez mimo cestu a rozmyslal som, co sa im stalo, kym som spopod mosta nevyliezol a neodfuklo ma dobre 2 metre smerom ku krajnici

odpovedať

1 | 0

15.02.16 10:40 | Lackey

28

48

Citujem " Je však ohromný rozdiel, či je to pri 110 alebo pri 210 km/h. Prvou rychlosťou jazdíme za dažďa celkom bežne úplne všetci,..."
Ja teda určite nejazdím v daždi 110 km/h, najmä nie na SK dialniciach. Asi nie som všetci.
Ale už, budem vedieť, kto ma to predbieha ohrozujúcou rýchlosťou na premočených cestách za vodnou clonou.

Článok a tému vnímam, ako užitočný.

odpovedať

0 | 2

16.02.16 19:32 | test
pokial viem da sa tomu predist cital som davno jeden clanok kde to vyriesily ale museli by sme vsetci jazdit na uzuckich pneumatikach a muselo by ich byt viac vedla seba ako ma nakladak na zadnej naprave(neviem ako sa to vola ale ze ma 4kolesa na jednej naprave.)

odpovedať

19.02.16 20:23 | Tomas84us

13

74

Ludia by si moznost vyskytu aguaplaningu mali uvedmit a aj ked spomalia stale je tu moznost ze sa do toho dostane auto pred nimi, cize by mali o dost zvacsit rozostupy. Havne na R1 medzi TT a BA vidiet ako to ignoruju a idu tesne za sebou a ked dostane auto pred nimi aq. je uz neskoro.
Ja jazdim rally a tam som sustredeny. Ale ked idem po normalnej ceste, beriem to na vedomie a akykolvek sofer sa nema sancu sustredit napr 300km vkuse, cize tie rozostupy su nevyhnutnost. Pri rally idem par minut a som 100% koncentrovany, pri normalnej jazde by som zosedivel, tak radsej spomalim a necham si vacsi rozostup.
Jazdím na: Suzuki Swift 1.2

odpovedať

1 | 0

28.04.16 13:16 | romino

19

38

ak sa budu vodici plne venovat tou comu maju za volantom a budu jazdit normalne a hlavne si mv hlave uvedomia ake je pocasie tak by nemuseo dochadzat k tolkym avaznym nehodamale
Jazdím na: Ford focus

odpovedať

0 | 0

Jaguar AWD XE leto 2016
android aplikacia

Jaguar AWD XF leto 2016

Najnovšie komentáre