Byť rýchly je málo, superrýchly je lepšie. To stratégovia vo Ferrari veľmi dobre vedia, preto vybrali meno nového typu radu 812, ktorý príde na trh toto leto. Má vskutku priliehavé meno Superfast (superrýchly) a maximálnu rýchlosť 340 km/h. S podobnými trhačmi asfaltu však má úspech nielen Ferrari, ale aj Porsche a Maserati. Predajné čísla rastú, o ich maržiach môžu manažéri ostatných automobiliek iba snívať.

Kľúčom úspechu luxusných športových značiek je ich renomé.

Výkonné autá sú teraz žiadané tak, ako nikdy predtým, a to napriek klimatickým zmenám, čoraz prísnejším emisným normám a obmedzeniam rýchlosti všade vo svete. Odborník konzultačnej spoločnosti Ernst & Young (EY) Peter Fuss má jednoduché vysvetlenie: „Je to symbol postavenia: ukážem všetkým, že si také športové auto môžem dovoliť." Perspektívy pre tento segment sú ružovejšie než v minulosti. „Na svete je čoraz viac bohatých ľudí, či v Číne, alebo Rusku. Potenciálna klientela sa rozrastá," hovorí Fuss.

 

Podľa odborníkov je kľúčom k úspechu týchto automobiliek renomé ich značiek. „Z veľkej časti je to myšlienkové kino," myslí si Fuss. „Je to podobné ako u dámskych kabeliek. Značkový exemplár je niekoľkonásobne drahší než kabelka od menej známej firmy, hoci sú vyrobené z rovnakej kože."

Profesor marketingu Stefan Hencke považuje za jeden z dôvodov aj menšiu citlivosť zákazníkov na ceny. Sú skrátka ochotní siahnuť hlbšie do peňaženky. V luxusnej triede cena nehrá veľkú úlohu, preto sa tu neodohráva taká tvrdá cenová vojna. Sila značky vyvoláva pozitívne asociácie." Klient hľadá predovšetkým uspokojenie "emocionálnej potreby, ktorú vyvoláva práve značka".

 

Pod rastúci počet predávaných luxusných športiakov sa podpisuje aj priaznivý hospodársky vývoj. Problém nastane, ak sa tento ekonomický motor zadrhne. Predaj začne klesať, nie však preto, že by si boháči nemohli dovoliť drahé luxusné auto. Podľa Fussa sa tak stane skôr preto, že „takúto kúpu považujú za neprimeranú s ohľadom na chudobnejších susedov, ktorí sa v ekonomicky ťažších časoch musia obávať o prácu". Minimálne na slovenských boháčov táto citlivosť na okolie určite neplatí. Skôr naopak, tu sa v období od prepuknutia finančnej krízy v roku 2009 dostalo ohromné množstvo superdrahých áut. Keďže však boháči bývajú v štvrtiach spolu s boháčmi, motivácia predviesť sa je tu stála a neovplyvnená skutočným svetom.

Zdroj: TASR