Veľkonočné sťahovanie Slovákov nie je jednoduché pre žiadnu formu dopravy. No kým železnice pridajú extra vlaky, poddimenzované úseky našich ciest a desaťročia nedokončených diaľnic si na sviatky neroztiahneme. Vlani bol Zelený štvrtok najvyťaženejším dňom, aký slovenské cesty zažili. Na D1 vtedy zaregistrovala Národná diaľničná spoločnosť o 34% viac áut ako v bežný deň

Mapa najkritickejších úsekov Slovenska odporúča vyhnúť sa úseku Žilina - Strečno, Ružomberok-Ivachnová, Prešov, Čadca-Horelica a Detva.

Bratislava, Ružomberok a Prešov - kritické mestá bez obchvatov

Zástupca riaditeľa Výskumného ústavu dopravného Pavol Kajánek nevidí problém vo vyťaženosti slovenských komunikácií, teda v počte áut, ktoré nimi prejdú, ale v kapacite ciest. „Problémom budú dopravné lieviky. Teda úseky, ktoré zabezpečujú tranzitnú dopravu na Slovensku, zbiehajú sa do miest a pokračujú ďalej cez miestne komunikácie a križovania riadené semaformi.“ Takými úsekmi sú napríklad mestá Ružomberok či Prešov, kde autá musia prejsť centrom obce. Sčasti je to aj problém Bratislavy. Na Slovensku zásadne chýbajú obchvaty!

DOBRÉ RADY pre cestu naprieč Slovenskom:

* neponáhľajte sa zbytočne, nič nezískate, len nervy, stres a zlosť,
* množstvo dobrej hudby, ktorá hrá tam, kde je zlý príjem rádia,
* majte na palube dosť tekutín,
* nezabudnite na autonabíjačku mobilov.

Prejazd pod Strečnom je jedným z najhorších lievikov na Slovensku. Ak môžete, tomuto miestu sa počas sviatkov vyhnite.

Pomalé Strečno - dôvod prečo zvoliť cestu R1

Dlhodobým strašiakom slovenských motoristov sa stal úsek Žilina - Martin cez Strečno. „Najmä pod Strečnom je situácia taká, že v istých časových úsekoch tam doprava kolabuje. Ak by sa tam navyše niečo stane, doprava sa zablokuje a tvoria sa kolóny. Je tam vysoká hustota premávky a neexistuje tam žiadna operatívna obchádzková trasa,“ dodal odborník. Vodiči väčšinou pri Strečne pre prudšie zákruty znížia rýchlosť, navyše sa na trase zbiehajú dopravné pruhy, premávka je tu preto niekedy pomalá.

Na samotný výjazd z Bratislavy si dnes popoludní nechajte minimálne polhodinovú rezervu.

Problém na D3

Problematický bude podľa Kajánka aj tunel Horelica pri Čadci na trase diaľnice D3, kde vznikajú kolóny v špičkách aj v priemernej premávke počas pracovného týždňa. Pred Horelicou sa očakáva v období sviatkov doslova kolaps. V tuneli platí totiž znížená rýchlosť, využíva ho množstvo kamiónov a autá vyvádza na svetelnú križovatku.

ZELENÝ ŠTVRTOK = viacnásobný dopravný kolaps

V roku 2015 bol najvyťaženejším dňom. Na D1 registrovali o 34% viac áut oproti bežným pracovným dňom. Ročné maximá v intenzitách dopravy zaznamenali až na 18 miestach diaľnice D1. Najvyťaženejším úsekom bola vlani bratislavská diaľnica D1 medzi križovatkami Ružinov a Prievoz. V deň pred sviatočným Veľkým piatkom tu prešlo viac ako 106-tisíc vozidiel. Podľa minuloročných skúseností očakávame podobný výrazný nárast dopravy aj tento štvrtok. Oproti vlaňajšku však môžu motoristi využiť ďalších 56 km nových diaľnic a rýchlostných ciest. To situáciu čiastočne zlepšuje, no dopravné lieviky stále ostávajú a sú doslova dennou i nočnou morou každého vodiča.