Prémiová vyššia stredná trieda môže pri pohľade na cenovky ojazdených modelov lákať. Autá dokážu priniesť aj po rokoch od svojho uvedenia vysoký komfort a aj prestíž. Jedným z takých áut je aj Mercedes triedy E. Je to však vhodná voľba? Prinášame vám test jazdeného Mercedesu E W211 /S211 v spolupráci s Motointegrator.sk a AAA Auto.

 

V dobe, keď vznikalo Éčko, sa Mercedes zameriaval v prvom rade na komfort jazdy. Inžinieri naladili podvozok ako „žehličku nerovností“, na rozbitých slovenských cestách preto mimoriadne poteší. 

Nemci vyrábali Éčko s označením W211 v rokoch 2002 – 2009. Auto reprezentuje veľký vnútorný priestor, komfort, bezpečnosť a moderné technológie. Posledná oblasť narobila majiteľom mnoho vrások na čele. Technológie predstavené v Éčku neboli vždy najspoľahlivejšími, časom sa ich inžinieri zbavili alebo ich vylepšili. Veľký pokrok z pohľadu spoľahlivosti priniesol facelift v roku 2006.


Mercedes W211 dostal v roku 2002 za ochranu posádky v hodnotení EuroNCAP 5 hviezd.

Éčko W211 vyzerá dobre aj po 13 rokoch od uvedenia

Dizajn


Oproti predchádzajúcej generácii (W210) pôsobí dizajn nástupcu veľmi elegantne a moderne. Dizajnéri ponechali na prednej časti štvoricu svetlometov. Nemci vyrábali dve verzie: sedan (W211) a kombi (S211). V roku 2005 postavil na základe Éčka štýlový typ CLS. 


Interiér poteší kvalitnými materiálmi, ale aj výborným spracovaním, no až od roku 2003. Dovtedy boli „malé“ problémy s kvalitou. K cestujúcim navyše preniká len minimálne množstvo ruchov z okolia. Auto má výbornú aerodynamiku a súčiniteľ odporu vzduchu má hodnotu len 0,26 Cd.


Sedadlá sú veľké, široké a komfortné. Vysoké bočnice pri obyčajných verziách nehľadajte, ani ich nebudete potrebovať. Ergonómia je výborná aj logika ovládania. Neznalých trochu zarazí manuálny režim radenia pri automatických prevodovkách. Radí sa tu totiž pohybom páky do boku.

 

Sedan má rozmery 4888 x 1822 x 1506 mm. Rázvor má hodnotu 2854 mm. Kombi má obrovský batožinový priestor s objemom 690 litrov. Sedan má slušných 540 litrov.

Interiér je o kvalitných materiáloch a komforte! Mercedes ponúkal za príplatok aj masážne sedačky.

Jazda a jazdné vlastnosti
V dobe, keď vznikalo éčko, sa Mercedes zameriaval v prvom rade na komfort jazdy. Inžinieri naladili podvozok ako „žehličku nerovností“, na rozbitých slovenských cestách preto mimoriadne poteší. Samozrejme, na rezanie zákrut je tu konkurent z Mníchova v podobe BMW 5. Napriek tomu, že Éčko charakterom k rýchlej jazde vôbec neláka, zvláda ju bezproblémovo. Auto je stabilné aj ďaleko za legálnym limitom.


Automatické prevodovky nepatria k najrýchlejším, ale pokojne jazdiacim vodičom budú vyhovovať. Manuálne prevodovky majú dlhšie dráhy. Pri veľkom nájazde môžu byť dráhy dosť „vybehané“.


Bežné verzie hrabú len zadnými kolesami. Za príplatok však dodával Mercedes k niektorým motorom aj pohon 4x4 (4matic). Modely 4matic mali vyššiu svetlú výšku o 10 mm. K dispozícii bol aj vzduchový podvozok Airmatic, ktorý však nefunguje ideálne na rozbitých cestách. Lepšou a lacnejšou voľbou je štandardné odpruženie.

Všeobecne platí, že novšie kusy sú spoľahlivejšie – najmä po facelifte. 

Naftové motory sú už tradične menej spoľahlivé

Motory


Pod kapotou typov W211 a S211 bolo veľké množstvo benzínových a vznetových agregátov. Najmenší motor mal objem 1,8 litra a najväčší až 6,2 litra. Vybrať si dokázal naozaj každý.


Dostatok dynamiky ponúkol už základný benzínový motor, ktorý mal kompresor a objem 1,8 litra. Zo začiatku výroby ponúkal 120 kW (163 koní), neskôr až 135 kW (184 koní). Spotrebou sa zmestil do 10 litrov. Mercedes ponúkal aj šesťvalce s objemom od 2,4 do 3,2 litra, vo výkonovom spektre od 177 koní až po 292 koní. Dobrou voľbou z pohľadu spoľahlivosti a výkonu boli novšie motory radu M272 so 4-ventilovou technikou.


Zaujímavou voľbou sú aj benzínové osemvalce, ktoré mali výkon od 306 koní až po 514 koní vo verzii AMG. Motory V8 boli spoľahlivé, ale musíte pri nich počítať s vyššou spotrebou a s patričnými nákladmi na servis.

 

Pod kapotou nechýbali ani populárne dieselové motory. Základ tvorili štvorvalce s objemom 2,2 litra. Najslabšia verzia mala výkon 90 kW (122 koní) a stačila len nenáročným. Najvýkonnejšia verzia ponúkla až 204 koní. Majitelia dokážu so štvorvalcami jazdiť aj pod 7 l/100 km. Malé motory však nepotešia hrubým „agrárnym“ chodom.


S hlučnosťou na tom nebol najlepšie ani päťvalec 270 CDI s výkonom 125 kW (170 koní). Neskôr ho nahradil šesťvalec 280 CDI. Naftové šesťvalce mali výkon od 190 koní do 224 koní.


Automobilka mala v ponuke aj naftový osemvalec s výkonom 260 koní. Silnejšia verzia, ktorá prišla na trh neskôr, mala až 231 kW (314 koní). Osemvalec je však pomerne ťažký, rozožraný a nespoľahlivý. 


K dispozícii boli 6-stupňové manuálne prevodovky alebo 5, resp. 7-rýchlostné automaty. 

 

Najčastejšie poruchy


Podľa štatistiky nemeckej Dekry patrí Mercedes triedy E k menej spoľahlivým vozidlám. Nemci radia pri kúpe prekontrolovať podvozok a systém riadenia. Častokrát odchádza horné uloženie predného ramena a vyskytujú sa aj praskajúce pružiny alebo zle uchytený výfuk. Na rozbitých cestách odchádzajú predčasne čapy a ložiská. Zadná náprava vydrží všeobecne dlhšie, ale ani tá nie je „nesmrteľná“.


Zo začiatku výroby však trápilo auto omnoho viac problémov. Problém robila korózia, ktorá sa objavovala na dverách a v podbehoch. Éčko dostalo niekoľko dielov z hliníka (kapotu, veko kufra a blatníky). Väčšie starosti však majiteľom robila elektronika, ktorá si žila vlastným životom. Problémy s koróziou aj s elektronikou vyriešil do veľkej miery facelift. 


Veľkou spoľahlivosťou nevynikali ani „revolučné“ elektro-hydraulické brzdy SBC. Mali priniesť technologický náskok, no nakoniec boli úplnou katastrofou. Mercedes ich v roku 2006 prestal vyrábať a vrátil sa ku klasickým brzdám. Vzduchový podvozok Airmatic je celkom spoľahlivý, keď sa však pokazí, vaša peňaženka to celkom pocíti.


Benzínové motory sú relatívne spoľahlivé. Najrýchlejšie sa opotrebujú zapaľovacie sviečky a snímač hmotnosti vzduchu. Novšie šesť a osemvalcové motory sú považované za odolnejšie, ale trápi ich vyťahaná rozvodová reťaz. Preto sa odporúča pravidelná kontrola mechanizmu.


Najmä prvé dieselové motory sú relatívne spoľahlivé. Pri väčšom nájazde odchádzajú vstrekovače, žhaviace sviečky a turbodúchadlá. V prípade naftových motorov si treba dať pozor aj na dvojhmotový zotrvačník. Občas sa objaví prasknutá hadica turba a opotrebované vysokotlakové čerpadlá.


Samostatnou kapitolou je osemvalec 400 CDI. Častokrát sa objavuje problém s rozvodovým mechanizmom, turbodúchadlami, vstrekovačmi, či únikom oleja a následným zadretím motora. Novší motor V8 420 CDI bol o niečo spoľahlivejší.


Automaty sa síce k charakteru auta hodia viac, ale ich kúpu poriadne zvážte. Komfort radenia vás môže vytrestať drahými opravami. Mechanici odporúčajú výmenu oleja v prevodovke po 60 000 km. Ak bola údržba zanedbaná, čakajú vás nákladné opravy.


Majiteľov pomerne často trápia problémy s xenónovými svetlometmi. Zadné LED svetlá občas tiež vypovedajú službu, riešením je ich kompletná výmena. 

 

Ponuka náhradných dielov na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standart
Brzdový kotúč predný 87,50 € 55,10 €
Brzdový kotúč zadný 67,20 € 49,70 €
Brzdové platničky predné 124,00 € 33,72 €
Brzdové platničky zadné 55,20 € 40,20 €
Tlmič predný  155,00 €  
Tlmič zadný  101,00 €  
Predné svetlo  840,00 € 397,20 €
Horné rameno predná náprava 166,00 € 102,00 €
Spodné rameno predná náprava 172,00 € 115,00 €
Snímač hmotnosti vzduchu 253,00 €  
Vstrekovač ( 400CDI ) na objednávku 421,00 €  
Vstrekovač ( 320CDI ) 401,00 €  
Vstrekovač ( 220CDI ) 353,00 €  
Termostat 93,10 € 66,84 €
Alternátor na objednávku 772,40 €  
Olejový filter 17,20 €  
Rozvodová reťaz - sada 277,00 €  
Ozubené kolo vačky vstupná strana 86,20 €  
Ozubené kolo vačky výstupná strana 87,60 €  
Sada tesnenia, kryt hlavy valcov pravá 26,60 €  
Sada tesnenia, kryt hlavy valcov ľavá 30,48 €  

Kúpiť / nekúpiť


Autá, ktoré stáli ako nové milióny korún, majú zvyčajne drahší a náročnejší servis. „Kto chce opicu, musí mať na banány.“ Všeobecne platí, že novšie kusy sú spoľahlivejšie – najmä po facelifte. Vyhnite sa verzii 400 CDI, ktorá dostala v Nemecku posmešnú prezývku „kráľ servisov“. V prípade Mercedesu triedy E si dajte tiež veľký pozor na stočené kilometre! Éčka sú obľúbené u taxikárov a rozhodne nechcete kúpiť totálne vydojený kus. Pokiaľ sa v autách nevyznáte, na obhliadku si privolajte odborníka alebo s autom navštívte nezávislý servis. Ceny jazdených modelov W211/S211 sa pohybujú od 4500 € do 15 000 €. Za verzie AMG si majitelia pýtajú aj 20 000 €.

TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Mercedes triedy E odporúčame s výhradami.

Recenzia hodnotenia jazdeného Mercedes triedy E sa týka všetkých jeho karosárskych verzií