Chcete prémiové auto, ale nemecká trojica BMW, Mercedes a Audi je pre vás príliš všedná? Chcete sa od ostatných odlíšiť a potrebujete spoľahlivé auto? Riešením sú autá japonskej značky Lexus. V tomto texte sa pozrieme na Test jazdenky Lexus IS (2005 - 2013), ktorý je zaujímavou alternatívou k niektorým modelom BMW radu 3 generácie E90. Auto do testu zapožičala spoločnosť AAA AUTO.

Dlhé diaľničné presuny zvláda IS skvelo, ale aj ostrú jazdu. Nie je to síce športiak, ale v zákrutách vyslovene poteší vyváženosťou a dlhým odolávaním nedotáčavosti. Podvozok je nastavený ozaj vydarene a bez problémov konkuruje BMW 3 E90. To bol cieľ.

Test jazdenky Lexus IS (2005 - 2013)

Lexus IS - dizajn
 

Lexus IS 2. generácie prišiel v karosárskej verzii sedan a kabriolet s pevnou strechou. Sedan má športovú siluetu, ale zároveň elegantné a nadčasové tvary. Kabriolet vyzerá kvôli veľkému zadku ťarbavejšie.

 

Interiér je oproti 1. generácii trochu sklamaním. Je podstatne fádnejší a značne pripomína napríklad Toyotu Avensis. Kvalita materiálov je však výborná, rovnako ako spracovanie. Sťažnosti na vŕzganie sa objavujú len občas. Verzie so svetlým interiérom pôsobia o niečo hodnotnejšie. Komu však vyhovuje konzervatívny dizajn, tak mu určite nebude prekážať.

 

Kabína je útulná, no niekomu sa môže zdať aj stiesnená. Kritika častokrát smeruje k malému priestoru na zadných sedadlách. Áno, je pravda, že tam nie je veľa miesta, ale v tejto triede prémiových áut je to úplne normálne.

 

Aj batožinový priestor je skromnejší, má len 378 litrov. Praktickému využitiu nepomáha ani pomerne malý vstupný otvor a nesklápateľné zadné sedačky. Dlhšie a užšie predmety môžete prestrčiť cez otvor za lakťovou opierkou.

 

Dĺžka auta je 4575 – 4585 mm, šírka 1800 mm a výška 1425 – 1440 mm. Rázvor má hodnotu 2730 mm. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1620 po 1655 kg.

Jazda a jazdné vlastnosti
 

Ak by som mal vyjadriť jazdu v IS250 jedným slovom, použil by som výraz „zamatová“. S benzínom pod kapotou ide auto naozaj veľmi hladko a jemne. IS zvláda skvelo dlhé diaľničné presuny, ale aj ostrú jazdu. Nie je to síce športiak, ale v zákrutách vyslovene poteší vyváženosťou a dlhým odolávaním nedotáčavosti. Podvozok je nastavený naozaj veľmi vydarene a bez problémov konkuruje BMW 3 E90. Oproti bavoráku však dokáže lepšie tlmiť nerovnosti. Verzia Sport má však tuhšie pruženie.

 

Lexusy sú známe mimoriadne dobrým odhlučnením a IS 2. generácie nie je výnimkou. Aj preto je výborným diaľničným krížnikom. Riadenie je presné a účinok posilňovača tak akurát. S narastajúcou rýchlosťou riadenie stuhne.

 

Kolesá všetkých verzií roztáčajú zadnú nápravu. Samosvorný diferenciál má len vrcholná verzia IS F. Do roku 2010 elektronický, po roku 2010 mechanický. Vo výnimočných prípadoch sa viete stretnúť aj s pohonom 4x4 (AWD) pri verzii IS250.

Interiér je oproti 1. generácii trochu sklamaním. Je podstatne fádnejší. Kvalita materiálov je však výborná, rovnako ako spracovanie.

Motory pre Lexus IS
 

Lexus ponúkal len dve karosárske verzie a u nás len tri motory. Najrozšírenejšou motorizáciou je naftový štvorvalec 2,2 D-CAT s výkonom 130 kW (177 koní) a 400 Nm. V ponuke jazdených áut ho nájdete najčastejšie, no radšej sa mu vyhnite. Motor pochádza od Toyoty a nepatrí k tým najvydarenejším. Pritom ani spotreba nie je veľmi nízka a v priemere sa pohybuje na úrovni 7,5 litra, no motor je veľmi citlivý na štýl používania. Dá sa preto jazdiť aj za 6 litrov, ale aj za 9. Dynamika je tiež trochu sklamaním. Dôvodom je extrémne dlhé sprevodovanie, keď pri 130 km/h točí motor len 1900 ot./min. O niečo lepšie je na tom edícia Sport, ktorá má diferenciál s kratším stálym prevodom. Neskôr prišla aj verzia 200d s výkonom 110 kW (150 koní) a 360 Nm. Motor má o niečo lepšiu spotrebu a aj odolnosť.

 

Najväčším problémom je však spoľahlivosť (najmä do roku 2009). 2,2 D-CAT má problém so zakarbonovaním, ktoré môže vyústiť až do poškodenia hlavy valcov. Ak sa na problém nepríde včas, je nutná výmena celej hlavy a to vôbec nie je lacné. Samozrejmosťou sú aj problémy s DPF filtrom, EGR ventilom, či dvojhmotovým zotrvačníkom. Vstrekovače vydržia tiež pomerne krátko. Toyota, resp. Lexus s týmto naftovým motorom veľa slávy neurobil. V 3. generácii preto už motory na „nesprávne palivo“ nenájdete.

 

Šesťvalec IS250 s výkonom 153 kW (207 koní) a 252 Nm je omnoho lepšou voľbou. Napriek tomu, že to už nie je radový, ale vidlicový motor, má stále veľmi tichý chod. Samozrejme, priame vstrekovanie je trochu hlučnejšie. V interiéri o ňom však vôbec neviete. Navyše v porovnaní s naftovým motorom má aj celkom prijateľnú spotrebu. Tá sa pohybuje od 8 litrov, pokiaľ jazdíte rozumne. Pokiaľ si radi užívate dynamiku alebo jazdíte najmä v meste, tak počítajte aj s odberom 10 – 11 litrov. V ponuke autobazárov však veľa motorov V6 nenájdete. Dôvody sú dva. Po prvé sa tam dlho neohrejú a po druhé si ich spokojní majitelia nechávajú.

 

IS250 bol do roku 2009 k dispozícii s manuálnou aj automatickou prevodovkou. Po modernizácii však stiahli z ponuky manuál. Ten mal kvôli konštrukčnej chybe chabú životnosť dvojhmotového zotrvačníka a mnohí majitelia ho museli meniť už pred nájazdom 100 000 km. Pri výmene je lepšie siahnuť po kuse z druhovýroby.

 

Automat je spoľahlivý, pokiaľ dodržujete výmenu oleja pri každých 60 000 km. Po zahriati by nemal trhať, inak dajte ruky preč. Automat však nie je veľkým fanúšikom športovej jazdy. Na dnešné pomery je naozaj pomalý aj v manuálnom režime.

 

Vrcholná verzia IS F má atmosférický motor V8 311 kW (423 koní) a 503 Nm. Ide o priameho konkurenta pre BMW M3. IS F kombinovali s 8-stupňovým automatom.

Ideálnym motorom je V6 s objemom 2,5 litra. Väčšinou ho nájdete v kombinácii s automatickou prevodovkou.

Problémy robia najmä spomínané naftové motory. Inak je Lexus mimoriadne spoľahlivým vozidlom.

Lexus IS - spoľahlivosť
 

Problémy robia najmä spomínané naftové motory. Inak je Lexus mimoriadne spoľahlivým vozidlom. Majitelia nemeckých prémioviek môžu v tejto oblasti len závidieť. Myslite však na to, že keď sa už niečo pokazí, väčšinou sú diely drahšie.

 

Z podvozkových dielov je to opäť to isté. Najskôr sa ozývajú spotrebné diely, ako ložiská kolies. Pomerne malé brzdy pri ostrejšej jazde rýchlejšie opotrebujete.

 

Hodnotenie autoporadcom 8/10
 

Modelový rad IS od Lexusu je priamym konkurentom k nemeckej prémiovej trojke Audi, BMW, Mercedes. Paleta ponúkaných motorov síce nie je tak bohatá, ale kvalitou spracovania a jazdnými vlastnosťami Lexus rozhodne nie je žiadnym outsiderom. Druhá generácia ISka vám ponúkne buď veľmi spoľahlivý a kultivovaný benzínový 2,5 litrový šesťvalec, alebo nie veľmi šťastný 2,2 litrový dieselový štvorvalec od Toyoty, ktorý radšej vynechajte z výberu, prípadne riadny kaliber v podobe poctivej V8ky s objemom 5 litrov a výkonom 423 koní, na ktorého vývoji sa podieľal Lexus spolu s Yamahou. Neskôr do hry vstúpil ešte menší dieselový brat s objemom 2,0 litra, ktorý je z hľadiska spoľahlivosti a prevádzkových nákladov lepšou voľbou ako väčšia 2,2ka.

 

 

Klady vozidla:

+ naozaj dobre spracovaný interiér, kvalita materiálov, mechanická odolnosť,

 

+ bohatá výbava už od základu, za príplatok špičkové ozvučenie Mark Levinson,

 

+ klasická koncepcia s pohonom zadnej nápravy, dobré jazdné vlastnosti,

 

+ benzínová V6ka s výkonom 153 kW má veľmi príjemný prejav, kultivovaný chod, lineárny priebeh výkonu a pri poctivom servise ju netrápia v podstate žiadne vážne poruchy. Ani prevádzkové náklady vám nespravia dieru v rozpočte - odporúčam určite viac ako diesel.

 

Zápory vozidla:

- interiér aj batožinový priestor vozidla majú skôr podpriemernú veľkosť, obzvlášť priestor na zadných sedadlách je menší ako by ste čakali.

 

- motor 2,2 diesel s výkonom 130 kW od Toyoty trpí klasickými neduhmi. Má pomerne veľkú turbodieru, piezoelektrické vstrekovače sú veľmi drahé na repas aj výmenu za nové, problémový je celý emisný systém od katalyzátoru, cez EGR až po DPF... neodporúčam.

 

- diesel má veľmi ťažké sprevodovanie, čo celkom zabíja jeho inak slušný výkon 130 kW a krútiaci moment 400 Nm. V ponuke boli aj verzie s ľahším sprevodovaním.

 

- diesel má sklony k výraznému karbónovaniu v spaľovacom priestore, úsady na piestoch môžu postupne začať narážať do hlavy valcov, čím ju postupne poškodia. Opravy sú nákladné.

 

- malá ponuka dielov z druhovýroby, originál súčiastky nie sú lacné, pri benzíne V6 budete skôr riešiť podvozkové diely ako motor (silentbloky, ramená, ložiská kolies, závesy...).

 

Daniel Miklóši – autoporadca.sk

Kúpiť/nekúpiť?

Pokiaľ chcete prémiový sedan alebo kabriolet s benzínovým šesťvalcom, tak je IS veľmi dobrou voľbou. Pokiaľ chcete inú karosériu, tak sa musíte pozrieť k nemeckej konkurencii. Ak chcete naftový motor, mali by ste radšej zvoliť inú značku. Preto sú naftové verzie lacnejšie než benzín. Zďaleka nejde o náhodu. Majitelia, ale aj kupci totiž dobre vedia, že benzínové IS250 je lepšou voľbou. Ceny IS220d začínajú od 6000 eur a benzínové IS250 od 10 000 eur.

Lexus IS prišiel aj vo verzii kabriolet, no tento model veľmi úspešný nebol.

TEST JAZDENKY MERCEDES TRIEDY C W204 (2007 - 2014)

TEST JAZDENKY MERCEDES TRIEDY C W204 (2007 - ...

Mercedes triedy C W204 je auto, ktoré púta pozornosť aj roky od debutu. Pre veľký záujem sme ho znovu podrobili testu ...

02. 05.
TEST JAZDENKY BMW 3 E91 (2005 - 2012)

TEST JAZDENKY BMW 3 E91 (2005 - 2012)

V rámci testov jazdených vozidiel sme tu mali BMW radu 1 aj BMW radu 5. V autobazároch sú BMW pomerne žiadaným artiklom, ...

27. 12. 2016