Volvo XC60 je odpoveďou na potrebu „menšej XC90“ v ponuke značky. Kompaktné SUV prišlo na trh v roku 2008 a v predaji je dodnes, keď pomaly čaká na nástupcu. Automobil do testu zapožičal autobazár AAA Auto. Recenzia vznikla v spolupráci s www.motointegrator.sk.

 

Volvo XC60 má nadčasový dizajn a dobre vyzerá aj 8 rokov od uvedenia

Dizajn


Vzhľad Volva XC60 považujem za silnú stránku. Aj po 8 rokoch od debutu pôsobí stále sviežim dojmom. Samotnou kapitolou je švédsky interiér, ktorý je na pohľad veľmi príjemný a kvalitný. Už tradične nechýba „lietajúca“ stredová konzola. Pre Volvo je typická imitácia hliníka alebo dreva. XC60 ponúka aj dostatok priestoru pre všetkých cestujúcich. Výčitka smeruje snáď len k širokému stredovému panelu, ktorý môže vadiť vyšším vodičom. Základné sedačky pripomínajú skôr kreslá a hodia sa na komfortnú jazdu. Za príplatok boli aj športové sedačky s lepším bočným vedením.


Dĺžka auta je 4627 – 4644 mm, šírka 1891 mm a výška 1713 - 1771 mm. Rázvor kolies má hodnotu 2774 mm. Polomer otáčania je 11,7 metra. Pohotovostná hmotnosť sa pohybuje od 1702 kg do 1889 kg. Batožinový priestor má objem 495 litrov, po sklopení sedadiel 1455 litrov (s rovným dnom).

Volvo je známe tým, že mimoriadne dbá na bezpečnosť. Výnimkou nie je ani XC60. Preto neprekvapí zisk 5 hviezd v hodnotení EuroNCAP.

Jazda a jazdné vlastnosti


Volvo je známe komfortnými podvozkami, ktoré nelákajú k rýchlej jazde. Rovnako je tomu aj v prípade XC60. Z auta vyžaruje absolútna pohoda. Neznamená to však, že XC60 nezvláda rýchlu jazdu. Na diaľniciach je auto stabilné aj ďaleko za slovenským rýchlostným limitom. Len jednoducho od predných kolies nemôžete očakávať žiadnu spätnú väzbu v riadení. To má navyše pomerne pomalý prevod takže s volantom sa poriadne natočíte.


Ako som už spomenul, bežné verzie sú pomerne komfortné. Pokiaľ však zvolíte verziu R-Design, získate lepšie jazdné vlastnosti na ceste. Podvozok je položený nižšie, zároveň je tuhší a riadenie priamejšie. Samozrejmosťou je aj „športovejší“ vzhľad.


Volvo XC60 zvládne aj ľahší terén, s použitím rozumu aj stredne náročný, ale predsa len sa lepšie cíti na asfalte. Pri pokusoch o „off-road“ jazdu príde vhod asistent zjazdu z kopca.


K pohodovému charakteru auta sa hodí viac automatická prevodovka. Z pohľadu spoľahlivosti a servisných nákladov však bude lepšou voľbou manuál. Je už len na vás, čo preferujete, ale k niektorým motorizáciám dodávalo Volvo len automat. Manuálna prevodovka má trochu dlhšie dráhy, ale vzhľadom na charakter auta to neprekáža.


Na palube môžete nájsť takých bezpečnostných pomocníkov ako monitorovanie slepého uhla, adaptívny tempomat, automatické brzdenie pred nárazom a za príplatok aj s detekciou chodcov.

Interiér ponúka kvalitné materiály a dobré spracovanie

Volvo je známe komfortnými podvozkami, ktoré nelákajú k rýchlej jazde. Rovnako je tomu aj v prípade XC60. Z auta vyžaruje absolútna pohoda.

Motory


Ponuka motorizácií bola pomerne bohatá a ich značenie je trochu zmätočné. Na trhu jazdených vozidiel však absolútne dominujú naftové verzie. Benzínových modelov je ako šafranu. Dôvodom je určite aj spotreba, ktorá klesne pod 10 litrov len ťažko. Našťastie nádrž má na dnešnú dobu nadpriemerných 70 litrov.


Benzínovým základom je prepĺňaný agregát 2,0 T, ktorý má výkon 149 kW (203 koní) a 300 Nm. Ďalším štvorvalcom je verzia 2,0 T5 s výkonom 176 kW (239 koní) a 320 Nm. K štvorvalcom bola spriahnutá dvoj-spojková prevodovka PowerShift. Ďalej bol v ponuke atmosférický šesťvalec 3,2 V6 s výkonom 175 kW (238 koní) a 320 Nm. Neskôr výkon mierne narástol na 179 kW (243 koní) a 320 Nm. V ponuke bola aj prepĺňaná verzia 3,0 T6 s výkonom 210 kW (285 koní) a 400 Nm, resp. 224 kW (304 koní) a 440 Nm. Po facelifte v roku 2013 prichádzajú nové motory Drive-E s turbom a kompresorom (len T6). Verzia T5 má 180 kW (245 koní) a T6 225 kW (306 koní).


Omnoho početnejšie je v bazároch zastúpená verzia s naftovým motorom. Zo začiatku bol v ponuke 5-valec s označením 2,4 D s výkonom 120 kW (163 koní) a výkonnejší 2,4 D5 s výkonom 136 kW (185 koní). Neskôr výkon narástol na 129 kW (175 koní) v prípade 2,4 D a 151 kW (205 koní) v prípade 2,4 D5 biturbo.


V roku 2012 prešlo už tak zmätočné označenie zmenou. Najslabšia verzia dostala označenie D3. Nejde však o trojvalec, ale o 2,0 litrový päťvalec naladený na výkon 100 kW (136 koní). Verzia D4 mala výkon 120 kW (163 koní) a 400 Nm. Motor D5 mal výkon 158 kW (215 koní) a 420 Nm. Spotreba päťvalcov sa pohybuje okolo 8 litrov, s automatom ešte o niečo viac. Agregát je navyše celkom hlučný.


V roku 2013 sa pod kapotu dostal aj 2,0 litrový štvorvalec s dvojicou turbodúchadiel s výkonom od 110 (150 koní) do 150 kW (204 koní). Ten bol v ponuke s predným náhonom. Ponuka agregátov Volva je jednoducho poriadne zamotaná.


V ponuke boli okrem šesťstupňového manuálu aj samočinné prevodovky. Dvojspojka PoweShift, 6-stupňový automat a v prípade pohonu predných kolies (po facelifte) aj 8-stupňová skriňa.


Volvo XC60 vo verziách označených AWD využíva systém pohonu všetkých kolies Haldex. Od roku 2013 ide o 5. generáciu Haldexu, dovtedy Volvo používalo 4. generáciu.

Najväčšie zastúpenie v bazároch má naftový päťvalec.

Spoľahlivosť


Je Volvo XC60 spoľahlivé? Nemecká Dekra ho radí medzi najspoľahlivejšie SUV na trhu. Napriek tomu je známych niekoľko problémov švédskeho auta. Najčastejšie tu štrajkuje elektronika (riadiaca jednotka, klimatizácia, natáčacie svetlomety, el. ručná brzda...). Podvozok je relatívne odolný a aj na našich cestách vydrží viac ako 200 000 km.


Volvo na materiáloch v interiéri nešetrilo a vyzerajú dobre aj po rokoch. Teda až na kožené sedadlá, ktoré sú už tradične slabinou značky. Tie časom popraskajú, preto im venujte zvýšenú starostlivosť.


Benzínové motory sú už tradične spoľahlivejšie, občas ich vie rovnako ako vznetové motory potrápiť zanesený EGR ventil. V prípade priameho vstrekovania navyše hrozí zanesenie karbónom, najmä pokiaľ majiteľ motor nevytáčal.


Omnoho bežnejší je pod kapotou naftový agregát. Ten trápia typické problémy ako opotrebované vstrekovače, dvojhmotný zotrvačník alebo zanesený DPF filter. Turbodúchadlá päťvalcov sú robustné a chladené vodou, preto vydržia dosť. Nafťáky z rokov 2008 – 2010 trpia aj na poruchu swirl klapiek. Motory spĺňajúce Euro 5 majú nespoľahlivú kladku remeňa, preto ju treba kontrolovať pravidelne. Výmenu rozvodov je ideálne robiť každých 150 000 km. V celoslovenskej sieti servisov Q-SERVICE vás bude stáť výmena od 238,54 €.


Problémy vie robiť aj automatická prevodovka Geartronic, tu sa odporúča výmena oleja každých 60 000 km.

Náhradné diely nájdete na www.motointegrator.sk

Tovar Premium Standard
Predný brzdový kotúč 102,00 € 66,72 €
Zadný brzdový kotúč 76,70 € 49,44 €
Brzdové platničky predné 91,00 € 36,80 €
Brzdové platničky zadné 67,50 € 32,00 €
Tlmič predný pravý - na objednávku 175,20 € 112,92 €
Tlmič predný ľavý - na objednávku 175,20 € 111,24 €
Tlmič zadný 128,40 € 108,72 €
Pružina predná 71,64 €  
Pružina zadná 82,32 €  
Vstrekovač  448,07 €  
Dvojhmotový zotrvačník 841,20 € 752,40 €
Športový vzduchový filter K&N 85,08 €  

Kúpiť/nekúpiť?


Volvo XC60 radím k tým najvydarenejším SUV. Namiesto nezmyselného „športového“ imidžu to hrá na bezpečnosť a komfort. Na cestách jazdí veľmi slušne a nezľakne sa ani ľahšieho terénu. Švédske SUV si drží cenu veľmi dobre a aj najstaršie kúsky majú cenovku okolo 12 – 14 000 €. Snažte sa nájsť kus s jasnou servisnou históriou. V prípade zanedbanej údržby hrozia pomerne nákladné opravy.

TopSpeed.sk verdikt: Jazdené Volvo XC60 odporúčame s malými výhradami!