Ranou na solar všetkým hardkore fanúšikom chlapských športiakov je definitívne potvrdenie informácie, že najnovšia 911 GT3 nebude mať manuálnu prevodovku, len PDK. Túto vec, napriek celému zoznamu lepších parametrov a racionálnych dôvodov v prospech dvojspojky, bude mať problém rozdýcháť väčšina fanúšikov. Už desaťročia je totiž známe, že ľudia veci pre zábavu nekupujú rozumom, ale srdcom. A srdce mnohým stále vraví, že tam chcú manuál, aj keď je už pomalší a motor s ním žerie viac...

Predstavte si aká rýchla musí byť nová GT3, keď sériová verzia 911 (typ 991) je na Nurburgringu rovnako rýchla ako predošlá generácia GT3 (typ 997)!

Ďalšími nečakanými "podrazmi" sú: riadenie s elektrickým posilňovačom riadenia A TERAZ POZOR doplnený o riadenie kolies zadnej nápravy. Skvelou správou je motor! Nanovo prepracovaný 3,8 litrový 6-valcový boxer dáva šialene krásnych 475 k pri 8 250 otáčkach a točí 9 000 ot!

Toto je historicky prvá GT3, ktorá nemá v ponuke manuálnu prevodovku. No tiež nemá klasický automat! Je tu špeciálne vyskladaná (sprevodovaná) a softvérovo vybavená 7 stupňová dvojspojková prevodovka PDK (Porsche Doppel Kupplung Getriebe).

Okrem dvoch krásnych našľapaných promo videí od Porsche vám výnimočne prinášame aj video magazínu EVO, v ktorom šéf vývoja Porsche Motorsport Andreas Preuninger podrobne vysvetľuje ako 911 GT3 vznikla. Ak máte radi Porsche aspoň tak ako ja (alebo teda túto značku minimálne rešpektujete a obdivujete) a rozumiete po anglicky, toto budete doslova žrať!

7 stupňová PDK je jediná voľba!


Keďže sa jedná o tak veľký kultúrny šok, podrobnejšie info o tomto nádhernom športiaku začnem práve prevodovkou, nie motorom. Andreas potvrdzuje, že vnútorný boj, ktorý diplomaticky volá diskusiami trval ohromne dlho a bol náročný. Definitívne rozhodnutie padlo až v lete minulého roka. Emócie museli dať prednosť faktom a parametrom. A tak, napriek tomu, že PDK je ťažšia, prináša najrýchlejšie radenie pre tento druh prevodoviek doposiaľ s reakčným časom menej než 0,1 s. Zároveň je agresívna až brutálna, pretože cieľom vývojárov bolo pripraviť prevodovku, ktorá bude pracovať nekompromisne ako sekvenčná prevodovka. A nie len to. Jedným z dôvodov pre manuál je možnosť kopnúť do spojky a prásknuť zadokolku do driftu. Funkcia pre samočinné prevodovky nemožná. DOPOSIAĽ! Chytrí chalani v Porsche Motorsport nechceli a nesmeli pripraviť majiteľov GT3 ani o štipku zábavy, ba naopak. Cieľom bolo priniesť zábavy ešte viac. Takže okrem toho, že pri plnej akcelerácii vďaka skvelému reakčnému času získava PDK na klasický manuál pri každom preradení cca 2,5 metrový náskok (čiže po dvoch preradeniach je to celá dĺžka auta, čo je rozhodujúce pre vjazd do zákruty), potiahnutím oboch páčok radenia pod volantom súčasne ste v režime stlačenej spojky. Brnknutím do plynu v tomto režime a pustením páčok začínate drift ako nikdy doteraz. S hardvérovým i softvérovým vyladením sa hrali vývojári až do nepríčetna, aby prevodovka radila presne vtedy, kedy by to robil špičkový pilot, a aby neradila sama a vtedy keď by to nik nečakal... Adreas tvrdí, že čokoľvek sa dá urobiť s manuálom, dá sa aj s touto PDK. Pri komletne vypnutej elektronike je možné napísať zadnými kolesami rovnaké klobásy ako s manuálom. Zdá sa, že sa to celé fakt podarilo!


Jeden z najlepších a najvšestrannejších športiakov je teraz ešte krajší a lepší v každom smere...

Jeden z najlepších a najvšestrannejších športiakov je teraz ešte krajší a lepší v každom smere...


Dynamika? Maximálka 315 km/h, zrýchlenie 3,5 s


Elektronika pozná funkciu štartovacieho programu Launch Control, no ten pre skvelý odpich často nie je potrebný. Prečo? Väčší rozchod zadných kolies, samosvor a široké pneu dávajú tomuto Porsche 911 GT3 ohromnú trakciu. Predošlá GT3 je dodnes ospevovaná mašina, vraj jeden z absolútne najlepších športiakov sveta vôbec. Toto je o celú sekundu rýchlejšie v šprinte na stovku (aj, alebo hlavne vďaka superrýchlej PDK) a na dvestovku sa dostane za čosi pod 12 s. Čas na severnej slučke ešte nepotvrdili oficiálne, no vraj bude minimálne rovnaký ako mala veľmi špeciálna verzia 911 GT3 4.0, teda pod 7:30 min.

Jedným z dôvodov vyššej hmotnosti sú nové sedačky, ktoré už pre homologačné účely musia mať aj bočné airbagy.

Jedným z dôvodov vyššej hmotnosti sú nové sedačky, ktoré už pre homologačné účely musia mať aj bočné airbagy.


Chuťovky


20" disky kolies sú po prvýkrát kované. Doposiaľ používali ľahké odliatky, teraz pre ešte väčšiu pevnosť kované disky. Podobne ako predchodca, aj tu je zachovaná veľmi špeciálna centrálna matica. 911 GT3 991 má po prvýkrát kompletne prepracovaný softvér elektrického posilňovača riadenia, čo tiež mnohým pilotom nemusí byť len vďaka svojmu riešeniu po chuti. Tvorcovia možno uznajú, že riadenie je na pocit iné ako v GT3 997 a GT3 996, ale v žiadnom prípade vraj nebude sklamaním! 3,8 litrový boxer motor má priame vstrekovanie paliva DFI, vďaka ktorému má skvelý litrový výkon 125 k/l, vyšší krútiaci moment a môže točiť až 9000 ot. Max. výkon motora je 350 kW (475 k) pri 8 250 ot. Nová GT3 je po prvýkrát o poznanie ťažšia nie len v porovnaní s predošlou GT3, ale aj s Carrera 2S. Je to pre až 90 litrovú nádrž, 30 kg PDK, riadenie zadnej nápravy, nemožnosť použiť špeciálne superľahké sedačky z Carrera GT, ktorým už prešla homologácia FIA pre chýbajúci bočný airbag a tiež podstatne väčší kus auta.

Celkovo je v tomto aute o 60 kg viac vecí, no celkovo je ťažšie len asi o 30 kg ako predchodca, čo je skvelé. Pririaďovanie zadných kolies prebieha v drobných uhloch, do 80 km/h ide v protismere predných kolies a auto pre manévrovanie skracuje o celých 20 cm! Systém a špeciálne pneumatiky SportMaxx Race od Dunlopu nemajú oneskorenie reakcie a tak je vraj s týmto autom možné robiť vyhýbacie manévre aj v 300 km/h. Štandardom sú veľmi vylepšené oceľové brzdy. Priemer brzdových kotúčov je teraz rovnaký vpredu a vzadu 380 mm. Za príplatok sú k dispozícii PCCB keramiky a tieto majú až 410 mm vpredu, takže 20" disky sú plné bŕzd a majú rovnaké brzdové strmene sú z typu 918 hybrid. Ešte na to kdesi zarobiť, základná cena novej GT3 v Nemecku bude 137 303 €.