HELL NRGHELL NRG
HELL NRGHELL NRG
HELL NRGHELL NRG

15.03.2016

test: Jaguar XE 2.0d

Prezradím to hneď na úvod. Bez omáčok. Bez dlhých a kvetnatých úvodov. Bez zbytočného mudrovania. To si nechám na neskôr. :) Jaguar XE je aktuálne najlepším vodičským autom strednej triedy na svete! Silné slová, ja viem. No chalani v Británii sa o tento titul silno snažili. Ako sa dozviete vo videoteste, urobili pre to asi maximum a pre kompletne hliníkové auto neváhali použiť aj oceľ tam, kde by ju nik nečakal! Z toho čo a ako na cestách, presnejšie v zákrutách rôznych druhov a povrchov Jaguar XE dokáže, som doslova unesený. Toto je môj nový akčný hrdina. Napriek tomu, že tento má "málo" valcov a žije z nafty...

Asi nemusím vysvetľovať, že konkurencia v segmente D, špeciálne medzi prémiovkami, je prosto krutá. V tom najlepšom zmysle slova. Autá v tejto kategórii nikdy neboli komplexnejšie ako práve teraz. Nikdy neboli luxusnejšie, reprezentatívnejšie, prepracovanejšie ani pretechnizovanejšie. A to je prosto super! Lebo to, čo dokážu a ponúkajú dnes, vo viacerých prípadoch nemajú ani vlajkové lode rovnakých výrobcov z predošlej generácie. Je tu však problém. Teda, je ich zopár. Tým, že sú bezpečnejšie, tichšie, robustnejšie, luxusnejšie, priestrannejšie a pohodlnejšie než kedy autá segmentu D boli, chtiac-nechtiac sú na jazdenie menej podmanivé. To nie je výčitka, ale konštatovanie. Prosto mať všetko to naj sa nedá. Alebo áno?

Jaguar XE je dnes najvodičskejším (najšportovejším a najzábavnejším) autom kategórie strednej triedy, teda segmentu D. Bez ohľadu na motorickú verziu.

Chalani v koncerne Jaguar Land Rover si uvedomili, že to už na ich vkus zašlo priďaleko. A tak sa, podobne ako pred dvoma rokmi chalani v Caddilacu, rozhodli dať svojim novým dielam tejto kategórie iskru, až oheň, ktorú nikdy nemali. Manažéri aj konštruktéri za veľkou aj malou mlákou si uvedomili, že kedysi v 70., 80. a 90. rokoch dokázali autá tejto kategórie prinášať radosť z jazdy. A vášeň. Rozhodli sa im ju vrátiť. A tak sa tiež vrátili v čase. Siahli po etalóne tejto kategórie, ktorý je čo do jazdnej dynamiky, vyváženosti, čitateľnosti a ovládateľnosti na limite pre mnohých doposiaľ neprekonaným autom. Tým etalónom je BMW radu 3 typ E46. Auto, ktoré medzi nás prišlo v roku 1998. Na môj prvý kontakt ním v podobe 320d nikdy nezabudnem. Samozrejme, pred takmer 20. rokmi som nemal zďaleka toľko vyskúšaných áut ako dnes, no čosi v kostiach mi už vtedy hovorilo, že to snáď ani nemôže byť lepšie. Nemýlil som sa. Rovnako to cítili a cítia mnohí dodnes. A preto nejedna partia konkurentov siaha práve po E46 ako etalóne.

Jaguar XE veľmi milo prekvapuje vo viacerých oblastiach. Nie len, že je podľa nás najovládateľnejším a najzábavnejším autom strednej triedy vôbec, ale podľa prísneho hodnotenia EuroNCAP je za rok 2015 v kategórii Large family car aj najbezpečnejším!

Jaguar XE je podľa veľmi prísneho hodnotenia aktívnej a pasívnej bezpečnosti EuroNCAP za rok 2015 najbezpečneším autom svojej kategórie (strednej triedy) medzinárodne označovanej aj Large family car.

Interiér nie je na úrovni nemeckej konkurencie, no Jaguar XE má mnoho krásnych detailov, nielen vnútri, ale aj zvonka.

V segmente stredne veľkých prémioviek mi robí veľkú radosť veľa áut. Prakticky každé z nich pre iný dôvod, pre oblasť, v ktorej vyniká. Veľa z nich by som chcel vlastniť. Takto ich po osobnej skúsenosti s každým hodnotím ja:

 

Audi A4 B9 (ako som už naznačil v prvej jazde na modeli Audi A4 3,0 V6 TDI Quattro) je dnes najkomplexnejším autom triedy. Prosto všetky tie protichodné požiadavky v Ingolstadte zladili najlepšie a jej najväčšou slabinou dnes je dizajn a trochu privysoké ceny. Je horúci kandidát na Svetové Auto roka 2016 a ja súhlasím.

 

BMW radu 3 prémii segmentu D doposiaľ určovalo etalón. Inak to nebolo ani s aktuálnym typom F30. No dnes je to najstaršie auto z tohto balíka a už to poznať. Vo viacerých oblastiach.

 

S Lexus IS III. generácie mám, podobne ako s Cadillacom ATS, najmenej skúseností. Na stručné zhodnotenie to však stačí. Lexus IS má u mňa body za odvahu v oblasti dizajnu aj neochoty ponúkať diesel. Tiež za jazdné vlastnosti, ergonómiu a niektoré originálne riešenia vnútri. Cadillac ATS chválim od môjho prvého kontaktu s ním v r2013. ATS totálne prekročil tieň mena Cadillac. Človek by neveril, že Amíci dokážu postaviť tak podmanivé a vo viacerých oblastiach zaujímavé auto. Niet divu, dlho ho ladili na Severnej slučke, čo je cítiť. Môžete 3x hádať, aké auto mu bolo predlohou (BMW radu 3 E46).

 

Mercedes triedy C W205 je na jazdenie tiež lepší, než kedy doposiaľ a zároveň dokáže byť bezkonkurenčne najluxusnejší. Je mimoriadne bezpečný a má niekoľko unikátnych riešení. Znova sa bude skvelo predávať. Svetovým autom roka 2015 je ozaj oprávnene.

 

Jaguar XE je dnes, verte-neverte, čo do volantovania a zážitku z jazdy najďalej. Pocitovo v porovnaní s BMW F30 alebo Lexusom IS nie o veľa, ale je. Je ohromne milým prekvapením. Značka Jaguar v očiach mnohých stále znamená o čosi viac než ostatní spomínaní konkurenti, pretože Jaguar ľudom ešte nestihol zovšednieť. Ani nemohol, pretože predajmi to nikdy nebola masovka v pravom slova zmysle. Ja mu úspech od srdca prajem!

Jaguar XE 20d
(rok 2015)

 
 
 

PLUSY:
 

+ každá jazda je ohromná radosť,
+ originálny, šmrcovný športový dizajn,
+ skvelo vyvážený podvozok, komfort/sport,
+ laserovo presné tuhé riadenie
   (pritom je tu elektronický posilňovač EPAS),
+ 8-st. prevodovka ZF je takmer dokonalá
  (radí hladučko, vie čo je šport, nepreradí...),
+ skvelá dynamika, zladenie motora                      a prevodovky,
+ vypínateľná stabilizácia (DSC),
+ perfektná/športová ergonómia vodiča,

+ nízky posed vpredu aj vzadu,
+ info o teplote motora,
+ kamera môže ísť stále,
+ 8" dotykový LCD má základné HW gombíky,
+ v interiéri sú skutočné karbónové vlákna,
+ pri 130 km/h točí motor len 1850 ot,
+ 4 režimy jazdy (sport, normal, eco, winter),
+ systém All Surface Progress Control funguje ako má,
+ priemerná kombo spotreba 5,9 l,
+ headup displej (nie je najkrajší, ale je)
+ hudobný systém Meridian je super.

 

     

MÍNUSY:
 

- palivová nádrž len 47 l
  (max. dojazd cca 700 km),
- priemer otáčania 11,7 m je na zadokolku dosť,

- ECO režim dusí motor, neodporúčam,
- pri snahe podradiť o 1 stupeň to skočí o 3!
- veľké strešné okno sa otvorí málo,
- sedadlá sú viac komfortné než športové
  (nestačia možnostiam auta bočným vedením),
- automatické diaľkové nie sú sériovo.

 

 
         
František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Na Jaguar XE som sa tešil od prvých správ o ňom. Automobilka bez hanby vyhlasovala, že bude lepší a športovejší ako BMW 3. Môžem iba potvrdiť, že sa to podarilo. Ak radi šoférujete, XE je výborná voľba. Vie byť veľmi príjemný, ale aj športový a ak sa nebojíte, zvládne aj powerslide. Pomáha tomu výborná prevodovka, ktorá je na jednej strane veľmi hladká a na druhej v športovom režime podrží otáčky a nechá rozhodovať vodiča. Podvozok je miestami tvrdý, no ak by som bol v tíme, ktorý ho ladil, bol by som naň hrdý. Jaguar XE je skrátka auto, v ktorom pôjdete radšej dlhšou cestou a mimo diaľnic. Iba preto, že vás bude jednoducho baviť.


Jaguar XE 20d R-Sport

rok výroby 2015

Motor:

Prepĺňaný vznetový radový celohliníkový 4-valec, uložený vpredu pozdĺž, priame vstrekovanie paliva s variabilnou geometriou lopatiek turba, objem 1 999 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih -  × mm, kompresný pomer XX : 1, max. výkon 132 kW (180 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 430 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 66 kW (90 k) / l, emisná trieda Euro6.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadných kolies.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách,vpredu lichobežníkovná náprava s nerovnakou dĺžkou ramien, vzadu viacprvkové zavesenie na pomocnom ráme, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, elektronické systémy podvozka: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, AEB.

Kolesá:

zimné pneumatiky 225/50 R17, ľahkozliatinové 17" disky Turbine.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4672 x 1416 x 1967 mm, objem kufra - 455 l, rázvor 2835 mm, priemer otáčania 11,7 m, pohotovostná hmotnosť - 1430 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 4,2 l/100 km (výrobca), počas testu 5,9 l/100 km, objem nárdže 47 l, výkonová hmotnosť 10,83 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 231 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,8 s

Cena:

Základná verzia 20d PURE (163 k) - od 37 663 €,
Základná verzia 20d R-SPORT (180 k) - od 43 508 €
Testovaná verzia 20d R-SPORT s príplatkami - 58 019 €.



SÚŤAŽ: Súťaž o AKU vŕtačku Starline za 65 €

AKU vŕtačka Starline za 65 € Chcem súťažiť


DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

15.03.16 20:42 | Liooooo
Test pekny a aj videjko. Plusom je aj popis konkurentov. Len trochu lezie na nervy to donekonecna opakovane porovnavanie s E46. Toto by som bral urcite radsej ako bmw.

odpovedať

0 | 0

15.03.16 21:07 | MaroS TopSpeed.sk

2718

91

Ja som si E46 ako etalón nevymyslel, ale akceptujem ju tak, lebo to sedí. Aj ja by som teraz bral radšej XE, ale medzi nimi je rozdiel 18r! To už ani nemožno porovnávať...
Jazdím na: BMW M3 (E92), Mercedes SLK350 (R171), BMW 318ti (E36)

odpovedať

16 | 0

16.03.16 21:57 | Mao

84

69

To sa nemoze porovnavat uz len co sa tyka vyberu motra 132Kw ma byt vrchol dieselu to nech si to nechaju to radsje patnast rocnu e46 330d R6 ... https://www.youtube.com/watch?v=j1oetqE7TuU
Jazdím na: BMW e46

odpovedať

2 | 4

17.03.16 19:19 | Michal C
Rasto Chvala sa vyjadril ze diesel nie je tak kultivovany ako by mal byt a prevodovka je naprogramovana skor na benzinovu jednotku. Aka je vasa skusenost? Hovoris ze jeden benzinovy stvorvalec nepochadza od Jaguaru...ktory a od koho je? Skusenost s benzinom v tomto aute asi nemate vsak?

odpovedať

0 | 0

17.03.16 19:20 | Michal C
sorry nemalo to byt ako odpoved

odpovedať

0 | 0

17.03.16 10:52 | 2JZ
Neviem čo vždy máte s tou E46, jazdil som na nej je to hnoj..

odpovedať

0 | 0

15.03.16 21:12 | petruxxo

3

100

Vyborny test Maros, nadherne a povedene auto. Jaguaru drzim palce nech sa mu dari a aby tych aut bolo na nasich cestach viac.
Jazdím na: Škoda superb II, Volkswagen golf IV

odpovedať

12 | 0

16.03.16 00:52 | Tuko
Pekny test, zda sa ze sa jagu pod rukami cinanov ci kto to teraz vlastni dari. Pre mna je ale minus ze mam pocit ze aj toto nove XE aj nove XF len akokeby dobiehaju F10 a F30 aj ked su tieto jagi uz o generaciu novsie auta.

odpovedať

0 | 0

16.03.16 10:44 | missso

56

78

Pekne autičko. Niekomu sa pridal znak z jaguaru?!

odpovedať

3 | 0

16.03.16 18:13 | MaroS TopSpeed.sk

2718

91

Hej, už sme ho bez znaku dostali. Decká sa v tomto nezmenili...
Jazdím na: BMW M3 (E92), Mercedes SLK350 (R171), BMW 318ti (E36)

odpovedať

3 | 0

16.03.16 12:43 | iko

13

77

Maroš dnes pochvala za jazykový prejav, nič v zlom ale predtým mi tvoj prejav prišiel trošku nasilu (taký ťažkopádny )a s kadejakými koncovkami ale dnes za 1.
Jazdím na: Toyota camry

odpovedať

1 | 2

16.03.16 12:43 | Kpt. Silver

88

88

Netusil som, ze aj 4valec naftak moze priniest tolko radosti a pozityvnych hodnoteni z jazdy. Rad by som ho vyskusal osobne. Skoda, ze sa nedal porovnat s rovnakym benzinom. Zaujal ma podrobny opis podvozkovych casti - velmi dobre. Mam Jaguar rad, nie su ich plne ulice a maju krasny znak...Registracie Jaguar vzrastli za januar o 185%, zdroj TA3.
Jazdím na: Citroen C4, Isuzu Pajero 3,2 Mitsu

odpovedať

5 | 0

16.03.16 13:04 | blaster

235

84

No hotovo....práve som sa zase zamiloval. Chcem veriť že s príchodom nových modelov - továrne Jaguar/Land Rover na Slovensku - nových predajní a servisov to pôjde veľmi rýchlo hore. Ako auto na každý deň a do každého počasia A4 quattro ale toto ako jazdeckú neopozeranú mačku a v benzíne este aj voňavú. Parádni test ....som hotvý z toho auta.

odpovedať

4 | 0

16.03.16 13:24 | drahoslavko
musim suhlasit.. taketo autcko sa len tak cloveku neujde.. kiez by som sa k takemu coskoro dopracoval.. jazdene by som bral tiez, ale takych je zatial malo

odpovedať

0 | 0

16.03.16 15:37 | *pt*

52

72

mne sa neskutocne paci ten otcony ovladac prevodovky :) Nechapem preco sa ine modely tak tvrdosinne drzia konceptu paky, ktora zabera ovela viac miesta.
Mozete sa za Topspeed k tomu rieseniu vyjadrit z pohladu bezneho uzivatelskeho komfortu?
Jazdím na: Volkswagen Polo GTI

odpovedať

0 | 0

16.03.16 18:15 | MaroS TopSpeed.sk

2718

91

Je to iste zaujimave a netradicne riesenie. Ale neponuka moznost manualneho radenia, co kazda paka ma. Pre radenie su nutne packy pod volantom, takze ergonomicky aj cenovo to nie je idealne riesenie.
Jazdím na: BMW M3 (E92), Mercedes SLK350 (R171), BMW 318ti (E36)

odpovedať

0 | 0

16.03.16 23:47 | Thomi

297

89

Úprimne, ak máš možnosť radiť pákou, - ktorá vo väčšine prípadov nemá + dozadu a - dopredu, alebo páčkami pod volantom, čo zvolíš?
Jazdím na: Opel ASTRA G, Volkswagen PASSAT

odpovedať

2 | 0

17.03.16 01:22 | Tuko
Presne jak hovori tomi, ja tiez vzdy radsej packy pod volantom jak radiacou pakou. To uz to radsej necham v rezime sport a nekecam do toho. Tento na miesto usporny typ volicov prevodovky budto jak ma mercedes packu na volante alebo jaguar maly kruh je to naj. Nic nikde netrci a je viac miesta na ulozne priestor

odpovedať

0 | 0

17.03.16 09:29 | easy
jednoznacne packy pod volantom ale len ked to neni prevodovka co hlada rychlost 1s....

odpovedať

0 | 0

16.03.16 16:26 | stanley

28

57

fakt neverim, ze toto jazdi lepsie ako Trojka.. neverim..
Jazdím na: Audi A6 C7 3.0 TDI Quattro, BMW F20 116i

odpovedať

0 | 1

16.03.16 18:35 | JAG
Len pre info co su tie zlte stuple v kufry??? (sklapanie sedaciek, priprava na repro alebo cooo?)

odpovedať

0 | 0

16.03.16 19:24 | MaroS TopSpeed.sk

2718

91

Zlte tiahla su na sklapanie zadnych sedadiel.
Jazdím na: BMW M3 (E92), Mercedes SLK350 (R171), BMW 318ti (E36)

odpovedať

0 | 0

16.03.16 20:37 | solichant
Fandím Jaguaru, ale s označovaním dízel+športový...? To osobne neprekusnem

odpovedať

0 | 0

16.03.16 21:58 | Wrangler

8

100

Velmi pekne auto. Slintam nad nim uz od predstavenia, a neprehliadnem ziadny test. Podla mna je aj cena celkom prijatelna(nato ze je to Jaguar). Aj ked interier je trosku zastarali, a disel pocut vo vnutri trochu viac.
Mna by zaujimalo porovnanie z Mazdov 6 (tiez moj velky favorit),lebo ta ma tiez velmi zabavny disel, a pekne jazdi.
Keby zakladna cena bola taka, ako Megane v plnej vybave, tak uz by bolo o jednu registraciu viac :-)

Test sa mi pacil, pre Marosa je lepsie ked robi test sam, kedze je taky ukecany, a ked robis test z niekym, tak je to 90 ku 10, ak z niekym prebojnym tak 80 ku 20 :-)
Jazdím na: Renault Gran Scenic

odpovedať

1 | 0

16.03.16 22:40 | michal d.
konecne mate v teste macicku ja ich mam velmi rad moj taky ciel je 8 valcek s kompresorom ... ono macicka sa vie dostat dobre pod kozu najhorsie je ze ju otom clovek tazko predava tak to konci tak ze ostane v rodine dlho a potom ju len doni dalisa macicka a su tam samzrejme minusy zly servis ale tych plusov je velmi vela a ked uz nieko sa odhodla pre prvu macicku tak inam nepojde iba ich bude mat im dalej viac ... proste posledne macicky sa vedia dostat dobre podkozu a je aj dobre ze sa ich ludia boja lebo ich aspon potom niesu mrte po cestach ... ak sa mi odari dostat ruy na ftype svr urcite chcem aby ste spravli co i len mini recenziu ;)

odpovedať

0 | 0

17.03.16 11:26 | tomimi
a potom chudatko jak ja nema pokom kupit dobry jazdeny jaguar, ked si vsetcxi nehavaju pre seba

odpovedať

0 | 0

18.03.16 10:27 | pospis
tomi je vela jazdeniek super co si mozes kupit . ale ano verim ze jeaguar je jaguar.

odpovedať

0 | 0

16.03.16 23:25 | stevo2

6

94

Velmi pekny test, bavilo ma to pozerat.
Tusim si sa uz naucil rozpravat :)
Niesom az taky milovnik volantu, ale uz z testu citit ze je to vynimocne auto.
Jazdím na: Opel

odpovedať

2 | 0

27.04.16 20:26 | fiatcroma
Krásne autíčko,ale aj tak som priaznivec SUV.
Jazdím na: Toyota RAV4

odpovedať

0 | 0

28.04.16 12:44 | romino3

19

43

jaguarmat tak doma to by sa mi vemi pacilo,
Jazdím na: Ford focus

odpovedať

0 | 0


Automechanika 2016 Frankfurt

Najnovšie komentáre