Prežíva Toyota krízu? Osobne som nad niečím podobným ani len neuvažoval, ale vedenie spoločnosti to vidí trochu inak. Volkswagen sa stal za minulý rok svetovou jednotkou z pohľadu predajov, keď uchmatol prvé miesto práve japonskému gigantu. Náskok európskej automobilky je pritom len zanedbateľný a už budúci rok to môže vyzerať inak. No pravdepodobne nebude.

Toyoda si myslí, že môžu vyrábať lepšie autá z pohľadu zákazníka. Jednoducho by sa mali všetky oddelenia, od marketingu cez vývoj až po výrobu, snažiť lepšie naplniť alebo dokonca predbehnúť priania klientov. Práve v tomto spočíva „kríza“ Toyoty.

Toyota sa dostáva do problémov a netvrdím to ja, ale sám Akio Toyoda, prezident automobilky. Ani výsledky fiškálneho roka, ktorý skončil v marci, totiž nevyzerajú dobre. Zisk medziročne klesol o masívnych 20,8 % na 14, 7 miliardy eur. Stále je to pekná kopa peňazí, ale 1/5 prepad je poriadne veľký a Toyoda vyhlásil, že to je kríza. Hovoríte si, že jeden zlý rok ešte neznamená krízu? Vedenie očakáva, že v tomto roku bude prepad zisku pokračovať na úrovni 18 %. Rovnako majú klesať aj tržby.

 

Hrozivo vyzerajú napríklad výsledky v Európe. V roku 2015 bol zisk na úrovni 581 miliónov eur. No minulý rok sa tu dostala spoločnosť do straty 97,8 milióna eur! Za zlým výsledkom je na jednej strane silný kurz jenu, ale aj klesajúce predaje. Toyota tiež výrazne zvýšila investície do vývoja (posledné štyri roky míňa v tejto oblasti ročne viac ako 8 miliárd eur).

„Kríza“ prichádza pritom v zlomovom okamžiku. Automobilový priemysel sa začína hýbať smerom k elektromobilom s batériami. Tie pritom ešte donedávna Toyota úplne odmietala a spoliehala sa na hybridy a vodíkové palivové články. S hybridmi to dotiahli Japonci ďaleko, ale ostatné automobilky ich už dobiehajú.

 

Toyoda si myslí, že môžu vyrábať lepšie autá z pohľadu zákazníka. Jednoducho by sa mali všetky oddelenia, od marketingu cez vývoj až po výrobu, snažiť lepšie naplniť alebo dokonca predbehnúť priania klientov. Práve v tomto spočíva „kríza“ Toyoty. Vie však niekto, po čom zákazníci naozaj túžia? Naráža Toyoda na elektromobily?

 

Toyoda pritom tvrdí, že spoločnosť urobila veľký pokrok s príchodom novej modulárnej platformy TNGA (nový Prius a C-HR). „Keď však príde na výrobu lepších áut inteligentným spôsobom, je zjavné, že existuje priestor na zlepšenie,“ vyhlásil prezident Toyoty. Spoločnosť sa bude zaujímať o usmernenie operácií. Toyoda nedávno reorganizoval firmu a vytvoril nové divízie, ktoré môžu konať nezávisle a svižne. Nevýhodou veľkých spoločností je totiž veľmi pomalé rozhodovanie a celková strnulosť. Tieto kroky však prinesú výsledky až časom.

 

Myslíte si, že viete, prečo sa Toyote nedarí? Je za tým uletený dizajn posledných rokov, nedostatok inovácií, alebo skostnatená ponuka verzií a motorizácií? Alebo je za tým niečo úplne iné? Dajte vedieť v diskusii.

 

Zdroj: autonews, autoblog