V rámci testov jazdených vozidiel sme tu mali BMW radu 1 aj BMW radu 5. V autobazároch sú BMW pomerne žiadaným artiklom, preto sme sa rozhodli znovu vyskúšať aj rad 3, ktorý sme na vašu žiadosť po novom spracovali aj na video. Testovaný kus tradične zapožičal predajca ojazdených automobilov AAA AUTO. Ako sa najobľúbenejší bavorák vyrovnáva s časom a najazdenými kilometrami?

Touring má rovnaké štíhle línie ako sedan.

BMW radu 3 je na trhu od mája 1975. Zatiaľ najväčší úspech mala 4. generácia (typ E46), ktorú vyrábali v rokoch 1998 až 2005. Trojka má v sebe citeľné športové dedičstvo značky. Testovaná 5. generácia je známa aj ako typ E90/E91/E92/E93, podľa toho, o aký typ karosérie sa jedná. Na trh prišla v roku 2005. V roku 2012 ju nahradila 6. generácia so základným označením F30.

 

BMW radu 3 sa vyznačuje pomerne veľkým počtom karosárskych verzií. Sedan 5. generácie označovali E90, kombi alias Touring E91, coupé E92 a coupé/cabrio E93. Verziu M3 ste mohli mať vo všetkých karosárskych verziách okrem kombi. V roku 2008 prešla trojka miernou modernizáciou. V roku 2007 radový šesťvalec 3,0 twin turbo (v tom čase ešte N54 s dvoma turbami) v modeloch 335i získal ocenenie International Engine of the Year. Po modernizácii sa pod kapotu modelov 335i dostal motor N55 s jedným turbom s twinscroll technológiou.

 

Trojka prešla testami Euro NCAP v roku 2005. Vynikajúce 5-hviezdičkové hodnotenie získala v oblasti ochrany dospelej posádky. 4 hviezdičky si vyslúžila ochrana detskej posádky. Bohužiaľ, E90 v prípade nehody nie je príliš zhovievavá k chodcom, ktorých ochrana dostala len 1 hviezdičku.

Slabá ochrana chodcov je v tomto prípade ešte ospravedlniteľná.

Dizajn

 

BMW 3 je trochu špecifické auto. Najmä táto generácia. E90 mala mimoriadne náročnú úlohu nadviazať na veľký úspech E46. Dovolím si tvrdiť, že 4. generácia ostáva neprekonaná, jednak v dizajne i jazdných vlastnostiach. No E90 je ozaj zdatným nástupcom.

 

Po dizajnovej stránke je auto zvládnuté super, najmä po facelifte. Až na pár detailov najmä v interiéri nie je BMW radu 3 E9x čo vyčítať. Vzhľad by som mohol opísať ako dynamický a elegantný. Platí to aj pre verziu kombi, aj keď tá, podobne ako štýlová konkurencia od Audi a Mercedesu, tiež nepriniesla extra veľký kufor (450 litrov/ 1385 litrov). No to ani nebolo cieľom. Aj keď je auto elegantne športové, je aj celkom nenápadné (ak sa nebavíme o verziách s kompletným M balíčkom). V premávke sa dokonca môže stratiť. Na druhej strane ponúka dostatočnú dávku reprezentatívnosti.

 

Interiér je bez akýchkoľvek emócií. Tachometer a otáčkomer sú štandardne nudné. Materiály a kvalita vypracovania na slušnej úrovni, avšak medzigeneračne došlo k zhoršeniu. E46 je vo vnútri krajšia a materiálovo hodnotnejšia. Na trhu môžete naraziť aj na trojku v základnej výbave, ktorej palubná doska je oveľa „lacnejšia“. V trojke môžete naraziť aj na infotainment iDrive. V porovnaní so súčasnými systémami však pôsobí zastaralo.

 

Vnútri, najmä na zadných sedadlách panuje stiesnená atmosféra, no je to trochu daň za pohon zadných kolies, nízku strechu a štíhle tvary. Pokiaľ budete tráviť v aute veľa času odporúčam športové sedadlá. Tie sú ergonomickejšie a zároveň majú bočnice, ktoré vás podržia v zákrutách.

 

Sedan má rozmery od 4531 mm x 1817 mm x 1406 - 1421 mm. Rázvor má hodnotu 2760 mm. Objem kufra je 450 - 460 litrov. Hmotnosť sa pohybuje v rozmedzí 1435 - 1655 kg. Kombi má rozmery 4527 mm x 1817 mm x 1418 mm.

Dynamické a elegantné línie tohto BMW najskôr lákali ľudí do predajní jednotlivých dílerov a teraz do autobazárov.

Jazda a jazdné vlastnosti

 

Práve jazdné vlastnosti sú tým, vďaka čomu je trojka výnimočná. S jej kúpou nedostanete len znak BMW na kapote, ale aj veľmi slušné schopnosti v zákrutách. Motor je umiestnený pozdĺžne, čo najbližšie stredu vozidla. Auto je skvelo vyvážené a počas rýchlych prejazdov zákrut vás nečakajú žiadne negatívne prekvapenia podvozku. Nemusíte sa vyrovnávať ani s pretáčavosťou, ani s nedotáčavosťou. S týmto autom si v každom jednom karosárskom prevedení kupujete vynikajúce jazdné vlastnosti. Pokiaľ však očakávate komfort vo forme žehlenie nerovností, asi by ste sa mali poobzerať v ponuke Mercedesu. Jazda v BMW 3 nie je nekomfortná, ale tuhá. Čím väčšie disky, tým horšie.

 

Boli časy, keď sedany neboli považované za autá, ktoré by mali dobre akcelerovať, zatáčať a brzdiť. Práve BMW radu 3 bolo prvým svojho druhu, ktoré dokázalo, že sa to dá. Jazda v tomto type je vďaka dobre odhlučnenému podvozku mimoriadne tichá. Pochvalu si určite zaslúži aj komunikatívne riadenie, ktoré je príjemne tuhé. No až príliš tuhý je chod manuálnej prevodovky. Páka je navyše pomerne dlhá, toto krásne rieši "short-shifter". Pri BMW je to však štandardom. „Pilotov“ poteší aj výborné rozloženie pedálov, vďaka ktorému je technika päta-špička (heel and toe) hračka. 6-stupňový automat Steptronic je na dnešnú dobu pomalý, ale v danej dobe patril k tomu najlepšiemu.

 

Štandardom pre BMW je pohon zadných kolies. Za príplatok však dodával aj pohon 4x4 s označením xDrive. Výrobca delí hnaciu silu v pomere 40:60 v prospech zadných kolies, pre špecifický pocit zo šoférovania BMW. Takto je to však len v ideálnom prípade pri jazde vpred na rovnomernom povrchu. V zákrutách sa pomer hnacích síl medzi kolesami veľmi a neustále mení. No pre tých, ktorí oceňovali dravejšie, pretáčavé správanie typické pre BMW s pohonom zadných kolies v zákrutách, bude model xDrive sklamaním.

BMW 3 E9x vyniká nad konkurenciou jazdnými vlastnosťami.

BMW 320d má lineárny ťah, no jeho zvukový prejav je typický dieselový.

Štvorvalce sú síce fajn, no šesťvalce sú ešte lepšie.

Motory

 

BMW 3 piatej generácie malo v ponuke celkovo 12 motorov. Rozhodne teda je z čoho vyberať. Pozornosť si určite zaslúžia najmä šesťvalcové jednotky.

 

Absolútny základ tvorí model 316i s 1,6 litrovým benzínovým štvorvalcom. Jeho výkon je 90 kW (122 k) a maximálny krútiaci moment sa dostal na hodnotu 160 Nm. Na auto s takýmito schopnosťami je pomerne slabý. Tento motor nie je úplne bez problémov. Starosti tu robí reťazový rozvod.


Z oblasti benzínových agregátov bol bohato zastúpený štvorvalcový dvojliter, ktorý sa nachádzal v modeloch 318i a 320i. BMW ho však postupne vymenilo za motor s označením N43B20 s priamym vstrekovaním. Vďaka nemu šla spotreba dolu na cca 7-8 litrov.

 

Automobilka do ponuky zaradila aj 2,5 a 3,0 litrové atmosférické šesťvalce. Nachádzali sa v modeloch 325i so 160 kW (218 k) a 330i so 190 kW (258 koní) a 200 kW (272 koní). Vyznačovali sa výbornou kultúrou chodu a výkonom. Za zmienku určite stojí model 335i, ktorého prepĺňaný 3,0 litrový R6 dosahuje 225 kW (306 k) a 400 Nm. Pritom šesťvalce dokážu pri ľahkej nohe jazdiť za 8 litrov.

 

Na vrchole je, samozrejme, M3 so 4,0 litrovou V8, 309 kW (420 k) a 400 Nm. Od roku 2010 bola v ponuke M3 GTS so 4,4 litrovým osemvalcom. Maximálny výkon bol 331 kW (450 k) spolu s krútiacim momentom 435 Nm. Ale to sú celkom iné mašiny, ktoré sa len tak bežne nekupujú, hlavne u nás nie.


Naftové motory boli v ponuke v podstate dva. Ponúkali však rôzne výkony a v priebehu životnosti ich neustále modernizovali. Dvojlitrový štvorvalec z radu N47 ponúkal od 85 kW (116 k) až po 135 kW (184 k). V jeho prípade trojka dokonca dostala verziu EfficientDynamics. Spotreba sa pohybuje v rozmedzí 5 - 7 litrov. O inom je už trojlitrová R6 s označením M57. Jej výkony sa pohybujú do 145 kW (197 k) až po 210 kW (286 k). Aj tu poteší slušná spotreba v rozpätí 7 - 9 litrov.

 

Ponuka prevodoviek zahŕňala šesťstupňový manuál, alebo dve automatické prevodovky. Tá rozšírenejšia mala šesť stupňov. Dvojspojkový sedemstupňový automat bol dostupný od septembra 2008 pre kabriolet a kupé 335i. Oba automaty ponúkali aj sekvenčné radenie.

 

Ponuka motorov je v rámci BMW už tradične široká.

Benzínové motory BMW radu 3 E9x

Naftové motory BMW radu 3 E9x

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy

 

BMW radu 3 E90-E93 môžeme zaradiť k spoľahlivým autám. V porovnaní s generáciou E46 sa však prejavuje snaha o šetrenie. Na týchto autách sa vyskytuje niekoľko typických porúch, o ktorých by ste mali vedieť.

 

Trojka mala problémy s prehrievaním softvéru. To znamená, že dochádzalo k problémom s navigačným systémom, systémom štart-stop alebo s rozsvecovaním rôznych kontroliek. Tento problém však BMW riešilo v rámci záruky.

 

Táto generácia má na rozdiel od svojho predchodcu pomerne odolný podvozok, čo sa prejavuje v dlhšej životnosti komponentov z hliníkovej zliatiny. Jediným výraznejším problémom môžu byť vôle v tiahlach stabilizátora a pri väčšom nájazde kilometrov silentbloky. Naozaj zriedka sa objavujú problémy s posilňovačom riadenia.

 

Z menej závažných porúch môžem spomenúť zaseknutý CD menič alebo nefunkčný motorček ovládania okien. Kupé E92 má občas problémy s doliehaním bezrámových dverí. Spôsobuje to najmä ich zatváranie chytením za sklo. Po vzhľadovej stránke je nepríjemné zatekanie do svetlometov, ktoré sa prejavuje ich vlhnutím a časté opotrebenie kože najmä na sedadle vodiča. V niektorých prípadoch prestane pracovať snímač zaťaženie sedadla spolujazdca. Radosť neurobí ani často popraskané tesnenie okolo dverí.

 

S vyšším počtom najazdených km stúpa šanca na poruchu motora. Benzínové motory bez priameho vstrekovania môžu mať problém so zapaľovacími cievkami alebo so snímačom natočenia vačky. Ak dochádza k väčšej spotrebe oleja, problém bude pravdepodobne v odvetrávaní kľukovej skrine motora. Táto porucha je však ľahko odstrániteľná. Priame vstrekovanie so sebou prinieslo netesnosť vstrekovacieho čerpadla a problémy so samotnými vstrekovačmi. Vyhnúť by ste sa mali najmä agregátom s priamym vstrekovaním zo začiatku výroby. Model 335i často trpí na vysoký tlak vstrekovacieho čerpadla a jeho prevádzka je nákladná.

 

Naftové motory majú rovnaké problémy ako všetky ostatné. V spoľahlivosti sú lepšie šesťvalce. Štvorvalcové agregáty sú náchylnejšie na problémy s EGR ventilom, snímačom hmotnosti vzduchu a vstrekovačmi (kvôli nekvalitnej nafte). Samostatnou kapitolou sú problémy s rozvodovou reťazou. Pri jazdách v meste alebo väčšom nájazde kilometrov sa, samozrejme, objaví problém s DPF. Majiteľov dokáže potrápiť aj dvojhmotový zotrvačník.

 

Systém xDrive žiadnu špeciálnu pozornosť nevyžaduje. Raz za 100 tisíc km je však dobré vymeniť mu olejovú náplň. Problémy môžu nastať, ak bolo auto vystavované veľkej záťaži a teda často niečo ťahalo (napríklad príves). Vtedy dochádza k opotrebeniu lamiel.

 

Ak sa pri manuálnej šesťstupňovej prevodovke ťažšie radí prvý stupeň, môže to signalizovať opotrebenie synchronizácie. Opäť je to však otázka počtu najazdených kilometrov.

 

Trojka je vybavená systémom Condition Based Services (CBS). Jeho hlavnou úlohou je upozorňovať vodiča na nutnosť servisnej prehliadky alebo na určité poruchy. Systém monitoruje opotrebovanie brzdových doštičiek, potrebu výmeny alebo doliatia oleja a kvapalín, prípadne zisťuje stav filtra pevných častíc.

Bežné poruchy Menej časté poruchy
netesné vstrekovacie čerpadlo - benzínové motory s priamym vstrekovaním, začiatok výroby prehrievanie softvéru - riešené v rámci záruky
chybné vstrekovače - benzínové motory s priamym vstrekovaním poruchy hydraulického posilňovača riadenia                                          
vysoký tlak vstrekovacieho čerpadla - 335i nefunkčný snímač zaťaženie sedadla spolujazdca
zanesený EGR ventil - všetky naftové motory zaseknutý CD menič
nefunkčný MAF senzor - všetky naftové motory chybné zapaľovacie cievky - benzínové motory s nepriamym vstrekovaním
chybné vstrekovače kvôli nekvalitnej nafte - naftové motory zlé odvetrávanie kľukovej skrine - benzínové motory
opotrebovaný dvojhmotný zotrvačník - štvorvalcové naftové motory opotrebované lamely systému xDrive
upchatý filter pevných častíc - všetky naftové motory nefunkčná mechanická parkovacia brzda
rozvody na 320d (N47) opotrebovaná synchronizácia manuálnej prevodovky
nedoliehanie bezrámových okien - kupé a kabriolet rozvody na 316i
zničené silentbloky predných ramien - naftové šesťvalce  

 

Interiér v základnej výbave môže vyzerať aj takto nevábne...

Kúpiť/nekúpiť?

 

Ak hľadáte sedan, kombi, kupé alebo kabriolet s vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a ospravedlníte mu menší priestor v interiéri, rozhodne nie je nad čím váhať. Ponuka jazdených vozidiel je naozaj široká. Často však majú vysoký počet najazdených kilometrov. To preto, lebo jazdiť na BMW radu 3 tejto generácie je radosť, ktorá je skutočná, nehlása ju len reklamný slogan. V súčasnosti sa ceny pohybujú už od 6 až do 20 tisíc eur. Rozhodne odporúčam kúpu benzínových, alebo naftových šesťvalcov. Na trhu ich je však nedostatok, ktorý sa prekrýva s pomerne vysokým dopytom. Dochádza teda k tlaku na cenu. Štvorvalce dokážete zohnať jednoduchšie a lacnejšie.

TopSpeed.sk verdikt pre jazdené BMW radu 3: ODPORÚČAME!

Recenzia jazdenky BMW 3 sa venuje všetkým karosárskym verziám E90, E91, E92 a 93.