Mazda 6 prvej generácie dostala prezývku japonské BMW. Nie je sa čomu čudovať, aj napriek pohonu predných kolies mala vyvážený podvozok a vynikajúce jazdné vlastnosti. Mazda navyše pridala veľmi slušnú spoľahlivosť a odolnosť, teda až na hrdzu. A aká je druhá generácia šestky? Takmer vo všetkom lepšia! V spolupráci so službou Motointegrator.sk a autobazárom AAA Auto vám prinášame test jazdenky Mazda 6 2. generácie.

 

Mazdu 6 si zamiluje aj jazdec hľadajúci radosť z jazdy. Ide síce o rodinné auto, ale zároveň vás dokáže baviť. Na skvelých jazdných vlastnostiach má svoj podiel aj pomerne nízka hmotnosť.

Mazda 6 prišla až v troch karosárskych verziách sedan, liftback a kombi. Výrobu spustili v roku 2008 a ukončili o 4 roky neskôr. Druhá generácia šestky vychádza z predchodcu, mnohé oblasti však prešli značným zlepšením. Novinka je napríklad väčšia v rozmeroch, no v priemere o 35 kg ľahšia a aerodynamickejšia. V roku 2010 prišla modernizácia a nové respektíve upravené motory. Facelift zmenil vzhľad a mierne aj podvozok a brzdy.

Mazda 6 ponúka jedny z najlepších jazdných vlastností v strednej triede.

Mazda 6 GH vyskúšala crash testy EuroNCAP v roku 2009. Výsledkom je 5 hviezd.

Dizajn


Druhá generácia Mazdy 6 pôsobí oproti predchodcovi elegantnejším a dospelejším dojmom. Auto vyniká jednoduchými tvarmi a mnohými zaobleniami.


Interiér vyzerá jednoducho. Rozhodne to však nie je 50 odtieňov šedých plastov, ako v prípade trojky z rovnakého obdobia. Spracovanie, ale aj kvalita materiálov je na veľmi slušnej úrovni. Ergonómia je na výbornej úrovni a všetko je jednoduché a prehľadné. Teda až na ovládanie tlačidiel na volante, to chce trochu zvyku. Pre posádku je v druhej generácii viac priestoru. Sťažovať sa môžu len vyšší ako 190 cm v prípade priestoru nad hlavou na zadných sedadlách (sedan a liftback). Základné sedadlá sú skôr komfortné, než športové.


Mazda zapracovala aj na odhlučnení. Pri diaľničnej jazde nejde zďaleka o najtichšie auto v strednej triede, ale už to nie je tak zlé, ako pri prvej generácii.


Rozmery sedanu a liftbacku sú 4735 – 4755 mm na dĺžku, 1795 mm na šírku a 1440 mm na výšku. Kombi je o 30 mm dlhšie a o 50 mm vyššie. Mazda 6 síce do všetkých strán narástla, ale zároveň schudla cca o 35 kg. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1370 kg do 1665 kg.


Batožinový priestor sedanu aj kombi má objem 519 litrov. Liftback ponúkne len o 9 litrov menej. Po sklopení zadných sedadiel sa vytvorí rovné dno.

 

 

Interiér je jednoduchý, ale kvalitný

Jazdné vlastnosti


Mazda 6 je známa skvelými jazdnými vlastnosťami. Vpredu nájdeme prepracované lichobežníkové zavesenie kolies a vzadu je viacprvková náprava. Dovolím si tvrdiť, že ide o najlepšie jazdiacu predokolku strednej triedy z danej doby. Okrem výborného komfortu poteší aj výborným držaním stopy. Mazdu 6 si zamiluje aj jazdec hľadajúci radosť z jazdy. Ide síce o rodinné auto, ale zároveň vás dokáže baviť. Na skvelých jazdných vlastnostiach má svoj podiel aj pomerne nízka hmotnosť. Dokonca aj na 18“ diskoch je komfort pruženia slušný.


Riadenie patrí tiež k špičke triedy. K prstom vodiča putuje niečo, čo sa dá nazvať spätnou väzbou od kolies. Pritom elektromechanický posilňovač nemá prehnaný účinok a riedenie nie je príliš ľahké.


Manuálne prevodovky sú už tradične silnou stránkou Mazdy. Radenie je presné a má pomerne krátke dráhy. Z tohto pohľadu nič lepšie v strednej triede nenájdete.

 

Naftové motory vydržia pri dobrej starostlivosti dosť. Istejšou voľbou sú však benzínové jednotky.

Motory


Ponuka motorov nie je prehnane veľká, no svoje si tu nájde takmer každý. Bohužiaľ, 3,7 litrový V6 pod kapotou nenájdeme a poriadne silný agregát v Európe chýba.


Základom je benzínový motor 1,8 MZR s výkonom 88 kW (120 koní) a 163 Nm. Nie je vyslovene slabý, no dynamickými parametrami nenadchne. Lepšou voľbou je dvojliter s výkonom 108 kW (147 koní), ktorý ponúkne už obstojné zrýchlenie. Spotreba oboch motorov je okolo 7 – 8 litrov a spoľahlivosť je na vysokej úrovni. Pri veľkom nájazde niektoré kusy však žerú olej.


V roku 2010 prišiel do ponuky agregát 2,0 MZR DISI s výkonom 114 kW (155 koní) a 193 Nm. Novinka dostala priame vstrekovanie, čo zlepšilo výkon, ale aj spotrebu. Je to vydarený agregát avšak majitelia, ktorí jazdili často na spotrebu a na menej kvalitný benzín, majú problém s vytváraním karbónu.


Najsilnejším benzínom je štvorvalec 2,5 MZR s výkonom 125 kW (170 koní) a 226 Nm. Spotreba sa pohybuje okolo 8 -9 litrov. Spoľahlivosť je rovnako bezproblémová. Všetky benzíňáky patria do série L a majú rozvod riešený bezúdržbovou reťazou.


Dokonca aj do Mazdy volila väčšina majiteľov naftový motor, napriek výbornej spotrebe benzínových motorov. V ponuke jazdených vozidiel tak dnes logicky hrajú prím. V roku 2008 bol k dispozícii starší dvojliter MZR-CD s výkonom 103 kW (140 koní) a 330 Nm. Spotreba sa pohybuje okolo 6 – 6,5 litra. Pri regenerovaní filtra pevných častíc sa dostávala nafta do oleja, čo okrem degradácie náplne mohlo znamenať aj vystúpenie oleja nad maximum. To mohlo vyústiť až k preniknutiu oleja do spaľovacej komory vzniku samo-spaľovania oleja a deštrukciu motora. Na daný problém už netrpí novší agregát s objemom 2,2 litra, ktorý je vybavený snímačom hladiny oleja.


Ďalším motorom je 2,2 MZR-CD v niekoľkých výkonových verziách: 92 kW (125 koní), 95 kW (129 koní), 120 kW (163 koní), 132 kW (180 koní) a 136 kW (185 koní). Spotreba sa pohybuje od 6 do 7 litrov. Najvýkonnejšie verzie majú citeľný turboefekt. Bohužiaľ, čo sa týka spoľahlivosti, ani tento diesel netvorí výnimku. Okrem klasických naftových bolestí, akými sú EGR ventil, vstrekovače a DPF filter, sa objavuje aj problém s rozvodmi. Reťaz sa po čase mohla vyťahať, čo sa dá zistiť hrkotaním. Pri naftových motoroch sa už tradične odporúča častejšia výmena oleja (15 000 km) a vyhýbanie sa krátkym trasám.
 

Väčšinu majiteľov však trápi len hrdza, zanesený DPF filter alebo netesné vstrekovače.

Spoľahlivosť


Mazdy sú známe vysokou spoľahlivosťou, avšak aj šestka má známe niektoré slabé stránky. Okrem naftových motorov, ktoré si vyžadujú veľkú opateru, hnevajú aj iné časti. Aj keď oproti prvej generácii je odolnosť voči hrdzi lepšia, stále je protikorózna ochrana slabá. Mazda túto oblasť dlhodobo zanedbáva.


Slabšou odolnosťou sú známe aj spojky, najmä pri naftových motoroch. Občas sa objaví aj nefunkčný zámok kufru. Motorový kryt môže počas jazdy po mokrej vozovke nabrať vodu, ktorá následne nemá kam odtiecť.
 

 

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Brzdový kotúč predný 76,60 € 49,80 €
Brzdové obloženie predné 97,70 € 28,40 €
Brzdový kotúč zadný 66,00 € 20,20 €
Brzdové obloženie zadné 52,80 € 19,40 €
Ložisko predného kolesa 108,24 € 59,28 €
Ložisko zadného kolesa 185,00 € 134,00 €
EGR ventil - na objednávku 466,26 € 403,20 €
Vstrekovač do 05/2008 703,20 €  
Vstrekovač od 06/2008 330,00 €  
Spojková sada 312,00 € 327,60 €
Zotrvačník 877,00 € 1 196,40 €
Sada skrutiek zotrvačníka 48,12 €  
Žhaviaca sviečka  33,50 € 24,40 €

Kúpiť/nekúpiť?


Mazda 6 patrí k tomu najlepšiemu v strednej triede. Šestka si drží perfektne cenu. Pre majiteľov je to dobrá správa, pretože pri opätovnom predaji stratia menej. Ceny sa pohybujú od 6500 € až po  18 000 €. Lepšou voľbou sú už tradične benzínové motory, ktoré sa odvďačia spoľahlivosťou, ale aj slušnou spotrebou. Tiež treba myslieť na to, že oficiálny servis Mazdy nepatrí k najlacnejším.

 

Recenzia jazdenej Mazdy 6 GH sa týka všetkých verzií (sedan, liftback, kombi).

TopSpeed.sk verdikt: Jazdenú Mazdu 6 GH odporúčame!