Dnes je väčšina SUV určená najmä pre jazdu po spevnených cestách. Jednoducho ide o štýlovky, ktoré málokedy majitelia zoberú do terénu. Na trhu však existuje aj zopár poriadnych off-roadov, tie jazdia mimo cesty lepšie ako na asfalte. Medzi ne patrí aj Suzuki Jimny. Test jazdeného vozidla vám prinášame v spolupráci s Motointegrator.sk. Automobil do testu zapožičal autobazár AAA Auto.

 

Jimny sa cíti ako doma v teréne. Tu príde vhod pohon 4x4 (4WD), ktorý po zapnutí pripojí napevno prednú nápravu. Medzinápravový diferenciál tu, prekvapivo, nie je. Je to predsa len lacné auto. Na cestách s dobrou trakciou by ste 4x4 kvôli životnosti nemali používať.

Off-roadové Suzuki Jimny je na trhu od roku 1998 až dodnes. Nadväzuje na legendárny model Samurai. Automobil prekonal niekoľko modernizácii, ale k žiadnej zásadnej zmene nedošlo. Stále ide o odolný automobil s rebrinovým rámom a tuhými nápravami. Samozrejme mu nechýba solídny klasický pohon 4x4 ani redukčná prevodovka.

Interiér je jednoduchý a účelný, toto nie je žiadny luxus

Dizajn


Jimny je veľmi malé vozidlo. Na dĺžku má len 3695 mm, výška je 1705 mm a šírka je 1600 mm. Rázvor má len 2250 mm. Rozšírená je najmä karoséria s pevnou strechou, ale existuje aj otvorená verzia s plátennou strechou. Tú vyrábali v Španielsku do roku 2009.


Jimny vyzerá vďaka širokým blatníkom svalnato. Skombinujte to s veľkými off-roadovými pneumatikami a Jimny vyzerá naozaj drsne.


V interiéri je auto čistým pracantom. Vzhľad, ale aj vypracovanie pripomínajú retro auto. Bude to tým, že od 90. rokov sa tu toho veľa nezmenilo. Prekvapia však niektoré prvky komfortu. Môžete mať klimatizáciu, alebo vyhrievanú sedačku vodiča. Posed má však ďaleko k ideálnemu. Volant nie je ani len výškovo nastaviteľný.


Kufor je miniatúrny, má objem len 113 l. No po sklopení sedadiel je situácia omnoho lepšia (816 l). Dozadu si dokonca môžete dokúpiť aj plastovú vaňu, do ktorej môžete nahádzať špinavé náradie a podobne. Vzadu pritom nie je mnoho miesta, ale na krátke presuny to stačí.


Poteší mimoriadne nízka hmotnosť, ktorá sa pohybuje okolo jednej tony.

Jimny vyniká schopnosťami v teréne aj vďaka nízkej hmotnosti

Samozrejme, jazdné vlastnosti na asfalte majú ďaleko k ideálnym. Jimny je jednoducho spoľahlivým pracantom, ktorý sa nezľakne ani ťažkého terénu. Pokiaľ teda trávite väčšinu času na ceste a do ľahkého terénu idete len občas, radšej by ste mali hľadať nejaké SUV.

Jazdné vlastnosti


Jimny má pripájateľný pohon prednej nápravy. Áno, v režime 2WD ide o zadokolku. Na šmykľavých cestách v kombinácii s krátkym rázvorom môže byť celkom zákerný. Pretáčavý šmyk je navyše kvôli dlhému prevodu riadenia (4 otáčky medzi dorazmi) celkom ťažko zvládnuteľný. Od roku 2014 vie v krízovej situácii výrazne pomôcť stabilizačný systém. Riadenie je v stredovej polohe z pohľadu moderných áut nepresné.


Správanie na asfalte je v rámci normy. Do rýchlostí 90 km/h je auto stabilné, aj keď silný bočný vietor ho vie nepekne rozhodiť. Čokoľvek rýchlejšie ako 110 - 120 km/h je už adrenalínová jazda. Maximálka je obmedzená na 140 km/h. Auto sa v zákrutách nakláňa a krúti. Toto logicky nie je stvorené na rezanie zákrut a pokusy o svižnú jazdu sa môžu skončiť prevrátením. Na nerovnostiach Jimny poskakuje a rozhodne nie je komfortný ani na veľkých balónových pneumatikách.


Dráhy päťstupňovej prevodovky sú prekvapivo krátke a dobre vymedzené, páka je veľmi dlhá. Aby bolo radenie bližšie volantu. Pri radení si pripadáte ako v autobuse, vlastne presne ako v pravom offroade.
 

Jimny sa cíti ako doma v teréne. Tu príde vhod pohon 4x4 (4WD), ktorý po zapnutí pripojí napevno prednú nápravu. Medzinápravový diferenciál tu, prekvapivo, nie je. Je to predsa len lacné auto. Na cestách s dobrou trakciou by ste 4x4 kvôli životnosti nemali používať.
 

Jimnymu chýba aj uzávierka medzi prednými resp. zadnými kolesami. Potešia však nájazdové uhly: vpredu 34° a vzadu až 46°. Prechodový uhol je 31°. V ťažkom teréne príde vhod aj redukčná prevodovka (režim 4WD-L). Tuhé nápravy veľa vydržia a ponúkajú aj slušné kríženie. Brodivosť je 50 cm, svetlá výška 19 cm.

Benzínový motor 1,3 je najrozšírenejším a zároveň tým najlepším, vďaka redukčnej prevodovke mu nechýba dostatok síl pre terén

Motory


Ponuka motorizácii je veľmi skromná, ale vzhľadom na zameranie vozidla dostatočná. Základom je benzínový 1,3 litrový motor. Zo začiatku mal výkon 59 kW (80 koní) a 104 Nm. Neskôr pribudlo variabilné časovanie sacích ventilov a výkon narástol na 63 kW (86 koní) a 110 Nm. Oba motory sú spoľahlivé.


Vďaka nízkej hmotnosti a krátkym prevodom je malý motor dostačujúci. Na stovku mu to síce trvá až 14,1 sekundy a spotreba sa pohybuje od 7,5 – 10 litrov. V prvom prípade to len informuje o tom, že v meste nebudete zavadzať a spotrebu najviac ovplyvníte intenzitou návštev terénu.


V ponuke bol aj naftový motor 1,5 DDiS s výkonom 48 kW (65 koní) a 200 Nm respektíve 63 kW (86 koní) a 200 Nm. Jednotka pochádza od Renaultu ide o známy agregát 1,5 dCi. Spotreba sa s ním pohybuje okolo 5 – 6,5 litra. Horšie je na tom so spoľahlivosťou.


V ponuke je 5-st. manuál alebo 4-st. automat.

Tuhá náprava prepožičiava výborné jazdné vlastnosti v teréne, no na asfalte to výhra nie je

Spoľahlivosť


Jimny patrí medzi mimoriadne spoľahlivé a robustné vozidlá. No pri intenzívnom využívaní v teréne sa objavia určité slabé miesta. Kontrolu potrebuje najmä podvozok, hľadajte mechanické poškodenie, ale aj stopy korózie. Hrdza môže napadnúť podtlakové vedenie, čo znefunkční pripájanie prednej nápravy. Pri jazde v teréne dostávajú zabrať aj ložiská kolies, najmä ak používate kolesá s väčším ET. Problém zvykne robiť aj prasknuté uloženie radiacej páky.
Pri testovacej jazde skontroluje aj stav spojky.

 

Benzínový motor je pri pravidelnej výmene oleja spoľahlivý. Horšie je to už tradične pri naftovom motore. Problémy robí najmä čerpadlo a vstrekovače. Po čase sa môžu pridať aj poruchy turba a zanesený EGR ventil. Zriedkavo sa objavujú aj problémy s opotrebovanými ojničnými ložiskami.

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Brzdový kotúč predný 35,60 € 26,20 €
Brzdové platničky predné 24,10 € 20,60 €
Brzdový bubon zadný - na objednávku 65,04 €  
Brzdové pakne zadné 40,80 € 27,20 €
Sviečka 20,80 € 15,60 €
Ložisko kolesa predné - na objednávku 71,88 € 55,56 €
Ložisko kolesa zadné 52,08 € 23,30 €
Rameno zavesenia predné 86,90 €  
Tlmič predný 79,10 € 59,40 €
Pružina predná 40,10 €  
Tlmič zadný 80,60 € 63,24 €
Pružina zadná 47,90 €  
Spojka 242,40 € 151,20 €
Olejový filter  5,64 € 4,72 €

Kúpiť/nekúpiť?


Jimny vyzerá najlepšie zablatený až po strechu a v dave „mestských SUV“ ľahko vynikne. Samozrejme, jazdné vlastnosti na asfalte majú ďaleko k ideálnym. Jimny je jednoducho spoľahlivým pracantom, ktorý sa nezľakne ani ťažkého terénu. Pokiaľ však trávite väčšinu času na ceste a do ľahkého terénu idete len občas, radšej by ste mali hľadať nejaké SUV. Jazdené vozidlo kúpite od 3000 eur. Keďže je v ponuke stále aj ako nové, cenu podľa veku a nájazdu km stúpajú až do 14 000 eur.

TopSpeed.sk verdikt:   jazdené Suzuki Jimny odporúčame!