Volvo sa zo svojej histórie veru má čím pochváliť. Čas od času upozorní na niektorý z modelov výročnou správou, v ktorej popíše jeho najzaujímavejšie prednosti. Tak spravilo aj teraz s modelom 262 Coupe, ktorý tento rok oslavuje 40 rokov. Čím bol tento hranatý veľký dvojdverový a vcelku luxusný model špeciálny? Veru, viacerými riešeniami.

V prvom rade bolo Volvo 262 Coupe príšerne drahé auto. Voči základnému modelu 200 stálo dvojnásobok. Aj tak sa tešilo veľkej obľube. Vďačilo za to pútavému dizajnu a robustnej technike. V roku 1974 predstavili model 264 a o 2 roky neskôr prvý šesťvalcový kombík, model 265. Kupé 262 prišlo na trh po ženevskom autosalóne v roku 1977. Je mrzuté, že Volvo prináša na trh typ kupé/kabrio snáď len každé druhé desaťročie a na rozdiel od Nemcov si Švédi nebudujú tradíciu v oblasti automobilových chuťoviek viac a pravidelne... Určite na to majú predpoklady.

Spočiatku malo kupé motor V6 s objemom 2,7 litra s maximálnym výkonom 103 kW (140 k). Strecha bola nižšia až o 60 mm.

Strechu znížili o 60 mm. Áčkové stĺpiky zásadne sklonili. Výnimočný bol interiér, ktorý využíval extravaganciu kože a tvrdého dreva. To v 70. rokoch nebolo bežné ani pre prémiových výrobcov.

Volvo 262 Coupe je jediné Volvo s vinylovou strechou.

Dovtedy posledné kupé v ponuke Volva, typ 1800ES, prestali vyrábať v roku 1973. Toto bol nepriamy nástupca. Dizajn dvojdveráku formovali u Bertoneho v talianskom Turíne, konkrétne u návrhára Sergia Coggiola. Základné črty však museli rešpektovať krabicový tvar vtedajších sedanov a kombíkov.

Volvo 262 Coupe bolo nepriamym nástupcom legendárneho 1800ES.

Pohonnou jednotkou bol spočiatku vidlicový šesťvalec 2,7 s maximálnym výkonom 103 kW (140 k). Ten zdieľali aj ďalšie modely z radu 260. Vyvinuli ho v spolupráci s Peugeotom a Renaultom. Vďaka hliníkovému bloku a hlave valcov vážil menej ako 150 kg.

Kupé 262 kompletizovali v Turíne. Prvé modely boli len v striebornej farbe s čiernou vinylovou strechou. V roku 1981 pod prednú kapotu dali motor B28E, teda 2,8 litrový V6 s maximálnym výkonom o 10 kW (14 k) vyšším voči predchodcovi. Neskoršie verzie už mali strechu v laku karosérie. Jedinečnosť vinylu sa vytratila.

V interiéri bolo čalúnené takmer všetko kožou.

Na začiatku Volvo plánovalo ročnú výrobou 800 kusov. To hneď v prvom roku nestačilo a tak začali výrobné kapacity navyšovať. Za 5 rokov produkcie zišlo do roku 1981 z výrobných pásov presne 6 622 kusov. Volvo 262C bolo jediným Volvom, ktoré schádzalo z výrobných pásov s vinylovou strechou. Poznáte niekoho, kto tento zaujímavý youngtimer má? Maroš pred dvoma rokmi jeden videl na parkovisku pri neďalekom jazere Neusiedlersee v Rakúsku.