Automobilky Saab je mi nesmierne ľúto. Najprv výrobca lietadiel, neskôr aj automobilov. A práve tie niesli nezameniteľný dizajn exteriéru a hlavne interiéru. Avšak zlé hospodárenie, špeciálne pod vedením amerického manažmentu znamenalo koniec výroby. Saaby síce nepatrili k najznámejším autám, ale pre mňa dizajnovo typ 9-5 patril k tým najvydarenejším, obzvlášť v prvej generácii po modernizácii. A tento rok Saab 9-5 oslavuje 20 rokov.

Predchodcom 9-5ky bol Saab 9000. Ten vznikol ako jeden zo 4 áut v spoločnom projekte Alfa Romeo, Fiat a Lancia. Alfa Romeo vyrábala typ 164, Fiat Cromu, Lancia Themu a Saab typ 9000. Rok 1997 však priniesol zmenu a na trh sa dostala 9-5ka, ktorá priniesla tiež nové označovanie.

Saab 9-5 bol bezpochyby zaujímavým typom, ktorý síce netrhal predaje, ale bol zaujímavou alternatívou k európskym modelom.

Saab 9-5 prvej generácie

Automobil prvej generácie bol dostupný ako sedan aj kombi. Vysoká úroveň pasívnej aj aktívnej bezpečnosti švédskych vozidiel sa týkala aj tejto novinky. Od roku 2002 mali všetky autá sériový systém stabilizácie ESC. Netradičný prístrojový panel odlišoval auto od konkurencie, rovnako ako spínacia skrinka umiestnená pri radiacej páke. Práve špecifickým dizajnom interiéru si Saab buď získal, alebo totálne znechutil nových záujemcov. Zaujímavosťou bola tiež funkcia Night Panel (nočný režim), ktorý vypol všetko osvetlenie prístrojov okrem rýchlomeru po cifru približne 90 mph (144 km/h). Samozrejme, pri varovaní prehriateho motora alebo rezervy v nádrži príslušná oblasť svietila.

Spínacia skrinka bola umiestnená pri radiacej páke.

Ponuka motorov bola zo začiatku verná len benzínu. Základom bol preplňovaný zážihový dvojliter s výkonom 110 kW (150 k), pokračoval preplňovaný 2,3-liter s maximálnym výkonom 125 kW (170 k) a vrcholom bol vidlicový šesťvalec 3,0 so 147 kW (200 k). Ten ukončili v roku 2003 bez nástupcu.

V priebehu rokov motory inovovali, prípadne dopĺňali nové. Vznetový motor prišiel do ponuky v roku 2001 ako vidlicový šesťvalec 3,0 od Isuzu. Ten mal 130 kW (177 k), ale nie príliš vydarenú povesť. Druhý naftový motor bol 2,2 TiD od Oplu, ktorý mal 88 kW (120 k) a skončil v roku 2005 rovnako ako vidlicový šesťvalec. Odvtedy bol v ponuke iba jeden vznetový motor, 1,9 TiD pôvodom od Fiatu, ktorý ponúkal 110 kW (150 k).

Night Panel bol vychytávkou, ktorá znižovala únavu pri cestách po tme.

Zaujímavosťou je tiež motor na E85, ktorým Saab vybavil 2,0-litrový zážihový motor. Ten produkoval 132 kW (180 k). Alternatívou bola 2,3 Turbo BioPower s výkonom až 154 kW (210 k).

Špeciálna verzia Aero mala upravený 2,3-litrový zážihový štvorvalec s maximálnym výkonom 169 kW (230 k), ktorý ku koncu produkcie narástol až na 191 kW (260 k). Verzia Hirsch mala ten istý motor vyladený na 221 kW (300 k) a zrýchlenie na 100 km/h zvládla za 6,3 sekundy. Na Saab veľmi slušné nie?

Saab 9-5 druhej generácie

Druhá generácia prišla na trh až po dlhých 12 rokoch, v roku 2009. Športovo ladené kombi SportCombi predstavili o rok neskôr. To sa však pre dlhé čakacie doby dodávateľov a hroziaci bankrot firmy nakoniec na trh ani nedostalo. Prototypy a predprodukčné verzie pritom po cestách už jazdili.

Ponuka motorov začínala na 1,6 Turbo so 134 kW (182 k), pokračovala dvojlitrom s turbom a 164 kW (223 k) až po vidlicový šesťvalec 2,8 T s maximálnym výkonom 221 kW (300 k). Dvorný úpravca Hirsch dokázal tento motor upgradnúť na 246 kW (335 k).

Zelené ručičky v prístrojovom paneli sú typické pre značku Saab.

Vznetové alternatívy boli 2 výkonové verzie 2,0-litrového štvorvalca. Slabšia mala 119 kW (162 k) a silnejšia s twin turbom až 142 kW (193 k). Ešte tu bola typická motorizácia pre Saab, 2,0 T BioPower na E85, ktorá produkovala 164 kW (223 k). Motory boli dostupné so 6-stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Dve najslabšie varianty boli dostupné len s pohonom predných kolies, zvyšné aj s pohonom všetkých kolies.

Saab 9-5 bol bezpochyby zaujímavým modelom, ktorý síce netrhal rekordné predaje, ale bol zaujímavou alternatívou k stávajúcim európskym modelom. Po jeho bankrote a opätovných predajoch prišiel prakticky zánik automobilky. Síce sa v súčasnosti uvažuje nad vzkriesením, tých ale už bolo niekoľko a ani jedno nevyšlo. Saab 9-5 tak bude určite patriť medzi autá so zaujímavým potenciálom do budúcnosti ako jedno z dvoch posledných typov švédskeho výrobcu.