automaticke-elektricke-okna-bez-poistky-su-nebezpecne

Tento pohľad pobaví, kým to nie je ruka vášho dieťaťa...

V ADAC s hrôzou konštatujú, že mnohé moderné autá s elektrickými oknami ani dnes nemajú automatickú poistku, ktorá zabráni poraneniu či tragédii pri zatváraní okien. Na to, že tento spôsob ovládania okien je starý už viac než polo storočia, je to celkom odvážne miesto, kde automobilky šetria. Vaše ruky a ruky, či krky vašich detí alebo psíkov sú na nezaplatenie. Pozrite sa na to, ako v ADAC dané elektricky ovládané okná testovali a nižšie v tabuľkách, ktoré autá v teste neprešli:

automaticke-elektricke-okna-bez-poistky-su-nebezpecne

Na testovanie sily dobehu okien používajú v ADAC špeciálny silomer.

Elektromotory zatvárajú na niektorých autách okná silou až do 300 Newtonov. To pri ploche okna hrubom len 3 mm vytvorí tlak 30 kg. To už môže mať fatálne následky nie len na prsty, ale hlavne krk. 

Neuspokojivé výsledky

Uvedené tabuľky nižšie prinášajú výsledky pre autá viacerých kategórií. Pre vysvetlenie: prvý stlpec z troch uvádza či je alebo nie je poistka prítomná na okne vodiča, druhý stĺpec rieši miesto spolujazdca a tretí prítomnosť poistky na zadných oknách. JA znamnená, že poistku okno má, NEIN naopak nemá. Pomĺčka znamená, že vzadu el. okná nie sú.

Ak si nie ste istí, či vaše auto má poistku na okná pre vodiča, spolujazdca alebo pre okná vzadu, urobte si test sami. V žiadnom prípade nie s holými rukami. Najlepšie je použiť tenisovú alebo inú mäkkú loptičku.
automaticke-elektricke-okna-bez-poistky-su-nebezpecne

automaticke-elektricke-okna-bez-poistky-su-nebezpecne

automaticke-elektricke-okna-bez-poistky-su-nebezpecne

automaticke-elektricke-okna-bez-poistky-su-nebezpecne

Tento test ADAC ukázal, že viac ako 20% áut ani dnes nemá na zadných oknách poistku proti zavretiu okien s prekážkou. A to je vážny problém, lebo práve tam sedávajú deti, ktoré sa s oknami nezriedka radi hrajú. Na niektorých (nie všetkých) autách je možné použiť blokovanie ovládania zadných okien zo zadných dverí, no tú majú práve väčšinou autá, ktoré tlakovú poistku dobehu majú. Dobrou správou je, že väčšina el. strešných okien na dobeh poistku má, i keď aj tu existujú výnimky.

Celé to ide na vrub snahy ušetriť pri výrobe auta každý cent. Predošlá generácia Škody Fabia II mala poistku na oboch predných dverách. III. generácia ju, celkom nepochopiteľne nemá na oknách spolujazdca. No VW up! nemá poistku nikde, pritom jeho predchodcovia VW Lupo a VW Fox ju mali!

Čiernou ovcou testovanie sa stala značka Nissan. Nie len, že pre spolujazdca a zadné okná poistku neponúka, ale tlak elektromotora a tenšie okná sú v autách tejto značky mimoriadne nebezpečné. Kým iní výrobcovia smerom k autám väčších tried ponúkajú poistky viac a viac, Nissan ani v sile dobehu (ovládania okna) medzi typom Micra alebo Quashqai, či X-trail vôbec nerobí rozdiel.

Podľa predpisu 74/60 EHS musí mať každé auto s automatickým dobehom okien zároveň aj poistku. Na manuálne (rozumej gombíkom) ovládané elektrikcé okná, ktoré pracujú len pri zapnutom zapaľovaní, prípadne motore, sa to nevzťahuje. Aj preto mnoho výrobcov hlavne z Ázie volí automaticky ovládané len okná vodiča, pretože tak ušetria dvakrát - na systéme automatického dobehu a tiež na tlakovej poistke. Veď auto elektricky ovládané okná má nie? Tak o čo ide...

Je veľmi pravdepodobné, že vaše auto v tabuľke nie je uvedené, predsa len nebolo možné a reálne vyskúšať všetky. Ak si nie ste istí, či vaše auto má poistku na okná pre vodiča, spolujazdca alebo pre okná vzadu, urobte si test sami. V žiadnom prípade nie s holými rukami. Najlepšie je použiť tenisovú alebo inú mäkkú loptičku. :)

zdroj: adac.de