Nižšia stredná trieda je mimoriadne obľúbený segment. Neexistuje auto, ktoré by túto triedu definovalo lepšie, než Golf. Kompaktný Volkswagen je zároveň aj najpredávanejším autom v Európe. Čím si získal zákazníkov? Oplatí sa ho kúpiť ako jazdenku? Na tieto otázky vám odpovieme v teste jazdenky Volkswagen Golf 5. generácie. Automobil do testu zapožičala spoločnosť AAA AUTO.

V dizajne, ergonómii a kvalite kabíny patrí Golf na vrchol triedy.

Golf 5. generácie prišiel na trh v roku 2003 a jeho výroba skončila v roku 2008. Okrem troj- a päťdverového hatchbacku prišiel aj vo verzii kombi (Variant). Na základe Golfu V vznikol aj štvordverový sedan (Jetta), kupé-kabrio (Eos) a MPV (Golf Plus).

Konzervatívny dizajn Golfa zastaráva veľmi pomaly

Dizajn


Golf prišiel s konzervatívne poňatím vzhľadom. Jednoduchý dizajn však zastaráva pomaly a dá sa povedať, že aj 14 rokov od debutu vyzerá stále dobre. Navyše Golfov jazdí toľko, že sa v ňom dokážete stratiť. Pokiaľ nestojíte o pozornosť okolia, Volkswagen je vždy výbornou voľbou.


Zub času sa ešte menej prejavuje v interiéri. Môžu za to opäť jednoduché a nadčasové tvary, ale aj kvalitné materiály. Tie vyzerajú dobre aj po rokoch používania. Ľudí, ktorí si potrpia na detaily, poteší aj skvelé spracovanie. Ale pri vyššom nájazde sa môže objaviť rôzne vŕzganie a pazvuky. Tiež treba pochváliť ergonómiu. Už základné sedačky sú veľmi dobré. Pokiaľ však jazdíte dlhšie trasy, alebo sa radi zveziete športovejšie, odporúčam športové sedačky. Volant bežných verzií má ideálnu veľkosť aj hrúbku.


Golf je typickým príkladom nemeckej príplatkovej politiky. V základnej výbave toho veľa nenájdete. Pokiaľ ste niečo chceli, museli ste za to riadne zaplatiť. Na trhu sú teda aj oholené kúsky, ale aj veľmi slušne vybavené autá.


Rozmery hatchbacku sú kompaktné 4204 mm x 1759 mm x 1479 mm. Rázvor má hodnotu len 2578 mm. Napriek tomu je Golf vo vnútri celkom priestranný. Vzadu sa bez problémov odvezú aj pasažieri s výškou 180 cm.


Batožinový priestor s objemom 350/1305 litrov patrí k priemeru triedy. Kombi (505 litrov), MPV (395 litrov) a Jetta (525 litrov). Pohotovostná hmotnosť Golfu 5. generácie sa pohybuje je vo veľkom rozpätí 1155 kg – 1576 kg. Záleží hlavne na motorickej verzii, na druhu pohonu a prevodovky, no nemálo váži aj výbava.

Kabína ponúkne kvalitné materiály, ktoré vyzerajú dobre aj po rokoch

Jazda a jazdné vlastnosti


Jazda v Golfe je veľmi príjemná. Auto neobťažuje rázmi od kolies (pri 15 – 16“ diskoch) a ani hlukom. Karoséria je tuhá a jazdné vlastnosti sú oproti predchodcovi výborne, no fádne. Na zlepšení jazdy sa podieľa viacprvková zadná náprava (Golf IV mal torznú priečku).


Bežné verzie posielajú výkon na predné kolesá. Pod označením 4Motion sa skrýva pripájateľný pohon 4x4 (Haldex). V ponuke sú manuálne prevodovky (5 a 6-stupňové), klasický 6-rýchlostný automat Tiptronic a dvojspojky DSG (6 a 7-stupňové).


Prevodovky DSG radia mimoriadne rýchlo, no pri pohýnaní počítajte s trhavejším chodom. Manuálna prevodovka má krátke dráhy a presne definovaný chod. Riadenie je síce „umelé“, ale presné.

Golf v testoch EuroNCAP neprekvapil a získal 5 hviezd.

Motory


Golf mal pod kapotou poriadnu nádielku motorov. Od jednoduchých atmosférických až po komplikovanejšie jednotky s priamym vstrekovaním, či prepĺňaním.


Základom ponuky je jednoduchý atmosférický agregát 1,4 s výkonom 55 kW (75 koní) resp. 59 kW (80 koní). Pri pravidelnej údržbe je to spoľahlivá jednotka. Rovnako je na tom motor 1,6 s výkonom 75 kW (101 koní). Horšie sú na tom so spoľahlivosťou agregáty 1,4 FSI a 1,6 FSI s priamym vstrekovaním, ktoré navyše vyžadujú drahý 98 oktánový benzín. Inak vznikajú v motore nadmerné usadeniny karbónu. Z pohľadu dynamiky je zaujímavou voľbou 2,0 FSI s výkonom 110 kW (150 koní). Aj ten však vyžaduje 98 oktánový benzín.


V 5. generácii sa objavil aj motor 1,4 TSI s výkonom 90 kW (122 koní) a 103 kW (140 koní). Po jazdnej stránke je výborný, pri ľahkej nohe poteší aj spotrebou okolo 6 – 8 litrov. Volkswagen priniesol aj výkonnejšiu verziu s dvojitým prepĺňaním Twincharger s výkonom 125 kW (170 koní). V nízkych otáčkach sa o výkon stará mechanický kompresor a vo vyšších turbodúchadlo. Devízou motora je výborná dynamika. Jednotky TSI sú však známe problémami s rozvodovou reťazou. V prípade výkonnejšej verzie (118 kW) sa pridávajú ďalšie problémy s praskajúcimi piestami a piestnymi krúžkami.


Verzia GTI dostala okrem športového podvozku aj motor 2,0 TFSI s výkonom 147 kW (200 koní). Ten ponúka veľmi slušnú dynamiku, ale objavujú sa pri ňom problémy s nadmernou tvorbou karbónu a v niektorých prípadoch aj s vysokou spotrebou oleja.


Vrcholná verzia R32 dostala atmosférický šesťvalec netradičnej koncepcie VR. Výkon je 184 kW (250 koní).


Samozrejme, veľkú popularitu majú už tradične naftové motory. Niektorým verziám sa však radšej úplne vyhnite. Medzi naftovými motormi nájdeme aj legendárny 1,9 TDI so systémom pumpa-tryska (PD), s výkonom 66 kW (90 koní) a 77 kW (105 koní). Motor bol na danú dobu veľmi hlučný, ale spotreba sa dala udržať pod hranicou 6 litrov a aj spoľahlivosťou patrí k nadpriemeru.


Jazdnou dynamikou sú zaujímavejšie motory 2,0 TDI. Tu však treba rozlíšiť systém vstrekovania PD a CR (common-rail). 2,0 TDI-PD je hlučnejší a menej spoľahlivý (najmä 16-ventilové verzie, kde praskala hlava valcov). K dispozícii boli výkony 100 kW (136 koní), 103 kW (140 koní) a 125 kW (170 koní). Pri kúpe hľadajte radšej verzie so vstrekovaním common-rail tie nabehli do výroby postupne v roku 2008. Výkon je síce rovnaký, ale spoľahlivosť a kultivovanosť motora je na úplne inej úrovni. Spotreba sa pohybuje okolo 5,5 – 7 litrov /100 km.


Výnimočne sa môžete stretnúť aj s verziou 2,0 SDI s výkonom 55 kW (75 koní).

Najistejšou voľbou sú atmosférické motory 1,4 16V a 1,6 MPI s nepriamym vstrekovaním

Spoľahlivosť


Golf 5. generácie je kvalitne postavené auto, problémy so spoľahlivosťou sa mu však nevyhli. Okrem detských porúch robia problémy najmä niektoré motory.


Medzi drobnosti patrí poškodené tesnenia dverí, nefunkčné zamykanie, nefunkčné sťahovanie okien či pokazený kompresor klimatizácie. Do roku 2005 sa objavovalo aj chybné riadenie, dnes by mali mať už všetky autá tento problém vyriešený.


Podvozok auta patrí medzi tie odolnejšie na trhu. Relatívne dlho vydržia pružiny aj tlmiče, dokonca aj na našich zlých cestách. Takisto môžeme vyzdvihnúť dobrú protikoróznu ochranu.


Obe dieselové jednotky 1,9 TDI a 2,0 TDI trpia typickými naftovými poruchami. Teda problémy s EGR ventilom, dvojhmotovým zotrvačníkom, vstrekovačmi, vodnou pumpou, turbodúchadlom, či upchatým DPF filtrom. Životnosť niektorých častí môžete predĺžiť tankovaním kvalitnej nafty a pravidelnou výmenou oleja (cca každých 15 000 km). Dlhý interval výmeny oleja odporúčame rozhodne skrátiť.


Pri jednotkách FSI a TSI počítajte s vyššou tvorbou usadenín uhlíka.


Šesťstupňové DSG s mokrými spojkami je pri pravidelnej výmene oleja (každých 60 000 km) považované za relatívne spoľahlivé a bez problémov spraví 200 – 250 000 km. Horšie je na tom 7-stupňové DSG so suchými spojkami. Pri jazde nemôže prevodovka trhať, pokiaľ áno, dajte od nej ruky preč.

Kúpiť/nekúpiť?


Golf je pre mnohých synonymom kvality a spoľahlivosti. Auto rozhodne nie je bezporuchové, ale existujú spoľahlivé verzie a tie menej spoľahlivé. Odporučiť môžeme pri dobrej starostlivosti predchádzajúceho majiteľa atmosférické jednotky 1,4 16V a 1,6 MPI. Ak potrebujete naftový motor, tak najlepšou voľbou bude 1,9 TDI alebo 2,0 TDI CR. Pri nákupe si však dajte pozor na stočené kilometre a auto nakupujte len s odborníkom. Golf poteší skvelým interiérom, ale aj výbornou jazdou. Napriek tomu sú ceny, za ktoré sa momentálne predáva trochu prestrelené. Aj preto dostáva u nás v hodnotení cena/protihodnota len 5 bodov.

TopSpeed.sk verdikt: Jazdený Volkswagen Golf 5. generácie odporúčame s výhradami

TEST JAZDENKY VOLKSWAGEN GOLF 6 (2008 - 2013)

Dnes tu máme doslova „ľudové vozidlo“. Volkswagen Golf je považovaný za etalón nižšej strednej triedy a je ...

16. 02. 2016