Pred pár dňami sme vás informovali o rakúskom zámere žalovať Nemecko za spoplatnenie diaľnic pre cudzincov vo forme mýta. Domáci ho budú platiť tiež, ale budú ho mať v kompenzované z dane. Negatívne ohlasy odzneli hneď po ohlásení prvej myšlienky spoplatnenia. Osobne neviem, prečo to Rakúšanom až tak vadí. Sami platia za používanie domácich diaľnic nálepky a na vybraných úsekoch dokonca aj mýto. Navyše poplatky vzhľadom na rozsiahlu sieť diaľnic sú priam smiešne. Prečo im potom vadí nemecké mýto? Na druhej strane chápem, že dlhodobý zvyk neplatiť Nemcom za diaľnice vôbec nič bol krásny, ale časy sa menia.

"Máme právny posudok, podľa ktorého máme oprávnené šance na úspech," rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried.

Rakúsko chce už v lete podať žalobu proti nemeckému mýtu. Dovtedy by mala Európska komisia oficiálne uzatvoriť preverovanie projektu mýta. "Máme právny posudok, podľa ktorého máme oprávnené šance na úspech," povedal rakúsky minister dopravy Jörg Leichtfried v rozhovore pre agentúru DPA. 

 

Minister opakovane odmietol tvrdenia, že nemecký model je porovnateľný s rakúskym. Podľa neho totiž Nemecko sleduje jasný cieľ, a to uvaliť mýto iba na cudzincov.

 

Leichtfried kritizuje aj EK, ktorá signalizovala súhlasné stanovisko s upraveným nemeckým mýtom. Minister považuje za pozoruhodné, ak sa strážca zakladajúcich zmlúv nechá zatiahnuť do podobných hier. Myslí si, že EK by úplne inak postupovala, ak by s takto nastaveným projektom vyrukovala iná, nie najväčšia európska krajina. "Moja Európa je Európa, kde platí sila práva, a nie právo silnejšieho," uviedol Leichtfried.

Budú existovať tri obdobia platnosti mýta. Ročné, dvojmesačné a desaťdňové. Ceny by mali byť vzhľadom na obrovskú diaľničnú sieť celkom priaznivé. V prípade ročnej známky to bude maximálne 130 eur. Následne bude na výber dvojmesačná za 7 eur, 11 eur, 18 eur, 30 eur, 40 eur alebo 50 eur a desaťdňová za 2,50 eura, 4 eurá, 8 eur, 14 eur, 20 eur alebo 25 eur. Všetko bude závisieť od zdvihového objemu spaľovacieho motora a od emisnej normy, ktorú auto spĺňa. Pre upresnenie, nemecké mýto sa má okrem 13 000 kilometrov diaľnic vzťahovať na cca 40 000 km ciest nižšej triedy. Len poznamenám, že u nás za ročnú známku vodiči zaplatia 50 eur a využívajú ani nie 750 kilometrov! Všetky sumy a úseky sú zatiaľ stále v rovine špekulácii. Na definitívny záver si budeme musieť ešte chvíľu počkať. 

SÚ PODĽA VÁS POPLATKY ZA NEMECKÉ MÝTO VYSOKÉ?

  • Áno ( 21% )

     

  • Nie ( 67% )

     

  • Neviem ( 12% )

     

Odpovedalo 33 ľudí  

Zdroj: Tasr