Magickú hranicu 1 000 000 vyrobených áut sme prekonali po prvýkrát minulý rok. Už v roku 2014 sa Slovenská republika a jej tri automobilky priblížili k tomuto míľniku s celkovým počtom 971 160 vyrobených kusov. 

 

Slovensko je aj naďalej vedúcou krajinou v oblasti počtu vyrobených áut na tisíc obyvateľov. V roku 2015 táto hodnota dosiahla 184 automobilov, rok predtým 179 automobilov.

„Tomuto novovytvoreného rekordu v počte vyrobených vozidiel na Slovensku za rok 2015 sa veľmi tešíme. Milión je krásne číslo, navyše vstupom štvrtej automobilky, ktorou je Jaguar Land Rover (JLR), tieto pozitívne čísla ďalej porastú,“ povedal Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR). 


Celkové číslo ešte nepoznáme, ale podľa predstaviteľov ZAP SR je prekročenie isté. Automobilový priemysel sa na celkovom podiele priemyslu SR v roku 2015 podieľal až 44% (predpoklad). Po vstupe JLR bude toto číslo ešte vyššie. Slovensko je aj naďalej vedúcou krajinou v oblasti počtu vyrobených áut na tisíc obyvateľov. V roku 2015 táto hodnota dosiahla 184 automobilov, rok predtým 179 automobilov.


Trnavský závod PSA Peugeot Citroen vyrobil minulý rok až 303 025 áut. Ide o rekordný rok s medziročným rastom 18,7%. Hlavným ťahúňom bol modernizovaný Peugeot 208. Pre rok 2016 má však PSA negatívny výhľad. S pripravovaným zavedením výroby nového automobilu Citroen očakáva fabrika pokles výroby na 280 000 ks. V rokoch 2017 a 2018 má prísť nárast produkcie na cca 360 000 kusov ročne. PSA plánuje navyšovať v blízkej budúcnosti podiel dodávateľov zo Slovenska.


V roku 2015 sa darilo aj žilinskej Kii. Na severe Slovenska vyrobili 338 020 vozidiel. To predstavuje medziročný rast 4% a nový rekord. Z výrobných liniek zišlo až 58% vozidiel typu SUV (Sportage). Ceed mal podiel 33% a Venga 9%. Pri Žiline vyrobili aj rekordné množstvo motorov, cca 582 tisíc. Najviac vozidiel kórejskej automobilky mieri do krajín ako je Rusko, Veľká Británia, Nemecko a Španielsko.


VW bol na informácie skúpy a neposkytol údaj o počte vyrobených kusov za minulý rok. Presné čísla majú Nemci poskytnúť až v marci. Dovtedy nebudeme vedieť, o koľko sme prekročili hranicu jedného milióna. V roku 2015 však VW Bratislava preinvestoval 600 miliónov eur do novej karosárne pre typ Audi Q7. Pre rok 2016 sú naplánované ďalšie investície vo výške 800 miliónov eur.

 

Východ v počte dodávateľov automotive zaostáva. Zmenu neprinesie ani príchod Jaguar Land Rover.

Automobilový priemysel sa veľkou mierou podieľa aj na vývoze. Oblasť automotive tvorila až 35% celkového priemyselného exportu zo SR. Automobilový sektor zamestnával minulý rok až 80 000 ľudí a generuje až 12% HDP Slovenska.


Napriek pozitívnym správam Jaroslav Holeček, viceprezident ZAP SR, upozorňuje aj na nerovnomerné územné rozloženie automotive priemyslu. Väčšina dodávateľov má výrobné priestory na západ od Žiliny a Banskej Bystrice. Príchodom JLR do Nitry sa na tom nič nezmení. Na západe je až 279 dodávateľov automotive, na východe len 64.


Kým dopravná infraštruktúra smerom na východ je stále v lepšom a lepšom stave, zlepšovanie úrovne vzdelania zaostáva. Už v súčasnosti je na trhu nedostatok kvalifikovaných pracovníkov. S príchodom štvrtej automobilky sa situácia len zhorší. Prioritou ZAP SR je zlepšenie kvality vyučovania (zavedenie duálneho vzdelávania, prepojenie vysokých škôl s praxou a podobne). V opačnom prípade bude situácia na trhu práce veľmi zlá a klesne konkurencieschopnosť SR.