Seat Leon druhej generácie nie je len prekapotovaný Golf. Seat má byť v ponuke koncernu tou športovejšou a emotívnejšou značkou. Nielen z pohľadu dizajnu, ale aj jazdnými vlastnosťami. Podarilo sa? V niektorých vlastnostiach Golf prevyšuje a v niektorých zaostáva. Jazdený Seat Leon 2. generácie zapožičala do testu spoločnosť AAA Auto.

 

Pokiaľ ste fanúšikom koncernu Volkswagen a zároveň máte radi športovejšiu jazdu, Seat je pre vás správnou voľbou. Oproti Golfu je tuhší a teda aj menej pohodlný. V zákrutách vás však dokáže potešiť.

Dizajn


Seat vyrábal 2. generáciu Leonu v rokoch 2005 – 2013. Išlo o 5-dverový hatchback. 3-dverový variant a kombi chýbalo. Za podareným vzhľadom Leonu stojí známy dizajnér Walter d'Silva. Na pomery koncernu VW ide naozaj o odvážne tvary. Seat získal za auto aj významné ocenenie na poli dizajnu Red dot award v roku 2006. Zadné kľučky sú napríklad integrované v C-stĺpiku. Zaujímavým detailom sú aj stierače „ukryté“ v A-stĺpiku.


Bohužiaľ, vzhľad interiéru je o poznanie horší. Vyzerá príliš stroho a navyše väčšina materiálov je z tvrdého a nevzhľadného plastu. Pokiaľ sa však nepotrebujete objímať s plastami, tak to dokážete prehltnúť.


Sedačky majú príjemne veľké bočnice, ktoré vás podržia v zákrute, ale zároveň sú dostatočne pohodlné pri častom nastupovaní/vystupovaní. V Leone je pomerne nízky posed, čo spôsobuje aj o niečo horší výhľad. Ergonómia ovládania je bez pripomienok. Dozadu sa posadia aj osoby s výškou do 185 cm, na dlhé cesty to však nie je.


Leon Typ 1P stojí na platforme PQ35 rovnako ako Volkswagen Golf V alebo Škoda Octavia 2. Rozmery auta sú 4315 mm x 1768 mm x 1455 mm. Rázvor má hodnotu 2578 mm.


Kufor má objem 341/1166 litrov . Po sklopení sedačiek zostane schod.
 

Dizajn má na svedomí Walter d'Silva.  

Leon dostal v nárazových skúškach EuroNCAP 4 hviezdy z piatich.

Jazdné vlastnosti


Seat Leon má vpredu nápravu typu McPherson a vzadu multilink. Oproti ostatným autám koncernu je podvozok tuhší a športovejší. Je viac hravý, no stále dosť nedotáčavý, najmä s ťažkými motormi. Vyznávačom komfortnej jazdy však sedieť nebude. Pre tých je skôr Golf. Leon sa však odvďačí lepším prejazdom zákrut, keď sa menej nakláňa a na limite je čitateľnejší.


Športovo naladenému podvozku nesekunduje však riadenie. To síce pri vyšších rýchlostiach mierne stuhne, ale stále je veľmi ľahké. Okolo stredovej polohy tiež chýba presnosť. Na spätnú väzbu od kolies zabudnite.


Práca s manuálnou prevodovkou je výborná, k dokonalosti však chýbajú kratšie dráhy.


Brzdy majú pomerne zvláštne nastavenie, keď sa v prvej tretine dráhy pedálu takmer nič nedeje a potom príde razantný nástup. K športovému charakteru auta by sa hodil skôr kontinuálny a jemnejší nástup.

 

Motory TSI začali postupne nahradzovať atmosférické agregáty. Z pohľadu jazdnej dynamiky ide o dobrú správu, horšie je to však so spoľahlivosťou.

Interiér kvalitou materiálov a vypracovaním nezanechá najlepší dojem

Motory
Pod kapotou bol rozmanitý výber benzínových a dieselových motorov. Základom ponuky je od roku 2007 atmosférický agregát 1,4 s výkonom 63 kW (86 koní) a 132 Nm. Svojim výkonom je vhodnejší skôr na mestské použitie. O niečo lepšou voľbou je atmosférický agregát s objemom 1,6 litra a výkonom 75 kW (102 koní) a 148 Nm. Ten bol aj vo verzii na LPG. Oba atmosférické motory majú krátku 5-stupňovú manuálnu prevodovku a spotrebu okolo 6 – 8 litrov. Najväčší atmosférický motor nesie označenie 2,0 FSI a ponúka výkon 110 kW (150 koní) a 200 Nm. Motor však ťažko odporučiť. Priame vstrekovanie znížilo spoľahlivosť a do nádrže by ste mali tankovať drahší 98 oktánový benzín. Spotreba sa pohybuje okolo 8 – 9 l/100km.


Motory TSI začali postupne nahradzovať atmosférické agregáty, z pohľadu jazdnej dynamiky ide o dobrú správu, horšie je to však so spoľahlivosťou. Základom je motor 1,2 TSI, ktorý ťahá už od nízkych otáčok. Výkon je 77 kW (105 koní) a krútiaci moment príjemných 175 Nm. Spotreba sa však dá pri ľahkej nohe dostať pod 6 litrov. Naopak, pokiaľ sa ponáhľate, problémom nie je 9 a viac litrov.


Predchodcom motora 1,2 TSI je väčší agregát 1,4 TSI. Je výkonnejší 90 kW (122 koní), smädnejší (6 – 8 l), ale aj spoľahlivejší. Dynamickú jazdu ponúkne 1,8 TSI s výkonom 118 kW (160 koní) a 250 Nm. Charakterom s k športovejšiemu Leonu hodí. Motor sa nebojí ani otáčok. Spotreba sa pohybuje v spektre 7 – 10 litrov.


Vrcholom ponuky sú potom jednotky s označením 2,0 TFSI (TSI). Tie ponúkli výkon od 136 kW (185 koní) až po 228 kW (310 koní). Motory radu EA113 používajú rozvodový remeň a odporúča sa 98 oktánové palivo. Všetky verzie Cupry majú agregát radu EA113. Jedine motor 2,0 TSI výkonom 154 kW (209 koní) má reťazový rozvod a stačí mu 95 oktán, ide o typový rad EA888.


Veľmi populárne sú dieselové motory. Nájdeme tu aj legendárny 1,9 TDI so systémom pumpa-tryska (PD), s výkonom 66 kW (90 koní), resp. 77 kW (105 koní). Motor bol na danú dobu veľmi hlučný, ale spotreba sa dala dostať pri eko jazde aj pod 5 litrov.


Známy a relatívne spoľahlivý agregát 1,9 TDI nahradil nový motor 1,6 TDI. Z malého objemu ponúka výkon 77 kW (105 koní). Motor má mimo diaľnice spotrebu 5 – 6 litrov, no zároveň je komplikovanejší a menej odolný.


Jazdnou dynamikou sú zaujímavejšie motory 2,0 TDI. Tu však treba rozoznať systém vstrekovania PD a CR (common-rail). 2,0 TDI-PD je hlučnejší a menej spoľahlivý (najmä 16 ventilové verzie, kde praskala hlava valcov). K dispozícií boli výkony 100 kw (136 koní), 103 kW (140 koní) a 125 kW (170 koní). Pri kúpe hľadajte radšej verzie so vstrekovaním common-rail, tie prišli v rokoch 2009 - 2010. Výkon je síce rovnaký, ale spoľahlivosť a kultivovanosť motora je na úplne inej úrovni. Spotreba sa pohybuje okolo 5,5 – 7 litrov /100 km.

 

Z pohľadu spoľahlivosti sa radšej vyhnite naftovým motorom 2,0 TDI-PD

Spoľahlivosť


Podľa štatistiky Dekry je spoľahlivosť Leona druhej generácie priemerná. Najväčšie problémy tu robia motory a automatické prevodovky DSG.


Leon má aj pár detských porúch. Pomerne často odchádza kompresor klimatizácie. Občas sa objavujú problémy so zamykaním dverí, sťahovaním okien a stieračmi. Výnimkou nie je ani vŕzganie v interiéri.


Podvozok auta patrí medzi tie odolnejšie na trhu. Relatívne dlho vydržia pružiny aj tlmiče, dokonca aj na našich zlých cestách. Väčšinou sa ako prvé ozývajú ložiská kolies. Takisto môžeme pochváliť dobrú protikoróznu ochranu.


Najmä malé motory 1,2 TSI a 1,4 TSI mali problém s rachotiacou a preskakujúcou reťazou. Ak sa motor „stretol“, výsledkom bola výmena celého motora. Pri kúpe preverte, či dal predchádzajúci majiteľ rozvody vymeniť, najmä ak sa jedná o vozidlo s nízkym nájazdom 15 000 – 60 000 km, kedy sa zvykne problém prejaviť. Rozvody trpeli najmä pri krátkych mestských trasách. Odborníci odporúčajú hľadať vozidlo s jasným pôvodom, históriou a pravidelne vedenou servisnou knižkou. V takomto prípade náklady na opravy súvisiace s rozvodovou reťazou pokryje výrobca čiastočne alebo aj úplne. Autám s neznámym pôvodom sa pri motoroch TSI špeciálne vyhnite.
Spoľahlivejšími, avšak nie bezproblémovými turbomotormi, sú agregáty 1,8 TSI a 2,0 TSI radu EA888 a EA113. Starší dvojliter EA113 mal navyše rozvody remeň a preto pri ňom odpadajú starosti s nekvalitnými a preskakujúcimi rozvodovými reťazami.


Všetky benzínové turbomotory majú navyše problémy s usadeninami uhlíka, najmä ak majiteľ tankoval nekvalitné palivo a pri jazde sa vyhýbal poslednej tretine otáčkomera. Motory s priamym vstrekovaním treba po zohriati trochu popreháňať a netreba sa báť ani vysokých otáčok.


Dieselové jednotky trpia typickými naftovými poruchami. Teda problémy s EGR ventilom, dvojhmotovým zotrvačníkom, vstrekovačmi, vodnou pumpou, turbodúchadlom, či upchatým DPF filtrom. Životnosť niektorých častí môžete predĺžiť tankovaním kvalitnej nafty a pravidelnou výmenou oleja (cca každých 15 000 km). Dlhý interval výmeny oleja odporúčame rozhodne skrátiť. Najspoľahlivejšou voľbou je agregát 1,9 TDI. Pokiaľ chcete výkonnejší dvojliter, hľadajte novšie kúsky so vstrekovaním common-rail.


Manuálnym prevodovkám nie je z pohľadu spoľahlivosti čo vyčítať. Horšie je to pri automatoch DSG. Šesťstupňová DSG s mokrými spojkami je pri pravidelnej výmene oleja (každých 60 000 km) považovaná za relatívne spoľahlivú a bez problémov spraví 200 – 250 000 km. Pokiaľ si však nie ste 100 % istý, že v prevodovke bol pravidelne menený olej, tak na daný kus radšej zabudnite. Dokonca ani pravidelné návštevy autorizovaného servisu nie sú garanciou, že došlo k výmene oleja. Radšej sa však vyhnite 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovke so suchými spojkami. Tá trpí najmä v mestskom prostredí a častokrát odchádza už pri 100 000 km. Za prípadnú opravu DSG prevodovky si pripravte tisíce eur.

 

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Brzdový kotúč predný 288 mm 64,10 € 46,30 €
Obloženie brzdové predné 72,20 € 24,80 €
Brzdový kotúč zadný 52,20 € 40,90 €
Obloženie brzdové zadné 56,60 € 20,30 €
Ložisko kolesa predné 143,00 € 101,00 €
Ložisko kolesa zadné 101,00 € 61,80 €
Kompresor klimatizácie 328,00 € 294,00 €
Váha vzduchu 137,00 € 68,80 €
Dvojhmotový zotrvačník 419,00 € 391,20 €
Vstrekovač 2,0 TDI 431,34 €  
EGR ventil 73,32 €  

Kúpiť/nekúpiť
Pokiaľ ste fanúšikom koncernu Volkswagen a zároveň máte radi športovejšiu jazdu, tak Seat je pre vás správnou voľbou. Oproti Golfu je tuhší a teda aj menej pohodlný. V zákrutách vás však dokáže potešiť. Rozhodne však nejde o športové auto, ale len ostrejšie strihnutý hatchback.


Rovnako ako Golf však trpí na menej odolné motory TSI a 2,0 TDI-PD. Pri kúpe hľadajte kus s jasnou servisnou históriou a výmenou oleja pravidelne pri max. 15 000 km. Inak sa môžete nepríjemne popáliť. Lepšou voľbou z pohľadu údržby je tiež manuálna prevodovka. Ceny jazdného Leonu 2. generácie sa pohybujú od 4000 eur do 12000 eur.

 

TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Seat Leon II odporúčame s výhradami.