Predpokladajme, že ako poctivý motorista ste už zimné nánosy soli z auta dávno umyli. Medzitým však prišli jarné dažde a po oteplení pre zmenu na vašu prednú masku a čelné sklo útočí hmyz. Aby auto vyzeralo k svetu a cítili ste sa v ňom dobre, treba ho umývať pravidelne. Môžete si ho očistiť sami, zveriť ho ručnej autoumyvárni, alebo ísť na automatickú linku na pumpe. Práve posledné spomínané umyvárne som otestoval.

Aby nemali umyvárne výhodu, najazdil som medzi jednotlivými návštevami vždy najmenej 300 km v rôznych podmienkach. Čelné sklo pritom zakaždým nachytalo dostatočne veľa hmyzu. Pred každým testom bezprostredne som schválne jazdili po prašných a zablatených cestách, aby sa na vozidle usadilo čo najviac nečistôt. Pretože zo skúseností viem, že umývacie linky si nie vždy poradia so stopami po vtákoch, snažil som sa schválne parkovať pod stromami. Táto časť testu však veľmi nevyšla, vtáky ako naschvál nespolupracovali. V duchu Murphyho zákonov však predpokladám, že hneď po publikovaní testu si to vynahradia dvojnásobne. Všetky pumpy som si vyberal v blízkosti mojej bežnej trasy a na žiadnej z nich som predtým nebol auto umývať, takže som ani na jednej nevedel, do "čoho idem".

Referenčným autom testu je Škoda Fabia I. generácie

Na testovanie som vybral staršie auto, ktoré už malo poškodený lak na viacerých miestach. Chcel som totiž vyskúšať aj šetrnosť jednotlivých liniek k povrchu vozidla. Ukázalo sa to ako veľmi predvídavé, ale o tom až neskôr. Na každej pumpe som zvolil vždy najdrahší program, ktorý mali v ponuke. Ten vždy zahŕňal okrem umývania, šampónu a sušenia aj aktívnu penu a vosk. Hneď po umytí som skontroloval celkový vzhľad, ale aj problematické miesta – najmä spodné časti prednej i zadnej masky, ktoré často ostanú nedostatočne očistené. Samozrejme, spätné zrkadlá som utieral dosucha na každej pumpe, s touto partiou si žiadna linka neporadí. Ďalším dôležitým kritériom bola čistota čelného skla. Pri testovaní som hodnotil aj trvanlivosť umytia – ako vyzeralo auto po najazdení spomínaných cca 300 km.

Benzinol - cena: 7,25 eur, čas umývania: 8 minút

Takto vyzerá automatická umyvárka Benzinol. Je vo farbách značky.

Slávna značka minulosti na svojej stránke uvádza spolu 19 čerpačiek. Jednu z nich sme vyskúšali. Pozitívom je, že po zaplatení zvoleného programu v pokladni dostanete kartu a tú jednoducho vložíte do automatu v umyvárni. Nemusíte vyťukávať žiadny kód z papierika ako na iných pumpách. Natrafil som na akciovú cenu. Koľko sa platí za najdrahšie umytie, nemali uvedené.

Ako jediná mala táto linka natáčacie priečne rameno s ofukovaním. Vďaka tomu lepšie osušila prednú a zadnú časť auta. Po umytí som nenašiel žiadne závažné nedostatky, len čelné sklo bolo problematické. Pred vodičom bolo čisté, ale v pravej časti ostali zle umyté stopy po hmyze. Je možné, že na pravej strane bola kefa v horšom stave? Cez deň tie stopy veľmi nevidno, ale v noci vytvárajú nepríjemné odlesky od svetiel protiidúcich áut. Neostáva nič iné, ako zobrať ručnú stierku. Aj na prednom nárazníku ostali stopy hmyzu. Trvácnosť umytia sa ukázala ako priemerná, stačila jedna krátka, sotva päťminútová jazda v miernom daždi a na laku ostali stopy po stekajúcej špinavej vode, najmä v zadnej časti auta.

Plusy:
+ najnižšia cena
+ najjednoduchšie ovládanie
+ šetrnosť umytia
+ kvalitné sušenie

Mínusy:
- priemerná trvanlivosť umytia

 

Celkové hodnotenie: Vyšší priemer
(najlepší pomer cena/protihodnota)

Slovnaft (stará linka) - cena: 7,99 eur, čas umývania 6 minút

Umyvárku Slovnaftu zvnútra nerozoznáte. Nemá typické žlto-čierne farby a ani logá.

Tu sa ukázalo, že zobrať na test staršie auto bolo ozaj prezieravé. Chcel som odsledovať, ako sa kefy jednotlivých liniek prejavia na starom laku, preto som pred testom dôkladne naštudoval už poškodené miesta auta. Boli to najmä ďobance vpredu od odletujúcich kamienkov a škrabance na bokoch spôsobené dverami susedných parkujúcich áut. Na stave týchto poškodení sa žiadna testovaná linka nepodpísala. Po všetkých umytiach ostali úplne rovnaké. Ani staršia linka Slovnaftu, ktorá predtým patrila Agip-u (Petržalka), ich nijak nezväčšila. Po odchode z nej sa však objavili nové poškodenia na nečakaných miestach. Na oboch stranách na blatníkoch za prednými kolesami ostali po umytí odlúpnuté šupinky laku s priemerom až okolo centimetra. Na ľavej strane sa takto odlúplo sedem šupiniek, na pravej štyri. Ide o miesto veľmi náchylné na hrdzavenie. V skutočnosti tu už skôr začalo auto odspodu hrdzu chytať. Agresívny, aj keď podľa všetkého efektívny spôsob tlakového čistenia karosérie vodou nie je žiadným problémom pre nové a zánovné autá, ktoré majú lak karosérie v dobrom stave. Pre autá s nahdrzaveným lakom, ktorých je na našich cestách celkom dosť umyvárky Robowash vhodné nebudú. Ostatné zistenia už v porovnaní s týmto takmer ani nestoja za zmienku. Najkratší čas umývania sa podpísal aj na najnižšej trvácnosti. Stopy hmyzu ostali na celom čelnom skle.

Plusy:
+ cena top programu
+ najkratší čas umytia (na úkor nižšej kvality umytia)

Mínusy:
- poškodenie nahrdzaveného laku vozidla
- nízka trvanlivosť umytia

 

Celkové hodnotenie: Neodporúčam pre staršie autá

Vec: Vyjadrenie k testu UL na ČS Slovnaft a.s.
 

Poškodenie laku:

Umývacia linka na testovanej ČS Slovnaft Bratislava Petržalka používa vysokotlaké umytie tzv. ROBOWASH, ktorý pracuje pod tlakom 100 – 150 bar. Ním umýva na vozidle podbehy a najviac znečistené spodné časti dverí do výšky diskov vozidla. ROBOWASH sa pri umývaní pohybuje smerom hore a dole, čo pri danom testovacom vozidle skutočne spôsobilo odlúpenie hrdzou poškodeného laku. I na ostatných „pľuzgieroch“ je vidno dierku, cez ktorú pod vysokým tlakom vnikla voda do hrdzou poškodeného miesta a lak zákonite vytrhla. Preto je nekorektné uvádzať, že toto poškodenie laku spôsobila UL.

Dianiška Ján
KARENOWA-TRENDEX
konateľ spol. s r.o.

Slovnaft (nová umyvárka), cena 10 €, čas umývania 11 minút

Slovnaft má u nás najrozšírenejšiu sieť čerpačiek a na 89 z nich prevádzkuje umývacie linky. Z nich k aprílu 2016 zrekonštruovali a modernizovali 11. Ďalších 9 je v pláne do konca roka. Pretože ma prvá cesta zaviedla na starú čerpačku, rozhodol som sa vyskúšať aj jednu z nových liniek.

Tá sa so staršou ozaj nedá porovnávať už na pohľad. Najvyšší program tu stojí 8 eur, za príplatok 2 eurá je ešte prémiový lesk. Šetrnosť linky k povrchu karosérie sa tiež nedá porovnávať, žiadne z predchádzajúcich poškodení sa nerozšírili. Čo by som vyzdvihol, bolo kvalitné sušenie. Naopak, s čelným sklom si ani táto linka extra neporadila. Stopy po hmyze ostali aj po umytí dosť výrazné, takže musela nastúpiť ručná práca.

Plusy:
+ kvalitné sušenie
+ lesk

 

Mínusy:
- čelné sklo
- vyššia cena

 

Celkové hodnotenie: Vyšší priemer

Shell Cena: 10,99 eur Čas umývania: 9 minút

Umyvárka Shell privítala čistotou a prívetivým prostredím. Škoda len, že práve logo je vždy kompletne zafrkané špinou.

Shell má síce viac čerpacích staníc, umyváreň však nenájdete na každej z nich. Podľa webovej stránky sa nachádza na 28 pumpách. Cena umývania bola najvyššia a podpísal sa na tom najmä prémiový vosk. Treba však povedať, že aj druhá najvyššia cena na „shellke“ bola vyššia ako najdrahšie programy v ostatných umyvárňach. Pumpa ponúka zľavový program – za štyri umytia dostanete piate zdarma, ale musíte to stihnúť za 5 mesiacov.

 

Umývanie bolo dosť dlhé, ale ešte by k nemu mohli pridať zopár sekúnd navyše na dodatočné sušenie. Na viacerých miestach najmä na bokoch a vzadu totiž ostali hneď po umytí stopy po kvapkách špinavej vody. Vďaka prémiovému vosku vydržal lesk na aute naozaj dlho, preto tieto zaschnuté špinavé kvapky kazili dobrý dojem. Tradične zle dopadlo čelné sklo, hmyz sa ho držal ako kliešť po celej šírke. Potešila nás šetrnosť umytia – ani olúpané miesta z predchádzajúcej linky sa ďalej nezväčšovali. 

Plusy:

+ šetrnosť umytia
+ kvalitný lesk
+ trvanlivosť umytia

Mínusy:
- najvyššia cena
- horšie sušenie


Celkové hodnotenie: Priemer

Lukoil, cena: 8,99 eur, čas umývania 9 minút

Spoločnosť Lukoil má podľa svojej stránky na Slovensku iba 7 umývacích liniek. Jednu som mal po ceste a tak som jej dal šancu. Na pohľad už má najlepšie roky za sebou, preto ma pozitívne prekvapilo ovládanie linky vložením karty. To predtým ponúkla iba nová linka Benzinolu. Odpadá vyťukávanie kódu, čo poteší najmä v prípade, že tlačiarničke na pumpe dochádza toner a vy si k tomu zabudnete doma okuliare.

K samotnému umytiu či lesku nemám výhrady okrem (už tradične) čelného skla - na ňom ostali stopy po celej šírke. Za nedostatočné však považujem sušenie. Na aute totiž ostali stopy po zaschnutých kvapkách špinavej vody aj na streche a hornej kapote, čo sa na žiadnej inej linke nestalo. Ak inde ostali takéto stopy, tak boli na bokoch vozidla, kde voda stekala.
 

Plusy: 
+ jednoduché ovládanie
+ lesk

Mínusy:
- čelné sklo
- nedostatočné sušenie

 

Celkové hodnotenie: Priemer

OMV Cena: 8,27 eur Čas umývania: 8 minút

Nové umyvárky OMV sú na našom trhu súčasnou špičkou.

OMV ponúka rozsiahlu sieť čerpacích staníc s umyvárňami. S kartou Smile & Drive si môžete nechať umyť auto aj za nazbierané body. Cena aj čas umývania patria k bežnému priemeru. Pozitívna je šetrnosť k povrchu vozidla – ani v tomto prípade sa škrabance nezväčšovali. Zaujímavo dopadlo čelné sklo – strana pred vodičom bola čistá, ale napravo ostali nejaké stopy presne ako v prípade Benzinolu. Žeby bola pravá strana nášho testovacieho auta zakliata? Inak si linka OMV dokázala poradiť aj s hmyzom na nárazníku a prednej maske, čo sú obyčajne problematické miesta. Karoséria si po ošetrení najvyšším umývacím programom udržala lesk naozaj dlho. Stopy po zasychajúcich kvapkách stekajúcej vody ostali len na bočných sklách. Tie odporúčam utrieť dosucha spolu so spätnými zrkadlami hneď po umytí.
 

Pozitívne prekvapila samostatná sušiaca linka na zvolenej čerpačke. Po umytí sa s autom posuniete dopredu na sušenie a ďalší motorista zatiaľ môže umývať svojho tátoša. Umývacia a sušiaca časť sú oddelené zástenou. Šetrí to čas (počas moje návštevy boli dve autá predo mnou a dve za mnou). 
 

Plusy:
+ šetrnosť umytia
+ trvanlivosť umytia
+ najlepší pomer kvalita/cena

Mínusy:
0


Celkové hodnotenie: Víťaz testu

P.S.: Murphy potvrdil platnosť svojich zákonov - deň po poslednom umytí trafil auto vták.

autor testu: Miroslav BARIČ