Na test jazdenky máme Renault Clio. V redakcii si ho vyskúšali takmer všetci. Dôvod? Ide o Clio upravené divíziou Renault Sport! To je záruka výborných jazdných vlastností. Ako si však vedie malý hot-hatch po rokoch? Test jazdeného Renaultu Clio RS III vám prinášame v spolupráci s AAA Auto a Motointegrator.sk.

 

Pod kapotou je dvojlitrový atmosférický motor s výkonom 145 kW (197 koní). Po facelifte mierne posilnil na 147 kW (200 koní) a 215 Nm. Ide o agregát dvoch tvári.

Clio RS 3.generácie vyrábali od roku 2006 do roku 2013. Facelift prišiel v roku 2009.

Dizajn
Vzhľad verzie RS vychádza z bežného Clia. Nájdete tu však rozšírenú karosériu a drsnejšie tvary. Už na prvý pohľad je jasné, že nejde o obyčajnú verziu. Divízia Renault Sport sa na šport nehrá a ponúka pragmatické riešenia. Napríklad výduchy naozaj pomáhajú chladiť brzdy a pod zadným nárazníkom nájdeme napríklad funkčný difúzor! Bohužiaľ, po facelifte drsný vzhľad trochu vymäkol.


Interiér neskrýva príbuznosť s klasickým Cliom. Zásadne zmeny vidno akurát na volante a na sedačkách. Už základne sedačky sú výborné. Nepoteší však vyosený volant od stredovej polohy. Pokiaľ plánujete s autom najmä pretekať, lepšou voľbou sú škrupinové Recara.


Vonkajšie rozmery sú 3991 x 1768 x 1484 mm. Rázvor má hodnotu 2585 mm. Po facelifte je Clio RS dlhšie o 26 mm. Batožinový priestor má 288 (1028) litrov. Pohotovostná hmotnosť je 1240 - 1285 kg. Predné brzdové kotúče majú priemer 312 mm, tie zadné 300 mm. Dávkovanie bŕzd a aj ich výkon je výborný.

 

Bežná verzia Clia vyskúšala bariéry EuroNCAP v roku 2005. Výsledkom je päť hviezd za ochranu dospelej posádky.

Clio RS je robustne postavené a odolné auto. Zaslúži si však poriadnu starostlivosť. Najmä, ak ho využívate na hrane.

Už základné sedačky sú veľmi dobré, za príplatok boli aj škrupiny Recaro. Zvyšok kabíny je však obyčajné Clio.

Jazdné vlastnosti
Na prednej náprave nájdeme upravený McPherson a vzadu torznú pružnú priečku. Jazdné vlastnosti sú jedným slovom – výborné. Teda pokiaľ čakáte od auta najmä schopnosť zatáčať. Komfort pruženia nie je už taký ideálny. Auto po hrboľatej ceste poskakuje, ale zároveň si udržuje dobrý grip. Clio ponúka veľmi slušnú spätnú väzbu od kolies. S autom sa môžete hrať nielen na volante, ale aj ovládaním plynu. Výborné je aj rozmiestnenie pedálov. Akcelerátor je dokonca v spodnej časti rozšírený pre ľahšie dávanie medziplynov. Samozrejme všetok výkon putuje na prednú nápravu. Samosvorný diferenciál tu štandardne nenájdete.


Radenie nie je úplne bezproblémové. Dráhy sú krátke, ale páka je dlhá. Treba povedať, že je to podstatne lepšie ako z bežných dobových Renaultov, ale ideál to nie je. Na druhej strane však poteší krátke sprevodovanie, ktoré dovoľuje motor udržať v ideálnych otáčkach. Zaujímavo funguje aj ručná brzda. Tá je extrémne účinná! A dovolí vám naozaj poriadne blbnúť.


CUPový podvozok bol k dispozícii od novembra 2007. Auto s ním je nižšie o 7 mm, predné pružiny sú o 27 % tuhšie, zadné o 30 %. Tlmiče stuhli o 10 %. Výsledkom je stroj, ktorý funguje lepšie na výbornom povrchu (okruhy), ale o to horšie na bežných nerovných cestách.


Dlhé diaľničné presuny budú kvôli hluku skôr utrpením. Pri 140 km/h točí motor 4500 otáčok a to je celkom dosť. Navyše výfuk práve v tejto oblasti rezonuje.

Dvojlitrový atmosférický motor je na ostrú jazdu ako stvorený! To najlepšie zo seba vydá medzi 5000 - 7500 ot./min.

Motor
Pod kapotou je dvojlitrový atmosférický motor s výkonom 145 kW (197 koní). Po facelifte mierne posilnil na 147 kW (200 koní) a 215 Nm. Ide o agregát dvoch tvári. V nízkych otáčkach reaguje celkom pomaly a neotravuje nadmerným hlukom. V rozmedzí 3300 – 5000 ot./min. výraznejšie rezonuje výfuk. V poslednej tretine otáčkomera prichádza to najlepšie! Pri ostrej jazde chcete motor udržovať nad 5000 ot./min. odvďačí sa vám výbornou reakciou na stlačenie plynu, ale aj parádnym mechanickým zvukom! Navyše 200 koní s pomerne ľahkým Cliom celkom cvičí! Ak nepreradíte, tak pri 7500 ot/min. sa dočkáte parádneho zvuku obmedzovača. Motor v Cliu je skutočný klenot! Škoda len tej šesťstupňovej prevodovky, ktorá mohla byť o niečo presnejšia.


Spotreba je veľmi závislá od štýlu jazdy. Pri krotení nie je problém jazdiť okolo 8 litrov. Normálna spotreba sa však bude pohybovať okolo 10-12 litrov. Rýchla jazda znamená spotrebu aj nad 15 litrov.

Spoľahlivosť Clia RS je slušná. Veľmi však záleží na zaobchádzaní a starostlivosti predchádzajúceho majiteľa.

Spoľahlivosť
Clio RS je robustne postavené a odolné auto. Zaslúži si však poriadnu starostlivosť. Najmä, ak ho využívate na hrane. Bežný servisný interval je v poriadku, pokiaľ jazdíte väčšinu času po ceste. Ak je to však víkendovka, ktorá dostáva poza uši, olej by ste mali meniť najneskôr po 10 000 km. Motory sú inak spoľahlivé, ale nezabúdajte na pravidelnú výmenu rozvodov po cca 80 000 km alebo 4 rokoch. Prácu však zverte špecialistovi, pretože sa dá ľahko zbabrať.


Prevodovka je za studena hlučná a nie je to porucha. No po zohriatí nesmie drhnúť a radenie musí ísť zľahka. Ak predchádzajúci majiteľ jazdil neopatrne, odnesú si to opotrebované synchróny najmä na 4. a 3. prevodovom stupni. Najmä prvé ročníky 2006 –2007 mali problémy s kvalitou prevodoviek.


Pri testovacej jazde dbajte aj systém riadenia. Nemal by vydávať žiadny hluk. Veľmi zriedka sa objavuje aj nefunkčný motor posilňovača.


Kontrolu si zaslúži aj podvozok, ktorý dostáva na našich cestách zabrať. Keď už bude auto na zdviháku, rovno skontrolujte aj výfukové potrubie, to môže byť popraskané alebo skorodované. Dobrou správou je, že ceny náhradných dielov sú celkom rozumné.


Na starších Renaultoch tradične štrajkovala elektronika. Určite skontrolujte el. okná, stierače, zamykanie, rádio a štartovacie karty.

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Predný brzdový kotúč 86,28 € 54,24 €
Brzdové platničky predné 52,68 € 24,36 €
Brzdový kotúč zadný s ložiskom 126,00 € 111,48 €
Brzdové platničky zadné 30,84 € 15,84 €
Sviečka 19,08 € 14,88 €
Cievka 51,70 € 36,84 €
Spojka 333,60 €  
Hydraulické ložisko spojky 184,80 € 146,40 €
Olejový filter 6,16 € 3,56 €

Kúpiť/nekúpiť?
Ako celok je Renault Clio RS výborným autom. Zladenie motora, sprevodovanie, riadenia a bŕzd je perfektné. Malý Francúz vás dokáže naštvať určitými detailmi, ale za jazdné zážitky, ktoré vám poskytne mu to radi odpustíte. Jazdené Clio RS 3. generácie začína zhruba na 8 000 eurách...
 

TopSpeed.sk verdikt: jazdený Renault Clio RS 3. generácie odporúčame s malými výhradami!