Prezradím to hneď na úvod. Bez omáčok. Bez dlhých a kvetnatých úvodov. Bez zbytočného mudrovania. To si nechám na neskôr. :) Jaguar XE je aktuálne najlepším vodičským autom strednej triedy na svete! Silné slová, ja viem. No chalani v Británii sa o tento titul silno snažili. Ako sa dozviete vo videoteste, urobili pre to asi maximum a pre kompletne hliníkové auto neváhali použiť aj oceľ tam, kde by ju nik nečakal! Z toho čo a ako na cestách, presnejšie v zákrutách rôznych druhov a povrchov Jaguar XE dokáže, som doslova unesený. Toto je môj nový akčný hrdina. Napriek tomu, že tento má "málo" valcov a žije z nafty...

Asi nemusím vysvetľovať, že konkurencia v segmente D, špeciálne medzi prémiovkami, je prosto krutá. V tom najlepšom zmysle slova. Autá v tejto kategórii nikdy neboli komplexnejšie ako práve teraz. Nikdy neboli luxusnejšie, reprezentatívnejšie, prepracovanejšie ani pretechnizovanejšie. A to je prosto super! Lebo to, čo dokážu a ponúkajú dnes, vo viacerých prípadoch nemajú ani vlajkové lode rovnakých výrobcov z predošlej generácie. Je tu však problém. Teda, je ich zopár. Tým, že sú bezpečnejšie, tichšie, robustnejšie, luxusnejšie, priestrannejšie a pohodlnejšie než kedy autá segmentu D boli, chtiac-nechtiac sú na jazdenie menej podmanivé. To nie je výčitka, ale konštatovanie. Prosto mať všetko to naj sa nedá. Alebo áno?

Jaguar XE je dnes najvodičskejším (najšportovejším a najzábavnejším) autom kategórie strednej triedy, teda segmentu D. Bez ohľadu na motorickú verziu.

Chalani v koncerne Jaguar Land Rover si uvedomili, že to už na ich vkus zašlo priďaleko. A tak sa, podobne ako pred dvoma rokmi chalani v Caddilacu, rozhodli dať svojim novým dielam tejto kategórie iskru, až oheň, ktorú nikdy nemali. Manažéri aj konštruktéri za veľkou aj malou mlákou si uvedomili, že kedysi v 70., 80. a 90. rokoch dokázali autá tejto kategórie prinášať radosť z jazdy. A vášeň. Rozhodli sa im ju vrátiť. A tak sa tiež vrátili v čase. Siahli po etalóne tejto kategórie, ktorý je čo do jazdnej dynamiky, vyváženosti, čitateľnosti a ovládateľnosti na limite pre mnohých doposiaľ neprekonaným autom. Tým etalónom je BMW radu 3 typ E46. Auto, ktoré medzi nás prišlo v roku 1998. Na môj prvý kontakt ním v podobe 320d nikdy nezabudnem. Samozrejme, pred takmer 20. rokmi som nemal zďaleka toľko vyskúšaných áut ako dnes, no čosi v kostiach mi už vtedy hovorilo, že to snáď ani nemôže byť lepšie. Nemýlil som sa. Rovnako to cítili a cítia mnohí dodnes. A preto nejedna partia konkurentov siaha práve po E46 ako etalóne.

Jaguar XE veľmi milo prekvapuje vo viacerých oblastiach. Nie len, že je podľa nás najovládateľnejším a najzábavnejším autom strednej triedy vôbec, ale podľa prísneho hodnotenia EuroNCAP je za rok 2015 v kategórii Large family car aj najbezpečnejším!

Jaguar XE je podľa veľmi prísneho hodnotenia aktívnej a pasívnej bezpečnosti EuroNCAP za rok 2015 najbezpečneším autom svojej kategórie (strednej triedy) medzinárodne označovanej aj Large family car.

Interiér nie je na úrovni nemeckej konkurencie, no Jaguar XE má mnoho krásnych detailov, nielen vnútri, ale aj zvonka.

V segmente stredne veľkých prémioviek mi robí veľkú radosť veľa áut. Prakticky každé z nich pre iný dôvod, pre oblasť, v ktorej vyniká. Veľa z nich by som chcel vlastniť. Takto ich po osobnej skúsenosti s každým hodnotím ja:

 

Audi A4 B9 (ako som už naznačil v prvej jazde na modeli Audi A4 3,0 V6 TDI Quattro) je dnes najkomplexnejším autom triedy. Prosto všetky tie protichodné požiadavky v Ingolstadte zladili najlepšie a jej najväčšou slabinou dnes je dizajn a trochu privysoké ceny. Je horúci kandidát na Svetové Auto roka 2016 a ja súhlasím.

 

BMW radu 3 prémii segmentu D doposiaľ určovalo etalón. Inak to nebolo ani s aktuálnym typom F30. No dnes je to najstaršie auto z tohto balíka a už to poznať. Vo viacerých oblastiach.

 

S Lexus IS III. generácie mám, podobne ako s Cadillacom ATS, najmenej skúseností. Na stručné zhodnotenie to však stačí. Lexus IS má u mňa body za odvahu v oblasti dizajnu aj neochoty ponúkať diesel. Tiež za jazdné vlastnosti, ergonómiu a niektoré originálne riešenia vnútri. Cadillac ATS chválim od môjho prvého kontaktu s ním v r2013. ATS totálne prekročil tieň mena Cadillac. Človek by neveril, že Amíci dokážu postaviť tak podmanivé a vo viacerých oblastiach zaujímavé auto. Niet divu, dlho ho ladili na Severnej slučke, čo je cítiť. Môžete 3x hádať, aké auto mu bolo predlohou (BMW radu 3 E46).

 

Mercedes triedy C W205 je na jazdenie tiež lepší, než kedy doposiaľ a zároveň dokáže byť bezkonkurenčne najluxusnejší. Je mimoriadne bezpečný a má niekoľko unikátnych riešení. Znova sa bude skvelo predávať. Svetovým autom roka 2015 je ozaj oprávnene.

 

Jaguar XE je dnes, verte-neverte, čo do volantovania a zážitku z jazdy najďalej. Pocitovo v porovnaní s BMW F30 alebo Lexusom IS nie o veľa, ale je. Je ohromne milým prekvapením. Značka Jaguar v očiach mnohých stále znamená o čosi viac než ostatní spomínaní konkurenti, pretože Jaguar ľudom ešte nestihol zovšednieť. Ani nemohol, pretože predajmi to nikdy nebola masovka v pravom slova zmysle. Ja mu úspech od srdca prajem!

Jaguar XE 20d
(rok 2015)

 
 
 

PLUSY:
 

+ každá jazda je ohromná radosť,
+ originálny, šmrcovný športový dizajn,
+ skvelo vyvážený podvozok, komfort/sport,
+ laserovo presné tuhé riadenie
   (pritom je tu elektronický posilňovač EPAS),
+ 8-st. prevodovka ZF je takmer dokonalá
  (radí hladučko, vie čo je šport, nepreradí...),
+ skvelá dynamika, zladenie motora                      a prevodovky,
+ vypínateľná stabilizácia (DSC),
+ perfektná/športová ergonómia vodiča,

+ nízky posed vpredu aj vzadu,
+ info o teplote motora,
+ kamera môže ísť stále,
+ 8" dotykový LCD má základné HW gombíky,
+ v interiéri sú skutočné karbónové vlákna,
+ pri 130 km/h točí motor len 1850 ot,
+ 4 režimy jazdy (sport, normal, eco, winter),
+ systém All Surface Progress Control funguje ako má,
+ priemerná kombo spotreba 5,9 l,
+ headup displej (nie je najkrajší, ale je)
+ hudobný systém Meridian je super.

 

     

MÍNUSY:
 

- palivová nádrž len 47 l
  (max. dojazd cca 700 km),
- priemer otáčania 11,7 m je na zadokolku dosť,

- ECO režim dusí motor, neodporúčam,
- pri snahe podradiť o 1 stupeň to skočí o 3!
- veľké strešné okno sa otvorí málo,
- sedadlá sú viac komfortné než športové
  (nestačia možnostiam auta bočným vedením),
- automatické diaľkové nie sú sériovo.

 

 
         
František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Na Jaguar XE som sa tešil od prvých správ o ňom. Automobilka bez hanby vyhlasovala, že bude lepší a športovejší ako BMW 3. Môžem iba potvrdiť, že sa to podarilo. Ak radi šoférujete, XE je výborná voľba. Vie byť veľmi príjemný, ale aj športový a ak sa nebojíte, zvládne aj powerslide. Pomáha tomu výborná prevodovka, ktorá je na jednej strane veľmi hladká a na druhej v športovom režime podrží otáčky a nechá rozhodovať vodiča. Podvozok je miestami tvrdý, no ak by som bol v tíme, ktorý ho ladil, bol by som naň hrdý. Jaguar XE je skrátka auto, v ktorom pôjdete radšej dlhšou cestou a mimo diaľnic. Iba preto, že vás bude jednoducho baviť.


Jaguar XE 20d R-Sport

rok výroby 2015

Motor:

Prepĺňaný vznetový radový celohliníkový 4-valec, uložený vpredu pozdĺž, priame vstrekovanie paliva s variabilnou geometriou lopatiek turba, objem 1 999 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih -  × mm, kompresný pomer XX : 1, max. výkon 132 kW (180 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 430 Nm / 1 750 - 2 500 ot, litrový výkon 66 kW (90 k) / l, emisná trieda Euro6.

Pohon:

8-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadných kolies.

Podvozok:

nezávislé zavesenie kolies na oboch nápravách,vpredu lichobežníkovná náprava s nerovnakou dĺžkou ramien, vzadu viacprvkové zavesenie na pomocnom ráme, kotúčové brzdy - predné s vnútorným chladením, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom, elektronické systémy podvozka: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, AEB.

Kolesá:

zimné pneumatiky 225/50 R17, ľahkozliatinové 17" disky Turbine.

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4672 x 1416 x 1967 mm, objem kufra - 455 l, rázvor 2835 mm, priemer otáčania 11,7 m, pohotovostná hmotnosť - 1430 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba – 4,2 l/100 km (výrobca), počas testu 5,9 l/100 km, objem nárdže 47 l, výkonová hmotnosť 10,83 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 231 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,8 s

Cena:

Základná verzia 20d PURE (163 k) - od 37 663 €,
Základná verzia 20d R-SPORT (180 k) - od 43 508 €
Testovaná verzia 20d R-SPORT s príplatkami - 58 019 €.