BMW M140i je náhradou za verziu M135i. Auto nie je plnohodnotným M modelom, ale je dielom divízie M Performance. Napriek tomu ide o veľmi slušné športové náradie. Obávam sa však, že ide o ohrozený druh. Malý hatchback s pohonom zadných kolies si už o pár rokov asi nekúpime. Má teda zmysel uvažovať nad najostrejšou verziou jednotky? Odpovie vám na to Test BMW M140i xDrive.

Verzie M140i a M240i môžem pokojne označiť za „Baby M modely“.

M140i na prvý pohľad vyzerá ako obyčajný hatchback s M-paketom. V skutočnosti je to však plnokrvný hot-hatch, ktorý dokáže zavariť aj poriadnym športiakom.

M140i na prvý pohľad vyzerá ako obyčajný hatchback s M-paketom. V skutočnosti je to však plnokrvný hot-hatch, ktorý dokáže zavariť aj poriadnym športiakom. Najostrejšia jednotka jednoducho klame telom a prvoplánovo nedáva najavo, že ide o poriadne rýchle auto. V premávke ho spoznajú len nadšenci. Dokonca aj po nastúpení do vnútra je situácia rovnaká. Vyzerá to tu ako v obyčajnej jednotke a to je dobre. Ergonómia je skvelá a interiér jednoduchý a prehľadný. Elektrické sedačky by však mohli ísť o pár centimetrov nižšie. Pokiaľ teda radi sedíte na podlahe alebo ste vyšší, tak voľte ručne ovládané sedadlá. Vlastne ich voľte vždy. Ušetríte tak pár kilogramov.

BMW M140i má podľa mňa len jeden zásadný problém. Tým je príliš tvrdý podvozok. Niektoré typy nerovností jednoducho vôbec nezvláda. To je pohľad každodennej použiteľnosti. Pokiaľ si hot-hatch kúpite len ako víkendovku, určite mu to odpustíte. Podvozok má totiž obrovskú dávku mechanickej priľnavosti a doslova kopíruje povrch. Aj na nerovných cestách sa tak dá cestovať šialenými rýchlosťami.

 

S pohonom xDrive, s ktorým sme auto testovali, pôsobí veľmi dospelo. Skôr než powerslidy a drifty v každej druhej zákrute mu pristane skôr jazda čistou stopou. Pokiaľ chcete jazdiť bokom, musíte byť k autu poriadne tvrdý, alebo si počkať na dážď alebo sneh. Zadokolka je určite hravejšia a vodičsky príťažlivejšia.

Testami EuroNCAP prešla jednotka ešte v roku 2012 s piatimi hviezdami.

Motor je doslova klenotom. Kvôli zadnému pohonu je umiestnený pozdĺžne a pre dobré rozloženie hmotnosti až za prednou nápravou. Radový šesťvalec má 3,0 litrový objem, twin-scroll turbo s krátkou odozvou a hlavne výkon 250 kW (340 koní) a 500 Nm. Maximálny krútiaci moment je v rozsahu 1500 – 4500 otáčok za minútu. Výkon vrcholí pri 5500 otáčkach.

 

Na športovú M2 chýba ostrej jednotke len 30 koní. Verzie M140i a M240i môžeme teda pokojne označiť za „Baby M modely“. Veď na stovku vás katapultuje s pohonom xDrive a 8-stupňovým automatom len za 4,4 sekundy. Zvuk poteší každého petrolheada, dokonca aj s klasickým M Performance výfukom. Príplatkové výfuky spravia omnoho viac rachotu.

Turbom prepĺňaný radový šesťvalec má 250 kW (340 koní) a 500 Nm

3,0 liter sa odvďačí aj slušnou spotrebou. Pri bežnej jazde sme namerali 8,4 litra na 100 km. Pri 130 km/h točí motor len 2000 ot./min. Nebyť teda tvrdého podvozku, tak je to fajn auto aj na dlhšie presuny. Treba však počítať s tým, že ide o kompaktnú triedu a auto nie je také tiché ako napríklad väčšia trojka (počuť najmä aerodynamický hluk). Osobne mi však ani viac ako 400 km diaľničný presun PO – BA neprekážal (spolujazdec Maroš však kvôli tvrdému podvozku nedokázal zaspať :-).

Testované BMW M140i bolo vybavené už najmodernejšou verziou systému iDrive. Obrazovku môžete rozčleniť na dve časti.

Zadokolka alebo štvorkolka?

BMW radu 1 generácie F20 je na trhu už od roku 2012, ale stále má  čo povedať. Iné auto s pohonom zadných kolies alebo šesťvalcom jednoducho v tomto segmente nekúpite. A je smutné, že ďalšia generácia jednotky príde ako predokolka, to znamená aj koniec radového šesťvalca. Bude to teda skôr MINI než BMW.

 

Osobne by som volil verziu s manuálnou prevodovkou, zadným náhonom a samosvorným diferenciálom. Pokiaľ však chcete celoročné auto, ktoré nebude veľmi hrýzť, zvoľte radšej xDrive. Ten sa vám odvďačí tiež brutálnou akceleráciou, ale auto stratí trochu zábavy a surovosti. Pamätajte na to, že štvorkolku nemôžete mať s manuálnou prevodovkou.

BMW M140i

rok výroby 2016

 

PLUSY:

+ výborná ergonómia,
+ nenápadný dizajn,
+ jediné v triede so 6-valcom,
+ skvelý zvuk motora,
+ perfektný posed a ergonómia,
+ launch control,
+ skvelá dynamika (100 km/h za 4,4 s),

+ výborný 8-stupňový automat,
+ M-Performance xDrive posiela viac krúťaku na zadné kolesá (až 70 % pri DSC OFF),

+ skvelá mechanická priľnavosť podvozku,

+ prehľadný infotainment iDrive.

     

MÍNUSY:

- tvrdý podvozok aj v komfortnom režime,
- elektrické sedadlá sú aj v najnižšej polohe vysoko,
- vo vyšších rýchlostiach aerodynamický hluk,

- malá nádrž (52 litrov),
- s 1540 kg relatívne ťažké,
- s xDrive chýba väčšia hravosť/neposlušnosť.
 

BMW M140i

rok výroby 2016

Motor:

zážihový radový 6-valec prepĺňaný turbom, uložený vpredu pozdĺž s vysokotlakovým priamym vstrekovaním paliva, variabilné časovanie výfukových a sacích ventilov DoubleVANOS, variabilný zdvih ventilov Valvetronic, objem 2 998 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 94,6 × 82,0 mm, kompresný pomer 11.0 : 1, max. výkon 250 kW (340 k) / 5 500 ot., max. krútiaci moment 500 Nm / 1 520 - 4 500 ot, litrový výkon 83 kW (113 k) / l, emisná trieda Euro6.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon všetkých kolies xDrive.

Podvozok:

nezávislé zavesenie predných kolies McPherson, vzadu viacprvková náprava, adaptívne tlmiče, priečne skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu štvorpiestikové a vzadu dvojpiestikové, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom.

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7,5 x 18" + pneu 225/40 ZR18.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4329 x 1765 x 1440 mm, objem kufra - 360/1200 l, rázvor 2690 mm, pohotovostná hmotnosť - 1 540 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 7,4 l/100 km (výrobca), počas testu 8,4 l/100 km, objem nádrže 52 l, výkonová hmotnosť 6,16 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 250 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,4 s

Cena:

Základná verzia M140i - od 45 950 €,
Testované auto M140i - 58 244 €.

 
BMW M140i xDrive
250 kW A8
BMW M2
272 kW A7
základný model
45 950 €
(m140i xDrive 250 kW A8)
59 750 €
(M2 272 kW M6)
adekvátna výbava
M brzdy, športové sedadlá vpredu, športový podvozok, alarm, parkovací asistent, zadná kamera, vyhrievanie predných sedadiel, elektricky ovládané predné sedadlá, adaptívne LED svetlá, asistent diaľkových svetiel, automatická dvojzónová klimatizácia, parkovacie senzory, automatické stmavenie vnútorného a vonkajších zrkadiel, elektrické strešné okno, bezkľúčový vstup, vyhrievanie volantu, Harman Kardon audiosystém, navigácia
v sérii: alarm, bi-xenónové svetlomety, asistent diaľkových svetiel, automatické stmavovanie vnútorné zrkadla, športové sedadlá, navigácia Professional

za príplatok: M dvojspojková prevodovka 4 031 €, bezkľúčový vstup 300 €, automatické stmavovanie vonkajších zrkadiel 331 €, elektrické strešné okno 827 €, vyhrievanie volantu 196 €, automatická dvojzónová klimatizácia 568 €, zadná kamera 413 €, vyhrievanie predných sedadiel 341 €, elektrické nastavenie predných sedadiel 982 €, Hi-Fi systém 300 €
výsledná cena
58 244 €
68 039 €
 
Ford Focus RS
257 kW AWD M6
Volkswagen Golf R
228 kW A7 facelift
základný model
37 990 €
(Focus RS 257 kW AWD M6)
38 500 €
(Golf R 228 kW M6)
adekvátna výbava
v sérii: športový podvozok, športové sedadlá Recaro, bi-xenónové svetlomety, ukazovatele tlaku turba a tlaku a teploty oleja, automatická dvojzónová klimatizácia

za príplatok: bezkľúčové zamykanie 440 €, športové brzdy Brembo 245 €, vyhrievaný volant 205 €, vyhrievanie predných sedadiel 315 €, elektrické strešné okno 745 €, parkovací asistent 365 €, zadná parkovacia kamera 425 €, navigačný systém 1 155 €
v sérii: LED predné a zadné svetlomety, športové sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, parkovacie senzory vpredu a vzadu, adaptívny tempomat, alarm

za príplatok: DSG prevodovka 2 510 €, cúvacia kamera 220 €, navigácia 1 950 €, Soundsystem Dynaudio 650 €, bezkľúčový vstup 350 €, strešné okno 1 000 €, vyhrievané predné sedadlá 540 €
výsledná cena
41 885 €
45 720 €
 
Audi S3 Sportback
228 kW quattro A7
Mercedes-AMG A45 4MATIC
280 kW A7
základný model
44 040 €
(S3 Sportback 228 kW  quattro M6)
52 140 €
(A45 4MATIC 280 kW A7)
adekvátna výbava
v sérii: LED svetlomety, dvojzónová automatická klimatizácia, športové a elektricky nastaviteľné predné sedadlá, športový podvozok

za príplatok: prevodovka S tronic 1 600 €, alarm 450 €, Bang and Olufsen 889 €, vyhrievaný volant 192 €, zadná kamera 461 €, bezkľúčový vstup 461 €, MMI navigácia 1 457 €, parkovací asistent 1 001 €, vyhrievané predné sedadlá 383 €, strešné okno 1 239 €, vonkajšie zrkadlá elektrický sklápateľné s automatickým stmavením na strane vodiča 291 €
v sérii: tempomat, športový podvozok, LED svetlomety

za príplatok: panoramatická strecha 1 080 €, balík zrkadiel s vonkajším a vnútorným automaticky stmievateľným zrkadlom a elektricky sklápateľnými vonkajšími zrkadlami 372 €, automatická dvojzónová klimatizácia 612 €, elektricky nastaviteľné predné sedadlá 942 €, vyhrievanie predných sedadiel 348 €, navigácia Comand 3 252 €, Harman Kardon 822 €, parkovací asistent 810 €, cúvacia kamera 402 €, bezkľúčový vstup 540 €, adaptívne diaľkové svetlá 216 €
výsledná cena
52 464 €
60 456 €

 

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

BMW 140iX je brutálne rýchle, výborne znie, a má príjemne tuhé riadenie. Podvozok je tvrdý ako by ste od hot hatchu čakali a ak hľadáte športové auto vadiť vám to nebude. Osobne by som ale preferoval verziu so zadným pohonom. Bude zábavnejšia a potenciálne aj vyhľadávanejšia medzi jazdenkami, keďže už nedostane nástupcu.