V spolupráci so značkou OMV, v rámci sloganu We Care More, je tu seriál krátkych poučných videí určených najmä mladým vodičom. Moja dlhoročná prax inštruktora v škole bezpečnej jazdy potvrdzuje, že príprava nových vodičov v autoškolách je nesprávna a nedostatočná. Nemajú mnohé základné a kľúčové znalosti. Napríklad ani to, ako jazdiť na spotrebu.

Tipy ako šetriť palivo možno rozdeliť do dvoch kategórií - PODSTATNÉ a ODPORÚČANÉ. Spoznajte ich z nasledovného videa.

TOP 6 zásad úspornej jazdy:

Absolútny základ jazdy na spotrebu je spôsob jazdy. Všetko ostatné spolu ovplyvní výslednú spotrebu menej než samotný štýl jazdy. Svižná akcelerácia a potom ustálená rýchlosť, nie postupná akcelerácia stovky metrov. Plynulá jazda, využívanie zotrvačnosti, predvídanie, rozhľad a sledovanie premávky...
 

1) Nejazdi štýlom plyn-brzda
Ak je zrejmé, že o pár stoviek metrov je ďalší semafor, križovatka, prudká zákruta, nemá zmysel auto rozbehnúť na zbytočne veľké tempo, ktoré potom treba krotiť prudkým brzdením. To je strata 2x.


2) Vyhýbaj sa vysokej rýchlosti
Aerodynamický odpor rastie s rýchlosťou kvadraticky. Pri rýchlosti 110 km/h je spotreba paliva výrazne nižšia ako pri 130 km/h. Buď však ohľaduplný k ostatným účastníkom premávky a nebrzdi ich!  Veľmi pomalá jazda je tiež nebezpečná.


3) Raď čo najskôr vyššie prevody
V nízkych otáčkach je spotreba paliva nižšia. Ale nedrž motor pod 1500 ot.


4) Minimalizuj použitie bŕzd
Jazdi tak, akoby auto brzdy vôbec nemalo. Každé pribrzdenie je strata kinetickej energie a znamená blízku nutnosť akcelerovať. Naopak, na spomaľovanie využívaj brzdnú silu motora. Pri zaradenom prevode je spotreba nula.


5) Tempomat nie je vždy najlepšie riešenie
Do kopca alebo proti silnému vetru je lepšie ubrať o 10-20 km/h.


6) Minimalizuj aerodynamický odpor
Strešný nosič, rakva, otvorené okná v tempe, čistá karoséria, bez doplnkov karosérie.

7 druhotných zásad jazdy na spotrebu

1) Správne hustenie pneumatík
Podhustená pneumatika má väčší valivý odpor a horšie jazdné vlastnosti. Prehustená pneumatika má síce nižší valivý odpor, ale aj horšiu priľnavosť a nerovnomerné opotrebenie dezénu. Pneumatiky treba hustiť +/- tak, ako odporúča výrobca. Maximálny odporúčaný rozdiel je +10 % pretlaku. Iste si nebudete tlaky v pneu kontrolovať častejšie než raz za štvrťroka.
 

2) Nezohrievaj auto na voľnobehu
Moderné motory majú vysokú efektivitu a na voľnobehu sa v chladnom počasí nezohrejú ani po 10 – 15 minútach. V mrazoch naštartuj, zapni pás a po 10-15 sekundách môžeš vyraziť. Motor drž v nízkych otáčkach a pedál plynu nestláčaj hlboko. Agregát sa zohreje po 5-15 km jazdy. Ak treba auto celé oškriabať od snehu/ľadu, bežiaci motor v tomto prípade je úplne v poriadku. Toto zohrievanie pomôže aj motoru, aj čisteniu auta.


3) Používaj klímu správne
S otvorenými oknami jazdi len v obci do 60 km/h. Pre vyššie tempá je vhodnejšia klimatizácia. Jej vplyv na spotrebu je nižší, než zvýšený aerodynamický odpor otvoreného okna. Nepreháňaj to však s chladením interiéru. Optimálne je chladiť cca o 5-7°C voči vonkajšej teplote. Prospeje to aj zdraviu.


4) Odstráň nadbytočnú záťaž
Nevoz v aute zbytočnosti. Vyššia hmotnosť znamená vyššiu spotrebu paliva pri každej akcelerácii.


5) Pravidelná údržba
Nezanedbávaj servis auta. Výmena oleja a filtrov tiež pomôže znížiť spotrebu paliva.


6) Zváž použite prvkov komfortu
Každé zariadenie, ktoré potrebuje na fungovanie väčší elektrický výkon, pri jazde viac zaťažuje motor. Čím viac ich je zapnutých, tým viac motor spotrebuje. Stretávacie svetlá, klimatizáciu, vyhrievanie sedačiek, vyhrievanie okien, výkonná audioaparatúra..


7) Nauč sa vypínať motor
Ak vieš, že budeš stáť niekoľko minút, vypni motor. Sekundové vypnutia nie sú prínosom. Nad používaním systému štart-stop sa zamysli. Veľa paliva neušetrí, ale znamená vyššie náklady na servis.