Autá s vyšším podvozkom si získali popularitu aj inde, než len v teréne. Dnes ich stretnete omnoho viac v meste a väčšina majiteľov im terén nikdy nedopraje, maximálne tak poľnú cestu. Kategória mestských SUV (alebo ak chcete crossoverov) zažíva veľký boom. Vysoký posed zabezpečí ľahšie nastupovanie a lepší výhľad, ktorý sa v hustej premávke hodí. Na test máme jedno z najobľúbenejších áut segmentu, Nissan Qashqai. Test jazdenky Nissan Qashqai 1. generácie J10 vám prinášame v spolupráci s AAA Auto a motointegrator.sk.

Z môjho pohľadu by malo byť SUV v prvom rade komfortné a Nissan Qashqai taký je. Zároveň vás ale nevystraší v zákrutách prehnanými náklonmi karosérie. Jednoducho bežné tempo zvláda s nadhľadom a mimoriadne komfortne aj na rozbitých cestách.

Nissan uviedol kompaktné SUV na trh v roku 2007. Výrobu ukončil v roku 2013. Modernizácia prišla v roku 2010. Ochranu dospelej posádky ohodnotili technici EuroNCAP plným počtom hviezd. Pri ochrane detí získal Qashqai 4 hviezdy z piatich.

Domácim prostredím Qashqaia je najmä mesto. Auto sa cíti lepšie na cestách, než v teréne.

Dizajn


Vzhľad exteriéru je nenápadný a celá karoséria má oblé tvary. Už vzhľad dáva najavo, že hlavnou doménou auta nie je terén, ale skôr „nástrahy“ parkoviska nákupného centra.


Interiér má jednoduché tvary a vyznačuje sa rôznymi odtieňmi šedej a rôznou tvrdosťou plastov. Zlícovanie plastov je solídne, ale po čase sa mnohí majitelia sťažujú na rôzne vŕzganie a klepanie v kabíne. Ergonómia je relatívne v poriadku, ale potešil by volant s väčším rozsahom nastavenia.


Vzadu je dostatok miesta pre deti. Vyšší ľudia sa ale vzadu pohodlne neusadia. Chýba viac priestoru pre kolená a hlavu. Kufor tiež nepatrí k najväčším, keď má 410 /1513 litrov.


Rozmery Qashqaiu sú 4315/4330 x 1780 x 1615 mm. Rázvor má hodnotu 2630 mm. Svetlá výška podvozku je 200 mm. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1392 kg do 1674 kg.


7-miestny interiér ponúkla verzia Qashqai+2. Okrem tretieho radu sedadiel prináša aj väčšiu dĺžku, výšku a rázvor.

 

Interiér vyzerá jednoducho. Nepôsobí vyslovene lacno, no ani hodnotne.

Jazda a jazdné vlastnosti


Z môjho pohľadu by malo byť SUV v prvom rade komfortné a Nissan Qashqai taký je. Zároveň vás ale nevystraší v zákrutách prehnanými náklonmi karosérie. Jednoducho bežné tempo zvláda s nadhľadom a mimoriadne komfortne aj na rozbitých cestách. Ideálnou voľbou sú 16“ disky. 18“ disky už toľko pohodlia neponúknu.


Na jazdu po spevnených povrchoch postačí pohon prednej nápravy. Pokiaľ však jazdíte často po povrchu s horšou trakciou, zmysel môže dávať pohon 4x4. Qashqai má pripájateľnú zadnú nápravu. Elektronika ju aktivuje len v prípade potreby a tak šetrí palivo. Systém pohonu umožňuje štyri nastavenia 2WD (pohon výlučne prednej nápravy), AUTO (automaticky sa pripája zadná náprava), LOCK (pohon všetkých kolies v pomere 53:47).


Riadenie je relatívne presné a na danú triedu vozidiel uspokojujúce. Potešila by možno lepšia spätná väzba od kolies. Radenie má veľmi presne vymedzené dráhy a zaslúži si pochvalu. Prevodovka CVT sa hodí len pre pokojne jazdiacich vodičov.

 

Na poľnú cestu vám stačí aj pohon prednej nápravy. Pohon 4x4 bol dostupný len k silnejším motorizáciám (1,6 dCi, 2,0i a 2,0 dCi).

Pri kúpe si dajte pozor najmä na stav podvozka, ktorý je dimenzovaný pre jazdu po asfalte a nie v teréne. Časté jazdy mimo spevnenej cesty znamenajú teda pomerne rýchle opotrebenie.

Motor a prevodovky


Ponuka motorizácií bola pomerne skromná. Qashqai mal tri naftové motory a dva benzínové.


Benzínovým základom je motor 1,6i s výkonom 84 kW resp. 86 kW. Asfalt netrhá a je vhodnejší do mesta alebo pre pokojných vodičov. Spotreba sa dá udržať aj pod 7 litrami. V meste nie je problém jazdiť aj za 9 l/100 km.  
Na častejšie jazdenie môže byť lepšou voľbou väčší benzínový dvojliter. Ten má 104 kW. S autom si vie poradiť podstatne lepšie. Spotreba je ale o niečo vyššia, okolo 8 litrov. S pohonom všetkých kolies treba počítať s nejakým deci navyše.


Omnoho rozšírenejšie sú už tradične naftové motory. Pod kapotou bola známa jednotka 1,5 dCi s výkonom 78 kW, resp. 81 kW. Na krátke mestské trasy je motor vyslovene nevhodný a na diaľniciach mu už dochádza dych. Pri pokojnej jazde si vypýta 5,5 – 6,5 litra paliva. Lepšou voľbou je motor 1,6 dCi s výkonom 96 kW (130 koní) a 320 Nm. Agregát je tichší, výkonnejší a zatiaľ sa javí byť aj spoľahlivejším. Naftovým vrcholom je motor 2,0 dci s výkonom 110 kW (150 koní) a 320 Nm. Lepšia dynamika prináša aj vyššiu spotrebu okolo 7 litrov.


V ponuke boli 5- a 6-stupňové manuálne prevodovky. Pre odporcov spojkového pedála bola v ponuke prevodovka CVT a klasický automat s hydromeničom. Pohon 4x4 bol dostupný len k silnejším motorizáciám (1,6 dCi, 2,0i a 2,0 dCi).
 

Spoľahlivosť


Japonci robia spoľahlivé vozidlá? Pri Qashqai to tak úplne neplatí. Podľa štatistiky DEKRY patrí k priemerne spoľahlivým autám. Nie je to teda žiadny prepadák, ale ani najodolnejšie auto v triede. Majiteľov hnevali najmä detské choroby, ktoré časom Nissan vyriešil.


Problémy robia už tradične najmä naftové motory. Najhoršie je na tom najrozšírenejší agregát 1,5 dCi, kde hnevá čerpadlo a vstrekovače. Po čase sa môžu pridať aj problémy s turbom, DPF filtrom a EGR ventilom. Zriedkavo sa pridávajú aj problémy s opotrebovanými ojničnými ložiskami alebo so žhavením. Väčšie agregáty sú na tom s odolnosťou o niečo lepšie.


Atmosférické benzínové motory nemajú pri pravidelnej údržbe žiadne problémy. Kontrole podrobte spojku, ktorá mohla dostať zabrať najmä pri autách tráviacich mnoho času v teréne. Pri testovacej jazde vyskúšajte aj funkčnosť systému 4x4. Zadná náprava sa musí pripojiť okamžite. Niektoré kusy mali problémy so zadným diferenciálom.


K najcitlivejšej časti Qashqaiu patrí podvozok. Mnohí majitelia hlásili klepanie od zadnej nápravy už po pár kilometroch. Na vine boli tlmiče. Po facelifte tento problém vyriešili. Medzi najodolnejšie nepatrí ani uchytenie náprav. Pri testovacej jazde skontrolujte aj vôle v riadení.


Aj keď väčšina majiteľov (skôr majiteliek) do terénu auto nikdy nezobralo, nájdu sa aj kúsky, ktoré majú toho za sebou v teréne dosť. Nutnosťou je teda poriadna kontrola podvozkových častí. Hľadajte najmä mechanické poškodenia.


Majiteľov vie pohnevať aj nefunkčné zamykanie, nerovnomerné opotrebenie bŕzd a občas aj svetlomety. Niektoré kusy majú problém aj s prenikaním vlhkosti do kabíny a následne s korodujúcou elektroinštaláciou.

 

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Brzdový kotúč predný 61,64 € 38,80 €
Brzdové platničky predné 52,10 € 26,60 €
Brzdový kotúč zadný  64,44 € 31,20 €
Brzdové platničky zadné 30,60 € 23,76 €
Tlmič zadný 104,00 € 69,96 €
Čap riadenia 23,00 € 21,40 €
Vstrekovač (1,5 dCi) 392,40 €  
EGR Ventil (1,5 dCi) 222,00 €  
Dvojhmotový zotrvačník (1,5 dCi) 765,60 €  
Spojka 108,00 €  
Vypínacie ložisko spojky 56,00 €  
Olejový filter  5,99 € 3,76 €

Kúpiť/nekúpiť?


Nissan Qashqai jazdí takmer ako hatchback a zároveň poskytuje výhody SUV (lepší výhľad a ľahšie nastupovanie). Pokiaľ nejazdíte v teréne, na pohon 4x4 rovno zabudnite. Auto s ním je ťažšie a má vyššiu spotrebu. Na krátke trasy a ročný nájazd pod 30 000 km berte radšej benzínový motor. Pokiaľ chcete tankovať naftu, tak sa pozerajte po motore 2,0 dCi. Je relatívne spoľahlivý a na trhu sú aj verzie bez problémového DPF filtra. Pri kúpe si dajte pozor najmä na stav podvozka, ktorý je dimenzovaný pre jazdu po asfalte a nie v teréne. Časté jazdy mimo spevnenej cesty znamenajú teda pomerne rýchle opotrebenie. Jazdený Nissan Qashqai môžete kúpiť od 7 500 eur. Najdrahšie kusy stoja okolo 18 000 €.
 

TopSpeed.sk verdikt: jazdený Nissan Qashqai odporúčame s výhradami!