V týchto ohľadoch novej generácii F15 vôbec nezávidím. Zdalo by sa, že pre pokračovanie úspechu má skvelo rozvinutý koberec. No konkurencia je neúprosná, mimoriadne kvalitná a početnejšia než pred rokmi. A X5 už nie je ako bola. V mnohom je lepšia, to jednoznačne. No ako vo videoteste opakovane zaznie, mne osobne chýba jej drzý a sebavedomý postoj, široké blatníky a športovejší imidž. Veď je to SUV, kde prvé písmeno reprezentuje Sport. Slová ako škaredá, nepekná, či nudná v žiadnom prípade nie sú na mieste. Skor elegantnejšia, civilizovanejšia, všestrannejšia. No aj keď vo väčšine prípadov by každé z nich znamenalo len pozitíva, v tomto kontexte reprezentujú utlmenie toho, čo robilo predošlú X5 predmetom závisti, neprajnosti a tak horúci artikel pre zlodejov. Niečo sa však deje, keď aj tretia generácia ML "vymäkla" a je oveľa civilizovanejšia, na pohľad až nudná. Samého ma prekvapuje, čo mi píšu končeky prstov, no na krky X5 a ML bude nové Volvo XC90 dýchať tak ako nikdy. Zdá sa len mne, že si sú podobné viac než predtým?

TopSpeed.sk test BMW X5 25d F15

To niečo je zásadné rozšírenie ponuky ešte športovejších typov SUV v podobe II. generácie X6, novej X4 a pripravovanej X2. Práve ich úlohou bude získať srdcia i peňaženky tých klientov, ktorí chcú mnohé z toho, čo ponúka X5 a X3 no v expresívnejšom, vyšportovanejšom tele. A keďže podobnú stratégiu športovejších SUV už ide aj Mercedes, je pochopiteľné, že klasické produkty ako ML a GLK sú umiernenejšie.

Pre terén ostala X5 rovnako príliš fešácka ako predtým. Napriek tomu, že sa rozhodnete pre vyslovene "terénny" balík riešenia karosérie Pure Experience s nenalakovanými spodnými časťami karosérie ako na testovanom kúsku. Pritom dizajny (M Sport, Pure Experience a Pure Ellegance) môže klient ľubovoľne kombinovať. BMW X5 III. generácie je elegantnejšie než predošlé verzie, vďaka čomu naozaj špinavé, zablatené a v teréne vyzerá divne až nevkusne. A to zvyknem hovoriť, že ak nejakým autám špina pristane, sú to práve offroady a SUV. Pritom III. generácia zo svojich mimoriadných schopností v teréne nič nestratila. Vo videoteste sme použili len časť toho, čo na tému BMW X5 offroading ponúka na sledovanie youtube z kútov celého sveta. BMW X5 v teréne doslova vyráža dych, napriek tomu, že sa jedná o športové-úžitkové auto, nie plnohodnotný offroad so samonosnou karosériou. Nemá žiadne klasické uzávierky diferenciálov, pre extra pomalú jazdu terénom nevyužíva redukovanú prevodovku len šikovný automat a napriek tomu si poradí s väčšinou prekážok a so stúpaniami, či bočnými náklonmi, ktoré netrénovaným offroaderom vyrazia dych a rozmažú šminky :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov

Tieto obdivuhodné vlastnosti v teréne má na svedomí veľmi šikovne prepracovaná elektronická podpora vodiča schovaná v stabilizačnom systéme DSC. V stotinách sekundy dokáže rozpoznať prekĺzavanie, čo aktivuje pribrzdenie kolesa na opačnej strane nápravy. Rovnaký systém v momente zistí rozdiel otáčok prednej a zadnej nápravy, čím automaticky aktivuje "medzinápravovú" uzávierku. Pohon BMW xDrive dokonca dokáže ponúť auto vpred aj v tak extrémnom prípade, keď sú 3 kolesá na ľade (zlom povrchu) a zabrať dokáže len jediné.

TopSpeed.sk test: BMW X5 25d (F15)

Aero riešenia: malé otvory po stranách nárazníka Air Curtains, otvory Air Breathers pre odvod pretlaku vzduchu z blatníkov a veľká odrhová hrana Aero Blade okolo zadného okna.

X5ka so 4-valcom nie je žiadna hanba. Ani dôvod na úsmev. Som veľmi rád, že sme dostali možnosť vyskúšať práve model s najmenším motorom v ponuke. BMW s ním zlomilo ďalšiu malú dogmu a teraz je čas aby ste vy zlomili predsudky. Kým model BMW X5 25d sDrive (teda len s pohonom zadných kolies) považujem za šikovne vykonštruovaný pokus ako vyhovieť nezmyselne prísnym emisným normám a v priemere mať produkciu v pohode, verzia 25d všetkých viac než milo prekvapila. Neriešte kultúru chodu, je absolútne v poriadku a o 4-valci vpredu väčšinou ani neviete. Neriešte, že je to základný motor ponuky. Pozrite si jeho parametre. Zistíte, že sú podobné schopnostiam prvých verzií X5 30d predošlej generácie. Kým radový 6-valec M57D30 ponúkal 173 kW (235 k) pri 4000 ot a 520 Nm (2000 - 2750 ot) so zrýchlením na stovku za 8,1 a max. 210 km/h, testovaná verzia dá dokopy stádo 160 kW (218 k) pri 4400 ot a 450 Nm už od 1500 ot. To znamená zrýchlenie na stovku za 8,2 s a maximálku dokonca 220 km/h. Čo viac môže bežne motorista potrebovať? Prosto biturbo motor ozaj vládze a nechlastá viac než 7,5 l/100 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Je zložité vôbec vymenovať všetky funkcie a systémy, ktoré je možné pre BMW X5 F15 získať. Je až obdivuhodné, čo všetko svojim klientom toto auto (samozrejme prakticky všetko za neúprosné príplatky) pre bezpečnosť, ale aj rozmaznávanie ponúka. Plnofarebný HeadUp dispej s novými ikonami, nočné videnie BMW Night Vision so schopnosťou rospoznávať ľudí a zver doplnený o špeciálne reflektory Dynamic Light Spot v nárazníku miesto hmloviek, ktoré prípadné nečakané prekážky na ceste špeciálne nasvietia desiatky metrov pred autom. Systém automatického parkovania, ktorý zvládne nie len pozdĺžne, ale aj priečne parkovanie (vo video sme nesprávne uviedli len pozdĺžne parkovanie). Surround 360° view prináša  možnosť sledovať auto "zhora" čo krásne vykreslí  prekážky blízko auta a zásadne zjednoduší vychádzanie do neprehľadnej križovatky, alebo na hlavnú cestu premietaním situácie po stranách auta na veľký LCD displej s uhlopriečkou 10,3".

Tu elektronické systémy podpory vodiča zďaleka nekončia. Už za samozrejmosť možno považovať systém kontroly jazdných pruhov a asistent monitorovania mŕtveho uhla známy ako Driving Assistant Plus v ktorom je Lane Departure Warning a Lane Change warning. Aktívny tempomat teraz dokáže auto v prípade potreby celkom zastaviť a samočinne znova rozbehnúť, takže vodičovi v zápchach stačí držať aspoň jednu ruku na volante. Auto si samo zvolí nie len odstupovú vzdialenosť, ale v istých medziach dokáže vďaka špičkovým kamerám a radarom držať jazdný pruh a šoférovať. Celkom samostatnou skupinou funkcií a možností otvára pripojenie na internet. Či už prostredníctvom vášho mobilu, alebo na trhoch s plnou konektivitou cez vlastnú sim kartu, ktorú spravuje a účty za ňu platí priamo bmw. Toto riešenie prináša prvky ako inteligentný núdzový hovor, permanentnú info linku cez ktorú je možné dotazovať sa prakticky na čokoľvek, objednávať hotely, lietadlá, reštaurácie, či koncerty... Net pripojenie prinesie aktuálne info o premávke, priamy prístup na internet, aplikácie pre facebook, twitter, internetové rádiá... No proste, to je robota to všetko už len napísať, nie to ešte používať :)

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 21 obrázkov

Nikoho by nemalo prekvapiť, že BMW X5 je znova medzi absolútnou špičkou svojho segmentu. Ten je aktuálne rozdelený na dve skupiny áut - staršie kúsky od VW Group ako Cayenne, Touareg a Q7 a super nové mašiny ML a XC90. Z hľadiska možností všemožných funkcií a systémov je aktuálne BMW s X5 asi najďalej. No drvivá väčšina klientov plnú výbavu nevolí (pretože cenovky za tak vybavené autá sa driapu na úroveň veľmi slušných rodinných domov). Donedávna väčší rozdiel v komforte medzi Mercedesom, Volvom a BMW je s touto generáciou oveľa menší. A tak vlastne okrem sympatií k značke a prípadnej ochote predajcu poskytnúť zľavu, alebo lepšiu výbavu za rovnakú cenu asi nedokážem definovať dôvody, ktoré by mali zavážiť v prospech niektorého z nich akokoľvek výraznejšie... Snáď ešte neochota čakať, lebo Volvo XC90 sa u nás objaví v predaji až o pol roka. Ja viem, veľmi som vám asi nepomohol, no verte mi, aj ja by som mal ohromný problém vybrať si :)

Cenník modelov BMW X5 platný na Slovensku.

BMW X5 25d (F15)

rok výroby 2014

Motor:

Vznetový radový 4-valec prepĺňaný dvoma turbodúchadlami, uložený vpredu pozdĺž s priamym vstrekovaním paliva s variabilnou geometriou lopatiek turba, objem 1 995 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 90,0 × 84,0 mm, kompresný pomer 16.5 : 1, max. výkon 160 kW (218 k) / 4 400 ot, max. krútiaci moment 450 Nm / 1 500 - 2 500 ot, litrový výkon 80 kW (109 k) / l, emisná trieda Euro6.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon všetkých kolies xDrive.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, elektronické systémy podvozka: ABS, EBD, DBC, ESP, DSC, DTC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 9 x 19",
pneu 255/50 R19

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4886 x 1938 x 1762 mm, objem kufra - 650/1870 l, rázvor 2933 mm, pohotovostná hmotnosť - 2 040 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 5,9 l/100 km (výrobca), počas testu 7,4 l/100 km, objem nárdže 75 l, výkonová hmotnosť 12,75 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 220 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,2 s

Cena:

Základná verzia X5 25d sDrive - od 54 400 €,
Základná verzia X5 25d xDrive - od 57 000 €,
Testovaná verzia X5 25d xDrive - 79 660 €.

Komentár redakcie: František HANZEL

Hneď ako som X5-ku videl, chtiac-nechtiac sa mi v hlave zrodila asociácia na Mercedes ML. Keď som totiž aktuálne ML-ko videl po prvý krát, zdalo sa mi prehnane veľké. BMW ho v tomto prípade statočne dobehlo. Nová X5 je naozaj ozrutná. A nie iba auto, ale aj kľúč. Hneď po nastúpení som zažil  prekvapenie. Toho je asi prvé auto, kde sa mi po nasadnutí podarilo privrieť si špičku nohy do dverí. Auto má totiž podlahu zarovno s prahmi. Podlaha je kompletne rovná aj na zadných sedadlách a to aj napriek pohonu oboch náprav. Absencia tunelu naznačuje, že v Mníchove už pri návrhu počítali s hybridnou verziou a batériami. S vysokou podlahou interiéru súvisí aj vysoká podlaha batožinového priestoru, ktorej sekunduje vysoká nakladacia hrana a hoci je batožinový priestor dostatočne veľký, nechcel by som doň nakladať niečo ťažké. Pod dvojitým dnom batožinového priestoru je, ale miesto porovnateľné s kufrom krátkej Fabie, čo sa môže hodiť. S rozmermi auta súvisí aj posed za volantom. Vodič sedí naozaj vysoko, čo sa najmä ženám bude páčiť. Budú mať väčší prehľad a hlavne pocit bezpečia. Ja osobne som si, ale nenašiel úplne optimálnu polohu. Jazdné vlastnosti X5 sú naozaj pohodlné a aj napriek obludným rozmerom si naň človek rýchlo zvykne. Auto sa pri žehlení priečnych nerovností len tak jemne pohupuje. Prvá ostrá zákruta na Pezinskej Babe mi ale pripomenula, že netreba zabúdať na rozmery a hmotnosť auta a pribrzdiť si trochu viac. Spotreba udávaná výrobcom je naozaj z ríše snov. K 5,9 l na 100 km  sme sa ani nepriblížili aj keď sme sa snažili. Dosiahli sme 7,4 l. Na druhej strane treba uznať, že auto vládze ak treba aj s najmenším dízlom v ponuke. Tohto motora by som sa vôbec nebál. Testované auto malo vo výbave okrem overených a vecí ako adaptívne svetlá, či adaptívny tempomat aj viacero bezpečnostných prvkov, z ktorých by som vypichol jeden. Varovanie pred opustením jazdného pruhu. Aká zbytočná a otravná vec? Našťastie sa dá vypnúť, pretože to vibrovanie, pri každom priblížení sa k čiare, je naozaj nepríjemné. Najmä keď vyjdete z mesta na úzku, prípadne trochu kľukatú cestu. Ak chce vodič využívať celú šírku svojho jazdného pruhu, pri prejazde zákrut, volant mu bude stále vibrovať. Pozor nehovorím o jazde v protismere. Skôr tesne pri čiare, čo pri rozmeroch auta na úzkej ceste nie je problém. Na druhej strane bolo v testovanej X5 pár detailov, ktoré naozaj príjemne prekvapia. Napríklad bočné vedenie sedadiel sa po otvorení dverí vyrovná a uľahčí vystupovanie. Nie je to síce novinka, ale je to super. Ďalšia výborná vec je vtáčí pohľad pri parkovaní. Pri rozmeroch auta pomôže aj skúsenému vodičovi. Navyše predná kamera sa dá použiť aj pri výjazde z úzkych uličiek. Mimochodom, keď už sme pri parkovaní, auto má skutočne ukážkovo fungujúci parkovací asistent. Pracuje naozaj sám, čo znamená, že netreba ovládať pedále ako pri iných systémoch. Navyše dokáže zaparkovať na naozaj krátke miesto. Pri teste X5 sama zaparkovala tak, že za autom zostalo asi 30 cm a pred autom približne 40 cm. To je pri rozmeroch tohto auta neuveriteľne tesné! Verím, že 80% vodičov, aj skúsených, by si na to netrúflo.