Potrebuje veľké rodinné auto, ale nevoňajú vám MPV? Potom máte ešte jednu možnosť, a tou sú veľké SUV. Tie ponúkajú sedenie v troch radoch, takže uspokoja aj nároky väčšej rodiny. Problém je však v tom, že väčšinou ide o prémiovky. Živiť jazdené prémiové auto je pritom celkom náročné. Existuje však jedno auto, o ktorom ste asi ani nepočuli a pritom spĺňa uvedené nároky. Test jazdenky Hyundai ix55 vám prinášame v spolupráci s AAA AUTO.

V Hyundai ix55 veľmi príjemne prekvapí dostatok miesta všetkými smermi aj na zadných sedadlách. Tie v druhom rade sú posuvné v pozdĺžnom smere. Vďaka tomu je aj na sedačkách v treťom rade dosť miesta pre dospelého človeka (na kratšie trasy).

Hyundai ix55 je v podstate kórejské auto pre americký trh. V zámorí predávali veľké SUV pod názvom Velacruz. Aj preto ste o ňom možno ešte nepočuli. Do Európy sa dostal pod názvom ix55 v roku 2007. V r2011 jeho výrobu zrušili, ale predaj pokračoval do roku 2012. Potom prišla náhrada v podobe typu Grand Santa Fe.

Hyundai ix55 je v podstate kórejské auto pre americký trh, ktoré sa rozhodli predávať s drobnými zmenami aj v Európe.

 

Dizajn
Krása je síce subjektívna, ale počas testovania som nenarazil na nikoho, komu by sa kórejsko-americké SUV páčilo. Pri exteriéri vidno, že ťažiskovým trhom tohto auta nikdy nemala byť konzervatívna Európa.


Mnohí si kupujú autá kategórie SUV kvôli jednoduchému nastupovaniu. Hyundai ix55 je tak veľký, že nastupovanie (šplhanie) a vystupovanie chce trochu cviku, aby ste si neušpinili nohavice o nášľapné prahy.


Keď sa už vyšplháte do vysoko položenej kabíny, privíta vás pomerne jednoducho tvarovaná kabína. Z pohľadu kvality a použitých materiálov ide o lepší priemer. S prémiovou kvalitou tu, samozrejme, nemôžete počítať. Vŕzganie v kabíne sa objavuje len zriedkavo.


Sedačky sú poriadne široké (ako v správnom americkom aute). Typický útly Európan tak bude v kožených sedačkách trochu lietať. Veľmi príjemne však prekvapí dostatok miesta všetkými smermi aj na zadných sedadlách. Tie v druhom rade sú posuvné v pozdĺžnom smere. Vďaka tomu je aj na sedačkách v treťom rade dosť miesta pre dospelého človeka. Mám 182 cm a priestor mi nechýbal v žiadnom smere no ťažko si viem predstaviť trasu dlhšiu než 100 km. No núdzovo tam naozaj zmestíte 7 dospelých (toľko vnútorného priestoru neponúka ani Audi Q7 a Volvo XC90). Deti sa preto určite nebudú sťažovať na málo priestoru. Trochu horšie to bude ale s batožinou.


Kufor má 598 litrov (v 5. miestnej konfigurácii). V prípade 7. miestneho sedenia len 148 litrov. Tu musíte počítať s pridaním veľkého strešného nosiča. Pri sklopených sedadlách počítajte s objemom až 1764 litrov. Využitie limituje užitočné zaťaženie 635 kg.


SUV ix55 je naozaj veľkým autom aj zvonku. Na dĺžku má 4830 mm, na šírku 1950 mm a na výšku 1750/1810 mm. Rázvor má hodnotu 2805 mm. Svetlá výška dosahuje 205 mm.


V prípade rodinného auta je dôležitá aj bezpečnosť. Nárazové skúšky EuroNCAP nikdy model neabsolvoval, ale od americkej agentúry NHTSA si Hyundai odniesol vynikajúce hodnotenie (Best Safety Pick).

Hyundai ix55 sa v jazdných vlastnostiach nemôže rovnať prémiovej konkurencii. Napriek americkej klientele to pritom nie je nakláňajúca loď. SUV je naopak prekvapivo tuhé aj na pneumatikách s vysokou bočnicou. Posádku tak na pomery týchto áut dosť vytrasie.

Jazda a jazdné vlastnosti
Hyundai ix55 sa v jazdných vlastnostiach nemôže rovnať prémiovej konkurencii. Napriek americkej klientele to pritom nie je nakláňajúca loď. SUV je naopak prekvapivo tuhé aj na pneumatikách s vysokou bočnicou. Posádku tak na pomery týchto áut dosť vytrasie. Na druhej strane je však auto istejšie v zákrutách a netrpí veľkými náklonmi. Vzduchový podvozok tu nehľadajte. ix55 má len štandardné vinuté pružiny. Vpredu je náprava typu McPherson a vzadu viacprvkové zavesenie.


Riadenie má veľký prevod, preto sa pri ovládaní natočíte volantom. Ten je trochu preposilovaný, ale vzhľadom na rodinný charakter auta to nevadí. Nepríjemne prekvapí slabší výkon bŕzd.


Kórejské SUV posiela výkon na všetky kolesá. Pohon je riešený cez elektromagnetickú spojku, ktorá posiela výkon v prípade potreby na zadné kolesá. V rýchlostiach do 30 km/h môžete uzamknúť pripojenie zadnej nápravy (4WD Lock). So svetlou výškou 205 mm zvládne aj ľahší terén, limitom v ťažšom teréne bude dlhý rázvor. Regulovanie výšky nie je možné.


Hyundai ix55 nie je žiadne pierko, váži až 2145 kg.

V priestrannom interiéri nepočítajte s prémiovou kvalitou materiálov, ale poteší pomerne bohatá komfortná výbava

Nastupovanie chce trochu cviku, aby ste si nezašpinili nohavice o nášľapné prahy

Motor
Keďže 3,8 litrový atmosférický V6 s výkonom 196 kW (267 koní) sa do Európy nikdy nedostal, budeme sa venovať len vznetovému agregátu. U nás bola v predaji len verzia s 3,0 litrovým turbodieselom. Ten ponúkol 176 kW (240 koní) a 451 Nm. Na konci výroby narástol výkon na 184 kW (250 koní) a 471 Nm. Vzhľadom na vysokú hmotnosť a veľký aerodynamický odpor zabezpečuje len dostatočnú dynamiku. Akcelerácia na stovku trvá 10,4 sekundy a maximálna rýchlosť je 200 km/h. Spotreba sa pohybuje v rozpätí 8,5 – 11 litrov.


Motor pracuje výhradne so 6-stupňovou automatickou prevodovkou Aisin. Tá využíva klasický hydromenič, preto je radenie trochu pomalšie, ale vzhľadom na charakter auta úplne vyhovujúce. Tiež sa odvďačí dobrou spoľahlivosťou (pri dobre starostlivosti). Problémy však robí v kombinácii s chipnutým motorom. Nie je totiž dimenzovaná na veľký krútiaci moment.

Hyundai ix55 vďaka jednoduchosti patrí medzi tie najspoľahlivejšie veľké SUV. Napriek tomu počítajte s tým, že jeho prevádzka nebude najlacnejšia.

Spoľahlivosť
V prípade Hyundaiu ix55 robí najväčšie problémy podvozok. Pomerne bežným nedostatkom je vytečený zadný tlmič. Keďže je samonivelačný, jeho cena je cca 700 – 900 eur (bez práce). Ešte bežnejšie sa prejavujú poškodené silentbloky v priečnom stabilizátore na zadnej náprave. Ťažké auto však namáha všetky prvky náprav. Známe sú aj problémy s poloosami. Občas sa objavujú aj problémy so systémom riadenia.


Motor 3,0 CRDi patrí k tým vydarenejším. Ak sa o neho budete príkladne starať, vydrží veľmi dlho. Pri väčšom nájazde však počítajte s tradičnými investíciami do vstrekovačov, EGR ventilu a DPF filtra. Filter pevných častíc sa objavil v ponuke v roku 2011.


Hyundai ix55 vďaka jednoduchosti patrí medzi tie najspoľahlivejšie veľké SUV. Napriek tomu počítajte s tým, že jeho prevádzka nebude najlacnejšia. Veď len motor potrebuje 7,5 litra oleja, rovnako počítajte s častejšou výmenou bŕzd, či vyššou spotrebou pneumatík kvôli vysokej hmotnosti. Oproti prémiovým konkurentom sú však náklady na prevádzku nižšie.

Hodnotenie Autoporadcom 6/10
Vzhľadom na to, že toto auto sa oficiálne predávalo v Európe iba s jedinou motorizáciou, nie je veľmi z čoho vyberať a to je možno v tomto prípade aj dobre. Trojlitrová V6ka je motor, ktorý pri bežnom užívaní a servise zvládne aj väčšiu porciu kilometrov. So svojím výkonom a krútiacim momentom si aj s veľkým SUVčkom poradí celkom slušne, aj keď výkony atléta nečakajte. Netrpí detskými chorobami ani závažnými konštrukčnými chybami, pri vyššom nájazde alebo zanedbanom servise samozrejme trojlitrový diesel dokáže prevetrať peňaženku.


Klady vozidla
+ v podstate nulový záujem zlodejov,
+ slušná priestorová ponuka v interiéri,
+ vzhľadom na veľkosť auta a motorizáciu 3,0 V6 priaznivé ceny ojazdených vozidiel v segmente SUV,
+ pomerne bezproblémový diesel bez vážnych konštrukčných nedostatkov,
+ až do roku výroby 2011 ste si mohli kúpiť auto bez filtra pevných častíc-DPF,
+ rozvody motora riešené reťazou.


Zápory vozidla
- ázijský dizajn exteriéru aj interiéru,
- v danej triede chýbajúci pocit prémiovosti-vykúpený priaznivou cenou jazdených vozidiel,
- brzdy sú vďaka vysokej pohotovostnej hmotnosti auta presahujúcej 2 tony skôr sivý priemer,
- na mnohé diely neexistuje druhovýroba a v prípade potreby dokáže ich cena nepríjemne zaskočiť,
- slabinou auta je podvozok, na ktorom sa opotrebenie prejaví skôr ako na iných častiach. Najmä zadné samonivelačné tlmiče pruženia treba v prípade kúpy jazdenky skontrolovať pozornejšie. Zvyknú tiecť a vtedy neostáva iné ako výmena. Celkovo odporúčam venovať zvýšenú pozornosť nápravám, poloosiam, kĺbom, tiahlám stabilizátorov či ložiskám kolies.

 

Daniel Miklóši autoporadca.sk

Kúpiť/nekúpiť?
Ak chcete veľké SUV, ale zároveň sa bojíte veľkých investícií, určite sa pozrite na Hyundai ix55. Jeho prevádzka síce nebude najlacnejšia, no s prémiovými autami sa nedá zrovnávať. Hyundai sa navyše odvďačí vynikajúcou spoľahlivosťou a obrovským vnútorným priestorom. Od ix55 však nemôžete čakať prémiovú auru a ani jazdné vlastnosti, auto je až prekvapivo tvrdé. Ale za ceny, ktoré sa pohybujú od 10 000 eur po 25 000 eur mu to určite odpustíte.

TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Hyundai ix55 odporúčame s malými výhradami!