Už je to nejaký čas, čo sme vám priniesli test úplne nového Volkswagenu EOS. Prešlo takmer desaťročie. Pri prvom pohľade so zavretou strechou neznalého ani nenapadne, že ide o kabriolet. Eos radíme do kategórie coupé a kabriolet. Na našich cestách je čoraz bežnejší vďaka priaznivej cene jazdených kusov. Toto coupé-cabrio nám do testu zapožičala spoločnosť  AAA AUTO.

VW Eos patrí medzi konzervatívne ladené modely s otvorenou strechou. Medzi prednosti tohto auta patrí najmä pevná skladacia strecha. Auto nie je určené na športovú jazdu, jeho kvality oceníte pri výletoch v nižších rýchlostiach so stiahnutou strechou.

Veľká časť ponuky letných áut je obmedzená na autá s plátennou strechou. Mnoho potenciálnych vlastníkov desí myšlienka, že strechu niekto prereže, alebo dostatočne neochráni pred mrazivým počasím v zime. Preto automobilky začali ponúkať kabriolety s pevnými skladacími strechami, ktoré umožňujú bezstarostné používanie počas celého roka. Medzi také cabria patrí aj dnes predstavený Volkswagen Eos.

 

Dizajn

Eos prišiel na trh v roku 2006. Jeho výroba odštartovala v Portugalsku. Je postavený na platforme VW Golf 5. Na aute nie je nič, čo by sa priečilo tradičnému dizajnovému smeru automobilky. Jednoduchá a elegantná karoséria pôsobí atraktívne aj po vyše desiatich rokoch, a to ako so zavretou strechou, tak vo verzii "hore bez". Značnou nevýhodou auta vďaka dizajnu je zhoršený výhľad smerom dozadu. V roku 2010 auto prešlo modernizáciou. Zmenili predné svetlá, masku, spätné zrkadlá, zadné svetlá a podobne. Eos zostal v predaji aj po príchode nového Golfu cabrio s plátennou strechou v roku 2011.

 

O pevnú skladaciu strechu sa postarali v nemeckej firme Oasys. Čas jej zloženia zvyčajne netrvá dlhšie ako pol minúty. Po zložení sa ale zásadne zmenší objem batožinového priestoru z 300 na 190 litrov a hlavne sa zmenší priestor na manipulovanie. Pri kabriolete si musíte uvedomiť, že ide o ďalšiu potenciálnu hrozbu poruchy. Niektoré kusy trápi zatekanie. A to práve na spoji medzi čelným sklom a pevnou strechou. Preto pri kúpe zbehnite na wapku a riadne striekajte v oblasti spojov. Mnohých užívateľov nepoteší ani ťažšia manipulácia s dverami kufra v porovnaní s autom s klasickou koncepciou.  

 

Eos má celkom kompaktné rozmery. Je dlhý 4407 mm, široký 1791 mm a vysoký 1437 mm. Rázvor náprav má 2578 mm. Práve kvôli ťažkej pevnej streche nie je žiadne pierko. Váži od 1461 kg až po 1650 kg v najlepších výbavách a motorizáciách.

 

Eos je pomerne nové auto, takže zatiaľ zoženiete karosárske diely ľahko. Časom to môže byť horšie. Navyše jeho diely nepasujú zo žiadneho iného modelu. Interiér je strohý, jednoduchý, ale prehľadný. Pochvalu si zaslúžia predné sedadlá s dobrým anatomickým vedením. Po rokoch sú v interiéri horšie plasty. Pri jazde síce nevŕzga nič, ale pri dotyku alebo pri namáhaní nepôsobia hodnotne. Mnohé jazdené Eosy trápi vŕzganie výplne strechy, či vŕzganie v oblasti strešného okna.

Za dizajnom coupé cabrioletu stojí slovinský dizajnér Robert Lešnik

Jazdné vlastnosti

Predná náprava typu McPherson pochádza z Golfa, zadná štvorprvková je skôr podobná Passatu. Základná veľkosť zliatinových diskov bola 16 palcov, silnejšie motorizácie mali 17ky, či za príplatok 18ky. Väčšie by sme už na naše cesty neodporúčali. Vytriasli by z vás dušu, a to nielen v kombinácii s vtedy priplatiteľným športovým podvozkom. Posilňovač riadenia je nastavený skôr ľahšie, ako to býva vo VW zvykom. 

 

Naladenie podvozka je na pohodovú jazdu. Jazda na limit po kľukatých okreskách s otvorenou strechou Eosu veľmi nesedí. Karoséria sa vďaka absencii stredového stĺpika krúti a je to pri ostrých prejazdoch cítiť. 

 

Športovosť tu nehľadajte. Auto je skôr určené na kľudné presuny, kde sa môžete kochať prírodou a počasím. Výhodou EOSu je to, že sa v ňom celkom pohodlne odvezú 4 ľudia. Pri vyššej rýchlosti bez strechy sa tí vzadu komfortne cítiť nebudú. Je to skôr auto pre dvoch na dlhé trate, pre štyroch len do mesta.

Motory

Pod kapotou sa v priebehu rokov menila paleta motorov. Na svoje si prišli aj benzínový priaznivci, aj priaznivci nafty. Pri benzínových motoroch objem začínal na objeme 1,4 litra, ktorý bol prepĺňaný. Predával sa v dvoch výkonových verziách. Slabšia mala 122k, silnejšia 160k. Pri uvedení do výroby bolo najslabšou motorizáciou 1,6 FSI so 115k. Nasledovaný bol 2,0 FSI, ktorý mal koní 150. Pomaly sa dostávame k motorom s prepĺňaním. Pod označením 2,0TFSI sa ukrýval motor s 200 koňmi, a pod kapotou 2,0TSI už bolo koní 210. Osobne by som šiel do jednej z týchto verzií. Veľký potenciál z vekového hľadiska majú autá s motorom V6. Pred modernizáciu bol pod kapotou 3,2 FSI s výkonom 250k. Po modernizácii objem narástol na 3,6 litra a výkon narástol o 10 koní. 
Kto si zakladá na diesloch, ten mal na výber iba diesel s objemom 2,0 litra a výkonom 140 koní. Prvé modely boli pumpá-dýza, novšie už mali common-rail. Väčšou spoľahlivosťou sa vyznačoval ten druhý spomínaný. 

Pod kapotou sa v priebehu rokov paleta motorov menila. Na svoje si prišli hlavne benzínoví priaznivci. Pri benzínových motoroch začínali na objeme 1,4 litra s turbom. Predávali ho v dvoch výkonových verziách. Slabšia mala 122 k, silnejšia 160 k. Pri uvedení do výroby bolo najslabšou motorizáciou 1,6 FSI so 115 k. Nasledoval 2,0 FSI, ktorý mal 150 k. Pod označením 2,0 TFSI sa ukrýval motor s 200 koňmi a neskôr 2,0 TSI s 210 k. Potenciál z vekového hľadiska majú autá s motorom V6. Pred modernizáciu do Eosa dávali aj 3,2 FSI s výkonom 250 k. Po modernizácii dokonca 3,6 litra s 260 k. Šesťvalec je na prednú nápravu veľmi ťažký, čo sa prejaví aj na jazdných vlastnostiach. 

 

Kto si zakladá na dieseloch, ten mal na výber iba objem 2,0 litra a výkonom 140 koní. Prvé modely boli pumpá-dýza, novšie už mali common-rail. Väčšou spoľahlivosťou sa vyznačoval druhý spomínaný.

Spoľahlivosť

VW EOS k etalónom spoľahlivosti nepatrí. Z pohľadu štatistiky sa skôr radí medzi lepší priemer. Zatekanie nie je nič výnimočné, problémom sú tesnenia okolo pevnej strechy, či strešného okna. Je to problém, ktorý patrí medzi tie drahšie. Okrem strechy často dochádza aj k poruchám elektrických okien, či kúrenia. Tam odchádzajú servo-mechanizmy regulácie. Pri zapnutí a regulovaní ventilácie nesmú z priestoru palubnej dosky vychádzať žiadne pazvuky. 

 

Pri motoroch si dávajte veľký pozor, čo kúpite. Základné 1,4ky TSI trápia rozvody, problémy so vstrekovaním a navyše nijako slávne na tom nie sú ani piesty a ich krúžky. Riziko kúpy tohto motora zato nestojí. 

 

Väčšie motory sú na tom o trochu lepšie. Pri nich si ale pripravte litrovku oleja do kufra. Ničím výnimočným nie je dolievanie oleja pri každej tretej plnej nádrži. Vo všeobecnosti sa pri prepĺňaných verziách zamerajte aj na turbo. To môže byť pri necitlivom zaobchádzaní tesne pred smrťou. Ničím výnimočným nie je ani porucha lambda sondy. 

 

Čo sa týka naftových verzií, sú to klasické poruchy. Počnúc dvojhmotného zotrvačníka, cez EGR ventil, vstrekovače, DPF filtre, až po čerpadlá, klapky alebo zdvihatká ventilov. Pri uvažovaní nad dieselom sa rovno zamerajte na motor so vstrekovaním common-rail. Potenciálneho zákazníka poteší najmä jeho nízka spotreba.

 

Pri starších autách je na údržbu jednoznačne jednoduchšia manuálna prevodovka. VW EOS nie je žiadnou výnimkou. Prevodvoku DSG trápia problémy mechanickej časti, ale aj elektronickej. Pri autách s vyššou porciou kilometrov odchádzajú bežné veci, akými sú silentbloky a čapy, resp. ložiská.  

Hodnotenie Autoporadcom 6/10

Kabriolet od Volkswagenu s názvom Eos sa dostal do predaja začiatkom roku 2006. Do veľkej miery používa techniku zhodnú s dobre známym modelom Golf. Ako sme už u koncernu VW zvyknutí, aj Eos ponúka širokú paletu motorov, z ktorých si vyberie snáď každý. V ponuke boli benzínové agregáty 1,4 TSi, 1,6 FSi, 2,0 TFSi aj TSi, 3,2 V6 aj 3,6 V6. Z dieselov to bol iba motor s jediným objemom a výkonom 2,0 TDi. Podľa roku sa líšil vstrekovaním. Staršie pracovali ako pumpa-dýza, novšie už mali common-rail.  Všetky motorizácie boli dostupné v niekoľkých výkonových variantoch. Ak však hľadáte auto, ktoré vás naplní emóciou a jazda s ním bude o radosti a šoférskom zážitku, pozrite sa radšej inde. Za mierne nadpriemerné ceny jazdenky VW Eos dostanete pomerne nudnú a sterilnú koncernovú techniku s prípadnými neduhmi dobre známymi aj z iných modelov.

 

Klady vozidla VW EOS
 

+ jednoducho spracovaný interiér, pre mnohých dobre známa ergonómia a funkčnosť, avšak horšie materiály;

+ široká paleta ponúkaných motorov v niekoľkých výkonových verziách;

+ dobrá dostupnosť náhradných dielov a autodielňam známa technika koncernu VW; 

+ pevná skladacia strecha schopná premieňať automobil na celoročne užívateľné vozidlo s karosériou;

+ kupé, poskytujúcej aj v zime dobrý tepelný a akustický komfort.

 

Zápory vozidla VW EOS:
 

- voda zatekajúca do interiéru okolo tesnení strechy a bezrámových okien, ktoré časom vymačkajú

tesnenia. Tento problém je ťažko riešiteľný, preto si toto pred kúpou dobre skontrolujte;

- častejší výskyt porúch elektroinštalácie, elektrické sedadlá, okná, kompresor klimatizácie...;

- benzínové agregáty TSi mávajú zvýšenú spotrebu oleja, problémy s vyťahanou rozvodovou reťazou hydraulickými napinákmi reťaze, nadmerné karbónovanie motora, motor 1,6 FSi neodporúčam vôbec, je do auta slabý a nie je ani úsporný. Najlepšou voľbou v benzíne je asi 2,0 TSi;

- dieselové agregáty 2,0 TDi sú dobre známe konštrukciou aj bežnými poruchami. Najčastejšie

opotrebovaný býva dvojhmotový zotrvačník, vstrekovače, turbodúchadlo, potrápiť môže aj zanesený EGR ventil či DPF filter;

- v prípade voľby automatickej prevodovky siahnite radšej po 6-stupňovej DSG ako po 7-stupňovej. Tá má kratšiu životnosť a bežne prichádzajú prvé náznaky problému už pri nájazde cca 100 000 km.

 

Daniel Miklóši – autoporadca.sk

Kúpiť/nekúpiť

VW Eos  je auto, ktoré jazdeckými schopnosťami neohúri. Nebolo na to určené. Dokonca aj medzi autami s otvorenou strechou sa radí skôr medzi šedé myšky. Nad týmto autom by ste mali uvažovať vtedy, ak hľadáte auto na výlety so slnkom nad hlavou, nepotrebujete sa ukazovať, prípadne hľadáte auto pre nežnejšiu polovičku. Pri výbere sa však vyhnite motorom 1,4 TSI, 1,6 FSI aj motorom V6. Do kabrioletu sa viac hodí benzínový motor vďaka zvuku. Najlepšou voľbou bude dvojliter, ale aj pri ňom musíte počítať s bežnými závadami. 

 

Na trhu s jazdenkami existujú aj lepšie varianty áut s otvorenou strechou, aj čo sa týka použitej techniky, aj čo sa týka jazdných vlastností.

TopSpeed.sk verdikt pre jazdený VW EOS:
ODPORÚČAME s výhradami!