V minulom roku bolo do servisov zvolaných vyše 51 miliónov áut (51 200 000). Doslova megaproblémom boli nekvalitné airbagy od firmy Takata, ktoré svojvoľne vybuchovali. Airbag Takata pripravil o život mladého vodiča z Pennsylvánie. Oveľa viac životov si však vyžiadali chybné skrinky zapaľovania, kvôli ktorým sa počas jazdy vypol nielen motor, ale aj väčšina bezpečnostných systémov. Tento problém zas riešili v GM. Auto sa tým pádom stalo neovládateľné, keďže sa zablokovalo aj riadenie. V prípade nehody sa však airbagy vôbec nenafúkli!

 

Zomrelo minimálne 124 vodičov a ďalších 275 bolo ohrozených alebo zranených. Aj keď sa nejedná o najnovší problém, GM sa k nemu priznalo až po dlhej dobe. V r2015 začalo po 10 rokoch s nápravou. Najväčšie problémy robil Chevrolet Cobalt z r2005.

To sú dve najväčšie aféry ohľadne spoľahlivosti a bezpečnosti áut. Zvolávacích akcií bolo minulý rok spolu až 868. Našli sa medzi nimi aj úsmevné, napríklad Rolls-Royce zvolal do servisu „až“ jedno auto. Jeho bočné airbagy neboli homologované pre USA. Porsche zase zvolávalo SUV Cayenne. Avšak podobne ako u Rolls-Royce ich neboli desaťtisíce. Jeden benzínový a jeden naftový. Vraj mali zle nastavenú geometriu. :)

Americký národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) upozorňuje majiteľov áut, aby si aspoň dvakrát do roka pozreli webstránky výrobcu a skontrolovali, či náhodou nejaká zvolávacia akcia neprebieha. Nemálo nehôd sa stáva preto, že majitelia svoje autá za nebezpečné nepovažujú, pretože o ničom nevedia. Tak ako 18r chlapec, ktorého zabil chybný airbag Takata...

 

Dá sa teda povedať, že nové autá sú horšie ako kedysi? Áno, aj nie. Autá v ostatnom čase jazdia viac km ročne ako kedy predtým. Ľudia k nim pristupujú viac konzumne. A to sa prejaví aj na poruchovosti. No je tu aj druhá strana mince. Neustály tlak výrobcov na dodávateľov s čo najnižšou cenou na dodávateľské komponenty. Tie potom nevydržia ako by mali, alebo sú chybné hneď od začiatku. Celé to musí vybalansovať trh. Každá firma skúša a bude skúšať, čo je ešte únosné a čo už za čiarou. A rozhodnutia musí urobiť samotný trh, teda my. Že si nedáme všetko naordinovať a nezaplatíme to ako poslušné ovečky...

zdroj: autoblog