Ak len trochu sledujete dianie okolo kauzy Dieselgate, určite ste zachytili informáciu, že v USA môžu majitelia postihnuté autá vrátiť. Dostanú za ne vyššiu, než trhovú cenu a navyše aj dodatočnú finančnú kompenzáciu. Túto výhodnú možnosť ako sa zbaviť starého auta využilo nemalé množstvo ľudí. Aký je však osud áut s podvodným „čistým TDI“?

Autá, ktoré neplnia emisné normy, čaká s najväčšou pravdepodobnosťou zošrotovanie. V mene „ekológie“ teda zničia pojazdné autá, ktoré by pred rokmi dané limity spĺňali. Majiteľom mohli pritom ešte roky slúžiť.

Štadión Silverdome v meste Pontiac zavreli pre krízu v roku 2013. Jeho osud odzrkadľuje úpadok neďalekého automobilového Detroitu. Ešte pochmúrnejší vzhľad mu však dodal európsky gigant Volkswagen. „Špinavé autá“, ktoré vykúpila automobilka od zákazníkov, našli dočasný domov práve tu. Štadión tak lemujú tisíce naftových áut. Ide o typy Jetta, Golf, Beetle a Passat. Miesto dostalo prezývku cintorín Volkswagenov. Toto pritom nie je jediná odstavná plocha v USA, kde automobilka zhromažďuje odkúpené modely. Výkup sa týka takmer pol milióna kusov. Podľa informácií už viac ako 323 000 majiteľov využilo možnosť výkupu auta alebo jeho opravy. Úrady zatiaľ schválili len možnosť opravy len pre cca 67 000 áut.

Nepatrím síce k fanúšikom naftových osobných áut, ale napriek tomu je to pre mňa smutný pohľad. Tisíce funkčných a pomerne mladých áut tu stojí „na porážku“. Volkswagen síce dúfa, že úrady mu schvália aj dodatočne úpravy ďalších motorov, aby ich mohol opätovne predať. Avšak inžinieri sa snažia prísť na riešenie už viac než rok a zatiaľ bez úspechu. Odborníci preto tomuto plánu veľké nádeje nedávajú. Aký bude teda osud týchto áut? Pravdepodobne ich čaká zošrotovanie. Volkswagen údajne plánoval autá odkúpiť a následne predávať v krajinách Strednej a Južnej Ameriky, kde sú emisné limity menej prísne. Tento plán však nedostal zelenú. Okrem toho, viete si predstaviť, čo by to znamenalo pre už tak poškodený imidž značky?


Autá, ktoré neplnia emisné normy, čaká s najväčšou pravdepodobnosťou zošrotovanie. V mene „ekológie“ teda zničia pojazdné autá, ktoré by pred rokmi dané limity spĺňali. Majiteľom mohli pritom ešte roky slúžiť. Netreba zabúdať ani na to, že značná časť emisií vznikne už pri výrobe auta a pri jeho distribúcii zákazníkom. V žiadnom prípade však neobhajujem Volkswagen a netvrdím, že by mali tieto autá ďalej jazdiť, ale ide o zaujímavý paradox.

 

Kvôli „ekológii“ zničia pojazdné autá a namiesto nich vyrobia nové. Nebolo by lepšie keby dané autá dožili?


V Európe na týchto „voňavých TDI“ jazdia milióny ľudí a nič sa s tým nedeje a takmer nikoho to nezaujíma. Rozdiel je totiž v nastavení limitov. Euro normy povoľujú omnoho vyššie hodnoty oxidov dusíka (NOx) oproti americkým emisným limitom.

 

Zdroj: jalopnik