Presne 18. februára 1952 vyrobili v českej továrni prvý prototyp Pragy V3S. Tým spustili takmer 40-ročnú históriu výroby už legendárneho auta. Posledné kusy zišli z výrobných pásov Bratislavských automobilových závodov (BAZ) v roku 1990. Celkovo vyrobili približne 130 tisíc kusov. Vývoj prvého prototypu trval len niekoľko mesiacov, inšpiráciou bol ruský ZIS a americký Studebaker US6.

Pohonnou jednotkou bol 6-valcový vzduchom chladený vznetový motor pôvodom z Tatry 111, len zmenšený na polovičný počet valcov.

Za výnimočnú prejazdnosť terénom vďačila Praga V3S portálovým nápravám, ktoré umožnili zvýšiť svetlú výšku. V poháňaných kolesách boli umiestnené prevody s príslušnými redukciami, vďaka ktorým nemusel byť hnací hriadeľ v jednej osi so stredom kolesa.

Skúšky prebiehali v najrôznejších podmienkach

Vzduchom chladený vznetový motor s priamym vstrekom vo V3S je ohlušujúci. Nie náhodou vznikla v armáde za drobné pochvaly a vyznamenania vojakov vzletná veta - Pochvala pred naštartovanou V3Skou - ktorú, samozrejme, nik nepočul.

Jeho hlučnosť bola asi najväčšou nevýhodou

Pohonnou jednotkou bol 6-valcový vzduchom chladený vznetový motor pôvodom z Tatry 111, len zmenšený na polovičný počet valcov. Odolný a robustný motor spoľahlivo fungoval pri všetkých podmienkach. Výnimkou boli len extrémne studené štarty, nakoľko nemal žhaviace sviečky. Jeho asi najväčšou nevýhodou bola až šialená hlučnosť.

Motor mal zdvihový objem 7,4 l, priame vstrekovanie paliva a ventilový rozvod OHV. Vozidlo má 4 hriadele, ktoré prenášajú krútiaci moment na všetky kolesá. Maximálna rýchlosť 60 km/h bola určená z dôvodu mechanického namáhania kardanových hriadeľov. V prípade prekročenia rýchlosti napríklad pri zjazde z kopca bez zaradeného prevodového stupňa mohlo dôjsť k uvoľneniu hriadeľa a jeho zachytenie o vozovku.

Praga V3S vznikla s viacerými nadstavbami

Podľa dobových materiálov sa dokáže Praga V3S brodiť cez 80 cm hlbokú vodnú prekážku a prekonať 40 cm vysokú kolmú prekážku. K dispozícii je 4-stupňová prevodovka s prídavnou dvojstupňovou redukčnou prevodovkou. Prevodovka však nie je synchronizovaná, radenie je nutné s dvojitým vyšliapnutím spojky. Pragu V3S si môžete pamätať tiež z filmu „Vesničko má, středisková“ s Mariánom Labudom a Jánosom Bánom. Tieto nezabudnuteľné stroje môžete ešte aj dnes stretnúť na dedinách, alebo v ťažko dostupných terénoch.