Termín dokončenia sa posúva na október 2018

Vyše 11-kilometrový úsek mal byť hotový v januári 2018, no po uplatnení nároku na predĺženie zmluvnej lehoty stavebným združením na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., sa termín posúva na október 2018. „V tuneli Ovčiarsko ide všetko načas, väčšie problémy sú v tuneli Žilina. Dochádza k častým závalom, dokonca až na povrch a musia sa implementovať rôzne technológie v podobe mikropilotového dáždnika, ktorý zakrýva celú časť, čo značne spomaľuje práce," vysvetlil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt. „Momentálne sa postupuje rýchlosťou 20 až 25 metrov za mesiac. V prípade, že dôjde k zlepšeniu geologických podmienok, razba môže byť výrazne rýchlejšia,“ dodal.

Rozostavanú diaľnicu v utorok skontroloval aj premiér. "Prišiel som aj preto, aby som v súvislosti s veľkou diskusiou, ktorá sa vedie v Európskej únii, priamo na mieste dal ďalší dôkaz toho, že aké je pre Slovensko výhodné členstvo v Európskej únii, pretože napríklad tento úsek v hodnote 430 miliónov eur je prakticky financovaný zo zdrojov Európskej únie.

Na tejto stavbe pracuje okolo 500 ľudí. Je to teda stavba, ktorá má obrovský vplyv na hospodársky rast Slovenskej republiky a na zamestnanosť,“ vysvetlil Fico. Zároveň však povedal, že ho mrzí, že sa diaľnicu nepodarilo postaviť cez PPP projekt. "Všetci dobre vieme, aká je komplikovaná doprava medzi Žilinou a Ružomberkom, preto ma do určitej miery aj mrzí, že sa nepodarilo zrealizovať PPP projekt, ktorý bol pripravený a v roku 2010 došlo k zrušeniu tohto rozhodnutia. Dnes sme mohli byť podstatne niekde inde,“ dodal premiér.

Ďalšou "skvelou" správou pre 20 rokov sľubované prepojenie BA - KE je, že 3 úseky do konca roka asi ani nezačnú stavať. Ponuky na výstavbu dvoch úsekov diaľnice D1 na východe Slovenska a jedného úseku diaľnice D3 na Kysuciach NDS nevyhodnotila, hoci po otvorení obálok tvrdili, že súťaže ukončí do mája.

Stavebné združenie Ovčiarsko v zložení Doprastav, a. s. (vedúci člen), Strabag, s. r. o., Váhostav - SK, a. s. a Metrostav, a. s. Praha sa zaviazalo vybudovať úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za zmluvnú cenu 427,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (512,64 mil. eur vrátane dane). NDS a združenie uzavreli zmluvu o dielo v decembri 2013, so zmluvným začiatkom výstavby v januári 2014. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie - prvá fáza v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013 a druhá z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

Na úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka bude jedenásť mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov).

Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať Bratislava - Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko. Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka. Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou mestskou časťou Bytčica. Úsek sa končí v mieste napojenia na križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina. Trasa diaľnice nadväzuje na rozostavaný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km) s tunelom Višňové (7,5 km).


Ten je vo výstavbe od leta 2014 a postavený má byť do konca roka 2019. Stavebné práce zabezpečuje taliansko-slovenská skupina Salini Impregilo a Dúha, a. s. za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane (491,76 mil. eur s daňou).

zdroj: sme.sk

Ďalšou "skvelou" správou pre motoristov očakávajúcich 20 rokov sľubované prepojenie BA - KE je, že ďalšie tri úseky sa do konca roka asi ani nepodarí začať stavať. Už viac ako rok bežia súťaže na výstavbu troch veľkých diaľničných úsekov za takmer 780 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť ich spustila ešte vlani na jar, tri úseky štvorprúdoviek. Začiatok výstavby všetkých troch úsekov, ktoré majú spolu 28 kilometrov, vidí generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt zo Siete až na jar 2017.

 

Ponuky s cenami na výstavbu dvoch úsekov diaľnice D1 na východe Slovenska a jedného úseku diaľnice D3 na Kysuciach NDS nevyhodnotila, hoci tesne po otvorení obálok tvrdila, že súťaže ukončí do mája. "Predpokladáme, že zhruba do desiatich dní by sme mali tieto súťaže uzavrieť," hovoril Auxt pre TASR minulý piatok. Spoločnosť podľa neho ešte komunikuje s uchádzačmi.