Opel v roku 2008 skončil s typom Vectra. Automobilka však z lukratívneho segmentu strednej triedy neodišla, náhradou za Vectru je veľmi úspešná Insignia. Zákazníkov ohromila dizajnom, ale aj dobrou výbavou a cenou. V roku 2009 získala Insignia dokonca titul európskeho auta roka. V spolupráci s www.motointegrator.sk a AAA Auto vám prinášame test jazdenky Opel Insignia.

 

Insignia pôsobí mimoriadne robustným dojmom a mechanická odolnosť je nadpriemerná. Motory sú celkom spoľahlivé pokiaľ dostávali poriadnu údržbu. No auto trápia celkom často poruchy elektroniky, ale vážnejšie chyby sa mu vyhli.

Prednosťou Insignie je pohľadný zovňajšok

Zmenou označenia z Vectry na Insigniu chcel výrobca naznačiť veľký skok v kvalite a technológiách. Opel vyrába auto od roku 2008 až dodnes. V ponuke boli tri karosárske verzie sedan, liftback a kombi. Veľký facelift prišiel v roku 2013.

 

Dizajn


Vzhľad Insignie patrí medzi silné stránky. Výborné vyzerá aj 8 rokov od uvedenia. Auto je veľké a zároveň elegantné. Opel strednej triedy pôsobí robustne. Kým dizajn exteriéru sa páči väčšine, v interiéri to už také slávne nie je. Záleží samozrejme aj na stupni výbavy. Ergonómia je úplne v poriadku. Drobné výčitky smerujú len k záplave tlačidiel na stredovom tuneli. Mnohí majitelia však vyčítajú autu vŕzganie interiéru. Pri testovacej jazde sa teda poriadne započúvajte, najmä pri prejazde nerovností.


Základné sedačky sú vhodné aj pre väčšie postavy. Výnimočné dobré v ponuke boli aj ortopedické sedačky, ktoré nemajú v ponuke bežných modelov konkurenciu. Vysokým ľuďom však môže prekážať široký stredový tunel, o ktorý si budú pri jazde opierať koleno. Vzadu je pri verziách sedan a liftback trochu menej priestoru na hlavu.


Insignia je s rozmermi 4830 mm x 1856 mm x 1484 mm poriadny kus auta. Bohužiaľ, to isté platí aj o hmotnosti. Tá začína pri 1428 kg. Najťažšia verzia váži až 1825 kg. Verzia kombi je ešte dlhšia.


Sedan ponúkne kufor s objemom 500 litrov. Radšej však berte verziu liftback, ktorá má lepší prístup do batožinového priestoru (520 litrov). Najpraktickejšie je samozrejme kombi (540/1530 litrov).

 

Interiér nepoteší fanúšikov minimalizmu a ani klaustrofobikov, na veľkosť auta totiž pôsobí stiesnene.

Jazdné vlastnosti


Vyladenie podvozka môžem pochváliť. V auto máte dostatok dôvery aj pri dynamickej jazde, na limite je auto nedotáčavé, ale dáva o tom dlho dopredu vedieť. Pritom nejde o žiadny kostitras. Ale pokiaľ hľadáte pohodlnú jazdu, vyhnite sa 18“ diskom. Za príplatok (pre niektoré verzie štandardne) bol k dispozícii aj adaptívny podvozok FlexiRide. V ponuke bol aj športový podvozok, ktorý priniesol tuhšiu jazdu a prepracovanú prednú nápravu.


Radenie prevodov je presné, no ide tuho a dráhy by mohli byť o niečo kratšie. Šesťstupňový automat patrí k tým pomalším na trhu a zaujme len pokojne jazdiacich vodičov.


Riadenie patrí k priemeru: je trochu preposilované, ale inak presné. Od predných kolies putuje k prstom vodiča aj náznak spätnej väzby.


Aerodynamický hluk je pri jazde minimálny, horšie je to už s odhlučnením pohonných jednotiek. V tomto trochu Insignia za konkurenciou zaostáva.

 

Z nárazových testov EuroNCAP si odniesla Insignia plný počet bodov.

Motory


Základným motorom bol benzínový atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 litra a výkonom 85 kW (115 koní). Na ťažkú Insigniu nestačí a kdekoľvek mimo mesta sa iba trápi. Lepšou voľbou je väčší agregát 1,8  s výkonom 103 kW (140 koní). Spotreba oboch motorov je okolo 8 litrov.


Ďalšie motory v ponuke dostali na pomoc turbodúchadlo. Malá 1,4ka dodáva výkon 103 kW (140 koní) a 200 Nm. V ponuke je aj verzia upravená na spaľovanie LPG. Väčší agregát 1,6 Turbo prináša slušných 132 kW (180 koní), alebo 125 kW (170 koní). S ťažkým autom si vedia poradiť pocitovo lepšie ako atmosféry. Horšie je to ale so spotrebou, tá sa pohybuje podľa zaťaženia medzi 7 – 11 litrami.


Podstatne lepšiu dynamiku ponúkne motor 2,0 Turbo s výkonom 162 kW( koní 220 koní), resp. 184 kW (250 koní). Vrcholom ponuky je ale šesťvalec s objemom 2,8 litra a prepĺňaním. Zo začiatku mal 191 kW (260 koní). Športová top verzia OPC mala max. výkon 239 kW (325 koní) a 435 Nm. No za veľmi slušnou dynamikou sa skrývajú aj vyššie prevádzkové náklady.


Väčšina modelov má pod kapotou už tradične naftovú jednotku. Najbežnejším je motor 2,0 CDTi v troch výkonových verziách - 81 kW (110 koní), 96 kW (130 koní) a 118 kW (160 koní). Neskôr prišla náhrada za slabšie verzie - motor 1,6 CDTi s výkonom 88 kW (120 koní) alebo 100 kW (136 koní). Vrcholným dieselom je 2,0 CDTi BiTurbo s výkonom 143 kW (195 koní). S naftovými motormi sa dá jazdiť v rozpätí 5,5 – 7,5 l/100 km.


Väčšina verzií prenáša výkon len na prednú nápravu. K dispozícii bol aj pohon 4x4 s pripájateľnou zadnou nápravou (Haldex 4. generácie).

Motory sú celkom spoľahlivé, no netreba zanedbať údržbu a tankovať kvalitné palivo. Pri kúpe požadujte kompletnú servisnú históriu.

Spoľahlivosť a najčastejšie poruchy


Podľa štatistiky nemeckej Dekry je Insignia priemerne až nadpriemerne spoľahlivým vozidlom. No britský Which? Car naznačuje úplný opak a Insigniu radí medzi najmenej spoľahlivé autá na trhu. Našťastie, majiteľov najčastejšie hnevajú len drobnosti. No Opel sa nevyhol ani vážnejším poruchám, ale celkovo patrí medzi mechanicky odolné auto. Insignia poteší výbornou odolnosťou voči korózii.


Celkom typický je únik motorového oleja a ďalšie netesnosti. Najmä pri benzínových motoroch. Tie vedia pohnevať aj upchatým EGR ventilom a nefunkčnou váhou vzduchu. Celkovo sú však spoľahlivejšie ako naftové motory, ktoré sú už tradične citlivé na kvalitu nafty a pravidelnú výmenu oleja. Po čase sa objavia problémy s DPF filtrom, EGR ventilom a vstrekovačmi. V prvých ročníkoch odchádzala pri necitlivom zaobchádzaní pomerne rýchlo aj spojka a dvojhmotový zotrvačník. Výmena spojky a zotrvačníka pre benzínovú 1,8-čku stojí v sieti servisov Q-SERVICE od 1254 eur.


Niektoré kusy sa potykajú s problémami s elektronikou. Medzi menej spoľahlivé patria inteligentné svetlá AFL, vyhrievanie sedačiek a posilňovač riadenia.


Po facelifte v roku 2013 došlo k zlepšeniu kvality.
 

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Brzdový kotúč predný 80,00 € 50,31 €
Obloženie brzdové predné 78,50 € 43,60 €
Brzdový kotúč zadný 62,28 € 39,00 €
Obloženie brzdové zadné 44,30 € 36,60 €
Tlmič predný na objednávku 108,00 € 96,00 €
Tlmič zadný 85,08 € 46,68 €
Pružina tlmiča predné - na objednávku 55,68 €  
Pružina tlmiča zadná 69,72 €  
Ložisko kolesa predné 158,00 € 105,00 €
Guľový čap riadenia 57,80 € 22,32 €
Ložisko kolesa zadné 154,80 € 103,20 €
Spojková sada 493,00 €  
Zotrvačník 727,00 €  
Vstrekovač 2,0 CDTi 438,64 €  
AGR 2,0 CDTi 308,00 €  
Olejový filter 9,32 €  

 

Kúpiť/nekúpiť?


Insignia pôsobí mimoriadne robustným dojmom. Hľadajte udržovaný kus s pravidelnou servisnou históriou. Opel trápia celkom často poruchy elektroniky, no vážnejšie chyby sa mu vyhli. Pokiaľ chcete komfortnú jazdu, voľte auto na 16“ diskoch, adaptívny podvozok nie je nutnosťou.  Najmä s naftovými motormi môže byť auto celkom hlučné. Ideálnou voľbou pre pokojnú jazdu môže byť benzínová verzia prerobená na plyn už od výroby. Ceny Insignie sú viac než priaznivé a začínajú na 8000 €.

 

TopSpeed.sk verdikt: jazdenku Opel Insignia odporúčame s malými výhradami!