Medzi majiteľmi a priaznivcami BMW a Mercedes je tu celé desaťročia veľká rivalita. Prejavuje sa verbálne, uťahovaním si pri osobnom kontakte, v diskusiách na internete, alebo produkciou rôznych viac či menej trefných videí, animácií a vtipov na obe strany. Audi sa do toho zapletá len sporadicky. Zatiaľ. No bude sa čím ďalej, tým viac. Dáva na to stále viac dôvodov. Nová generácia áut štyroch kruhov, ktorá začína typom Q7 II. generácie a pokračuje typom A4/A5 typ B9 ma doslova skladá na lopatky. Nie tvarom, tým iste nie. Je mrzuté, že im chýba väčšia tvarová originalita, dramatickosť a nápaditosť. Bude to znieť asi zvláštne, až drzo, no najväčšou slabosťou najnovších audín je, žiaľ, dizajn, ako zisťujem nie len v Test Audi S5 coupé B9

Audi s modelmi S4/S5 je schizofrenické. V minulom desaťročí mali atmosférický 4,2 litrový V8. Neskôr 3,0 l V6 s kompresorom a teraz je tu 3,0 l V6 turbo. No nie je to pôvodný motor, ktorému vymenili typ prepĺňania. Ide o úplne nový motor, ktorý má 260 kW (354 k), teda o 21 k viac ako predchodca a 500 Nm od 1400 do 4500 ot! Výrobca tvrdí, že podľa NEDC cyklu jazdí nová S5 za 7,3 l kombinovane. My sme na testovacej trati minuli 8,6 litra na 100 km, čo je na dané parametre veľmi fajn! Audi tvrdí, že spotreba modelu S5 generácie B9 je voči predchodcovi nižšia o 5 %. Tomu ozaj nie je ťažké uveriť, ba povedal by som, že je to ešte viac. Ale tejto téme sa venovať netreba. Perspektívnych majiteľov Audi S5 nezaujíma spotreba paliva až tak, ako informácie o jazdných vlastnostiach, ergonómii, dynamike a kvalite spracovania.

Pri debatách o tom, čo ktorá značka priniesla ako prvá alebo mala jedinečné, sa debaty argumentáciou v prospech Audi vytratia. Pritom prémiová značka z Ingolstadtu má na konte množstvo prvenstiev, unikátnych riešení a priekopníctva. Hlavne v ostatnom čase, keď sa tvrdo snaží hlavných konkurentov nielen dohnať, ale aj predbehnúť. Renomé a kredit sa buduje ohromne dlho a Audi to začalo ohromne dávno. S "pološportovými" modelmi S je Audi priekopníkom. V BMW a Mercedese až po 2 desaťročiach prišli na to, že medzi klientami klasických modelov a hardcore verziami je veľká množina tých, ktorí ocenia prednosti oboch svetov. Tých, ktorí nechcú totálne agresívny vzhľad, supersilný, no citlivý motor a permanentnú pozornosť okolia spôsobenú hlukom či spojlermi. Audi ponúka modely S už od roku 1990, keď prišlo Audi S2 coupé. V BMW a Mercedese prišli na fakt, že ponúkať MPerformance či AMG modely s menším číslom dáva zmysel až nedávno, len pred pár rokmi.

Nové Audi S5 má nielen kompletne nový turbo motor, ale aj systém pruženia. A práve jeho kvality ma, špeciálne na našich otrasných cestách, doslova dostávajú. Na tlmenie rázov použili podvozkári v Ingostadte jednoplášťové tlmiče a 5-prvkové zavesenie kolies vpredu a vzadu. Za príplatok je k dispozícii "zázračný" elektronický systém CDC (Continuous Damping Control) kalibrovaný špeciálne pre model S5. Vďaka tejto kombinácii nie je Audi S4 B9 na 19" diskoch kolies s rozmermi pneumatík 255/35 R19 tvrdé, uskákané ani nervózne, dokonca ani na našich cestách II. a III. triedy. Skutočne, podvozky novej generácie audín patria subjektívne k tomu najlepšiemu, čo medzi športovosťou a komfortom poznám. Jazda v tomto aute je bez ohľadu na povrch doslova zážitok.

Považovať zisk plného počtu hviezdičiek za samozrejmosť nemožno ani v prípade prémiových značiek. No pri ich cene sa to od nich očakáva. Zisk 5 hviezdičiek je v tomto prípade skôr povinnosť, než pochvala. No pozrite si aj ostatné čiastkové hodnotenia. Audi A4/A5 súčasnej generácie je mimoriadne bezpečné auto, ktoré do kategórie strednej triedy prinieslo viacerých zaujímavých asistentov vodiča. Samozrejme, všetky sú k dispozícii aj pre športovejšie verzie S4 a S5.

Audi S5 tvarovo neohromí, ani neočarí. Základné proporcie na kupé má, no to je asi všetko. Oveľa lepšie vyzerá vnútri, než zvonku, ak sa to vôbec dá takto porovnávať. No takmer vo všetkom ostatnom je tak dobrá, že sa dá celkom jasne povedať, že je lepšia než BMW M440ix. Má lepšiu dynamiku, jazdné vlastnosti, nižšiu spotrebu, kvalitnejší a oveľa modernejší interiér, adekvátne dobrú ergonómiu, no S5 má menej dravý vzhľad. Ten je v danej triede áut mimoriadne dôležitý a tu, žiaľ, Audi ťahá za kratší koniec. Je však len zopár vecí, ktoré zvláda BMW s modelom 440i lepšie. Ponúkne vám prevodovku so správnou orientáciou radenia v kulise, športovú prevodovku, ktorá v ostrom režime nepreradí, kým jej to nedovolí vodič...

 

Vo všetkom ostatnom má Audi S5 navrch, nepochybne hlavne vďaka o 3 roky mladšej mašine. No už to, že chalani v Audi správne rozpoznali a správne definovali takmer všetky atribúty toho, čo robí športové auto ozaj skvelým. Za to im odo mňa patrí úcta a pochvala. Audi S5 B9 je snáď najlepším autom, ktoré si v tejto kategórii môžete kúpiť. A to už dlho neplatilo, snáď jedine v prvopočiatkoch pred takmer 30 rokmi, keď konkurencia neponúkala nič podobné...

Audi S5 coupé B9
rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ ostré a mimoriadne presné riadenie,
+ rozsah krútiaceho momentu motora,
+ zvuk výfukov v Dynamic (vnútri aj vonku),
+ vypínateľné ESC,
+ základná výbava modelu S,
+ ohromný podvozok vďaka funkcii CDC,
+ výborná ergonómia vodiča,
+ perfektný interiér,
+ dostatok miesta aj vzadu,
+ kombinovaná spotreba 8,6 l/100 km.

 

     

MÍNUSY:
 

- preposilované riadenie aj v režime dynamic,
- prevodovka nepodrží otáčky v obmedzovači,
- ceny príplatkov obecne,
- sport diff za príplatok,
- slabá pružina veka kufra,
- chýba funkcia launch control.

 
Audi S5
260 kW A8 quattro
Mercedes-Benz C 43 4MATIC kupé
270 kW A9
základný model
39 500 €
(A5 2.0 TFSI 140 kW M6 Basis)
36 396 €
(C 180 kupé 115 kW M6)
adekvátny model
62 400 €
(S5 260 kW A8)
62 700 €
(C 43 4MATIC kupé 270 kW A9)
adekvátna výbava
športové sedadlá vpredu, vyhrievané predné sedadlá, športový podvozok, elektrické otváranie batožinového priestoru, automatická klimatizácia, LED Matrix svetlomety, parkovací asistent so zadnou kamerou, MMI navigácia, adaptívny tempomat, virtual cockpit, Bang and Olufsen, sedadlá s masážnou funkciou, zrkadlá automaticky stmievateľné a vonkajšie elektricky sklopné, 3-zónová klimatizácia
v sérii: tempomat, dvojzónová klimatizácia

za príplatok: elektricky sklopné vonkajšie a automaticky stmievateľné vodičovo a vnútorné zrkadlo 540 €, elektrické zatváranie batožinového priestoru 360 €, vyhrievanie predných sedadiel 390 €, Comand Online 3 240 €, Burmester soundsystem 930 €, parkovací asistent s 360 ° kamerou 1 620 €, LED svetlomety 1 740 €
výsledná cena
85 823 €
71 520 €
 
Nissan 370 Z
241 kW A7 Platinum RWD
Jaguar F-Type Coupe 3.0 V6
250 kW A8 RWD
základný model
36 600 €
(370 Z 241 kW M6 Standard)
67 672 €
(F-Type Coupe 3.0 V6 250 kW M6)
adekvátny model
42 300 €
(370 Z 241 kW A7 Premium)
70 229 €
(F-Type Coupe 3.0 V6 250 kW A8)
adekvátna výbava
v sérii: xenónové svetlomety, vonkajšie zrkadlá elektricky sklopné, automatická klimatizácia, elektricky nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá, audiosystém Bose, zadná parkovacia kamera, navigačný systém, 19-palcové disky

za príplatok: zadné PDC 220 €, predné PDC 240 €
v sérii: športové pruženie, bi-xenónové svetlomety

za príplatok: zrkadlá automaticky stmievateľné a vonkajšie elektricky sklopné 537 €, adaptívne bi-xenóny 587 €, dvojzónová automatická klimatizácia 383 €, vyhrievané sedadlá 435 €, navigačný systém 3 026 €, Meridian Sound System 2 953 €, parkovací asistent vzadu 470 €, parkovací asistent vpredu 470 €, zadná kamera 328 €, tempomat 373 €
výsledná cena
45 260 €
79 791 €

 

 
BMW 440i xDrive
265 kW M Sport A8 M Performance
základný model
38 400 €
(420i 135 kW M6)
adekvátny model
59 050 €
(440i xDrive 240 kW M Sport A8)
adekvátna výbava

v sérii: elektrické predné sedadlá, športové sedadlá, alarm, automatická dvojzónová klimatizácia, automatické stmavenie vnútorného zrkadla, PDC vzadu, tempomat, športový volant, variabilné riadenie, 18-palcové disky

za príplatok: PDC vpredu 207 €, zadná kamera 434 €, parkovací asistent 362 €, adaptívne LED 1 230 €, asistent diaľkových svetiel 134 €, vyhrievanie predných sedadiel 382 €, adaptívny tempomat 817 €, navigácia Professional 2 326 €, rozšírený displej 155 €, Harman Kardon 1 127 €

 

M Performance: diferenciál s obmedzenou svornosťou 2 612 €, výkon na 265 kW (360 k) a 500 Nm a sound kit 2 930 €, pochrómované koncovky výfuku 243 €, 18" brzdy 2 918 €, 20" disky 4 333 €, čierne ľadvinky 135 €, karbónový spojler predného nárazníka 1 351 €, zadný karbónový spojler 497 €, zadný difúzor 502 €.

výsledná cena
81 745 €

 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Audi A5 som vždy považoval za pomerne nezaujímavé, luxusné, no nie veľmi športové kupé. S verziou S5 som to mal veľmi podobne, s tým rozdielom, že S5 už bola aj primerane rýchla a zaslúžila si rešpekt. Nová generácia však S5 však vo mne vyvolala niečo čo by som nečakal. Bol to záujem. Celkom sa mi pozdáva jej konzervatívny dizajn, hoci vyzerá veľmi podobne ako predošlá generácia. Je pomerne praktická, keďže som sa so svojimi 175 cm pohodlne odviezol aj vzadu. No to hlavné je, že je naozaj rýchla a má výborný podvozok, ktorý je v režime Dynamic ešte lepší. Ak k tomu prirátam výborné Matrix LED svetlá a celkovo skvelé vypracovanie, má u mňa S5 nielen rešpekt, ale aj sympatie.


Oliver TEKNÖS Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

S5 dokazuje, že v Ingolstadte si dali v posledných rokoch záležať na vyvážených jazdných vlastnostiach. Masívna nedotáčavosť na limite bola dlhé roky pre Audi typická. Už pri teste Audi A4 Avant B9 som vedel, že časy sa menia. Športovo orientovaná S5 B9 to len potvrdzuje. Jedinou chybičkou inak skvelého auta je pre mňa preposilované riadenie v kombinácii s veľmi citlivým riadením. Pri ostrej jazde som tak vždy robil väčší pohyb na volante než som chcel a než bolo nutné. Napriek tomu je pre mňa Audi S5 ideálnym strojom, ktorý skvele kombinuje každodennú využiteľnosť so slušnou porciou zábavy za volantom.