Predošlé BMW radu 5 pre mňa dlho bolo to naj auto na svete na denné použitie. Typ F10 spĺňal, ba v mnohom predčil takmer všetko, čo som u konkurencie nachádzal po kúskoch. Bolo to najkomplexnejšie auto nielen kategórie, ale podľa mňa absolútne. Vývojári dokázali v jeden mimoriadny celok skĺbiť krásny nadčasový dizajn, reprezentatívnosť a luxus, vnútorný priestor, športové aj komfortné jazdné vlastnosti (bez run flat pneumatík) a na danú dobu aj ohromujúce technológie. Okrem špeciálnych verzií ako BMW M5 a M550d bol môj favorit medzi bežnými model 535i. V minulej generácii bol prvý, ktorý som spoznal podrobne a nezabudnem ako som bol z neho paf. Asi nie je náhoda, ale vyššia moc, že s novým typom G30 je môj prvý kontakt rovnaký (model 540i). Pôvodné info od ľudí z BMW Group Slovakia totiž bolo, že na test dostanem 530d. Nie, že by dízel nestačil, no vždy som bol hlavne benzínový...

BMW radu 5 nikdy nebolo radu 7 podobnejšie a bližšie. Je jednoduchšie hovoriť o tom, čo voči sedmičke mať nemôže a nie čo majú rovnaké. To by bolo veľmi na dlho. Predstavte si, že 7. generácia päťky (G30) je dokonca o čosi väčšia, než bola tretia sedmička (E38) z prelomu tisícročí. A pritom je o celý metrák ľahšia než predchodca!  

Väčšie a menšie autá nielen prémiových výrobcov prišli za ostatných pár rokov s doslova neuveriteľnými technológiami, nápadmi a riešeniami. No vo vyššej strednej triede akoby na 5 rokov zastal čas. Až do minulého roka. Nový Jaguar XF ani Volvo S90 sa v žiadnom prípade nemajú za čo hanbiť, práve naopak, sú lepšie než kedy predtým. Obe prišli minulý rok, ale ten v triede nepochybne patril novému Mercedesu triedy E (W213). Keďže svet automotive pozná toľko atraktívnych noviniek, pre najúspešnejší manažérsky sedan na svete bol po 7 rokoch už najvyšší čas. Pohľad do cenníkov a možných prvkov výbavy však ukazuje, že nemecké značky si znova hrajú extraligu a možnosti áut tejto kategórie posúvajú na novú úroveň.

BMW radu 5 má od EuroNCAP plný počet hviezd, ale za najlepšími mierne zaostáva v hodnotení asistenčných systémov.

Autá menších kategórií dostávajú niečo, čo väčšie a oveľa drahšie typy nie vždy a hneď. No doposiaľ to bol "kontrolovaný" proces. Technika sa v ostatnom čase vyvíja tak rýchlo, že čakať 6-8 rokov na novú generáciu top modelu by bola samovražda. Svet tak zrýchlil, až to vytvorilo precedens. Menšie a lacnejšie autá dostávajú prvky, ktoré by kedysi mohli mať len top modely a z nich by sa do menších áut dostali o generáciu neskôr. Tento postup je definitívne preč. Je krásne a milé, že klienti dostupnejších áut môžu mať (ak za to sú ochotní priplatiť) to isté, ba viac, než majú majitelia vrcholu ponuky. BMW to, na rozdiel od hlavného konkurenta, na teraz urobilo s novou päťkou ešte vcelku opatrne... Tento stav bude musieť byť udržateľný, aj keď s oveľa menšími rozdielmi. V opačnom prípade to môže z dlhodobého hľadiska ohrozovať práve tie najdrahšie typy v ponuke. Musí totiž existovať viac dôvodov na kúpu vrcholného radu ponuky, než len väčšie rozmery a dlhší rázvor náprav...

Je aj nové BMW radu 5 typ G30 to najlepšie auto na svete? Áno, aj nie. Pri strihaní videotestu ma samého prekvapilo, že nadšenie, ktoré som z auta mal, bolo menšie než pri predošlej generácii. Tiež menšie, než z nového Mercedesu triedy E. Je zrejmé prečo. BMW radu 5 urobilo skok práve s predošlou generáciou. Mercedes s triedou E poskočil až teraz. S ohľadom na to nová päťka neohromí tak ako kedysi. Nie tých, ktorí s typom F10 niečo najazdili. To sa prosto nedá vždy. V žiadnom prípade však neplatí, že je horšia než predchodca, alebo menej zdatná než hlavný konkurent. Absolútne nie. Toto je najlepšie a najkomplexnejšie BMW radu 5 aké vzniklo.

Nehľadajte tu žiadnu diplomaciu, ani vykrúcanie sa. Píšem, čo si skutočne myslím, a som si istý, že vám to poviem po piatom poháriku (teda nejako podobne), aj v hypnóze. O BMW radu 5 G30 platia dve veci. 

Po prvé: aj keď sa tvarovo na predošlú generáciu veľmi podobá, je iná. Komfortnejšia, prepracovanejšia, zásadne inteligentnejšia, väčšia a štíhlejšia zároveň, no aj uhladenejšia a nudnejšia.

Po druhé: áno, stále je to najlepšie auto na denné použitie na svete. No nie jediné...

BMW 540i Sport xDrive G30
rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ asi ozaj všetko, okrem pár vecí vpravo,
+ lepšie dnes neexistuje, len rovnako dobré          (Mercedes-Benz triedy E typ W213).

     

MÍNUSY:
 

- mdlá zmena jazdných režimov,
- pohodlnejšie než BMW poznáme,
- riadenie v režime Sport stuhne málo,
- utlmený zvuk 6-valca aj v športe,
- ceny príplatkov.
 

 

 

 


 

 

 
BMW 540i xDrive
250 kW A8 G30
Mercedes-Benz E 400 4MATIC
245 kW A9 w213
základný model
49 616 €
(520d 140 kW M6)
43 836 €
(E 200 135 kW M6)
adekvátny model
63 614 €
(540i xDrive 250 kW A8)
62 742 €
(E 400 4MATIC 245 kW A9)
adekvátna výbava
alarm, navigácia Professional, vyhrievaný volant, aktívne riadenie zadnej nápravy, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, 4-zónová automatická klimatizácia, adaptívne LED svetlomety, Bower and Wilkins sound system, ovládanie gestami, parkovací asistent s diaľkovým ovládaním, komfortné predné sedadlá, nezávislé kúrenie, soft-close, balík vôní, bezkľúčový vstup, kožený interiér, Head-Up displej
sériovo: balík Avantgarde

za príplatok: Multibeam LED 2 340 €, parkovací asistent 1 788 €, balík zrkadiel s automatickým stmavením a elektrickým sklápaním 660 €, balík jazdných asistentov 2 880 €, balík Air-Balance 402 €, balík Keyless-Go 1 452€, koža 2 076 €, nezávislé kúrenie 1 464 €, trojzónová klimatizácia 1 020 €, vyhrievanie sedadiel vpredu 432 € a vzadu 432 €, navigácia Comand 3 300 €, širokouhlý kokpit 1 020 €, Burmester audio systém 5 880 €, sklopné zadné sedadlá 522 €, elektrická posuvná strecha 1 350 €, Head-Up displej 1 188 €, Soft-Close 666 €, dynamické tlmenie 1 140 €, zimné pneu 234 €, vyhrievaný volant 312 €, balík pamäť 1 500 €
výsledná cena
94 823 €
94 794 €
 
Jaguar XF 3.0
250 kW AWD A8 Pure
Volvo S90 T6
236 kW AWD A8 Momentum
základný model
41 878 €
(XF 2.0D 120 kW M6 Pure)
38 900 €
(S90 D3 110 kW M6 Kinetic)
adekvátny model
63 390 €
(XF 3.0 250 kW AWD A8 Pure)
57 000 €
(S90 T6 236 kW AWD A8 Momentum)
adekvátna výbava
sériovo: elektrické predné sedadlá, dvojzónová klimatizácia

za príplatok: elektricky sklopné spätné zrkadlá so stmavením 562 €, adaptívne LED svetlomety 2 454 €, vyhrievané sedadlá vpredu 389 €, vyhrievaný volant 258 €, štvorzónová klimatizácia 920 €, nezávislé kúrenie 1 584 €, Soft-Close 656 €, balík s adaptívnym tempomatom a monitorovaním jazdy v pruhu a monitorom mŕtveho uhlu 2 514 €, parkovací balík s 360 stupňovou kamerou 3 232 €, Head-Up displej pack 1 306 €, Meridian Sound System s navigáciou 4 032 €, bezkľúčový vstup a otváranie veka batožinového priestoru 1 608 €
sériovo: adaptívny tempomat, kožené čalúnenie, LED predné svetlomety, elektricky sklopné vonkajšie zrkadlá

za príplatok: balík s navigáciou a digitálnym prístrojovým panelom a aktívnym parkovacím systémom a audiosystémom Bower a Wilkins 4 300 €, hmlovky LED s adaptívnymi LED 1 300 €, Head-Up displej 1 320 €, monitorovanie mŕtveho uhlu a asistent zmeny jazdných pruhov 600 €, 360 stupňová kamera 1 110 €, vyhrievané predné a zadné sedadlá 380 € + 260 €, bezkľúčový vstup 690 €, nezávislé kúrenie 1 530 €, vonkajšie zrkadlá automaticky stmaviteľné 210 €, vyhrievaný volant 230 €
výsledná cena
82 905 €
68 930 €

 

Oliver TEKNÖS Komentár redakcie: Oliver TEKNÖS

Už prvé metre v BMW 5 G30 ma prekvapili. Čakal som športové DNA značky, no skôr som mal pocit, že podvozok ladili inžinieri podľa predlohy zo Štuttgartu. Auto doslova vyžehlilo všetky nerovnosti (aj kanál prepadnutý o cca 5 cm) na rozumne zvolených 18“ diskoch. Nie že by to bolo zlé, ale BMW snáď nikdy nemalo bližšie k Mercedesu a naopak Mercedes k BMW. Tie autá sú si po jazdnej stránke veľmi veľmi podobné, a to je pre mňa trochu škoda. Mercedes bol vždy komfortnejší a BMW vždy športovejšie. Poslednú dobu sa však obe značky stretávajú niekde uprostred. V rozhodovaní medzi päťkou a éčkom budú hrať hlavnú úlohu preferencie k značke. Napriek tomu je však BMW stále o niečo „vodičskejším autom“. Ponúka presnejšie a ostrejšie riadenie a aj v zákrutách je o niečo obratnejšie. V tomto aute sa dá ísť rýchlo a nebude to ani náročné, ale baviť vás to nebude. Napriek tomu je BMW radu 5 skvelé (komfortné, luxusné, plné technológií), ale pre mňa nudné. Pokiaľ radi jazdíte, tak kúpte si menšiu trojku, pri ktorej slogan radosť z jazdy naozaj platí.