V teste jazdeniek máme opäť automobil z kategórie vyššej strednej triedy. Jazdené Audi A6 patrí medzi veľmi žiadané autá. Nie je sa čomu čudovať, po rokoch stojí len zlomok pôvodnej ceny a pritom ponúka luxus. V spolupráci s www.motointegrator.sk a AAA Auto vám prinášame test jazdeného Audi A6 C6-4F.

 

Audi A6 tretej generácie bolo v ponuke od roku 2004 do roku 2011. Treba povedať, že oproti predchádzajúcemu typu A6 ide o výrazné zlepšenie. Inžinieri poriadne zapracovali a v mnohom dohnali alebo aj predbehli konkurenciu.
 

Dizajn A6 vyzerá dobre aj po rokoch od uvedenia

Dobrou voľbou je šesťvalec, quattro a automat! Naopak neodporúčam motor 2,0 TDI PD, ktorý má síce priaznivú spotrebu, ale spoľahlivosť a kultúra chodu je na horšej úrovni.

Dizajn


Vzhľad exteriéru je čistá škola Audi. Jednoduché nadčasové tvary vyzerajú moderne dodnes. Oproti konkurentom však pôsobí ťažkopádnejšie, ale aj masívnejšie. V čiernej farbe s tmavými fóliami na oknách vyzerá tak trochu mafiánsky.


Interiér je miesto, kde Audi naplno boduje, najmä keď ho porovnáte s dobovou konkurenciou, ide o úplne iné svety. Vo vyšších výbavách nájdete kvalitné materiály a špičkové spracovanie (aj keď zo začiatku výroby sa občas objavovalo vŕzganie). Kabína odoláva výborne opotrebeniu, teda až na malé detaily.


Starý systém MMI je menej intuitívny. Zvládnutie ovládania preto zaberie nejaký čas.


Ergonómia je na výbornej úrovni a auto je vhodné aj pre veľké postavy. Vnútorný priestor je naozaj veľkorysý aj vzadu. Verzia sedan ponúkne batožinový priestor s objemom 546 litrov a kombi 565 litrov.


Hmotnosť nepatrí k najnižším a začína na 1520, končí pri 1880 kg. Dĺžka auta dosahuje takmer 5 metrov.


V ponuke bola aj mierne off-roadová verzia Allroad upravená na jazdu mimo spevnených ciest.

 

Interiér porážal dobových konkurentov v kvalite použitých materiálov, ale aj v spracovaní

Jazdné vlastnosti


Jazdou nenadchne, no ani neurazí. Audi nie je tak komfortné ako Mercedes a nie je tak športové ako BMW. V podvozku v podstate trochu zaostáva, aj keď oproti minulej generácii ide o míľový posun vpred. Motor však stále visí ďaleko za prednou nápravou a inžinieri sa snažili eliminovať nedotáčavosť, no fyziku tak úplne neobabrali. Komfort pruženia je s bežným podvozkom prijateľný.


Problémom je tak trochu riadenie, ktoré nedáva spätnú väzbu a je výrazne pre preposilňované. Kým pri manévrovaní na parkovisku a v úzkych uličkách to môže byť príjemné, pri rýchlejšej jazde vás môže riadenie rušiť. Pokiaľ si však netykáte so športovou jazdou, asi vám to bude úplne ukradnuté. Auto je vhodné najmä pre diaľničné jazdy.


Audi A6 má v základe len predný náhon, no absolútnu väčšinu verzií nájdete v ponuke s pohonom všetkých kolies quattro. Ide o stály náhon 4x4.


Audi ponúkalo aj športový podvozok, ten je mimo hladkého asfaltu príliš tvrdý a na naše rozbité cesty vyslovene nevhodný. Lepšou voľbou je pre slovenské cesty pneumatický podvozok.

 

Audi A6 získalo v nárazových skúškach EuroNCAP plný počet hviezd za ochranu dospelej posádky. Za ochranu chodcov len jednu hviezdu.

Motory


V ponuke bol zo začiatku výroby základnou motorizáciou šesťvalec s objemom 2,4 litra a výkonom 130 kW (177 koní). V roku 2005 prišiel turbo štvorvalec 2,0 TFSI. Ten ponúkne výkon 125 kW (170 koní). Spotreba pri pokojnej jazde išla aj pod 9 litrov. Ďalší málo zastúpený agregát 3,0 V6 mal výkon 163 kW (221 koní).


Ďalšie šesťvalce (2,8 FSI a 3,2 FSI) dostali už priame vstrekovanie. Výkonové rozpätie sa pohybuje od 140 kW (190 koní) až po 195 kW (265 koní). Z pohľadu spoľahlivosti ide o dobrú voľbu, za svoju prácu si však vypýtajú okolo 9 – 11 litrov /100 km. V roku 2008 prichádza do ponuky aj agregát 3,0 TFSI s výkonom 213 kW (290 koní), resp. 221 kW (300 koní).


Pre fajnšmekerov nechýbal v ponuke ani osemvalec. Agregát V8 má 4,2 litra a výkon 246 KW (335 koní). K výbornému zvuku patrí aj vyššia spotreba okolo 11 – 14 litrov/100 km. Po facelifte prišlo priame vstrekovanie paliva a navýšenie výkonu na 257 kW (349 koní).


Športovejšia verzia S6 má dokonca desaťvalec s parametrami 320 kW (435 koní). Vrcholná verzia RS6 dostala navyše aj dvojstupňové prepĺňanie a výsledkom je až 426 kW (579 koní).


Naftové motory začínajú plebejským štvorvalcom 2,0 TDI s výkonom 103 kW (140 koní), resp. 125 kW (170 koní). Spotreba poteší hodnotou okolo 6,5 – 7 litrov. Hlučnosť motora, ale aj spoľahlivosť nie je jeho najsilnejšou stránkou.


Ďalší agregát 3,0 V6 TDI mal výkon od 155 kW (211 koní) po 176 kW (239 koní). V ponuke bol aj „ekonomický šesťvalec“ 2,7 TDI (120 kW – 140 kW). Vo výsledku však oproti trojlitru mnoho paliva neušetrí. Oba šesťvalce jazdia so spotrebou okolo 8 litrov.


6-stupňovému manuálu nie je čo vytknúť, je presný, má krátke dráhy a je spoľahlivý. Do auta tohto segmentu sa však viac hodí automat. Samočinné prevodovky boli dve – Tiptronic (6-st. automat s hydromeničom) a Multitronic (variátorová prevodovka). Vo všeobecnosti platí, že klasický automat je spoľahlivejší a pri pravidelnej výmene oleja (60 000 km) toho aj veľa vydrží.
 

Ak chcete naftu, hľadajte agregát 3,0 TDI

Spoľahlivosť


Nemecká dekra označuje Audi A6 ako priemerné až podpriemerne spoľahlivé vozidlo. V porovnaní s dobovými konkurentami z Mníchova a Štuttgartu si však vedie lepšie. Majiteľov A6 hnevá najmä elektronika a sčasti aj podvozok.


Podvozok je výrazne odolnejší ako mal predchodca. Dlho tu nevydržia silentbloky a stabilizátor prednej nápravy. Ešte horšie je to pri tvrdom športovom podvozku. Medzi chúlostivé časti patrí elektronická ručná brzda, stabilizačný systém (ESP) a svetlomety. Všeobecne platí, že čím menej výbavy, tým menej vecí sa môže pokaziť.


Už tradične najväčšie problémy spôsobujú naftové motory. Špeciálne si treba dávať pozor na agregát 2,0 TDI PD s rokom výroby 2004 – 2008, ten je notoricky známy svojou poruchovosťou. Zlepšenie spoľahlivosti prišlo až so vstrekovaním Common-rail. Šesťvalce sú vo všeobecne odolnejšie, no ani im sa nevyhli problémy napríklad s napínaním rozvodovej reťaze. Navyše ich servis je nákladnejší. Pri naftových motoroch musíte počítať s klasickými problémami ako EGR ventil, turbo, DPF filter, vstrekovače a podobne. Kvalitnou údržbou a starostlivosťou však viete život všetkých častí predĺžiť. Radšej zabudnite na predĺžené intervaly výmeny oleja. V sieti servisov Q-SERVICE vám vymenia olej v motore 2,7 TDI od 142,62 eur.


Benzínové motory sú už tradične spoľahlivejšie, no v prípade motorov FSI a TFSI s priamym vstrekovaním paliva je vhodné skrátiť interval výmeny oleja a motor preháňať v celkom spektre otáčok, inak hrozí nadmerné usadzovanie karbónu.

 

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Brzdový kotúč predný 104,00 € 75,60 €
Obloženie brzdové predné 102,24 € 50,04 €
Brzdový kotúč zadný 79,30 € 51,00 €
Obloženie brzdové zadné 44,30 € 20,28 €
Tlmič predný  109,00 € 68,28 €
Tlmič zadný 122,40 € 93,00 €
Pružina tlmiča predné a zadná - sada 270,00 €  
Tyč stabilizátora predná náprava 36,00 € 14,52 €
Vstrekovač 2,0 TDi 401,00 €  
AGR 2,0 TDi 209,00 €  
Ozubený remeň vstrekovacieho čerpadla ( sada ) 139,20 €  
Rozvodová reťaz ( sada ) 567,60 €  
Vodné čerpadlo 80,28 €  
Olejový filter 15,10 €  

Kúpiť/nekúpiť?


Audi neponúkne tak dobré jazdné vlastnosti ako BMW alebo Mercedes, no oproti predchádzajúcej generácii ide o výrazný posun vpred. Dobrou voľbou je šesťvalec, quattro a automat! Pre hltanie diaľničných kilometrov je ideálom motor 3,0 TDI. Naopak neodporúčam motor 2,0 TDI PD, ktorý má síce priaznivú spotrebu, ale spoľahlivosť a kultúra chodu je na horšej úrovni. Audi A6 patrí vo svojej triede k tým kvalitnejším autám. No o spoľahlivosti nemalou mierou rozhoduje aj starostlivosť predchádzajúceho majiteľa.


Audi A6 patrí medzi stáčané vozidlá a väčšina majiteľov si ich nekupovala na 20 000 km ročne. Pri nákupe teda nepozerajte na počet najazdených kilometrov, ale na technický stav vozidla! Značka Audi je bohužiaľ aj obľúbeným terčom zlodejov. Pri kúpe si radšej poriadne preverte aj právny stav, aby ste náhodou nekúpili odcudzené vozidlo. Ceny Audi A6 C6-4F začínajú na hranici 5500 eur, za auto v dobrom stave si pripravte viac.

 

TopSpeed verdikt pre jazdené Audi A6 C6-4F: ODPORÚČAME!