Písal sa rok 2009, keď uzrela svetlo sveta nová pätka s označením F10/F11. Je to už 8 dlhých rokov, čo je na trhu. A vôbec nepôsobí staro. Dokonca ani s príchodom novej G30 na atraktivite nestráca. A tým, že ceny jazdeniek padajú, objavujú sa vo veľkom i na našich cestách. Nástupca typu E60 ponúkol elegantný dizajn a vyšší komfort so zameraním na ekológiu a pôžitok z jazdy. Síce menší, ako u starých predchodcov, no lepší než u predchodcu. Dnešné dokrútky sú vo veľkej časti z našej tvorby. Písaného textu preto bude menej, všetko podstatné sa dozviete vo videách.

F10 pôsobí v porovnaní s o dve generácie staršou E39 ako zavalitý obor. 

BMW 5 si aj pri tejto generácii pomohlo s platformou luxusnej BMW 7, ktorá bola spoločná aj pre Rolls-Royce Ghost. Práve preto rázvorom náprav 2968 mm schovali do vrecka odvekých konkurentov (MB E 2873 mm a Audi A6 2843 mm). Platforma však neostala jediné, čo päťka zdedila. Prešlo do nej aj množstvo komfortnej výbavy. Rozdiel v rozmeroch medzi generáciami nie je až tak veľký, ale je znateľný. F10 meria 4899 x 1860 x 1464 mm. E60 má 4854 x 1847 x 1468 mm. Cestujúcim na zadných sedadlách pridali 1,3 cm navyše. Do kufra pri sedane zmestíte 520 litrov. Karoséria F10 je až o 55 % tuhšia ako u predchodcu. Hliníkové dvere ušetrili 23 kíl. Z hliníka je tiež kapota a predné blatníky. Motor posunuli ďalej za prednú nápravu, čím vylepšili rozloženie hmotnosti.

 

Interiér už nie je taký fádny a jednoduchý a po kroku vedľa sa opäť vrátili k smerovaniu palubnej dosky k vodičovi. V konfigurátore ste si mohli vybrať si z veľkého množstva farieb a materiálov. K tomu ste si mohli podľa gusta doladiť dekoračné panely a hornú časť palubnej dosky. Palubná doska obsahovala displej. Buď so 7 palcami (bez GPS) alebo s 10,2 palcami (s GPS).


Dnes nebudeme radiť čo kúpiť a čo nie. Každému vyhovuje niečo iné, či už kritériami, alebo peňaženkou. F10/F11 sa dá v dnešných dňoch kúpiť od nejakých 13 000 € za prvý dvojlitrový diesel v slabšej výbave. Ale počítajte s tým, že auto môže mať pokojne 400 000 km. Za stav, rok výroby, motor, výbavu, kilometre sa pripláca tisíckami. 

 

Čim F10 najviac prekonávala staršiu E60?

  • LCD displej s uhlopriečkou  až 10,2", 
  • 520d vďaka Efficient Dynamics a otravným Start-stop systémom dokáže jazdiť za cca 5 l, 
  • 8-stupňová automatická prevodovka Steptronic,
  • EPS - elektromechanický posilňovač, pracuje len pri točení volantom,
  • rekuperácia kinetickej energie pri brzdení motorom i brzdami,
  • pruženie v módoch Komfort, Normal, Sport a Sport+. Režimy ovplyvňujú citlivosť plynu, tuhosť pruženia a adaptívnych stabilizátorov, posilňovač, citlivosť systému EDC aj kontroly stability DSC. Režim Sport+ vypínal systém trakcie DTC a umožňoval jazdiť kontrolovaný šmykom,
  • modernizovaný head-up displej s rozšírenými funkciami,
  • aktívny tempomat s funkciou STOPandGO,
  • Surround view, celkový pohľad okolo auta 5 kamerami.

Pri šiestej generácii päťky sa už vôbec neriaďte trojčíselnými označeniami. Logiku v tom veruže nenájdete...

Paleta motorov a slovenské ceny na začiatku predaja BMW 5 F10 v roku 2010

Pri modernejšom a komplikovanejšom aute musíte počítať s tým, že v servise necháte viac peňazí...

Paleta motorov šiestej generácie BMW 5 ku koncu výroby 

Motorov bolo požehnane. Pred modernizáciou nafťáky štartovali na dvojlitrovom štvorvalcovom dízli s výkonom 135 kW so štítkom 520d. 525d už mala trojlitrový šesťvalec, rovnako ako 530d. Tieto dízlaky mohli byť spárované so 6-stupňovým manuálom alebo s 8.stupňovým automatom. Neskôr sa na základ postavil model 518d so 110 kW, čo je v mojich očiach žalostne málo. Pribudli označenia ako 535d, alebo dokonca prvýkrát dieslové M550d, ktoré testujeme nižšie.

  

Benzíňaky 523i a 528i boli klasické atmosféry s trojlitorvým objemom. 535i a 550i už tlačili turbá. Podľa motorizácie ste mali na výber ako automat, tak manuál. Silnejšie verzie však v Európe výhradne s automatom. Neskôr však boli atmosféry definitívne nahradené turbami. Základné 520i a 528i mali už „len“ fúkané štyri valce. 

BMW M5 F10 – koniec veľkej atmosféry 
Ako som spomínal pri predchádzajúcej generácii, viac v emku nenájdete atmosféru. K slovu sa dostalo prepĺňanie, a to rovno dvoma turbami, spárované so sedemstupňovým automatom. Opäť, mne trochu nepochopiteľne, manuál mohli mať iba Američania... Zo 4,4 litra sa Nemcom podarilo vyžmýkať 412 kW (560 k) v rozsahu 6000 - 7000 ot a 680 Nm v šialenom rozsahu 1500 - 5 500 ot, zrýchlenie na 100 km/h za 4,3 s, na 150 km/h za 8 s a maximálka 250 km/h (310 km/h po odblokovaní). Údaje v skutku nie zlé! Medzi najväčšie mínusy M5 F10 patrí veľká hmotnosť. S väčším vodičom sa dostávame na hranicu 2 tony, čo je viac, ako u predchodcu s objemovo väčším motorom. V tomto aute je v podstate jedno, ako rýchlo idete a v akých otáčkach. Stačí trochu pritlačiť plynový pedál a hneď vás to tlačí do sedadla neskutočnou silou. Pozrite si video s Marošom a Peťom.

BMW M550d - dieselová empäťka

BMW M550d nie je pravá M5. Inžinieri to ani nechceli. M550d ste si mohli objednať výlučne ako štvorkolku xDrive. Tak, ako sa na začiatku predpokladalo, nikto tomu autu ľudovo nepovedal inak ako naftová M5. Efektivitu triturbomotora zlepšili zvýšením prevádzkovej pracovnej teploty. Sahara sa zopína pri teplote chladiacej zmesi nad 107 stupňov. Pri bežných autách v bežných podmienkach zhruba na 90 stupňoch. BMW pri premiére tvrdilo, že motor je top, čo sa týka pomeru medzi výkonom a spotrebou. Oba karosárske varianty boli sériovo vybavené balíkom Efficient Dynamics, ktoré malo za úlohu šetriť palivo a zároveň si naplno užívať ohromný výkon a silu motora.


M550d má s origo M5 spoločné uchytenie motora, nápravy, prevodovku, tlmiče, pružiny, naladenie servoriadenia a mnoho iného. Inžinieri týmto kusom dosiahli práve ideálny kompromis auta schopného jazdiť dennodenne. Však sa pozrite, ako z nej bol pred 5 rokmi Maroš natešený. 

Alpina B5 Bi-Turbo a D5 Bi-turbo

 

Celkovo existovali 4 výkonové verzie B5 Bi-turbo, ktoré vychádzali z osemvalcového modelu 550i so 4395 cm3.  Prvá verzia produkovaná medzi 9/2010  -  12/2011 mala 373kW/507k a 700 Nm. Zrýchlenie mala pod 5 sekúnd aj v kombi verzii. Maximálka atakovala 307 km/h. Druhá verzia produkovaná medzi 1/2012  -  12/2014 prešla jemným dopingom.  Výkon vzrástol na 397 kW (540k) a 730 Nm. Zrýchlenie má krásnych 4,3 sekundy zhodne pre obe karosérie. Max. rýchlosť 323 km/h resp. 318 pre Touring.
Tretia verzia celým názvom ALPINA B5 Bi-Turbo EDITION 50 produkovaná 
1/2015  -  12/2015 už mala o 90 koní viac, ako prvá (441 kW, 600k a 800 Nm). Zrýchlenie sa zlepšilo o desatinu oproti druhej verzii, a maximálna rýchlosť o 5 km/h. Posledná verzia, vyrábaná medzi 
1/2016  -  12/2016 mala totožné údaje ako limitovaná edícia 50.
To, čo začala E39, v tom pokračovali aj pri šiestej generácii. Dieslový model vychádzal z modelu 535d  a vyrábali ho medzi 9/2011  -  12/2016. Pod kapotou mal dieslový trojliter, s výkonom 257 kW (350k) a 700 Nm. Akcelerácia 5,1 resp. 5,3 s maximálnou 278  resp. 276 km/h pri papierovej kombinovanej spotrebe 6 litrov znie priam úžasne. 

Celkovo existovali 4 výkonové verzie B5 Bi-turbo, ktoré vychádzali z osemvalcového modelu 550i so 4395 cm3. Prvá verzia produkovaná medzi 9/2010-12/2011 mala 373 kW/507 k a 700 Nm. Zrýchlenie mala pod 5 sekúnd aj v kombi verzii. Maximálka atakovala 307 km/h. Druhá verzia produkovaná medzi 1/2012 - 12/2014 prešla jemným dopingom. Výkon vzrástol na 397 kW (540 k) a 730 Nm. Zrýchlenie má krásnych 4,3 sekundy zhodne pre obe karosérie. Max. rýchlosť 323 km/h resp. 318 km/h pre Touring.

 

Tretia verzia celým názvom ALPINA B5 Bi-Turbo EDITION 50 produkovaná 1/2015 - 12/2015 už mala o 90 koní viac, ako prvá (441 kW, 600 k a 800 Nm). Zrýchlenie sa zlepšilo o desatinu oproti druhej verzii a maximálna rýchlosť o 5 km/h. Posledná verzia, vyrábaná medzi 1/2016 - 12/2016, mala totožné výkonové charakteristiky ako limitovaná edícia 50.
 
To, čo začali pri E39, pokračovalo aj pri šiestej generácii. Dieslový model D5 Bi-turbo vychádzal z modelu 535d a vyrábali ho medzi 9/2011 - 12/2016. Pod kapotou mal dieselový trojliter, s výkonom 257 kW (350 k) a 700 Nm. Akcelerácia 5,1 resp. 5,3 s maximálnou 278 resp. 276 km/h pri papierovej kombinovanej spotrebe 6 litrov znie priam úžasne.

KTORÚ GENERÁCIU BMW 5 BY STE CHCELI VLASTNIŤ?

  • BMW 5 E12 - 1.generácia ( 3% )

     

  • BMW 5 E28 - 2.generácia ( 8% )

     

  • BMW 5 E34 - 3.generácia ( 30% )

     

  • BMW 5 E39 - 4.generácia ( 20% )

     

  • BMW 5 E60/61 - 5.generácia ( 12% )

     

  • BMW 5 F10/11 - 6.generácia ( 10% )

     

  • BMW 5 G30/31 - 7.generácia ( 18% )

     

Odpovedalo 571 ľudí  

SPOMEŇME SI NA BMW RADU 5 E60/E61 (2003 - 2010)

SPOMEŇME SI NA BMW RADU 5 E60/E61 (2003 - ...

Viem, viem. Od začiatku som spomínal, že seriál skončí pri 4. generácii. Čiže pri type E39. Vzhľadom na úspech ...

13. 02.
SPOMEŇME SI NA ŠTVRTÉ BMW RADU 5 (E39 1995-2004)

SPOMEŇME SI NA ŠTVRTÉ BMW RADU 5 (E39 ...

V malom seriáli sme sa pri čísle 4. dostali k štvrtej generácii BMW radu 5. Tento diel je trochu doplnený o pár rád. Typ ...

03. 02.
SPOMEŇME SI NA TRETIE BMW RADU 5 (E34 1988-1996)

SPOMEŇME SI NA TRETIE BMW RADU 5 (E34 ...

Pomaly sme sa dopracovali k môjmu obľúbencovi z radu 5. Je ním práve tretia generácia, označovaná ako E34. Rovnako ako ...

27. 01.
SPOMEŇME SI NA DRUHÉ BMW RADU 5 (E28 1981-1987)

SPOMEŇME SI NA DRUHÉ BMW RADU 5 (E28 ...

Po týždni je tu pokračovanie príbehu BMW radu 5. Prvú generáciu päťky si na našich cestách v hojnom počte nepamätám. ...

20. 01.
SPOMEŇME SI NA PRVÉ BMW RADU 5 (E12 1972-1981)

SPOMEŇME SI NA PRVÉ BMW RADU 5 (E12 ...

Päťkový bavorák pozná každý. Je v triede elitou. Pri päťke mi vždy príde na um vtip: Blondína nastúpi do auta a po ...

13. 01.