Stále je to veľké prekvapenie a nielen pre fanúšikov značky Opel dokonca šok! Aj keď neprišiel naraz, ale v dávkach. Pred 2 týždňami obletela internet správa o tom, že šéfovci koncernu PSA a GM o predaji Opel/Vauxhall rokujú. Aj keď to prekvapilo, mohla to byť aj kačica, alebo hoax, ako sa takým správam u nás hovorí. Prečo zrazu nestačí tradičná kačica neviem, rozoberať to teraz nemienim. Po pár dňoch je to pravda a už dolaďujú cenu a podmienky.

Opel mení majiteľa po 88 rokoch!

Pôvodne nemeckú značku založenú v brandži legendárnym pánom menom Adam Opel v období medzi I. a II. svetovou vojnou kúpil koncern General Motors. Presnejšie v roku 1929. V ostatné desaťročia z európskej divízie Američania veľkú radosť nemali. Opel/Vauxhall je totiž od začiatku nového storočia každoročne stratový. Niet divu, že celkom rýchlo a ľahko na predaj prikývli.

PSA si kúpila v Európe 2. miesto

Aj keď sa to na pohľad nezdá, koncern PSA ostatné roky v predajoch pekne rástol. Hlavne zásluhou značky Peugeot. Citroen ostatné 4 roky najprv stúpal, no minulý rok padol na čísla z roku 2013. Luxusná divízia DS od uvedenia v predajoch len klesá, lebo nemala zásadný nový typ, čo by sa tento rok mohlo zmeniť. Výsledkom však sú zaujímavé čísla. PSA predali ostatné 4 roky dovedna:
r2013 - 2,81 miliónov áut
r2014 - 2,95 miliónov áut
r2015 - 2,97 miliónov áut
r2016 - 3,15 miliónov áut
 

Opel v rovnakom období rástol tiež:
r2013 - 1,04 miliónov áut
r2014 - 1,08 miliónov áut
r2015 - 1,11 miliónov áut
r2016 - 1,16 miliónov áut
 

Keď čísla oboch výrobcov spojíme, koncern PSA + Opel sa v Európe automaticky stane automobilovou dvojkou. Vyjadrené podielovo to bude 17% , inými slovami 1/6 automobilového trhu Európy.

PSA kúpil Opel v najlepšom čase a kondícii

 

Pre mňa je nákup, ako asi pre väčšinu, veľkým prekvapením. Opel je na tom teraz lepšie než kedy predtým. Najnovšie Opely sú najlepšie, aké som od začiatku nového storočia zažil. Dôkazom je titul Európske Auto Roka 2015 pre Opel Astra. Veľmi fajn je aktuálna Corsa, zaujímavé sú malé a stredne veľké SUV a zdá sa, že nová Insignia bude v neprémiovom segmente patriť k špičke. Naopak, myslím si, že General Motors predal Opel v najmenej vhodnom čase a PSA ho v skvelom momente kúpil. Klobúk dolu pred stratégmi v PSA, ktorí sa dokázali povzniesť nad tým, že kupujú priameho konkurenta a nešli cestou ďalšieho rozširovania sortimentu povedzme smerom k prémiovkám či športiakom.
 

Je jasné, že cieľom spojenia je ďalšie zefektívnenie výroby a zníženia nákladov. Nedokážem sa vyjadriť k cene 2,2 miliardy eur, ktoré za Opel Francúzi Američanom zaplatia. "Pre PSA to bude znamenať zásadné zvýšenie výrobných kapacít, tiež sa posilní medzinárodný charakter skupiny. Plusom je tiež výroba v krajinách, kde sme doposiaľ nevyrábali,“ povedal hovorca spoločnosti PSA Groupe Slovakia Peter Švec. Hovoriť o zmenách v trnavskom závode je predčasné.
 

PSA uviedli, že vďaka tejto akvizícii ušetria ročne 1,7 miliardy eur. To znamená, že kúpa Opela by sa mala koncernu PSA vrátiť už za 2 roky. Vnímam to skôr ako info pre akcionárov, aby boli spokojní. Určite to nebude tento, ani budúci rok. Skôr v budúcnosti, keď budú mať značky v rámci koncernu spoločné platformy vozidiel. Určite však dokážu šetriť už tento rok, pretože vyjednávacia pozícia druhého najväčšieho hráča na trhu bude oveľa silnejšia. Tak dokážu pri väčších objednávkach získať zľavy za diely, ktoré nakupujú od dodávateľov. Len pre ilustráciu spomeniem lepšie ceny za hromadný odber pneumatík, diskov, svetiel, sedadiel, elektronických systémov... A tu niekde asi začnú horšie časy pre dodávateľov, na ktorých to vytvorí väčší tlak.