Audi Q7 II je aktuálne asi najlepšie veľké SUV na svete. Bezchybné nie je, ale drobnosti, ktoré mu vyčítam, násobne prevažuje kvalitami. Asi píšem preto, lebo stále nemám skúsenosť s jediným konkurentom, ktorý má šance byť lepší - Range Rover. Všetky ostatné veľké SUV som aj opakovane skúsil. Niektoré sú krajšie, iné športovejšie, no ani jedno z nich nemá tak široký repertoár schopností ako II. generácia Audi Q7 v teste. A čo ešte SQ7?

 

Keď sa svet dozvedel, že v Ingolstadte pripravujú torpédo SQ7 ladené vtedy ešte divíziou Quattro GmbH, všetci otvárali nielen oči, ale pri čítaní parametrov aj ústa. Bolo jasné, že niektoré veci, ako nie práve ideálny posed pre vysoké postavy za volantom, menej miesta vzadu než mala I. generácia, či nešťastne konštrukčne riešené rámy sklápania zadných sedadiel, ktoré dokážu nepríjemne tlačiť na kostrč, ani v ostrejšom modeli SQ7 nezmenia. No niektoré veci zmeniť mohli. Napríklad strohý a málo výnimočný dizajn tak skvelého auta, správanie automatickej prevodovky na limite, ktorá vždy preradí a vŕzganie interiéru (testovaná Q7 3,0 V6 TDI bol jeden z vôbec prvých kusov výroby). Čo všetko sa podarilo? Čo je ešte lepšie, než by ste si vôbec želali?

To najdôležitejšie je jednoznačne pod kapotou. Úplne nový agregát 4,0 TDI V8 BiTurbo. Rovnaký už montujú aj do najrýchlejšieho produkčného naftového auta na svete, Porsche Panamera II V8 diesel. No vo veľkom Audi má navyše elektricky poháňaný kompresor, ktorý redukuje odozvu motora na plyn v nízkych otáčkach. Výsledný max. výkon je 320 kW (435 koní) a 900 Nm. Na naftu ozaj veľmi slušná hodnota. Aktuálne je to najvýkonnejšie a najšportovejšie veľké SUV s naftovým motorom. No netreba zabúdať na legendu I. generácie. Audi Q7 V12 TDI poskytla rovných 500 koní a 1000 Nm. V porovnaní s dvojkou to však bol hotový tank. Vážila o takmer pol tony viac ako tento kúsok a tak je jasné, že dynamika je pri modeli SQ7 neporovnateľne lepšia. Človek sa musí pri týchto parametroch usmievať, veď toto je supercar teritórium. Zrýchlenie z pokoja na 100 km/h za 4,8 sekundy?! A maximálna rýchlosť pre istotu a stabilitu radšej obmedzená na 250 km/h... A k tomu pre odvážnych aj kompletne vypínateľné ESC. Šialené.

No SQ7 je v supercar teritóriu aj cenou. S lepšou základnou výbavou, než má bežná Q7, stojí od 97 500 €. A teraz si predstavte, že si do nej nakonfigurujete výbavu v hodnote slušne vybaveného modelu Audi A3, pôvodne určeného pre dcéru. Tá ho nakoniec nedostane, lebo ste pri konfigurátore strávili 3x toľko času ako ste mali... a výsledná cena je 123 000 €. Prekvapí, ba šokuje. Toto predsa nie je RS produkt, no výnimočná určite je. Aspoň sa pred kamošmi dobre vytiahnete, nie? Zdá sa, že vyťahovať sa môže celkom dosť Slovákov. Sami ľudia od dovozcu Audi Slovensko sú prekvapení, ako dobre sa SQ7 predáva... Od zapožičania tohto dela na test neprešiel týždeň, aby som nejakú nestretol. Videl som čiernu, šedú, bielu... Všetkým závidím :)

Audi SQ7 je prvé sériové auto so 48 -oltovým elektrickým rozvodom. Má dokonca dve vetvy. Jedna poháňa elektrický kompresor, ktorý dopuje motor v čase, keď ešte netlačia turbá. Dokáže sa točiť až 70.000-krát za minútu...

Doslova priekopnícke je tu riešenie elektrického kompresora. V sériovom aute je použitý prvýkrát. Volajú ho EPC, teda Elektric Power Compressor. Jeho reakčná doba je vraj len 250 milisekúnd. Elektrický motor dokáže kompresor roztočiť až na 70 000 otáčok za minútu. To najzaujímavejšie však je, že je napájaný samostatným elektrickým okruhom s rozvodom 48 voltov. Ten sa stará aj o napájanie elektro-mechanických aktívnych stabilizátorov na podvozku.

Druhá 48V vetva poháňa 2 elektromotory v skrutných stabilizátoroch. Priamo do nich je vložená 3-stupňová planétová prevodovka, ktorá krútením stabilizátora opačne, ako to robia odstredivé sily, minimalizuje nakláňanie karosérie.

Jednoduchá schéma fungovania aktívnych stabilizátorov - prvých svojho druhu pre zníženie nakláňania karosérie v zákrutách.

Napriek tomu, že pod kapotou tohto dela je motor koncepcie V8, žiaden naftový agregát nedokáže mať zvuk ako benzín. Preto si akustici pomohli dvoma reprákmi umiestnenými priamo v koncovom tlmiči výfuku. Vďaka nim má SQ7 v režime Dynamic nezameniteľný a hutný zvuk.

Samozrejmosťou je permanentný pohon Quattro. Vzadu nájdeme aj športový diferenciál, ktorý dokáže v zákrute posielať viac výkonu na vonkajšie koleso a pomáha tak pri zatáčaní. SQ7 má štandardne adaptívne tlmiče a vzduchový podvozok. Za príplatok sú v ponuke aj karbón-keramické brzdy. Ako ukázal test na okruhu, tie oceľové sa vcelku rýchlo unavia, preto ak už máte rozpočet na túto mašinu a plánujete je dávať aj v horských oblastiach, odporúčam vám kúpu príplatkových bŕzd.

Audi pri modeloch quattro v zákrutách už takmer desaťročie zásadne profituje zo športového diferenciálu, ktorý posiela väčší výkon na vonkajšie zaťažené koleso v zákrute. Pre mnohé modely za príplatok, v SQ7 je sériovo.

Tak ako text začínam ho aj ukončím. Ťažko si dokážem predstaviť, že je dnes na trhu lepšie športovo ladené SUV než je Audi SQ7. Napriek tomu, že má niekoľko vecí, ktoré nie sú zvládnuté najlepšie, alebo mne osobne nevyhovujú, je to bezkonkurenčne naj auto svojej kategórie. Jediné mašiny, ktoré do príchodu novej generácie môžu tento post ohrozovať, sú mimoriadne kompetentný Range Rover a pár týždňov už aj Bentley Bentayga. Počul a videl som naozaj veľa z toho, čo dokážu, no žiaľ, neskúsil to osobne...

Audi SQ7
rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ technický a technologický zázrak,
+ nálož asistentov vodiča (dajú sa vypnúť),
+ ohromujúce jazdné vlastnosti vo všetkých režimoch (šport, komfort, terén),
+ minimálne nakláňanie v zákrutách,
+ jedinečná zvuková kulisa,
+ bláznivá dynamika do 150 km/h,
+ z 0 na 100 km/h  za 4,8 s,
+ stále prebytok trakcie
  (vďaka quattro a šport diff),
+ vypínateľné ESC pre zábavu.

 


 

     

MÍNUSY:
 

- strohý dizajn,
- vysoký posed a nízke dvere/prístrojovka
   (nevyhovuje nad 190 cm),
- menej miesta vzadu ako v I. gen
  (dvaja 190+ cm za seba nesadnú),
- rám zadnej lavice búcha kostrč,
- automat aj v športe/manuáli vždy preradí,
- poddimenzované oceľové brzdy,
- cena príplatkov.

 

 

 


 

 

TEST: AUDI Q7 3.0 V6 TDI

V testoch áut neraz konfrontujem marketingové reči s realitou. V drvivej väčšine sú to preteky superlatívov, ...

17. 02. 2016
 
Audi SQ7
320 kW A8
BMW X5 M50d
280 kW A8
základný model
59 100 €
(Q7 3.0 TDI 160 kW A8)
56 250 €
(X5 sDrive25d 170 kW A8)
adekvátny model
97 700 €
(SQ7 320 kW A8)
88 800 €
(X5 M50d 280 kW A8)

adekvátna výbava

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LED Matrix svetlomety, alarm, adaptívny tempomat, Bose Soundsystem, parkovací asistent s kamerou, predné športové sedadlá, virtual cockpit, Head-Up displej, 4-zónová klimatizácia, predné a zadné vyhrievané sedadlá, vonkajšie zrkadlá s automatickým stmavením a elektrickým sklopením, ťažné zariadenie, elektricky nastaviteľný volant

 

 

 

 

 

 

v sérii: alarm, športové sedadlá, športový volant,

za príplatok: ťažné zariadenie 1 222, adaptívne LED svetlomety s asistent diaľkových svetiel 1 080 €, automatické stmavenie vonkajších zrkadiel 397 €, 4-zónová automatická klimatizácia 479 €, parkovací asistent 356 €, zadná kamera 458 €, adaptívny tempomat 1 579 €, kamerový pohľad na vozidlo 754 €, vyhrievanie predných sedadiel 387 €, Head-Up displej 1 416 €, Bang and Olufsen 4 023 €, navigácia Professional 2 638 €
výsledná cena
123 636 €
103 589 €
 
Land Rover Range Rover 4.4 SDV8
253 kW A8 Vogue
Porsche Cayenne S Diesel
283 kW A8
základný model
97 783 €
(Range Rover 3.0 TDV6 191 kW A8 HSE)
72 437 €
(Cayenne Diesel 193 kW A8)
adekvátny model
116 366 €
(Range Rover 4.4 SDV8 253 kW A8 Vogue)
90 055 €
(Cayenne S Diesel 283 kW A8)
adekvátna výbava
v sérii: alarm, kamerový systém Surround Camera, bi-xenónové svetlomety, predné a zadné sedadlá vyhrievané, predné ventilované sedadlá, vyhrievaný volant, TV funkcia,

za príplatok: adaptívne bi-xenóny 461 €, ťažné zariadenie 1 330 €, 4-zónová klimatizácia 1 330 €, parkovací asistent 952 €, 360 ° kamera 400 €, adaptívny tempomat 2 045 €, Meridian Digital Surround Sound System 1 430 €, Head-Up displej 1 330 €
v sérii: elektricky sklápateľné vonkajšie zrkadlá, dvojzónová klimatizácia,

za príplatok: LED hlavné svetlomety 2 860 €, vonkajšie a vnútorné zrkadlá automaticky stmievateľné 368.4 €, zadná kamera s parkovacím asistentom 2 344 €, ťažné zariadenie 1 251.6 €, 4-zónová klimatizácia 846 €, adaptívny tempomat 1 952 €, vyhrievané sedadlá vpredu a vzadu 897 €, Burmester Sound System 4 895 € 
výsledná cena
125 644 €
                                              105 467 €